Jiippineuvoja keulagastille + spinpuomin päät

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Jiippineuvoja keulagastille + spinpuomin päät

Post by harald »

Metsästin vähän foorumeita ja nettiä että mikä on nyt sitten se paras spinnupuomin pään hela. Sattui tällainen säie sailing-anarchyssa joka selittää jiipin keulagastin osalta aika hyvin;
Face forward and to leeward of the mast pre-gybe. Disconnect both ends simultaneously and roll the pole to clear the guy from the pole. Boat gybes and you're standing next to the new guy. Slap it in the pole and push the pole out to the corner of the kite. Eyes on the kite as you now have some control over keeping it full. Push like fuck to reconnect it to the mast 'cause the trimmer doesn't give a shit about you and your over cooked spagetti arms. Weight to windward to stabilize the boat out of the gybe.

Normally I wouldn't give advice to bowman. Treat this as a rare exception.
http://forums.sailinganarchy.com/index. ... opic=45443

Pari huomiota tuosta, on tosiaan fiksua seisoa maston leen puolella ennen jiippiä. Puomi irtoaa kyllä hyvin sieltä, ja uusi gaija pitäisi olla aivan käden vieressä. Toinen on tuo spagetti-kädet :)

Säikeessä jatketaan, ja neuvotaan että ennen jiippiä sisempi käsi on puomin laukaisunarussa ja ulompi on vanhassa skuutissa/uudessa gaijassa.

Miten te teette keulakannella?

Millaisia puominpäitä teillä on käytössä? Vakio Seldénhän on vähän outo sillä se aukeaa puomin jatkeen suuntaan. Helpompi olisi varmaan J-mallinen koukku päässä?

Toinen hyvä vinkki jossain toisessa foorumissa on stop-knot skuutissa. Tämä solmu tulee skuuttiin siihen kohtaan missä spinnun luuvartin kulma on tasan keulaharuksessa. Kevyen tuuli jiipissä päästetään vain vanhaskuutti irti ja käännetään vene, spinnun kulma osuu keulaharukseen ja puomin kanssa ei ole niin yletön kiire. Pitää vain muistaa irroittaa tämä solmu jos kelit kovenee :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Post by Jester »

Tässä ihan ygös hela spinnupuomin päähän, pään kun laittaa mastoon niin aukeaa itsestään.

Foresparin UXP EF

http://www.forespar.com/products/sail-p ... ings.shtml
Jester
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jep, tuo UFP EF on kyllä loistava hela, meillähän ei sellaista tietenkään ole mutta tuollaisen kanssa olen jiippaillut paljonkin ja hyvin toimii.

Vakioselden, millainen meillä kait on, on kyllä varsin syvältä kun siitä ei skuuttia saa irti kuin spinnua ravistelemalla ja avausnartsaa saa kiskoa kunnolla ettei stopperi estä skuutin poistumista helasta.

Muuten tuo proseduurin mitä tuossa kuvataan on kutakuinkin miten itse jiippejä teen, hyvissä spinnupuomeissa avausnartsan kireys on säädetty siten että jos pitää kättä nyrkissä narun ympäri ja kääntää nyrkkiä 90 astetta "ylöspäin" niin lukot aukeavat ja tällöin puomia on helppo kontrolloida yhdellä kädellä ja toinen käsi on vapaana skuuttia varten.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mistä Foresparia suomesta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jester wrote:Tässä ihan ygös hela spinnupuomin päähän, pään kun laittaa mastoon niin aukeaa itsestään.

Foresparin UXP EF
EDIT: Mulla on UTR ei UXR. Aukeaako tuo UXR:kin itsestään?
EDIT2: Jossain oli kai kuvat toisin päin eli mulla on tuo, jossa on viistottu lukitustappi.

Mulla on tuollainen ja toimii hyvin. Ainoa ongelma oli kun alussa ajoin solmituilla skuuteilla, jotka ovat kuoritut. Tuolloin lähti muutamaan kertaan skuutti itsestään irti, mikä ei ole kivaa kovemmalla slöörillä. Ongelma poistui, kun hankin skuuttihakaset ja pleissasin skuutit niihin.

Ajan puomia lovet ylöspäin, mikä tietysti saattaa edesauttaa tuota itsestään aukeamista, mutta myös skuutin irrottamista jiipissä.

Mulla on tapana irroittaa pää kerrallaan puomi eli ensin mastosta irti, uuteen skuuttiin kiinni, vanhasta irti ja mastoon kiinni. Mielestäni helpottaa trimmaajan työtä.
Last edited by Joakim on Thu Sep 02, 2010 14:39 pm, edited 2 times in total.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Mistä Foresparia suomesta?
Baltic Riggingiltä saa useita eri puominpäitä. En ole varma Foresparista, mutta muistaakseeni oli ainakin vastaavia. Vestekiltä saa myös vastaavaa sekä hiilikuitupuomin Foresparin heloilla. Aika kalliita vain ovat!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko kokemusta Pfeifferin Regatta-mallista, siinäkin on viistetty osa sokassa niin että se menee kiinni mastoon painamalla. Se maksaa kai 68¤/kpl Meredinissä. Taitaa olla 2" putkelle, joka on kai vähän ylipaksu FEneelle. Tai no, onhan tuo UXP-200-EF Foresparilta myös 2" putkelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 »

harald wrote:Onko kokemusta Pfeifferin Regatta-mallista, siinäkin on viistetty osa sokassa niin että se menee kiinni mastoon painamalla. Se maksaa kai 68¤/kpl Meredinissä. Taitaa olla 2" putkelle, joka on kai vähän ylipaksu FEneelle. Tai no, onhan tuo UXP-200-EF Foresparilta myös 2" putkelle.
Mulla on Regatat (olettaen että Meredinin luettelossa se alin Pfeiffer kuvassa on Regatta) 40 millisen (sisä 36 mm) putken päissä. Olen ollut erittäin tyytyväinen.

Jiipin teen niin, että mastoon leen (tulevan luun) puolella nojaten otan skuutin toiseen käteen ja puomin tyven toiseen. Tuosta viistosta kohdasta on helppo painaa hela auki peukalolla samalla, kun on tukeva ote puomin ympäri. Otetta välissä vaihtamatta vien puomin pään skuuttiin, minkä jälkeen irrotan vapautusnarulla gaijan. Gaijasta vapautettu pää napsahtaa mastoon painamalla.
Johannes
FIN-239 Ida Maria (H-vene)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tuo UXP EF näyttää vähän saman tyyliseltä kuin Seldénin komposiittihela:

Image

Meillä on tommoset, ja on ne aika hyvät. Siihen joutuu väliin laittamaan holkin, jotta menevät 60 mm putkeen, ja sen holkinkin kanssa hela on pari senttiä lyhyempi kuin vanhoilla Seldénin alumiiniheloilla. Puomi siis lyheni vaihdossa n. 4 senttiä.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Taitaa olla 2" putkelle, joka on kai vähän ylipaksu FEneelle. Tai no, onhan tuo UXP-200-EF Foresparilta myös 2" putkelle.
Oletko laittamassa kokonaan uutta putkea? Meillä ainakin Seldénin putki on ulkoa 60 mm, sisältä varmaan aika lähellä 2".
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Uutta hiilariputkea ajattelin. Nykyinen puomi ei ole koskaan mennyt rikki, se on siis liian raskastekoinen. Pitää vielä katsoa mistä keksisi putkea, Exelin taitaa olla vain mattoa eikä ole epoksista.

Riittäisiköhän 38 mm:nen, vai olisiko 50 lähempänä oikeaa?

Onko tuosta Seldènin helasta tarkempaa hinta- jne. tietoa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ronstanillakin on päitä, josta PNP166 vaikuttaa sopivalta. Samanlainen tappi jossa viiste, Marnelan hinnastossa 70¤ ja rapiat kpl.

Seldénin saa Hjertmansilta 4142-48 ø48 mm:enä 490 SEK.

SVB.de tarjoaa Pfeifferia muttei regatta mallia 70¤/kpl.

Harkenilla ei ole tuollaista renkaaseen painettavaa mallia.

Vestekillä on tosiaan valmiita hiilaripuomeja, ø 38 mm 3m maksaa 280¤, ja ø 50 mm 3m 511¤!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tea
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Jul 30, 2008 13:23 pm
Location: Varsinais-Suomi

Post by Tea »

Olisko samalla antaa spinnun nostoneuvoja keulagastille? Normaalisti kai proseduuri menee niin, että spinnun skuutti puomiin kiinni, puomi mastolle, nostin irti kaiteesta, luukut auki ja spinnu ylös. Näin siis silloin kun ollaan leikkarilla hyvissä ajoin ja aikaa on, mutta entäpä kun tullaan merkille paaran halssilla, eikä puomin virittelyyn ennen merkkiä ole mahdollisuutta? Spinnuhan on saatava ylös mahdollisimman nopeasti, mutta millä koreografialla keulagasti selviää operaatiosta kunnialla?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mainitsemasi manööveri on nimeltään tack-set. Kun vendataan merkin luona, ja lasketaan alaspäin saa keulagasti toimia puomina nostossa. Pianisti avaa genoan fallin ja siirtyy sitten tuomaan puomia keulagastille ja palaa sitten takaisin hoitamaan ylägaijaa. Tärkeää on että gaija on niin löysällä että spinnun luun kulma on keulaharuksessa kiinni. Keula- ja pianistigasti ei saa vetää gaijaa taaksepäin, vaan luun kulma on nostettava eteen-, ylös- ja ulospäin veneestä.

Tuosta on vielä astetta vaikeampi eli tack-jibe-set. Silloin tullaan paaralle merkille, vendataan ja jiipataan. Jiipin aikana nousee spinnu. Tässä sama homma, keulagasti nostaa ja työntää spinnun luun kulman mahdollisimman eteen ja ulos. PIanisti avaa genoan fallin ja tuo puomin jne. Tämä manööveri vie tosin aika paljon vauhtia ja on käytännöllinen vain jos lenssi on selvästi paaran slööri.

Meillä spinnufalli roikkuu vapaana, eli se ei ole kaiteessa kiinni kryssin aikana. Pianisti vain säätää sen niin että se roikkuu genoan tellareiden takana.

Kun luukku on auennut ennen nostoa, pitää pianistin vetää gaijalla spinnun kulma ylös puomiin. Keulagasti pitää silloin puomin keulaharusta vastaan. Pianisti vetää sen jälkeen skuutin sellaiseen merkkiin, jossa spinnu on sivutuulta ajattellen vedossa. Veneenmitta ennen merkkiä voi keski- ja kevyellä tuulella jo alkaa nostamaan spinnu ja keulagasti jarruuttaa spinnua hiukan genoan alaliikin keskikohdassa niin että se on kireänä genoan ulkopuolta vasten jottei se täyty. Hyvin suoritettuna fallista joutuu vain vetämään 4 metriä merkin luona ja spinnu on vedossa ennen kuin peräpeili on ohittanut merkin. Tai tämä on ainakin normi harjoitustavoite match-puolella tietääkseni.

Alamerkillä on sitten eri variaatioita noista kombinaatioista. Esim. Mexican takedown. Kun saavutaan spinnulla styyran halssilla alamerkille otetaan puomi pois muutama veneenmitta ennen merkkiä ja keulagasti toimii puomina, genoa ylös. Nostetaan kurssia hiukan ja skuutataan spinnu tiukemmaksi ja lähdetään merkin luoka jiippiin ilman että spinnun skuuttia päästetään. Kun genoa täyttyy laukaistaan uusi spinnuskuutti ja falli, vene kun kääntyy spinnun alla aiheuttaa sen että genoa ikäänkuin kuuppaa spinnun kyytiin luuvartin puolellensa. Keulagasti vetää spinnun alas kannelle/boksiin.
Last edited by harald on Thu Sep 02, 2010 19:00 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No siis tietenkin em. lisäksi spinnuahan voi jo hivuttaa ylös pari metriäkin genuan suojissa (ellei tuuli ole erityisen puuskainen jolloin spinnu voi aueta purjeen alla tai jos leikkari on äärimmäisen tiukka jolloin spinnu ja keulagastin läsnäolo keulassa voi ratkaista sen pääseekö merkin yli vai ei).
Lisäksi siis tietenkin myös puomin puolen halssikulman voi vetää puomin päähän ja skuutistakin ottaa pari metriä löysiä pois. Tulos:
Ylämerkillä spinnu on ylhäällä ja vedossa parissa sekuntissa.

Ja kaikessa edellämainitussa keulagasti syöttää spinnua ettei sitä tarvitse repiä voimalla istumalaatikosta ja spinnu hankaudu erinäisiin paikkoihin.

Paaran kierrossa puomi kannattaa unohtaa, pinnamies pystyy ajamisellaan pitämään spinnun lentämässä ilman puomiakin.
Tapoja on varmasti monta mutta ainakin yksi on se että heti vendan jälkeen keulagasti vain heittää spinnun ulos boksista ja trimmaaja ja pinnamies huolehtivat siitä että se täyttyy. Etukäteen kannattaa miettiä jatketaanko styyralla vai jiipataanko, koska se tietenkin vaikuttaa siihen mitä sitten tehdään. Jos jatketaan styyralla niin puomi laitetaan kiinni spinnuun ja sitten genua alas (jos tekee toisinpäin niin on kohtalainen riski että genuan poistuminen aiheuttaa häiriövirtauksen joka kaataa spinnun ja tuloksena on rintsikat, pro-miehet toki estävät tämän ajamisella/trimmaamisella).
Jos taas tarkoitus on tehdä välittömästi merkillä jiippi (tämä tapahtuu siis oikeastaan samalla kun spinnua nostetaan mutta tärkeintä on tiedottaa asiasta miehistölle etukäteen) niin genuan voi tiputtaa tai olla tiputtamatta, ajaa jiippi ja sen jälkeen laittaa puomi paaran puolelle. Spinnu pysyy kauniisti lennossa veneen edellä jos vain trimmaaja on hereillä ja pinnamies ei hurjastele käännöksen kanssa.

Eli yksinkertaistaen:
Spinnu lentää ilman puomiakin ja siinä häviää yllättävän paljon jos alkaa säätämään puomin kanssa ja vasta sitten spinnu nostetaan.
Post Reply