WHC #10 2.9 2009

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC #10 2.9 2009

Post by harald »

Windguru sanoo 14 knots SW :) tai sitten fmi:n versio: 8 m/s etelälounaasta, aurinkoa ja 20°C.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No voi jumalauta, miten voikaan ryssiä hommat.
Puolustelen toki mokailua sillä, että Trekbuddyn GPS-aikaan ei voi luottaa, koska kello nykii miten sattuu ja kuten kaikki varmaan huomasivat, ajoitukset paukuissa menivät miten sattuu. Tajusin tilanteen ajassa 18.09:24 kun kello hyppäsi jostain 7 minuutin tienoilta ko. aikaan.
No, lykkäyslippu oli _tietenkin_ jäänyt varustekaappiin kun kamaa oli kannossa jo muutenkin tarpeeksi, joten ei muu auttanut kuin ampua minuutti "heti" ja saada lähtö lähtemään, lähtöaika oli kellon mukaan 18.10:32.

Ison luokan lähtö sitten hoidettiinkin sekuntikellolla ja MIKES:n nettikellon avulla saadaan kopattua sekuntikelloon aika klo 19:stä jonka perusteella sitten otetaan ajat talteen.

Ei voi muuta kuin pahoitella mokailua, juuri huonommin asiaa ei voisi hoitaa, etenkin kun tosiaan lykkäyskin jäi tekemättä ihan oman mokan takia.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Maaliajat pienen luokan osalta, eivät siis missään järjestyksessä, do the math. Huom. lähtö klo 18.10:32.
FIN-9152 19.32:42
FIN 2216 19.42:29
FIN-2674 19.36:32
FIN-2741 19.38:28
FIN-555 19.40:57
FIN-239 19.39:02
FIN-746 19.41:41
FIN-315 19.38:48
FIN-8095 19.40:46
FIN 42 19.42:22
FIN 10008 19.40:04
L-3204 19.41:11
FIN 3730 19.51:14
FIN7465 19.37:19
FIN 1814 19.46:47
239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 »

Näin pikaisesti näpyteltynä näyttäisi tältä:

1 Charlotta Fin-2674 1,07 18:10:32 19:36:32 1:26:00 1:32:01
2 Tyyne Fin-10008 1,03 18:10:32 19:40:04 1:29:32 1:32:13
3 Vindungen Fin-9152 1,14 18:10:32 19:32:42 1:22:10 1:33:40
4 Lisbeth Fin-2741 1,07 18:10:32 19:38:28 1:27:56 1:34:05
5 Falken Fin-315 1,08 18:10:32 19:38:48 1:28:16 1:35:20
6 Ida Maria Fin-239 1,08 18:10:32 19:39:02 1:28:30 1:35:35
7 Mary Fin-7465 1,12 18:10:32 19:37:19 1:26:47 1:37:12
8 Fuuga Fin-555 1,08 18:10:32 19:40:57 1:30:25 1:37:39
9 Anneli Fin-2216 1,07 18:10:32 19:42:29 1:31:57 1:38:23
10 Devon Fin-746 1,08 18:10:32 19:41:41 1:31:09 1:38:27
11 Sea Monkey Fin-42 1,08 18:10:32 19:42:22 1:31:50 1:39:11
12 Sans Rival Fin-8095 1,1 18:10:32 19:40:46 1:30:14 1:39:15
13 T-Mini Fin-3730 0,99 18:10:32 19:51:14 1:40:42 1:39:42
14 Ellida Fin-1814 1,04 18:10:32 19:46:47 1:36:15 1:40:06
15 Fanni L-3204 1,14 18:10:32 19:41:11 1:30:39 1:43:20
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Petri wrote:Ison luokan lähtö sitten hoidettiinkin sekuntikellolla ja MIKES:n nettikellon avulla saadaan kopattua sekuntikelloon aika klo 19:stä jonka perusteella sitten otetaan ajat talteen.
Saman verran se isonkin luokan lähtö taisi myöhästyä...

Sattuuhan tätä ja kaikki pääsi linjan yli, mutta kiva nuo olisi saada oikeaan aikaan liikkeelle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jee, "vakioporukka" ekaa kertaa kasassa tänään. Eli minä, Pone, Peik ja Aleksi. Tuntui kivalta vaikka luvattiinkin 10 m/s ja tullessa veneelle harmajalla oli vain 3 m/s.

Taisin muistaa trackerin päällelaiton vasta vihreän jälkeen, veneestä sitten parempi tracki aikanaan, jos jaksan.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=84

Nopeasti laskettuna 100 s voitto Vindungenista (ja muista), tuntuu uskomattomalta. Lähtö nimittäin sattuneista ajoitusongelmista johtuen meni aivan pipariksi. No, aloitetaan alusta.

NJK:lta lähdettiin nopsaan koska halusimme purjehtimaan. Oli kiva nähdä kaverit taas pitkästä aikaa, ja kelikin oli hieno niin mikäs siinä. Käytiin morjenstamassa maaliviivalla noin 40 min ennen starttia ja päätettiin kokeilla spinnua lähtösuoralla. Kantoihan se, ja kun Aleksi ehdotti laskemista toisella halssilla päätimmekin jatkaa tiedustelemalla Miessaaren poijun tienoo. Tämä oli hyvä tikki, sillä waypointin ottamisen lisäksi totesimme että tuossa kohtaa kääntyi pehmeästi vastaan koko ajan. Eli jos sellainen rata tulisi niin paaralla pitää lähestyä merkkiä jos mielii nostetta saada.

Palasimme takaisin spinnulla kohti lähtöaluetta, ja aivan kuten tullessa tuuli nosti meidät palatessa.

Sitten ajoitimme viivaa pitkin ajamista, rantaa pitkin ajamista sekä kaksi kertaa viivan lähestymistä. Todettiin että lautakunnan valinta on meidän ihkuihana favourite eli kolmonen.

No, sitten tuli se vitonen jossain vaiheessa, ja 30 s sen jälkeen nelonen. Tämä sekoitti kyllä pasmat meidän veneessä tehokkaasti. Tiedätte sanonnan että jos sinulla on yksi kello ranteessa olet varma paljonko kello on, mutta jos sinulla on kaksi rannekelloa niin kumpi on oikea?

Tämä johti sitten, ehkä vähän jopa meidän onneksemme siihen, että aiottu partaveitsiliike kohti ulkopoiju oli out of the question. Spinnu ylös ehkä ekana veneenä ja kohti vihreää muitten alle. Onneksi Anneli kamppailli porukan ulkopoijulla sellaiseen sumppuun että kovin moni vene ei siitä purkaantunut meitä peittämään.

Image

Lisbeth otti hyvän lähdön, ja spinnukin tuli nopsaan vetoon. Vindungen lähti meidän alta, mutta oli vaikeuksissa spinnun noston kanssa. Lähdön jälkeen sain kuulla että sisällä oli Disney-elokuva pyörimässä ja lämppäri lämmittämässä pienokaista, joten teknisesti heitä oli kolme mutta käytännössä kahdella purjehtivat. Vindungenin alta lähti Inferno valkopurjein, ja kovaa liikkuikin. Lisbethin edessä/tuulen puolella vielä Klas sinisessä apinaorkesterissaan. Mary lähti hiukan ulompaa, myös valkopurjein ja heidän allaan meidän takanamme Sans Rival upeilla uusilla purjeillaan. Muut sitten olivat enemmän tai vähemmän sumpussa Annelin kanssa olkupoijun luona, tähän porukkaan kuului nyt ainakin Ida-Maria, Tyyne ja Falken? Ja moni muu.

Lähtö puolikatastrofi siis, mutta hyvän lähtökiihdytyksen ansiosta en mitenkään maailmanloppu kuitenkaan. Kohta löysimme kohdan jossa oli vetoa muitten välistä ja saimme Sans Rivalin pysymään takanamme. Mary lasketteli alaspäin ja saavutti peiton. Edessä tuuli kääntyi hiukan vastaan ja otimme suosiolla genoan vetoon.

Vihreän kierto meni sitten järjestyksessä Vindungen, inferno, Lisbeth, Mary ja me. Sitten ne muut. Mary sitten uskoi voivansa heittää vendaa heti merkin luona, mutta tiukalla kierrollamme estimme heitä niin, että heittivätkin sitten takaisin. Siihen jäivät parkkiin kuten me, pinnattuna heidän tuulen puolella. Lissu ja Vindungen karkuun styyralla.

Heitimme sitten pari vendaa, koska halusimme välttämättä vasemmalle ja edessä Lisbeth vendasi paaralle, ilmeisesti lähdössä oikealle. Tuliko Lissu moottorilla alueelle? Olisi ehkä hyvä scoutata alue jos siitä kuitenkin purjehtii läpi?

Kohti olimme vasemmanpuoleisin vene, ja Lisbeth näytti seisovan masto pystyssä oikeassa laidassa. Tämä rupesi jo näyttämään paremmalta.

Palasimme paaralla ehkä kymmenen veneenmittaa leikkarin alla, ja Lisbeth olikin vain pari-kolme veneenmittaa meidän edessä. Noinkin lyhyellä matkalla voi ottaa noin paljon kiinni? Lisbeth aivan oikein heitti sitten paaralle meidän päällemme, mutta hiukan huti sillä saimme heidän edestään vapaita vielä hiukan. Leikkarilla sama homma toistui, Lisbeth vendasi päälle Maryn ja infernon ohittaessamme leikkarilla. Sekään päälleheitto ei aivan onnistunut sillä meillä oli riittävästi höjdiä pankissa jotta pääsimme mukavasti merkille. Me sisäveneenä, mutta samalla leen puolen veneenä kierrettiin rinta rinnan Lissun kanssa ja spinnut heilahtivat auki kuin synkronissa.

Tässä sitten koitin kuumottaa Ollia hiukan että herpaantuisivat ja pääsisimme alta pois, mutta tämä ei onnistunut. Jouduimme laskemaan hiukan alas saadaksemme edes vähän happea. Réalla on tästä tilanteesta hyviä kuvia jotka tullevat vielä illalla galleriaan.

Kohti vihreää porttia ajoimme kissa-hiiri leikkiä ja kun sopivassa puuskassa saimme keulamme lukitusta asennosta vapaaksi pääsimme Lissun tuulen puolelle. Aika vaisusti Olli tässä puolustautui ja pienellä ryömimiserolla pääsimme sitten heistä ohitse. Vaan ei karkuun, Lissu jatkoi matkaa peräaalloillamme pysyen aivan portaikossa kiinni.

Edessä olevat Mary ja inferno nostattelivat hiukan toisiaan, Mary spinnunnostoaikeissa halusi varmaan hiukan höjdiä ennen nostoaan. Edessä oleva inferno lähestyi (spinnuton) perä edellä, mutta aivan matka ei riittänyt että olisimme saavuttaneet sisäpuolen peiton niihin, vaan kun laskivat hiukan alas merkin kohdalla rako oli selkeä, meidän ollessa perässä.

Nyt tuli haastava tilanne, kareikko heti punaisen takana, mutta pitäisi jiipata vapaisiin ja toisaalta Lisbeth hengittää niskaan. Onneksi oli se inferno pihvinä. Pidin kurssin sen verran korkeana että keula osoitti infernon perää kohti, ja lissun oli pakko ajaa ensin meidän yli, mutta sitten myös genoalla slööraavan infernon tuulen puolelle. Kun Lisbethin keula oli lukossa infernon takana teimme vasta jiipin paaralle ja ajoimme syvää lenssiä kohti käärmesaarten p-puolella olevaa merkkiä. Mary oli jatkanut slööraten kohti lauttasaarta, ja Lissu oli nyt ehkä 100 m takanamme. Vindungen edessä johti selvästi.

Merkin kierto, ja nosto kohti kryssiä takaisin miessaaren poijulle. Joka ei sitten ollutkaan kryssi, pahus. Tämä legi oli aika tylsä, mitä nyt Käärmesaaren takana tuulen reiät työllistä ja nosti pulssia että tulisiko Mary ohitsemme massansa voimalla vai ei. Kun Lissu huomasi että liki pysähdyimme laskivat he todella alas. Tämäkään ei vissiin auttanut sillä mielestäni rako meihin vain kasvoi tässä. Ajaako tyvenestä suoraan läpi, vai kiertääkö pidemmän matkan?

Saimme pidettyä Maryn takanamme poijulle asti, ja nostimme jiipissä ilman puomia jotta olisimme varmasti vapaissa merkin jälkeen, eikä Maryn alla happinaamarit puomista roikkuen.

Yhdellä jiipillä kohti vihreää ja vindungen jatkoi maalia kohti spinnullaan. Totesimme ettei näytä kovin tehokkaalta se meno joten päätimme jatkaa genoalla maalisuoran. Vihreän jälkeen Peik kaivoi ohrapirtelöitä jemmasta esiin käskystäni, ja samalla takanamme Mary yritti myös spinnulla ajaa maalisuoran.

Niinhän siinä sitten kävi että Vindungen otti spinnunsa alas kaljuna vasta Gedan rannassa, jatkaen fokalla kohti maalia ja takanamme Mary parin broutsin jälkeen jatkoivat myös genoallaan.

Maalisuoran puolivälissä mahdottomalta tuntunut vindungenin johto ei kellon valossa ollutkaan niin mahtava ja pieni toivon kipinä heräsi. Kun näimme Vindungenin tulevan maaliin ja sekkarimme laski rupesi näyttämään oikein loistavalta. Näinköhän tässä nyt kävi taas näin että voitimme, tällä kertaa vaikean ja kiitos Lisbethin erittäin hauskan ja haastavan purjehduksen jälkeen!

Kiitos porukalle, toivottavasti Sampsalla oli myös hauskaa Lissussa. Minulla oli ainakin erittäin hauskaa, siitä on pitkä aika kun on saanut purjehtia senttimetri-taktiikkaa toisia vastaan.

Vindungen ei tule ensi viikolla, joten eiköhän tämä rupea olemaan tässä...
Last edited by harald on Wed Sep 02, 2009 23:01 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kääk, Tyyne vain 12 s takana =O Hui
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

risto wrote: Saman verran se isonkin luokan lähtö taisi myöhästyä...

Sattuuhan tätä ja kaikki pääsi linjan yli, mutta kiva nuo olisi saada oikeaan aikaan liikkeelle.
Joo, kivahan se olisi lähettää oikeaan aikaan, mutta tekniset esteet ovat aina vähän tollaisia, mä vielä eilen etukäteen testasin että Trekbuddystä näkee kellon, mutta eipä tullut testattua että kello myös _käy_ oikein.
Mutta Ison luokan kanssa sentään 5min oli 5min, kun pienen kohdalla laskut menivät miten sattuu pl. minuutti joka sitten katsottiin kellosta.

Ilmeisesti käsigepsit ottavat kopin GPS-ajasta ja sitten laskevat kelloa oman kellopiirinsä avulla, siltä varalta jos GPS-signaalissa on häikkää, Trekbuddy sen sijaan kai yrittää vain kuunnella gepsiä ja jumittelee jos ei saakaan joka sekunti gepsifiksiä...navigointikäytössä asiaa ei huomaa, joten asia avautui vasta nyt.

Paarlahden Tuomas jo häiriköi tuloksista, joten jos Hakolalla kestää niin isonkin luokan maaliajat tässä:

FIN-3445 19.52:51
FIN 11017 19.52:23
FIN-10535 19.47:38
6330 19.56:33
FIN-8838 19.40:14
FIN 10332 19.47:58
FIN-9705 19.45:42
33670 19.44:07
FIN-10434 19.44:21
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tänään oli veneessä Ville, Jarmo, ja Sampsa.

Pienestä aika-avaruuden vääristymästä huolimatta saatiin kohtuullinen lähtö Charlottan edestä ylempää. Charlotta sai kuitenkin spinnun vetoon nopeammin, ja otti etumatkaa äkkiä kiinni. Jotenkin kuitenkin pystyttiin pitämään asetelma vihreälle merkille asti. Harmi, että Charlottan trackistä puuttuu alku.

Kryssillä tehtiin tietysti taktinen virhe, kun meidän olisi pitänyt vahtia vasenta laitaa ajanutta Charlottaa. Laita ilmeisesti veti, kun näkymättömälle poijulle tultaessa ero oli kutistunut jo tosi pieneksi, päästiin juuri ja juuri vendaamaan eteen, mutta ei kai ihan täydellisesti osuttu p*skomaan Charlottan tuulia. Poijulta vihreälle viitalle saatiin hädin tuskin pidettyä Charlotta takana, ja vihreällä merkillä en huomannut Charlottan nostoa ennen kuin oli jo myöhäistä. En varmaan muutenkaan olisi uskaltanut lähteä nostatusskabaan siinä louhikossa.

Punaiselle viitalle ajettiin sitten Charlottan peräaallossa. Käännyttäessä viitalla nostettiin välissä olevan veneen yli, Charlotta ajoi suorempaan poijulle lähempää luotoja kuin itse olisin uskaltanut.

Strekillä takaisin Miessaaren selälle peesattiin Charlottaa, kun ajateltiin, että Käärmesaaren aiheuttama lyhyt pläkä olisi pienempi kiusa kuin mahdollinen ylimääräinen venda, jos olisi hakenut puhtaampaa tuulta alempaa. Varmaan se olikin, mutta Charlotta pääsi kuitenkin pläkästä nopeammin läpi.

Loppukisassa ei ihmeempiä käänteitä ollut, ajettiin perässä, vihreällä merkillä laskettiin spinnu suosiolla, vaikka se ehkä olisi vähän matkaa vielä vetänyt.

Perinteinen WHC-sadekuurokaan ei pettänyt, vaan muisti taas tulla paikalle. Kivaa oli silti, ja hyvinhän se kisakin meni kun ei enää jääty Charlottalle kuin 2 minuuttia.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei siinä käärmesaarten e-puolella mitään louhikkoa ole, yksi pintakivi vain. Kevään tapahtumat mörkönä vielä? :)

Käärmeluotojen "havaittu kivi" kohdassa meni kyllä aika lähelle;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=84

http://www.emk.fi/content_files/Havaitt ... 062004.jpg

Miksi en löytänyt tuota kuvaa muuten whc ordereista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Tuliko Lissu moottorilla alueelle? Olisi ehkä hyvä scoutata alue jos siitä kuitenkin purjehtii läpi?
Ei, kyllä me purjehdittiin, siellähän tuuli. Meillä tuli kuitenkin vähän kiire, joten käytiin vain tutkimassa lähtöaluetta, ja nykimässä spinnu siinä ylös...
harald wrote:Aika vaisusti Olli tässä puolustautui ja pienellä ryömimiserolla pääsimme sitten heistä ohitse. Vaan ei karkuun, Lissu jatkoi matkaa peräaalloillamme pysyen aivan portaikossa kiinni.
Myöhästyin siitä teidän nostosta, ja sen jälkeen totesin, ettei siinä ole mitään voitettavaa, kun sä olisit kuitenkin uskaltanut ajaa metrin lähempää kiviä, tai ainakin jos mä olisin ajanut metrin lähempää, niin sitten olisi taas kolissut :oops:
harald wrote:Kun Lissu huomasi että liki pysähdyimme laskivat he todella alas. Tämäkään ei vissiin auttanut sillä mielestäni rako meihin vain kasvoi tässä. Ajaako tyvenestä suoraan läpi, vai kiertääkö pidemmän matkan?
Ei me tarkoituksella laskettu, mutta siinä tuuli kääntyi n. 90 astetta, ja välillä ylikin, purjeet heilahti pakille ja pysähdyttiin.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Ei siinä käärmesaarten e-puolella mitään louhikkoa ole, yksi pintakivi vain. Kevään tapahtumat mörkönä vielä? :)

Käärmeluotojen "havaittu kivi" kohdassa meni kyllä aika lähelle;
Ainahan se kivillä käynnin kolina vähäksi aikaa säikäyttää... Just sitä "havaittua kiveä" tarkoitin.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mun mielestä siinä oli vielä monta pikseliä välissä...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Mun mielestä siinä oli vielä monta pikseliä välissä...
Niin, gepsihän näyttää sun sijainnin varmaan alle pikselin tarkkuudella, mutta monenkohan pikselin tarkkuudella se kiveä merkkaava "nuppineula" on painettu tohon mericd-karttaan...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eiku silmämitalla katsottuna näin jälkeenpäin on varmaan parikin pikseliä välissä. Eihän me tuossa katsota mitään plotteria. Peik jotain mumisi olemattomaan partaansa plotteria katsoessaan mutta...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply