Joakim wrote:<
vvoltti wrote:
Ei pitäisi tasoittaa huonosta heloituksesta minunkaan mielestäni, mutta nythän käytännössä niin tehdään. Tai tavallaan tehdään "negaatio", elikkä rankaistaan heloituksen parantamisesta ja tämäkin tehdään valikoidusti vain isoille ja taitaville fliiteille.
En kyllä tuotakaan allekirjoita. Esimerkiksi kaikkien X:ien LYS-luvut ovat melko kovia ja taatusti "sisältävät" hyvän varustelun.
No just sitähän mä olen koko ajan sanonut. Joissain veneissä pannaan lys lukuun lisää "hyvästä varustelusta", toisissa ei. Ei-kilpailullisen veneen voi varustaa kilpailulliseksi ilman että se vaikuttaa lys lukuun ja se ei mielestäni ole hyvä.
Joakim wrote: Ei perhemiehistö millään pärjää vaikkapa X-79/99/35/362:lla LYSissä.
Ei perhemiehistö pärjää millään veneellä eikä pidäkään. Taidot on +- minuutteja ja lys luku +- sekunteja.
Joakim wrote:Jos näin tehtäisiin, pitäisi tuntea jokainen veneyksilö tai sitten kieltää täysin ko. modifikaatiot.
Siitä nyt kai ollaan koko ajan oltu yksimielisiä ettei asialle käytännössä ole mitään tehtävissä.
Joakim wrote:Käsittääkseeni ruotsalaiset huippu-Expressit eivät ole hirveästi LYSiä kisanneet, kuten eivät kotimaisetkaan iltakisoja lukuunottamatta.
Ehkä ei terävin kärki, mutta jos otetaan se lyssikisojen paras kolmannes niin kyllä se on aika selvää mistä ne taidot on hankittu. Käsittääkseni Ruotsissa on kyllä Expresseillä osallistuttu ihan aktiivisesti lyssiin varsinkin 80- ja 90- luvuilla, mutta ei mulla tästä mitään tilastoa ole esittää. Varsinkin tommosissa Tjön runteissa yms. "isoissa häppeningeissä" näkyy kyllä ihan paljon semmosia mestaruuskisoista tuttuja kylkimainoksia.
Joakim wrote:Anteeksi vaan, mutta hiukan mielestäni kuulostaa siltä, että taustalla olisi oletus Expressien selvästi muita paremmasta tasosta eli Expressien kärkipään pitäisi "automaattisesti" voittaa LYS-kisat.
Nythän mun on hyvä vuodattaa kun ei enää ole omaa lehmää ojassa eikä kukaan voi väittää mun valittavan _omasta_ lys luvusta;-) Mutta jos tuosta siivoaa turhat kärjistykset pois, niin vähän sinnepäin joo. Onhan tässä aika pitkään tullut lys kisoissa katseltua niitä ympärillä pyöriviä veneitä ja voi härregud välillä sitä mokailun määrää. Ja sitten kun katsoo tuloksia Expressit vastaan nämä muut, niin ei se ihan oikein tunnu menevän, vaikka ne Expressit siellä kärjessä olisikin. Ei mulla ole mitään ongelmaa hävitä vaikkapa sille mikäsenytoli nimetön h-vene mitä ajettiin hyvin, joku vanha kisaporukka, tai Lexuselle tai Haraldille, kun niistä tietää / näkee että virheitä ei pahemmin tehdä. Mutta vähän tympeetä kamppailla tasaväkisesti semmosia veneitä vastaan, jotka ottaa paskoja startteja ja joiden näkee jatkuvasti tekevän selkeitä mokia.
Ehkä paras esimerkki muistuu mieleen siltä kaudelta kun ajettiin Lurifaxia vastaan tosissaan tiistiksiä. Ei jumalauta suunnilleen kertaakaan toinen päässyt toisen ohi lähdön/ekan kryssin jälkeen, niin tarkkaa oli molempien ajo. Ja sitten sieltä tulee joku huonon startin ottanut 1,15 tms. vene, ottaa meidät kiinni puolimatkassa ja häviää meille tuloksissa joku 15 sekuntia. Vastaavalla tupeloinnilla me oltais hävitty Lurifaxille minuutteja.
Objektiivisempi näkökulma asiaan on sitten myös nämä eri tasoitussysteemien vertailut. Eikös se nyt ole aika yleisesti hyväksytty tilanne, että ORCiin ja IRCiin verrattuna Expressin luku on sen pari pykälää yläkanttiin.
Ja sitäpaitsi Expressien kärkipäähän voittaa automaattisesti lys kisat;-) Enkä usko että siellä lys kisoissa on koskaan ihan sitä ihan terävintä kärkeä käynyt ja nekin ketkä käyvät, eivät ehkä kuitenkaan ihan samalla intensiteetillä aja kuin luokkakisoissa.
Joakim wrote:
Kyllä useamman luokan luku on noussut 80-luvulta. Koska Expressin luku on ollut 1,08?
No tällänen käsitys mulla on että eka luku oli 1,08. Mutta saatan toki olla väärässäkin, en muista mistä moinen tieto on päähän jäänyt.
Joakim wrote:FE83 on ollut "tarkkailussa", ainakin Suomessa, mutta tilanne on aika vaikea, kun vain yksi venekunta pärjää "liian hyvin" ja sekin pienessä iltakisassa ja varsin kovatuulisessa karvalakissa.
No tämähän juuri alleviivaa mun pointin. Jos meillä olis ollut 10 vuoden ajan 15 Haraldia, FE:n lys luku olisi noussut ajat sitten.
Joakim wrote:Parissa viime venenäyttelyssä olen oikein erityisesti tarkkaillut eviä ja pohjia. Aika pahalta näyttää moni uusi vene. Keskilinjasaumassa saattaa olla kynnys, kölien jättöreunat 1-2 cm paksuja, köliin stanssattu valmistenumero jne.
Tässä tiedät varmaan paremmin kuin minä. Mutta tuskin sentään löydät 3 cm suuruisia epäsymmetrisyyksiä sieltä?
Joakim wrote:
Lexus taas ajaa omaa kisaansa muiden häiritsemättä, kun taas Expressit kisaavat toisiaan ja lukuisia LYS~1,15 veneitä vastaan. Tälla on hyvin suuri vaikutus tiistiksessä. Eikä Lexuskaan ole ollut tänä vuonna läheskään voittamaton. Täytyy myös muistaa, että Lexuksen porukka voitti tiistikset myös edellisillä veneillään ja on pärjännyt erinomaisesti kansainvälisissä kisoissa.
No Lexusen keissi on mun mielestä ihan selvä. Kun jätkät vetää mitaleja MM tasolla niin osaahan ne purjehtia, siihen vielä päälle tuo ilmeinen isoimman veneen etu, niin eihän tuossa mitään ihmeellistä ole eikä se ole lys-luvusta kiinni, vaikka se pykälän pari pielessä suuntaan tai toiseen olisikin. Aikaisemmat Afraromeot ovat kuitenkin kukin aikanaan olleet fliitin nopeimpia veneitä, joten sen suhteen etu on ollut sama kaikilla veneillä. Sinänsä nykyäänhän Lexus joutuu kuitenkin ohittamaan koko pikkufliitin, joten se saa sentään jotain häiriötä eteensä, vaikka sillä mastonkorkeudella se ei hirveesti tunnukaan vauhtia haittaavan. Mutta joutuvat sentään kattelemaan vähän ympärilleen
Joakim wrote:
Jos katsoo tiististen historiaa, on kokoajan ollut joku Expressi kolmen joukossa rankingissa. Eli niillä on pärjätty ja pärjää edelleen. Onko sitten Charlotan tai Lexuksen porukka parempia vai huonompia oman veneensä vauhtipotentiaalin löytäjiä kuin Express-parhaimmisto on jo äärimmäisen vaikea kysymys.
Tiististen historiassa on mielestäni selvää, että kärjen taso on noussut 2000-luvun aikana (tai kärki "leventynyt"), nyt ehkä lähdetään vähän tasaantumaan. Sellaisella suorituksella millä me vedettiin aikanaan jatkuvasti top 3 sijoituksia tekee nykyään tiukkaa päästä viiden parhaan joukkoon edes joka toinen kerta. Toinen olennainen muutos on tullut 2000-luvun aikana venemäärän hurjan kasvun myötä. Tämän takia ruuhkasta (omasta syystään tai syyttä) kärsimään joutuvat veneet kärsivät todella paljon, joten erot venyvät huomattaviksi. Kärkeen ei ole asiaa, jos mokaa vähänkin tai käy vähänkin paska tsägä niin että kärsii muista veneistä.
Joakim wrote:Ovatko nykyiset Expressit Lentävän Kanin vauhdissa? Mikä on vauhtiero Suomen ja Ruotsin Expressien välillä?
Kani lopetti juuri kiusallisesti pari vuotta liian aikaisin, että asia olisi tullut testatuksi. Mutta väittäisin että kyllä vuosien 2006-2008 kärkiveneistä ehkä noin viisi parasta olivat Kanin vauhdissa. En usko että Kani olisi SM kisoissa pystynyt ottamaan kuin sen korkeintaan muutaman lähtövoittoa mitä parhaat veneet nytkin saivat.
Vauhdissa muutama vene sai Kanin kiinni jo Kanin viimeisinä vuosina, vaikka Jussi suoritusvarmuudellaan yleensä kisat voittikin. Ja Kanin lopettamisen jälkeen kärkifliitin vauhti mielestäni kasvoi vielä selvästi nopeammaksi.
Happy Hour on ollut aika hyvä "linkki" kehitystä arvioidessa, häppärihän voitti Kanin useammassakin luokkamestaruuskisassa, mutta ekassa SM:ssä otti "vain" hopeaa sarjalla 4-6-1-(9)-1-3. Tommoset lähtösijoitukset 4-9 olivat Häppärille täysin tuntemattomia silloin kun Kani oli vielä kuvioissa.
Toinen hyvä vertailukohta on nämä vierailevat tähdet. Meillähän oli 2006-2008 SM kisoissa yhteensä neljä (vai viisi?) oikeasti nimekästä tiimiä mukana ja vain yksi niistä onnistui voittamaan. Itsestä en tiedä mutta en voi mitenkään uskoa, että Kani olisi nämä nimekkäät tiimit pystynyt noin vain vasemmalla kädellä voittamaan.
Kovassa tuulessa Jussi oli kyllä niin guru kuski, että siihen ei välttämättä moni olisi pystynyt vastaamaan.
En usko että kärjen vauhdissa olisi kovin suurta eroa ruotsalaisiin nähden, mutta toisaalta tuskin meikäläisten muu osaaminen riittäisi kovin korkealle sikäläisessä yli 60 veneen fliitissä. Jos olis lähetetty vaikka 5 parasta niin veikkaisin että 1-2 olis hyvinkin saattanut sattua top kymppiin sikäläisissä mestaruuskisoissa, mutta tämä nyt menee jo aika arvailuksi tietysti.
Tämän vuoden SM:ssä taso ei ollut enää ihan edellisten vuosien kaltainen. Näkyi siinäkin että joka startissa samat 4 venettä ottivat 4 ekaa sijaa.
V.