Joakim wrote:vvoltti wrote:
Jos haluaa hyvän lyssiveneen (missä sinänsä ei ole kovin suurta järkeä), niin ottaa jonkun sunwind 27:n tai vastaavan, tyhjentää kaikista varusteista, heloittaa uusiksi, laittaa vedenalaiset osat tiptop kuntoon ja ostaa kilpapurjeet. Sitten jos vielä osaa vähän purjehtia niin se on siinä.
Varmasti näinkin. Se onkin sitten jo aikamoinen pähkäily, pitääkö LYSin tasoittaa siitä, että heloitus on huono, köliprofiilit mitä sattuu tai pohjassa 20-vuoden myrkkyvärit halkeilleena. Mielestäni ei, joka taas tarkoittaa sitä, että laittamatta noita kuntoon ei oikein voi pärjätä niille, jotka ovat "kotiläksyt" tehneet.
Ei pitäisi tasoittaa huonosta heloituksesta minunkaan mielestäni, mutta nythän käytännössä niin tehdään. Tai tavallaan tehdään "negaatio", elikkä rankaistaan heloituksen parantamisesta ja tämäkin tehdään valikoidusti vain isoille ja taitaville fliiteille.
Mun mielestä LYSsin pitäisi kuvat sitä "perusvenettä" suunnilleen sellaisena kun se kaupasta tulee. Expresseissä tämä tarkoittaa muotopuolta köliä, 30 senttiä liian lyhyttä keulastaagia ja käyttökelvotonta hekkiä. Pelkästään nämä tekevät helposti prosentin vauhtiin, ellei enemmänkin. Nyt Expressin luku on korjattu näiden ja monien muiden parannusten mukaiseksi ja vielä lisäksi naapurimaan huipputaitavien purjehtijoiden taitojen mukaiseksi. Millekään tavalliselle luokalle näin ei ole tehty eikä tehdä, JOTEN NIIDEN LYS LUKU JÄÄ SEN EPÄKELVON VARUSTELUN MUKAISEKSI. Väittäisin, että jos Ruotsissa olisikin alettu kisaamaan FE:llä Expressin sijaan, molempien luku olisi tänä päivänä 1,10.
Uusissa veneissä ongelma ei ole niin suuri, koska "kehitys kehittyy" ja veneet ovat monin tavoin "valmiimpia" tehtaalta tullessaan.
Joakim wrote:
En kyllä allekirjoita, että perus-Expressin luku 1,08 olisi mitenkään järkevä. Tietysti likainen pohja + rento meininki hidastaa Expressinkin vaikka alle 1,0:n.
Pointtini oli, että SAMA LUKU "perusExpressille" ja "kisaviritetylle" ei voi olla oikeudenmukainen. Väittäisin että näiden eron pitäisi olla suuruusluokkaa 2 %. Mutta tosiaan täytyy vielä muistuttaa, että en missään nimessä kuvittele että tällainen veneluokan jakaminen kahteen olisi käytännössä mahdollista. Mutta jos se olisi mahdollista, se olisi oikeudenmukaista.
Joakim wrote:Tavoitteena on kyllä vaikuttaa muutaman veneen taulukkoarvoon kaudelle 2010.
Varo sanojasi. Tuostahan voi joku infernopurjehtija nostaa jutun.
J80 veneen luku on mielestäni aika kohtuuton, sitä voisi hyvin tiputtaa.
Joakim wrote:vvoltti wrote:
Expresseissä 1,12 on aika kova luku hyvällekin tiimille, cruisingveneellä ei ole mitään jakoa.
Hyvinhän Kira näyttää tiistiksissä porskuttavan. Pikkuluokasta ainoastaan Ramdata pärjää sille usein ja eipä sekään mikään cruisingvene ole. Aika harvassa LYS-kisassa pärjää cruisingveneellä. Kärjessä on lähes aina OD- tai ORC-luokissa kohtuu hyvin pärjäävät.
Niin, olen aina ollut sitä mieltä, että purjehdustaidot ja onnistuminen ratkaisevat paljon enemmän kuin pykälä lys-lukua sinne tai tänne. Kira on tunnetusti ihan kova menemään ja sen voi sanoa kyllä ajavan aika lähelle Expressin maksimivauhtia, ovat olleet aika säännöllisesti kärkipäässä luokkakisoissa, voittaneetkin ovat silloin tällöin. Perstuntumalla kehtaisin kuitenkin väittää, että sen tapainen sarja mitä Lexus vetää tiistiksissä tai Harald WHC:ssä ei ole Expressillä mahdollinen kenenkään ajamana.
Joakim wrote:Ei noita vesilinjasta voi katsoa. Ei mullakaan ole juuri pidempi vesilinja ja painoakin on 500 kg enemmän kuin FE:ssä ja silti LYS=1,14 tuntuu olevan kohdallaan.
Express ja FE83 ovat saman aikakauden veneitä, runkomuodoiltaan, rikiltään ja eviltään hyvin samankaltaisia. Toki eroja on, mutta näitä voi ihan hyvin verrata toisiinsa, sun veneesi on sitten jo täysin erilainen, eikä jonkun vesilinjan tai muun yksittäisen muuttujan vertaamisessa tosiaan ole mieltä.
Joakim wrote:Sama ongelma on aivan jokaisessa venetyypissä. Erona ehkä se, että esim. X:ssä heloitus, pohja ja evät ovat varsin hienossa kunnossa jo ostettaessa. Monessa muussa tilanne ei ole läheskään niin hyvä, jolloin tulee suuri ero niiden välille, jotka laittavat nuo kuntoon.
Joakim
Ei ole samaa ongelmaa jokaisessa venetyypissä. Uusien veneiden osalta olet oikeassa, mutta lisäksi suurimman osan venetyyppejä lys lukuja ei koskaan nosteta todellisen potentiaalin mukaiseksi, koska suurta määrää veneitä ei laiteta kuntoon ja purjehdita huippuhyvin. Paljonko FE:n luku on noussut Haraldin toimien myötä? 0. Paljonko Expressin luku on noussut luokkatoiminnan myötä? +0.04. Jos Fe oli alunperin h-vene + 0,01, miksi nykyään FE=h-vene? Case closed. Sano joku muu vene joka on noussut yhtä paljon ja/tai väitä, että Express on ainoa vene jonka luku on alunperin arvioitu pahasti alakanttiin.
Summa summarum bottom line on yhä, että:
1) lys järjestelmä systemaattisesti rankaisee luokkia, joissa on paljon veneitä ja joissa panostetaan voimakkaasti venevauhdin parantamiseen
2) lystikisoja ei pitäisi ottaa kovin vakavasti.
T.
Ville