vvoltti wrote:
Noin periaatteessa LYS:n on tarkoitus kuvata sen nopeimman veneen nopeutta eli veneen vauhtipotentiaalia, elikkä sillä että joku häviää ei ole mitään merkitystä lys-lukupohdinnan kannalta. Purjehdushan on semmonen laji, että veneiltä löytyy se tietty maksiminopeus, josta ei yli pääse vaikka olisi mikä kuningas ja toisaalta taas tumpeloinnilla ei ole mitään rajaa, rataahan voi ajaa vaikka väärään suuntaan.
Juuri näin! Aikanaan kun statistiikkaa oikeasti kerättiin "tieteellisesti" otettiin huomioon joka kisasta vain ko. venetyypin paras kolmannes. Edes FE:llä ei päästä kunnon statistiikkaan, kun paras kolmannes=Harald.
vvoltti wrote:
Jos haluaa hyvän lyssiveneen (missä sinänsä ei ole kovin suurta järkeä), niin ottaa jonkun sunwind 27:n tai vastaavan, tyhjentää kaikista varusteista, heloittaa uusiksi, laittaa vedenalaiset osat tiptop kuntoon ja ostaa kilpapurjeet. Sitten jos vielä osaa vähän purjehtia niin se on siinä.
Varmasti näinkin. Se onkin sitten jo aikamoinen pähkäily, pitääkö LYSin tasoittaa siitä, että heloitus on huono, köliprofiilit mitä sattuu tai pohjassa 20-vuoden myrkkyvärit halkeilleena. Mielestäni ei, joka taas tarkoittaa sitä, että laittamatta noita kuntoon ei oikein voi pärjätä niille, jotka ovat "kotiläksyt" tehneet.
vvoltti wrote:
Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että kun lys-lukua on Expressillä huippuveneiden suoritusten perusteella nostettu alunperin muistaakseni 1,08:sta nykyiseen lukuun 1,12, niin cruisingveneellä ei ole enää mitään jakoa koska se kulkee yhä oikeastikin tuon 1,08 mukaan.
En kyllä allekirjoita, että perus-Expressin luku 1,08 olisi mitenkään järkevä. Tietysti likainen pohja + rento meininki hidastaa Expressinkin vaikka alle 1,0:n.
vvoltti wrote:
FEssä käy nyt niin, että Harald ja ehkä jokunen muukin on duunillaan saanut veneen kulkemaan paljon aikaisempaa nopeammin.
Kyllä mulla on muistikuva, että teekkariveneellä oltiin tiistiksissä aina kolmen joukossa, kun oli osaava porukka mukana, vaikka veneessä oli selvästi alikokoinen genua ja kaikki kovassa käytössä ollut dacronia eikä pohjalle/kölille tehty mitään kisamielessä. Tietysti tiististen taso ei ehkä ollut kummoinen 90-luvun alkupuolella ja tuolloin ei juuri 1/2 tonnareita nopeampia ollut mukana.
vvoltti wrote:
Tilastot ei kuitenkaan näin pienillä venemäärillä riitä lys-luvun nostoon eikä niitä lukuja kai hirveesti enää tarkkailla muutenkaan. Varsinkaan kun FE:n luku taitaa tulla Ruotsista, minne kukaan ei toimita suomalaisia tuloksia arvioitaviksi.
Aika paha on tilastoa tehdä noin vähillä osallistujilla. Erityisesti kun kyse on lähinnä näistä iltakisoista (+ tietysti jokavuotinen Karvalakin voitto), joiden tasoa on paha arvioida ellei itse ole paikalla. Tavoitteena on kyllä vaikuttaa muutaman veneen taulukkoarvoon kaudelle 2010.
vvoltti wrote:
Expresseissä 1,12 on aika kova luku hyvällekin tiimille, cruisingveneellä ei ole mitään jakoa.
Hyvinhän Kira näyttää tiistiksissä porskuttavan. Pikkuluokasta ainoastaan Ramdata pärjää sille usein ja eipä sekään mikään cruisingvene ole. Aika harvassa LYS-kisassa pärjää cruisingveneellä. Kärjessä on lähes aina OD- tai ORC-luokissa kohtuu hyvin pärjäävät.
vvoltti wrote:
FE:ssä ongelma on toisinpäin, Harald voi ainakin kovassa kelissä (anteeks nyt vaan) ajaa vaikka päällään seisten ja voittaa, mutta muulle porukalle luku on ihan sopiva. Kelatkaa nyt kun FE:ssä on pidempi vesilinja kuin Expressissä, aja siinä sitten kovan tuulen strekkiä, kun pidemmän veneen lys on 1,08 ja lyhyemmän 1,12 !?? Kevyessä tuulessa puntit on sitten ihan kohtuudella tasan.
Kovassa tuulessa FE on kyllä aivan lyömätön LYS-vene jo ihan ORCi-mittakirjasta katsomallakin, käytännöstä puhumattakaan. Kevyessä väittäisin kyllä hyvällä Expressillä olevan etulyöntiasema. Ei noita vesilinjasta voi katsoa. Ei mullakaan ole juuri pidempi vesilinja ja painoakin on 500 kg enemmän kuin FE:ssä ja silti LYS=1,14 tuntuu olevan kohdallaan. Strekki on myrkkyä fokkaveneelle, jos spinnulla ei voi ajaa.
Katsotaan jaksaisiko tänä vuonna tulla kokeilemaan Haraldin vauhtia Karvalakkiin.
vvoltti wrote:
No, siis tarkoitus ei ole valittaa luvuista sinänsä, vaan tuoda esiin tämä pointti, että esim. Express, FE ja H-veneluokissa olisi hyvä olla lys-luvut erikseen "kisaveneille" ja "cruisingveneille".
Sama ongelma on aivan jokaisessa venetyypissä. Erona ehkä se, että esim. X:ssä heloitus, pohja ja evät ovat varsin hienossa kunnossa jo ostettaessa. Monessa muussa tilanne ei ole läheskään niin hyvä, jolloin tulee suuri ero niiden välille, jotka laittavat nuo kuntoon.
Joakim