Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tulokset tulivat:

http://www.emk.fi/index.cfm?template=ne ... up=8&cd=27

Alkavat jo näyttämään hyvältä kun sijoitukset ovat vaihdelleet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 »

Petri wrote:Tjoo, mä vaan olen laittanut hekin yleensä kiinni jo keskikelissä että saa edes jotain twistiä isoon, ehkä sulla on iso ja mastotrimmi niin erilaiset ettei sellaiseen ole tarvetta?
Enhän mä mitään FE:n trimmaamisesta tiedä, mutta eikös twistiä yleensä saa vetämällä levankia ylös ja päästämällä skuuttia? Hoossakin kiskotaan hekkiä vasta sitten, kun ei muuten pysy pystyssä tai pinnapaine kasvaa liiaksi. Hekkiä kiristämällä purjeet latistuvat ja menetetään voimaa.

Minäkin Helmen keulassa ihmettelin Olgan menoa verrattuna WHC-vauhtiin ja kalvopurjeilla varustettuihin kilpakumppaneihin. Hyvin vedetty!

Hyvät kisat teillä, kun fleetti on niin tasainen. No joo, Charlotta omassa luokassaan, mutta muuten...

-Johannes
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Twisti tulee takaliikin pituudesta verrattuna etäisyyten mastonhuipun ja puomin pään välillä. Jos löysäät skuuttia twisti suurenee koska puomin pää nouse lähemmäs maston huippua. Jos kiristätä hekkiä vedät mastonhuippua lähemmäs puomin päätä. Noin karkeasti siis. Toimenpiteillä on sitten toisiakin vaikutuksia mutta twistiä saadaan lisättyä molemmilla.

Joskus jos masto on vähän turhan suora ja ison takaliikki sulkee, saa takaliikin kätevästi aukaistua pienellä hekin kiristämisellä. Tätä me joskus käytetään jos on tuulta muttei yhtään aallokkoa mutta pääsääntöisesti hekki on meillä auki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

239 wrote:Hekkiä kiristämällä purjeet latistuvat ja menetetään voimaa.
Vielä sellainen pointti että voima on kivaa, mutta jos se on väärään suuntaan niin se ei ole kivaa. Lattea purje voi tuottaa saman (netto) eteenpäinvievän voiman kuin syvä jos vain muoto ja kohtauskulma on (tarkemmin) oikea. Tämä johtuu siitä että latteamman profiilin vastus on samalla pienempi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Tulokset tulivat:

http://www.emk.fi/index.cfm?template=ne ... up=8&cd=27

Alkavat jo näyttämään hyvältä kun sijoitukset ovat vaihdelleet.
Tjaah, ilman vikan lähdön ryssimistä kolmossija olisi ollut plakkarissa, eli sikäli huomiseksi on työsarkaa. Huoh, ei voi muuta sanoa, omiin virheisiin nämä yleensä ratkeavat, ei siinä paljoa lohduta se ettei 95% muusta kisasta mene ihan päin helvettiä.

Ehkä tosiaan tollaisessa paskassa kevyessä kelissä twistin haku hekillä on huonompi kuin skuutilla ihan jo siksi, että samalla etustaagi ehkä vähän kiristyy ja genua latistuu entisestään-> vähemmän poweria maininkien läpäisyyn.

Ja hei, on meilläkin kalvopurje :)
Tosin ehkei toi 2005? vm. mylar ehkä ole ihan samassa sarjassa näitten uudempien vartavasten FE:ille suunniteltujen genuoitten kanssa, mutta ei se nyt mikään dacron-pussikaan ole, millä teekkarit kyllä kulkevat silti varsin hyvin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se, kuka tekee vähiten virheitä...

Twistin hakeminen hekillä noissa olosuhteissa on huonoa juuri siksi että se latistaa purjeita, sekä isoa että genoaa. Kun vuorostaan twistiä lisätään skuutilla purje syvenee, eli saadaan laajalla kohtauskulmalla (aallokossa) suurempi voima.

Tuo teidän Mylar-purjeenne on kyllä ikuiseksi rakennettu. Siinä on kauttaaltaan taffetaa molemmin puolin ja siksi sen lukeminen ja höjdin näkeminen oli ainakin minulle erittäin haastava tehtävä. Homma helpottui huomattavasti kun sai sellaisen läpinäkyvän purjeen jossa on pehmeä ja elävä etuliikki. Juuri siitä syystä pehmeä dacron voi toimia hyvin myös. Vrt. hangossa sen hankoolaisvene jossa ei edes tellareita.

Oma mielipide on että välineurheileminen ostamalla vaikka uusi ohut mylar-genoa yksityiseen kisakäyttöön ei ole niin suuri satsaus etteikö siitä saisi jotain irtí seuraavan kolmen kauden (?) aikana puhtaasti mielihyvässä.

edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään (editedit: FE83 luokka hangossa 2004 vissiin voitettiin kuitenkin)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään.
Ai katos hitto, se olikin niin vanha. No samapa se, onpahan siis molemmat purjeet samalta vuodelta, niin on edes yhdenmukaiset :)
Ei se kyllä tosiaan kummemmin näytä ajasta kärsineeltä, eli siltä osin kyllä toimii.

Niin, uuden genuan osto on toki mahdollista, mutta kun en tiedä miten kauan itse kisaan Olgalla (pitää nuoremmillekin jättää tilaa) niin en tiedä kannattaako investointi sitten itseäni ja niin rikas en ole, että voisin vielä rahoittaa muitten ihmisten harrastusta (muuta kuin lahjoittamalla jo kohtalaisen määrän tunteja työpanoksen muodossa). Mutta niillä välineillä mennään mitä on.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Oma mielipide on että välineurheileminen ostamalla vaikka uusi ohut mylar-genoa yksityiseen kisakäyttöön ei ole niin suuri satsaus etteikö siitä saisi jotain irtí seuraavan kolmen kauden (?) aikana puhtaasti mielihyvässä.

edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään.
Kai nyt G1 kestää kelvollisena pidempään kuin 3 vuotta, jos sitä käyttää vain kisoissa? Mullahan on se ainokainen kisakeulapurje vm. 2000, tosin vasta 4. kisakausi menossa, sillä se oli naftaliinissa kaudet 2001-2006. Saattaa toki Cuben olla keskimääräistä kestävämpää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kestää varmasti enemmän, tuo oli nyt vain heitto jotta saadaan se rahamäärä pilkottua muutamalle vuodelle. Ja tarkoitus oli kertoa että sen kolmen kauden jälkeen se on kaikkea muuta kuin nolla-arvoinen. Moni haikailee uudempia genuoita mutta eivät ole valmiita maksamaan uuden hintoja.

Uskon että käytetystä saa rahaa vielä takaisin jos lajia syystä tai toisesta joutuu lopettamaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pannaan nyt tähänkin sillä minä en PDF:iä voi merellä lukea

Code: Select all

                                                      FE 83 Class
                       Sailed: 3, Discards: 0, To count: 3, Entries: 8, Scoring system: Appendix A
 Rank Fleet    Boat     Class SailNo            Club          HelmName CrewName Rating R1           R2 R3 Total Nett
1st         Charlotta FE 83 FIN-        NJK                  Harald                            1.0 1.0 1.0 3.0  3.0
                               2674                          Hannelius
2nd         Lisbeth    FE 83 FIN-       HSK                  Olli Niemi                        2.0 5.0 2.0 9.0  9.0
                               2741
3rd         Merelli    FE 83 FIN-       MP                   Antti                             3.0 6.0 3.0 12.0 12.0
                               2545                          Salovuori
4th         Helmi      FE 83 FIN-       KLV                  Kalevi                            4.0 4.0 5.0 13.0 13.0
                               6883                          Härkönen
5th         St. Olga   FE 83 FIN-       Smer                 Petri Sane                        5.0 3.0 6.0 14.0 14.0
                               2949
6th         Pikku Myy FE 83 FIN-        SaVK                 Jussi                             7.0 2.0 7.0 16.0 16.0
                               2039                          Karjalainen
7th         Trip Tease FE 83 FIN-       Teekkaripurjehtijat Ville                              8.0 7.0 4.0 19.0 19.0
                               2979                          Valtonen
8th         Anneli     FE 83 FIN-       OV                   Panu Ranta                        6.0 8.0 8.0 22.0 22.0
                               2216
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote: edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään (editedit: FE83 luokka hangossa 2004 vissiin voitettiin kuitenkin)
Mepäs voitettiin ja nimenomaan tuolla purjeella http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=3063#3063

=D>
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

No niin. Nyt on spinnu kuivattu, teipattu ja ommeltu. Niin, ja niille jotka eivät vielä tienneet kerrottakoon, että vanha uskollinen vm-82 spinnu antautui kovemmalleen, eli WB:n genoan hakaselle 3. lähdön ensimmäisessä spinnun nostossa. Tuloksena alaliikin yläpuolella "avoin ikkuna" kokoa n35x20cm :shock: :? :(. Loppu kisa menikin turvaamistoimissa yrittäen teipata märkää kangasta ensin lennossa ja sitten kryssillä kannella. Ei muuten onnistunut kummoisestikaan.

Palataanpa päivän epistolaan. Huh huh mikä päivä. Kryssit OK, mutta lenssit eivät kehtaa tulla edes mainituksi :( . Mitään erityistä virhettä emme mielestäni tehneet (kaikkea kokeiltiin, mikään ei auttanut) ja spinnua ulkoilutti sama mies kuin Hangossa, jossa homma toimi kuin ajatus. Huonot lenssit pakottivat kryssillä välillä "huimiin" yrityksiin, joista tietenkin tylysti sakotettiin. Tiukan analyysin jälkeen mahdollisia suorituskyvyn tuhoajia ovat seuraavat:

- Vanhan spinnun "kylläste" ei enää toimi (ei enää vuosiin, seikka josta WB varoittelikin pari vuotta sitten) vaan meressä kastuttuaan riittävän monta kertaa meriveden suola pitää sen käytännössä kokoajan kosteana.
- Vanha spinnu kangas on selvästi painavanpaa, kuin uudet tekeleet ja etenkin märkänä.
- Uskoisin että vene on fliitin painavimpia, kun mitään kevennyksiä retki moodista ei kilpailuja varten ole tehty :oops: .
- Fliitin raskain miehistö (keskipaino reilusti yli 100kg) [-o<

Nämä yhdessä tämän päivän vellovan aallon ja aaltoon nähden heikon tuulen kanssa oli tappo yhdistelmä veneen suorituskyvylle. Jännää miten WHC:ssä spinnu pelaa ihan OK, mutta toisaalta saarten suojassa ei vellovaa aaltoa ole juuri esiintynyt :?.

Kuriositeettina mainittakoon, että punnitsin spinnun ennen ja jälkeen korjausten. Vaikka purjetta teippailtiin ja ommeltiin, niin se keveni tässä rytäkässä noin 400g. Tämä laihdutus ei siis johdu puuttuvasta kankaasta, "keventävästä teipistä ja ompeleesta" vaan kuivauksen tuloksista. Toivottavasti huomena toimiin jo paremmin (kunnes kastuu taas... :roll: ).
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Höblässä oli uutinen koskien Rysäkarin luona pörrännyttä kolihepteriä. 40-vuotias mies pudonnut mereen purjeveneeltä, 16°C vedessä ja häntä ei löydetty. Voi voi voi.. :(
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Espoon GP ja toinen päivä ei onneksemme ollut eilisen toisinto. Tänään tuuli selvästi raikkaammin ja tuulen nopeus vastasi paremmin aallokkoa.

Tänään ehdittiin ajaa kaksi lähtöä.

Ensimmäisessä starissa olimme linjalla aivan liian aikaisin. Onneksi emme olleet ainoat vaan fliitti kurvaili linjaa alas. Itse startti oli kohtuullinen, mutta jostain syystä en saanut venettä vauhtiin ja edellä mennyt Charlotta veti kaulaa. Pienten säätöjen ja pähkäilyn jälkeen vene alkoi jo uskoa ja pitää kiireempää vauhtia.

Ensimmäiselle lenssille käänsin pieni pelko per....sä kestääkö spinnun korjaus ja kuinka se istuu. Kyllä kesti ja kohtuullisesti istuu. Tänään lenssivauhti oli aivan toista kuin eilen. Nyt mentiin jo fliitin kanssa suurin piirtein tasatahtiin. Joitakin saavutetiin ja joillekin hieman jäätiin. Enää ei esim. Trip tullut lenssillä heittämällä ohi. Ei toivoakaa, vaikka hyvin tulivatkin.

Toinen lähtö jouduttiin uusimaan (takaisin kutsu), kun niin monella oli liian kiire (aikaisin) radalle. Saimme aika nappi lähdön ihan lautakunnan vierestä, tosin viivalla olisi pitänyt olla enemmän vauhtia. Nyt oli tuuli noussut lisää, minkä laitoin hyväksyvästi merkille. Nyt Anneli liikkui jo varsin liukkaasti. Vaikka meillä oli kahdet engelsmannit vinssillä ja pari vastakäännöstä sekä yksi spinnun nosto meni käsille, niin taisimme silti olla lähdössä kolmas :D.

No mitä sitten opimme. Emme olleetkaan niin huonoja kuin eilen näytti. Olosuhteet olivat meidän setuppia vastaan. Tosin kaikille keli oli sama, joten itseään saa syyttä ettei ole asiota aiemmin hoitanut pois päiväjärjestyksestä. Painava vene ja miehistö kaipaa tuulta :!:. Kevyessä keikuttelussa uusin kevein (kuivin :cry:) purjein saa merkittävän edun. MOT.

EMK hoisi merellä hommansa hienosti. Oikea mallisuoritus. Radat hyvinkin suoria ja röntti ja resurssit riitti radan muuttamiseen ja lyhentämiseen.
Suurkiitokset järjestäjille :!: :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Harald, Jeppe, Kimssu ja Klas.

Kyllä järjestelyt olivat kerrassaan parasta A-luokkaa. Mitä nyt kryssimerkki vähän ajautui, mutta se ei ensinnäkään haitannut kisaamista ja toisekseen aivan ymmärrettävää kun tuossa on kalliopohjaa.

Tänään jatkettiin siis siitä mihin eilen jäätiin. Samalla starttitaktiikalla onnistunut startti ja ylämerkkiä kiersimme Kiran ja X-tasin takana. Tästä kisasta en nyt tällä hetkellä muista hirveästi, mutta aika selvä voitto meille kuitenkin.

Toisessa startissa, siis siinä joka onnistui jäimme sitten Lisbethin alle startissa, ja edessä nousi eteemme sitten Yola (AE). Päätimme sitten hetken sorruttuamme alaspäin heittää venda toisten alta pois, ja tarvittaessa väistää styyran veneitä perän puolelta. Kommunikaatio veneessä oli ehkä olosuhteisiin vähän liian vaisua sillä vendan jälkeen kaikki neljä miehistön jäsentä olivat leen puolella kun piti vielä laskea X-79:in perän takaa. Äksästä huudettiin jo varmuudeksi protestia mutta kun emme sittenkään osuneet niitten pari metriä pitkään perästä sojottavaan perämoottoriin sieltä hihkaistiin että ei sittenkään.

Paaran halssi lähti sitten aivan loistavaan höjdiin ja vauhtiin edessämme ja leen puolella olevaa X-tasia seuraten. Kira vielä jostain kiilasi vielä paremmaksi kiertäen ekana. Ylämerkin kohdalla perässä oli aika lähellä vielä Lisbeth, ja noston jälkeen jiippasimme heti jotta saisimme enemmän vapaita fleetin alta. Surffeissa saimme kuin saimmekin hiukan lisää kaulaa Lisbethiin rakennettua, ehkä edessä olevan Kiran peräaallot auttoivat hiukan.

Järjestyi säilyi alamerkillä niin, että kiersimme X-tasin ja Kiran takana.

Kryssillä kaisa kulmaan, ja nousukulma yllätti toistamiseen sillä jouduimme laskemaan reilusti skuutteja ulos.

Lenssillä tuuli oli jo noussut hetkittäiseen 18 knotsiin ja seurasimme toistamiseen Kiraa ja X-tasia. Takana Lisbeth oli vähän jäänyt ja näin purjehdimme taas maaliin ykkösinä.

Koska ordereissa oli maininta että jos enemmän kuin viisi lähtöä purjehditaan, saadaan poisjättö ja muuta ohjelmaa oli itsekullekin tulossa päätimme lähteä rantaa kohti. Vaikka lautakunnalla oli vielä mahdollisuus ajattaa kolmatta lähtöä ihan vielä aikataulun mukaisesti he nähtävästi eivät sitten sitä tehneet vaan EspooGP jäi tänä vuonna viiden lähdön pituseksi. Mieluummin viisi onnistunutta ja hyvin järjestettyä rataa kuin slööristartteja ja -kisoja!

Pytty matkasi takaisin lauttasaareen, tänä vuonna vihreitten otsalamppujen kera. Klas sai pulssimittarin, hänellä on varmaan alan miehenä enemmän käyttöä. Minulle riittää että se jatkaa tikittämistä :)

Trackit lataan h-vene.net:iin myöhemmin illalla yöllä. Toivottavasti esim. Heikillä on X-tasin tracki myös?

Krijoutusvirheet ja syventävät myös myöhemmin, käsistreenit alkavat tyttärellä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply