Espoo GP, luokkamestaruus

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Joo, luin että "toiseksi" mutta kirjoititkin että "toistaiseksi". Mielestäni meidän
pitäisi, nuorena luokkana vielä, ajaa näitä lyhyitä kisoja monta peräkanaa.
Silloin voi korjata virheensä vielä kun ne ovat tuoreessa muistissa.
Ehdottomasti, Hangossa vähän sinänsä harmitti, että lähtöjä on vain yksi ja iso moka voi maksaa koko päivän kisatuloksen. Lisäksi tietenkin pitkä rata ja isot erot muihin veneisiin tekivät Hangosta välillä aika ankean noin kisaamisen kannalta. Pasin näkemykseen on helppo yhtyä, paras FE-kisa tähän asti. Oikeastaan itse en edes kauhean kaihoisasti katsele Albinien meininkiä, vähemmälläkin venemäärällä pulssi nousee alamerkillä.

Mites jos modaisi FE-regatan sittenkin ratakisaksi, jossa olisi 3-4 lähtöä :)
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Hangossa vähän sinänsä harmitti, että lähtöjä on vain yksi ja iso moka voi maksaa koko päivän kisatuloksen.
Juuri näin. Tietysti voi perustella, että pitkällä radalla on enemmin aikaa ottaa kiinni, mutta ei sekään kovin helppoa ole. Hangossa on tavallaan pakko ajaa varman päälle, kun kaikki kisat lasketaan. Nyt kun huonoin jätettiin pois, niin se mahdollistaa vähän riskinottoakin? Voi esim. vetää komean varaslähdön, heh!

Meidänkin veneestä ehdoteltiin pelkkiä ratakisoja FE-regattaan jo Hangon jälkeen. Katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi?

pasi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

oikkpasi wrote:... Meidänkin veneestä ehdoteltiin pelkkiä ratakisoja FE-regattaan jo Hangon jälkeen. Katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi?

pasi
Tervehdys

Ajatus ajaa FE-regatassa ratakisaa on mitä kannatettavin :!:
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lisbethin kuvan löytyivät RSS:n kautta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album237

Olisko ok jos siirtäisimme kuvia yhteiseen yhdistys-galleriaan?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album238

Galleriatunnuksen omaavat voivat laittaa kuvia tuohon galleriaan. Voin itse
siirtää jos vain mm Petri ja Olli antavat luvan tähän.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Voin itse
siirtää jos vain mm Petri ja Olli antavat luvan tähän.
No problem.

PROTESTI! Missä on kuvat Annelista? Niin se vaan on, että kauniit ja nopeat pääsevät kuviin ja hitaat ja näkkipohjaiset joutuvat tyytymään suusanallisiin mainintoihin muissa yhteyksissä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos, siirretty. Protesti on nostettu liian myöhään, kilpailijat eivät voineet
korjata virheensä kilpailun aikana. Sitäpaitsi punaista lippua ei näy, joten
protesti hylätään :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Kiitos, siirretty. Protesti on nostettu liian myöhään, kilpailijat eivät voineet
korjata virheensä kilpailun aikana. Sitäpaitsi punaista lippua ei näy, joten
protesti hylätään :)
Recount! Recount!

Ei muuten olisi paha ajatus tehdä ihan vakioksi se, että aina isompien FE-happeningien yhteyteen luodaan yhteinen kansio, jonne voi sitten uppia kuvia ja trackeja. Löytyvätpähän sitten aina yhdestä paikasta eikä tarvitse erikseen etsiä veneitten omista kansioista.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FE-regatta 2006 on luotu jo aikoja sitten :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote: Galleriatunnuksen omaavat voivat laittaa kuvia tuohon galleriaan. Voin itse
siirtää jos vain mm Petri ja Olli antavat luvan tähän.
Juu, saa noita siirrellä ihan rauhassa. Mulla oli muuten ongelmia kuvien tuuppauksessa. Jos siinä uploadin yhteydessä antaa kuville jonkun captionin, niin kuvat ja tekstit menevät käänteiseen järjestykseen, jos kuvia on monta :?: Ongelmalta varmaan välttyy, jos editoi kuvatekstit paikalleen vasta latauksen jälkeen...
Petri wrote:PROTESTI! Missä on kuvat Annelista? Niin se vaan on, että kauniit ja nopeat pääsevät kuviin ja hitaat ja näkkipohjaiset joutuvat tyytymään suusanallisiin mainintoihin muissa yhteyksissä.
Tuossahan kävi tietysti niin, että Anne kuvasi vain eteen ja sivulle, eikä taakse yhtään 8) Totuus lienee ehkä kuitenkin se, että Annelin kanssa oli niin tiukkaa vääntöä, ettei ehtinyt kaivaa kameraa esiin... Muutenkin kuvia oli tällä kertaa ilahduttavan vähän, tarkoittaa sitä, että miehistö keskittyi muuhunkin kuin kuvaamiseen.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote: Tuossahan kävi tietysti niin, että Anne kuvasi vain eteen ja sivulle, eikä taakse yhtään 8) Totuus lienee ehkä kuitenkin se, että Annelin kanssa oli niin tiukkaa vääntöä, ettei ehtinyt kaivaa kameraa esiin... Muutenkin kuvia oli tällä kertaa ilahduttavan vähän, tarkoittaa sitä, että miehistö keskittyi muuhunkin kuin kuvaamiseen.
Tervehdys

Tuo taakse katsominen koskee vain lauantaita :oops:, milloin ei teidän teleobjektiivikaan olisi saanut meitä kuvaan mukaan, mutta sunnuntaista uskon jo tuon tiukan väännön :wink:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Petri wrote:
Spinnumies tuijottaa purjetta ja säätää jatkuvasti leen skuuttia, päästäen sitä vähäsen kunnes purje pakkaa yläkulmasta ja sitten nopealla nykäisyllä saa purjeen taas auki, jonka jälkeen skuuttia taas löysätään.
Itse pyrin pitämään kumpaakin skuuttia kädessä (jos vain voimat riittävät). Täten saa spinnun pitämään muotonsa esim voimakkaassa shiftissä. Eli periaatteessa päästää toisesta yhtä paljon kun vetää toisesta.
Vältän myös voimakkaita nykäisyjä (varsinkin kevyessä tuulessa), koska muuten virtaus irtoaa spinnusta, joka ei ole hyvä asia. Eli mahdollisimman rauhallisia liikkeitä (Voivat joissain tapauksissa olla nopeita - mutta tasaisia ja rauhallisia..)

Ja sitten tuo Haraldin mainitsema kommunikointi on erittäin tärkeää.

- Tähystäjä ilmoittelee muiden veneiden liikkeistä (varsinkin takana olevien) ja puuskista, jotta pinnamies ja skuuttaaja voivat valmistautua ja reagoida ajoissa.

- Skuuttaaja kertoo kipparille jos spinnussa on painetta (sen tuntee skuutista hyvin). Jos paine vähenee, pinnamies nostaa vähän ja kun taas tulee painetta, pinnamies voi hissukseen ajaa vähän alemmas.
Skuuttaaja myös sitten käskyttää pianistia nostamaan tai laskemaan puomia, sekä säätämään barbereita.

- Pinnamies taas varoittaa pianistia ja skuuttaajaa hyvissä ajoin että meinaa tehdä nostoliikkeen (esim estääkseen takaa tulevan veneen pääsemään luuhun peittämään tuulta). Pinnamiehen tehtäviin kuuluu myös tunnustella ruorin painetta, jotta hän voi käskyttää miehistöä läskillään säätämään veneen (ja siten ruorin) tasapainoa. Harald voi
kertoa enemmän aiheesta.

Ei kai tässä mitään sen kummempia tässä vaiheessa...

--
Pone
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tästä kimmoke wiki-artikkeliin:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuajo
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kimmo

Post by Kimmo »

harald wrote:Tästä kimmoke wiki-artikkeliin:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuajo
Mainio artikkeli. Meillä ehkä eniten mättää tuo kommunikointi ja paineen haisteleminen skuutissa ja pinnassa. Pitääpä harjoitella tuotakin jatkossa.

Kimmo (Corinne)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tuli noita kuvia katsellessa mieleeni, että FE-83 taisi olla Espoo GP:n "vetovoimaisin" luokka. Lisbethillä oli 3? Charlotalla 5 ja Annelilla 2 venettä perässä hinauksessa.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P8260312

Minä en muuten lähtisi ilman moottoria minnekään... 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Tästä kimmoke wiki-artikkeliin:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuajo
Jep, juuri tällaista tarkoitinkin, perusteet simppelisti esille ja noista voi sitten miettiä mikä mättää omassa työskentelyssä.

Seuraavaksi vain talvelle puuhaamaan talkoovoimin "kilpapurjehduksen perusteet"-seminaaria/miitingiä, jossa käytäisiin läpi perusasiat ison, genuan ja spinnun trimmauksesta väistämissääntöihin jne.
Kun kuunteli Tommin selostusta tiistaikilpailujen X99 vs. First 36.7-kaksintaistelusta, niin ei voi välttyä miettimästä että tuollaiselle voisi olla tarvetta. Maksullisia koulutuksia ja seminaareja on aika paljon, mutta toisaalta ehkä juuri sen takia ihmiset eivät käy niissä :)

Ilmaisia tilojahan on tarjolla jossain määrin ja kiinnostustakin saattaisi löytyä jos vain mainitsisi asiasta sopiville tahoille (esim. trippiläisissä voisi olla paljonkin sellaisia, joita homma voisi kiinnostaa ja sitä kautta rekrytä vapaata gastimassaa FE-kilpailuihin.)
Post Reply