Espoo GP, luokkamestaruus

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote: Heikosti oli FE:t jääneet kameran eteen. Tunnistin Charlotan yhdestä kuvasta ja Hennulin kahdesta. Me muut emme tainneet olla edes mukana... :cry:.
Älähän nyt, eikös teidän pullea spinnu loista komeasti tuossa:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... C00628.JPG

Vähän taka-alalla, mutta kuitenkin...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Solaa voisi saada paremmaksi jos päästää sen stuuran eteen, ja vetää
sekä puomia että spinnun skuuttia kireämmälle taakse. Äskeisestä
kuvasta noppaa heittäen...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:...Älähän nyt, eikös teidän pullea spinnu loista komeasti tuossa:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... C00628.JPG

Vähän taka-alalla, mutta kuitenkin...
Tervehdys

Anteeksi maalaisuuteni. En osannut katsoa ihan noin tarkasti. Missä ne muut FE:t?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Solaa voisi saada paremmaksi jos päästää sen stuuran eteen, ja vetää
sekä puomia että spinnun skuuttia kireämmälle taakse. Äskeisestä
kuvasta noppaa heittäen...
Kuinkas paljon tuota spinnupuomia kuuluisi sitten ottaa taaemmas? Meillä tuntuu hyvin herkästi ottavan alaliikki etustaagiin kiinni. Silloin on varmaan liian kireällä?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
harald wrote:Solaa voisi saada paremmaksi jos päästää sen stuuran eteen, ja vetää
sekä puomia että spinnun skuuttia kireämmälle taakse. Äskeisestä
kuvasta noppaa heittäen...
Kuinkas paljon tuota spinnupuomia kuuluisi sitten ottaa taaemmas? Meillä tuntuu hyvin herkästi ottavan alaliikki etustaagiin kiinni. Silloin on varmaan liian kireällä?
Ei sen alaliikin tulisi ottaa keulaharukseen kiinni jos oikeasti lenssataan, vaan
skuuttikulman tulisi olla noin keulaharuksen vierellä. Tiedän mitä ajat
takaa, meillä meni tuon sisäistämiseen vuosia. Puomia taakse vain ja skuuttia
ulos, ajetaan alas ja sitten kun alkaa olla skuuttikulma keulaharuksen
kohdalla ajetaan varmasti riittävän alas ainakin.

Tuossa Anneli lenssaa leikaten:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000841

Tuossakin näkee että stuuran skuutti ei ole tarpeeksi auki. Meillä oli
sama ongelma charlottassa, eli vakioskuutti oli liian lyhyt, metrejä.
Isopurje on paljon twistattuna tuossa, eli kikka on löysällä kai? Skuuttia
ulos ja kikka kireälle.

Hennulin tyylinäyte:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000840

Spinnu on just siinä. stuura kireä? Kun ei tiedä tilannetta tuolla, todnäk
ollaan leikattu tosi kevyessä ja nyt painetaan alas kohti maalia.

Annelin trimmi hyvä, mutta stuura sisällä:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000841

St.Olga hangossa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P7070095
spinnu on just sillä tavalla että skuuttikulma on keulassa kiinni, ei tue
sitä että kuvassa leikattaisiin. Stuura on paljon takana, harukseen kiinni
vain kunnes alkaa elämään tellarit ja tai etuliikki.

Hennuli hangossa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... a_2006_044
Brummerin mukaan puomi korkealla. Tosin näyttää kulkevan noinkin.
Huomatkaa miten iso on ulkona, aivan erinäköistä kuin muissa.
Mutta stuura on oikeassa trimmissä.

Ja sama tilanne charlotta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... a_2006_045
Meilläkin näyttää olevan stuura jäänyt liian kiinni, mutta se on kuitenkin
erinäköinen vrt toiset kuvat tuolla aikaisemmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja vielä Charlotta takaa katsottuna, melkein tuulen näkökkulmasta:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... a_2006_046

SKuuttikulma on keulaharuksessa kiinni. Mikon mukaan tuossa tulisi vielä
vetää puomi taakse jotta saadaan levitettyä alaosaa paremmin, ja vetää
skuuttia hiukan kiinni niin että spinnu latistuu ja projisoitu pintaala kasvaisi.

Kyllä se isopurje on aika kiinni vanteissa, kuten kuvasta näkee.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Spinnukeskusteluun täytyy ottaa huomioon myös erilaiset spinnut ts. Olgan spinnulla ei kauheasti leikata, vaan ajetaan lähes plattista ja ainakin Hangossa tällä taktiikalla alisteltiin lenssillä lähes kaikkia keskikastin FE:itä, kärkiveneet olivat aina niin kaukana ettei niistä pystynyt sanomaan mitään. Jos en väärin muista, niin tehtiin monesti ylämerkillä jibe ja ei sitten taidettu jiipata kertaakaan ennen alamerkkiä, voin kyllä muistaa väärinkin.

Annelin spinnukin näytti pullealta, joten ajoin sitä silleen että yritin pitää puomin n. 90 asteen kulmassa tuuleen nähden, tuulen yltyessä otin sitä vähän lisää sisään. Sitten tietenkin spinnua ajoin leen skuutista siten, että etuliikin yläreuna pakkasi kokoajan hieman. En paljoa ehdi spinnua ajaessa mitään vilkuilla, mutta ainakin Hangossa muistan/luulen muistavani ettei Lisbeth paljoa spinnulleen tehnyt, kunhan sääti vetämään ja antoi olla.

Tosiaan niinkuin Panullekin sanoin, niin Charlotassa ihmispreventteri nojaa vantteihin kun taas Annelissa ei pisimmälläkään säädöllä ollut vielä sellainen tilanne lähellä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote: Annelin spinnukin näytti pullealta, joten ajoin sitä silleen että yritin pitää puomin n. 90 asteen kulmassa tuuleen nähden, tuulen yltyessä otin sitä vähän lisää sisään. Sitten tietenkin spinnua ajoin leen skuutista siten, että etuliikin yläreuna pakkasi kokoajan hieman. En paljoa ehdi spinnua ajaessa mitään vilkuilla, mutta ainakin Hangossa muistan/luulen muistavani ettei Lisbeth paljoa spinnulleen tehnyt, kunhan sääti vetämään ja antoi olla.

Tosiaan niinkuin Panullekin sanoin, niin Charlotassa ihmispreventteri nojaa vantteihin kun taas Annelissa ei pisimmälläkään säädöllä ollut vielä sellainen tilanne lähellä.
Juu. Meidän ongelma lienee se, ettei kukaan vielä oikeesti osaa aktiivisesti säätää spinnua, jolloin vaihtoehdoksi jää se, että yritän pitää spinnun jotenkin vedossa ohjausliikkeillä ja välillä pyydän kiskomaan jostain köydestä :oops:

Meilläkään ei ole ison skuutissa ihan riittävästi varoja. Koko talja on muutenkin siinä kuosissa että olisi syytä uusia ennen kuin räpsähtää silmille koko värkki...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote: Juu. Meidän ongelma lienee se, ettei kukaan vielä oikeesti osaa aktiivisesti säätää spinnua, jolloin vaihtoehdoksi jää se, että yritän pitää spinnun jotenkin vedossa ohjausliikkeillä ja välillä pyydän kiskomaan jostain köydestä :oops:

Meilläkään ei ole ison skuutissa ihan riittävästi varoja. Koko talja on muutenkin siinä kuosissa että olisi syytä uusia ennen kuin räpsähtää silmille koko värkki...
No "ongelma" on helppo ratkaista, kun teillä nyt kuitenkin näkyy suunnilleen samaa porukkaa pyörivän kisoissa niin teette sitten yhdestä spinnumiehen/naisen, ei spinnun skuuttaus sinänsä voimaa vaadi, aina köydet voi vetää vinssien kautta vaikka true man skuuttaakin niitä haballa ja illalla sitten itkee kun lihakset ovat jumissa :).

Harald antanee täydellisemmän kuvauksen, mutta käytännössä spinnun trimmaaja on heti noston aikana molemmat skuutit valmiina käsissään, vetää skuuteista löysiä pois edellisen spinnuajon aikana merkattuihin kohtiin asti (ihankuin me tätä koskaan oltaisiin tehty, mutta noin teoriassa). Kun spinnu on ylhäällä, niin spinnumies katsoo tasan tarkkaan windexiä, spinnun etureunaa ja puomin paikkaa.

Kippari ajaa venettä, muu miehistö on joko ihmispreventterinä ison puomin päällä tai muuten vain ajattelee kevyitä ajatuksia kipparin määräämillä paikoilla, jotta vene olisi tasapainossa.

Spinnumies tuijottaa purjetta ja säätää jatkuvasti leen skuuttia, päästäen sitä vähäsen kunnes purje pakkaa yläkulmasta ja sitten nopealla nykäisyllä saa purjeen taas auki, jonka jälkeen skuuttia taas löysätään.
Riippuen spinnusta sitten katsotaan purjeen sivureunan asentoa yms. Ainakin Olgan purje on sen verran lötkö, ettei reunaa saa pystysuoraksi millään.

Puomia sitten säädetään samanaikaisesti, nyrkkisääntönä se että se olisi kohtisuorassa tuuleen nähden, ultrapro-kisaveneessä sitten varmaan tarkemmin. Barbereissa nähdäkseni on/off-säätökin auttaa jo vähäsen, eli puomin puolen barberi on aina kiinni ja leen auki täysin vapaana, paitsi kevyessä kelissä jossa molemmat ovat kiinni.

Pointti lienee se, että spinnua säätää yksi tyyppi, joka ei lenssin aikana keskity yhtään mihinkään muuhun. Silloin kippari voi keskittyä ajamaan ja funtsimaan alamerkkitaktiikoita.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Pointti lienee se, että spinnua säätää yksi tyyppi, joka ei lenssin aikana keskity yhtään mihinkään muuhun. Silloin kippari voi keskittyä ajamaan ja funtsimaan alamerkkitaktiikoita.
Ja muu miehistö antaa arvokkaita neuvoja spinnuskuuttaajalle jatkuvalla
syötöllä "skuuttaa, päästä, puomi alas, taakse skuuttaa taas -kele" :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Ja muu miehistö antaa arvokkaita neuvoja spinnuskuuttaajalle jatkuvalla
syötöllä "skuuttaa, päästä, puomi alas, taakse skuuttaa taas -kele" :)
Niinpä ja mikä tärkeintä, kertovat missä mennään suhteessa muihin veneisiin, koska kaikki spinnua skuutanneet tietävät, että tasan sillä hetkellä kun skuuttaaja erehtyy kerrankin katsomaan muita veneitä, kipparin ilveilyä selän takana tms. niin spinnu menee rintsikoille :)

Hmm, onkos wikissä tarkemmin eritelty keulagastin, pianistin yms. tehtävät. Voisit huvin ja urheilun vuoksi nakittaa pojat (Peik, Pone ja Aleksi) tekemään hommistaan jonkinlaiset ohjeet, niin että ensinnäkin tiedon levitys olisi kätevämpää (jos veneeseen tulee uusi tyyppi, niin meilissä vain edeltävänä iltana linkki ko. tehtävänkuvaukseen) ja toiseksi jokainen varmaan bongaisi hyödyllisiä vinkkejä.
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Moi,

Olipa hyvät kisat viikonloppuna. Vieläkin on kroppa kipeä. Eipä jäänyt paljon selittelyille varaa. Kolmessa kisassa pystyimme Charlottan vauhtiin, mutta muuten olimme niin paljon hitaampia, että melkein hävetti. Mitä kevyempää sen enemmin eroa tuli. Tuntui, että kevyessä Charlotta vaan menee kovempaa, vaikka höjdiä olisi saman verran. Kovemmassa tuulessa ero tasoittuu ja ajoittain pääsimme jopa kovempaa.

No kokonaisuuutena olimme just niin hyviä tai huonoja kun lähtöjen sijoituksen kertoivat, paitsi tietysti siinä missä otimme varaslähdön ja olimme ihan pihalla. Tämä oli kuitenkin yksi lähdöistä, joissa olimme Charlottan kanssa viimeisellä ylämerkillä samaan aikaan. Maalissa sitten opimme sen, että pitää tietää: a) minkä näköinen on I-lippu b) muistaa katsoa onko se ylhäällä ja c) vielä tajuta toimia oikein, jos varastaa.

Tämä oli mielestäni toistaiseksi paras FE-kisa siinä mielessä, että rata oli lyhyt ja tarjosi koko ajan actionia. Lisäksi kryssi byyriin kruunasi vielä homman. Patsi tietysi siinäkin voi menettää pienen johdon, jos vastassa on oikea kettu.

Omasta puolestani myös kiitos kaikille osallistujille!

Pasi
s/y Hennuli
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

oikkpasi wrote: Tämä oli mielestäni toistaiseksi paras FE-kisa siinä mielessä, että rata oli lyhyt ja tarjosi koko ajan actionia. Lisäksi kryssi byyriin kruunasi vielä homman. Patsi tietysi siinäkin voi menettää pienen johdon, jos vastassa on oikea kettu.
Mikä on mielestäsi paras tähän asti?

Kryssi veskaan oli ihan loistava homma, helpottaa myös lautakunnalle varmaan.

Johdon menettämisestä otan osaa, ketunhäntä heiluen. Meille siunaantui vähän
liikaa onneakin tuossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Mikä on mielestäsi paras tähän asti?
Öh siis tämä oli paras. Tottakai Hanko ja 13 venettä oli yksi kauden kohokohdista. Siinä kuitenkin homma voi ratketa jo aika varhain ja kisat on siltä päivältä ohi. Tälläinen lyhyt kryssi-lenssi ja paljon startteja on kivaa.
Johdon menettämisestä otan osaa, ketunhäntä heiluen. Meille siunaantui vähän
liikaa onneakin tuossa.
Mielstäni onni on yliarvostettua. Sitä kun on parhailla aina vähän enemmän kuin keskinkertaisilla!

pasi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, luin että "toiseksi" mutta kirjoititkin että "toistaiseksi". Mielestäni meidän
pitäisi, nuorena luokkana vielä, ajaa näitä lyhyitä kisoja monta peräkanaa.
Silloin voi korjata virheensä vielä kun ne ovat tuoreessa muistissa.
Post Reply