Rysäkari Race 2021? 31.7

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Rysäkari Race 2021? 31.7

Post by Petri »

Pientä tiivistelmää kisoista noin purjehdustyöläisen näkökulmasta, ensimmäinen huomio siinä että purjehdus onkin raskasta hommaa vs. järkkääminen. Kesäkuussa olin järkkäämässä samaa kisaa ja oli huomattavan kevyttä :)

Epävirallisten kanavien kautta luvassa olisi jopa 6 lyhytratakisaa mutta epäilen että jostain ratapituus-taulukosta kilpailupäällikkö katsoi ORC1-luokan ratapituussuositukset koska tuollaiset ~tunnin radat eivät ehkä ihan lyhyitäkään olleet. 5 starttia olikin varsin mukava rypistys ja keli vaihteli 2-3m/s kellumisista yhden lähdön ~8-9 m/s keliin, pääosin ollen siinä 4-5 m/s tuntumassa eli varsin mukava kisapaketti. Rysäkarin alue ok, vaikka tietenkin saaret tulevat luoteiskulmassa aika nopeasti vastaan häiritsemään tuulta.

Itse jokapaikanhöylänä pikkumyyssä, eka kisa taas vuoteen ja en edes muista milloin viimeksi kisannut ratakisassa. Ratana ehkä vähän enemmän ORC-tyylinen lenssimaaliintulo tokalta kiekalta eli aika *"vanhat sedät ei jaksa tehdä manöövereitä"-henkinen kisa edessä kun alamerkin kiertoja on vain 1.

R1: lähtöalueella kauheaa kuviokelluntaa ja isoa maininkia, vene ei kiihtynyt millään. Strategiana olla minuutin kohdalla veneen luona vauhdissa ja yrittää vain lähteä jostain hyvällä vauhdilla. N. -2 min kohdalla heitettiin venda Firstien lähellä ja eipä vauhtia silti saanut kulkemaan. Todella vinon linjan ylityskin oli vaikeaa ja käytännössä kiihdytys ei koskaan onnistunut, Subbota paineli samalla strategialla mutta paremmalla toteutuksella edempänä hyvällä vauhdilla. Vaikeaa menoa ja siksi venda ja kas kummaa, heti kulki paremmin. Tasaista purjehdusta yrittäen hakea vasenta laitaa mikä kisastrategian kannalta voisi olla parempi laita (kääntymää päivän myötä vasemmalle, vähemmän häiriötä tuulessa. Viimeisellä kryssillä sitten käykin jotain kummallista ja pienen separaation tuloksena Subbota jää kellumaan oikeampaan laitaan ja painelemme usean sadan metrin etumatkan ohi ja lenssittelyä rauhassa maaliin ykköseksi. Teekkarit vielä kaukana takana mutta tahti alkoi parantua lähtö lähdöltä. Voitto ei juurikaan meidän ansiota vaan Subbotan henk. koht. pläkän.

R2: Lähtö taas vähän pieleen, Subbota sai meidät hyvin pihteihin, ei toki nostattanut ylös mutta vauhdin säätelyn ongelmat johtivat hitaampaan lähtöön leebow-positiosta (muistaakseni, menee jo lähdötkin sekaisin). Perässäajelua, separaatioita oikealle ja vasemmalle mutta venevauhtierot niin pieniä että lähdössä syntynyttä etua ei saatu mitenkään kiinni ja maalissa kakkosena. Laidoissa ei tuntunut olevan suurtakaan eroa, positiivinen huomio oli että First 31.7 luokan perä oli aina vain parisataa metriä edempänä, eli noin venevauhtimielessä tuntui että kulki varsin hyvin.

R3: Tämä menee lähtönä jotenkin ohi, taidettiin tässä päätyä tekemään ihan täysin 360 veneen luona kun oltiin pahasti menossa yli allaolevien Firstien sijaintien takia (vauhdin&position säätely vielä haki itseään) ja kisassa tosiaan Subbota-jahtiin uusintalähdön kautta. Hyvä kryssi todella hyvällä vauhdilla oikeasta laidasta ja lenssillä vain 100m Subbotan takana mutta ero ei juurikaan kutistunut lenssillä. Kryssillä eri laitaan missä Subbota meni mutta Subbota huomasi tuon ja tuli kohtapuoliin styyralla oikealta myös vasemmalle, näin veneen silmäkulmasta ja aloin katselemaan alas ja silloin purjeen alta alkoikin jo kuulua styyraa (aika varhaisessa vaiheessa). Pika-arvio ja vähän sekavaa kommunikaatiota itseltäkin joten lopulta paniikkivenda ja kohti ylämerkkiä. Kuitenkin vasen laita oli tuottanut pientä etua (kai) joten lopulta lenssille vain hieman eroa Subbotan eduksi. Lenssillä tiukkaa skabaa mutta etumatka ei vain lyhentynyt, parisataa metriä ennen maalia otettiin ennakoivasti pari jiippiparia ennen Subbotaa ja saatiin kai osin Subbotan huonosti menneiden jiippien tuloksena etumatka kutistumaan pariin veneenmittaan. 100m ennen maalia hyvä jiippi vasemmalle, Subbota ei ehtinyt reagoida ja jiippasivat käytännössä suoraan tuulivarjoon ja yhtäkkiä oltiinkin vieri vieressä. Subbota yritti nostaa mutta pystyttiin pitämään iso mukana ja spinnu vetämässä kunnolla joten normaali ohitus vasemmalta kutakuinkin rinnalle. Tässä positiossa Subbota pystyisi yhä menemään ensimmäisenä maaliin, joten jotain tarttisi tehdä. For Alex's sake, changing to English:
We were on port (also inside boat for the flag) and Subbota next to us also on port, maybe one boat lenght of distance. Quick gybe to starboard and after getting boat on somewhat trim and allowing Subbota to react on our gybe, required ROW from port tack boat. Subbota did not either gybe or give room (given I think spinnaker had crashed) and given typical target angle for FE in this condition, our proper course on starboard tack required us to take course that is not the same as a boat running on port tack. So, protest hailed and we tried to avoid contact even when Subbota's spinnaker boom (on port) was rather close to our boom I think they did not touch. Subbota finished first so also notified the protest to RC.
But in my, mark-room is irrelevant for this and even if it would be, our sailing was on proper course once on starboard tack. Should Subbota had mark-room for the flag, this could have been different case, but as there was no mark-room for Subbota for that mark, Subbota as port tack boat need to give room to starboard boat.

R4: Ok lähtö, hyvä vauhti linjalla ja Subbota taisi jäädä meidän alapuolelle ja pidettiin sitten positiot loppuun asti, vartioiden myös omaa laitaa jatkuvasti johtoasemassa ja maaliin ykkösenä. Venevauhdit niin tasaiset että ilman ongelmia, toista ei voi saavuttaa kun kenttä oli aika tasainen ja rata suora. Teekkarit jo ihan kannassa kiinni, eli hyvin saivat veneen kulkemaan ja harmi vain ettei ollut muita saman nopeusluokan veneitä mukana lisäksi.


R5: Lähtö oikeastaan se missä kaikki tapahtui, juuri sen takia että lähdössä hävittyä on vaikea kuitata, valittiin polttotaktiikka ja lähdettiin jahtaamaan Subbotaa. Subbota ajoi ehkä tätä huomaamatta ja pääsimme nätisti 30-40s ennen starttia alapuolelle ja hyvällä marginaalilla lipulle. Tässä kohtaa yksi miehistönjäsen jo päätyi lepomoodiin siirrettäväksi painolastiksi sisälle kajuuttaan mutta onneksi keli oli ihan ok kolmella ajettavaksi. Eli eikun nostattelemaan ja laskemaan, niin että Subbota käytännössä luuli pääsevänsä lähtemään ja ei tehnyt tarpeeksi nopeasti ratkaisua poistua ansasta. 10s ennen sitten tiukempi nosto, Subbota jo kokonaan yli ja meillä suora linja kohti lippua johon pääsisimme hyvällä vauhdilla, keulagastin ja allekirjoittaneen ilmoitellessa että nyt vain alas ettei mennä/pysytä yli linjan. Kunnes sitten 3s kohdalla pinnamies päättikin lähteä ja kauniistihan mentiin sitten yli :D X tietenkin nousi koska Subbota yli ja VHF:stä kuului ensin pelkästään Subbotan numero joten yhä kryssi jatkui mutta kun perään kuului meidänkin numero, samantien alas ja uusintastarttiin. Uusintastartista todella hyvää kryssiä oikeaan Subbotan kulkiessa samalle laidalle mutta hitaammin eli pääsimme jotenkin alhaalta ohi. Kun Subbota tuon huomasi ja lähti vasemmalle, mentiin perään ja tietenkin vendattiin päälle kun aikanaan oltiin leikkarilla. Kauheaa vartiointiahan tuo sitten oli loppukisan mutta Subbota ei päässyt juurikaan lähemmäs ja maalissa taas ykkösenä. Eli protestia ei sitten jaksanut edes käsitellä kun ei vaikutusta tuloksiin.

Ok kisaa, vaikea sanoa miten tuo peräjatke vaikutti, lenssillä mielestäni hidasti kunnes siirrettiin vähän painolastia kunnolla eteen. Kryssillä ehkä auttoi tai ainakin tasoitti nopeuseron. Kiva kisata ja kiitokset miehistölle ja järjestäjille kun huolimatta erimielisyydestä ratapituuden kanssa, radat olivat suoria ja pl. eka lähtö, lähdöt ok.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Rysäkari Race 2021? 31.7

Post by harald »

Purjehdin tuosta ohi iltapäivällä, ja huomasin Subbotan johtavan ja että vain kolme FEnettä radalla. Neljäs meni mun keulan edestä kyllä, peräjatkeella, perätuupparilla ja kolmet fendarit roikkuen?

Todella kiva nähdä että Subbota kulkee, eikä tekkareiden pidä hävetä yhtään. Kokemus on ihan yliarvostettua, sitähän saa purjehtimalla ja ei siitä nyt niin hirveän kauan ole kun me odotimme Subbotaa maaliin. Mukaan vaan kaikki!

Just värkätään syyskuun kisan ordereita, palaan siihen kohta. Toivottavasti nähdään siellä enemmän veneitä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Re: Rysäkari Race 2021? 31.7

Post by PetriF »

Häntäpään gastikoulun näkökulmasta: tavoite tuli täytettyä - kisa saatiin kokoon ja kolme uutta ihmistä on nyt kylvetetty FE -ratakisaan. Tekemisen iloa oli ja vaikutti siltä että kisakärpänen näihin puri. Meillä oli veneessä venäjänkarjalais-minnesotalais-pohjoisukrainalainen ensikertalais-miehistö, ja tässä suurin ilo oli nähdä miten homma kehittyi näillä koko ajan. Ei muuten ollut ihan helppoa kouluttaa kisamanööverejä ajon aikana pinnasta englanniksi. Pärjäsivät silti, josta papukaijamerkki.
Ajoin startit itse koska venevarauksen omannut kippari ei vielä arvannut mennä ensikertalaisena tän kokoiseen fleettiin punnertamaan. Itsellä taas kolme vuotta kisataukoa tuntuu ilmentyvän ennenkaikkea siinä, että kestää oman aikansa että 'kaistapää' palaa ja startteihin syntyy joku johtoajatus. Electripin venevauhdin ja omien ajotaitojen suhteesta en taas totea mitään ennekun on _oma_ tikissä oleva vene alla. Sittenpähän nähdään :)

Yksi juttu mikä jäi kiinnostamaan on se, että miksi ajaa toisella halssilla purje twistattuna, ja toisella levynä? Tämä oli tuskin mikään vahinko koska näytti olevan systemaattista. Oliko tää niin, että esim. silloin kun 'tuuliväänne' menee niin että ylätuuli on kääntynyt myötäpäivään, niin styyra ajetaan twistattuna ja paaralle laitetaan iso levyksi tmv koska twisti on 'vastakarvaan' ? Tästä on varmaan jollain iltanuotiolla ollut puhetta mutta en enää muista...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Rysäkari Race 2021? 31.7

Post by Petri »

Ainakin Pikkumyyssä epäsymmetrinen ison trimmata johtui enemmän epäsymmetrisesti levankivaunun lukituksesta. Eli enemmän työtapaturmaa kuin tietoista toimintaa. Vaikea sanoa paljonko apua fe:n ison epäsymmetrisesti trimmistä on keskikelissä, toppi kun on varsin pieni ja ahvenselkä minimaalinen. Oma tuntuma on että ison trimmin hienoudet tulevat paremmin esiin fokkaveneissä missä isopurje on se iso purje ja etenkin tuollaisessa mainingeissa ison rooli merkittävämpi kuin pienen fokan.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Rysäkari Race 2021? 31.7

Post by alex »

PetriF wrote: Wed Aug 04, 2021 11:01 amYksi juttu mikä jäi kiinnostamaan on se, että miksi ajaa toisella halssilla purje twistattuna, ja toisella levynä?
The waves were not aligned with the wind in the first half of the racing day. On one tack we were going against the waves yet 45 degrees to the wind and on another tack we were sailing along the waves - hence the asymmetrical trim.

Great job Petri, and great that you introduced more people to the racing. Minnesota sounds especially cool.
Post Reply