Keskiviikkokisa 9/20

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2225
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Keskiviikkokisa 9/20

Post by Panu » Thu Sep 10, 2020 13:45 pm

Tervehdys

Eilen olikin viimeinen keskiviikko kisa aika vaihtelevassa kelissä. Veneessä Olli taas keulilla, minä ja Aleksi köysissä, varustamon edustaja Jukka pinnassa ja vieraileva taiteilija Valtteri (Squaw) teknisenä painolastina mukana haistelemassa tuulia.

Ennusteet lupailivat illaksi aika raikasta tuulta. Satamassa laitettin keulille G3:n valmiiksi ja moottorilla kohti Mellsteniä. Lähempänä lähtoaluetta ihmeteltiin,missä se raikas tuuli oikein on. Olli katsoi kännyllä netistä rannikkoasemien tuulitietoja ja nekin olivat jotenkin ristiriitaisia ja yllättäviä erojasisältäviä. Erityisesti Harmajan matalat lukemat verrattuna Mäkiluotoon antoi pohdittavaa. Toisaalta kisa käydään Mellstein läheisyydessä ja mäkiluodon tuulet eivät niin kaukaa juuri vaikuta.

Mellstenin selällä tuulta oli luokkaa 5m/s, joka ei viiden hengen miehitöllä ole oikein tiittävä G3:lle, nopeasti vaihdettiin G1 keulille ja siinä vaihtaessa vitsailtiin, että kohta sen G3:sen sa taas laittaa takaisin, vaan ei laitettu ehkäpä olisi pitänyt, mutta palataan siihen myöhemmin.

Kiikareilla tihrustetiin lautakunnan ratavalintaa joka oli "ylläri päätös" rata 5,mikä pitäisi veneet aika sisällä Mellstenin lahdella ilman, että ulompana merellä mahdollisesti puhaltavat kovemmat puuskat pääsisivät kisaa sotkemaan.

Keskityttiin starttiin ja sen ajoitukseen, mikä kannatti, koska oltiin vain veneen mittan myöhässä linjasta paukun kajahtaessa. Oltiin tosin fliitin alinvene, mutta emme juurikaan kärsineet muiden veneiden varjosta tuulen tullessa sivuvastaisesti. päästii vihreälle merkille vendaamatta muiden Feneiden ollessa ihan lähietäisyydellä. Kurssi kohti EMK:n poijua olikin jo tiukempaa kurssia. G1 veti hyvin ja laitapainokin riitti kivasti. Jostain syystä (G3!) Merelli pystyi ajamaan selvästi korkeammalle, jolloin hyvä vauhtimme ei riittänyt kompensoimaan häviötä höidissä. Tämän legin keskittymistä "hieman haittasi" paaran alavanttin vanttiruuvin rikipultin rengas sokan katoamisen huomaminen ja tilanteen korjaaminen uudella sokalla. Rikipultti oli jo päässyt liikkumaan niin, että loputa se piti vasaralla naputtaa taksisin paikalleen, ennen kuin uuden sokan sai paikalleen. Onneksi selvittiin tästäkin vain säikähdykesellä ja hätäisillä korjaavilla toimenpiteillä. Ehkäpä joku ensi kaudella muistaa teipata rengas sokatkin, niin ettei ne kauden aikana jotenkin vain "katoa" mystisesti jälkiä jättämättä #-o .

EMK:n poiju kierrettiin Merellin vetäessä feneitä, Myyn ollessa toinen ja Subbotan vahtiessa perää. Poijulla jiippi ja spinnun nostoon. Ihan ilman vaikeuksia spinnu ei noussut, kun styyran skuutti jäi keulakehän taakse eikä oikein luistanut. pinen säädön jälkeen spinnukin veti kursin ollessa 100-80 astetta apparenttia. Kardinaali portista läpi tultumme kurssinousi siten, ettei spinnusta saanut juuri hyötyä, joten otettiin alas kallistamasta. Spinnun alasottoon kannusti myös aitiopaikalta nähty Merellin spinnun rikkoutuminen #-o ! Sääliksi kävi, kun peräkkäisinä keskiviikkoina Antin spinnu sanoo työsopimuksensa irti. Ilmeisesti tämän kovan onnen spinnun parasta ennen päiväys on jo pahasti ummessa tai mailit ovat vaan sillä jo täynnä.

Lähtölinjan poijupää kautta kierrettiin toiselle kierrokselle tuulen nyt selvästi piristyneenä. Genoa 1 alkoi olla jo turhan suuri tuuleen nähden, eikä laitapainokaan pitänyt aina kallistusta kurissa. Pitelin ison skuuttia kädessä ja päästin painetta aina, kun peräsimen pito oli rajoilla tai vene kallistui liikaa. Vihreältä kohti EMK:n poijua tuuleen tuli mukaan voimakkaampia puuskia ja eteneminen vaikeutui puuskissa veneen kallistellessa. Subbota pääsi takana G3:llaan selvästi korkeammalle ja saavutti meitä. Poijulle tulessa luulimme ehtivämme Subbotan editse, mutta tuo luulo oli puhdas arviointi virhe. Vendan jälkeen huomasimme subbotan olevan edessä ja väistimme takaa ja missasimme poijun, jota jouduimme sitten hakemaan pariin kertaakin pyörähtäen ennen kuin sen onnistuimme kiertämään. Syynä näihin "pakollisiin kuvioihin" oli vendan jälkeinen rekaaminen jolloin ajauduimme pois poijun linjalta. Lopulta pääsimme jo selvästi muille jääneenä letkanperään ajamaan kohti maalia.

Merelli voitti kauden päätöksen Subbotan ollessa toinen ja myyn ollessa viides. Pojun hakemisen "pakollisiin kuvioihin" kulunut aika erotti lopulta meidät kolmossijasta (feneiden kolmoisvoitto oli siis varsin lähellä eilen)). Kauden koknaistuloksissa Myy oli lopulta kuudes, mikä on aivan kelpo suoritus aloittelevalta miehistöltä ekan ehjän, mutta lyhyen kauden jälkeen. =D>

Kiitokset kaikille mukana olleille ja kisoja järjestäneille. Jäämme kaihoisasti odotamaan jo ensi kautta. Joko saisimme lisää feneitä radalle [-o< ?
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 678
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by asalovuo » Thu Sep 10, 2020 14:36 pm

Tervehdys,
Merellin kyytiin oli tällä kertaa ilmoittautunut Jukka, Tuomas ja Gage eli täydellä miehistöllä lähdimme tavoittelemaan sarjan kolmostilaa.

Tarkoitus oli lähteä satamasta hyvissä ajoin 16:45 mutta kun köydet irroitettiin ja oli ajatus lähteä puskemaan koneella kohti lähtöaluetta ei vaihde mennytkään päälle. Ahtauduin anopin laatikon kautta konehuoneeseen ja totesin vaihde vaijerin kiinnikkeen olevan irti vaihteen laipasta ja sen kiinnityksessä käytettävät pultit olivat kadonneet. Todennäköisesti pultit olivat jääneet löysälle asennuksen yhteydessä ja olivat tärisseet irti koska viime viikolla kokoonpano toimi normaalisti. 15 minuutin ähellyksen jälkeen paikalla oli uudet pultit ja pääsimme matkaan taas hieman myöhässä.

Matkalla Haukilahden edustalle seurasimme tuulen kehittymistä. Melkillä ei ollut juuri tuulta mutta miessaaren selällä sitä oli jo reilusti yli 10m/s ja keulaan nostettu G3 vaikutti hyvältä vaihtoehdolta. Päästyämme lähtöalueelle totesimme että Pikkumyy oli varustautunut G1:llä ja Subbotassa oli sama purjevarustus kuin meillä. Tiedustelimme tilannetta Pikkumyystä G1:sen suhteen ja kerroimme myös tuulen voimakkuudesta lahden keskiosassa...lähtöalueella olosuhteet toki vaikuttivat ykkösen keliltä.

Lähtö onnistui kohtuullisen hyvin vaikka olimmekin linjalla hieman liian aikaisin. Paikka oli hyvä ja ainoastaan Ariel oli yläpuolellamme ja sekin tulisi karkaamaan varsin nopeasti meiltä. Koska joiduimme hieman jarruttelemaan ennen linjaa vauhtimme ei ollut maksimissa kun ylitimme linja ja olimme kaiketi myös muutaman sekunnin myöhässä näytti siltä, että sekä Pikkumyy, että Subbota olisivat edellämme.

Minnamari, Lucky Too ja Ariel opasti muita kohti sateen seassa olevaa vihreätä. Edessä olleet veneet kiersivät merkin ed. mainitussa järjestyksessä meidän saapuessa Subbotan nostattelemana sille. Saimme kuitenkin tarvitsemamme merkkitilan ja pääsimme seuraavalle legille vapaassa tuulessa. Subbota vendasi alapuoleltamme pois paaralle ja Pikkumyy jäi ajamaan alapuolellemme. Lähdimme ajamaan purjeet kryssiasennossa kohti EMK:n poijua ajaen niin ylös kuin mahdollista. Poijua ei näkynyt ja oli melko varma ettei se ollut paikoillaan. Lopulta pääsimme riittävän lähelle poijua että se alkoi näkyä tihkusateen läpi ja totesimme että tulisimme pääsemään suoraan sille. Edellä olevista veneistä ainoastaan Minnamari pääsi suoraan poijulle. Saimme siis jonkin verran kiinni sekä Arielia sekä Lucky Too:ta eikä Minnamarikaan ollut meitä juuri jättänyt.

Seuraava legi oli spinnulegi mutta jäimme tarkkailemaan tilannetta koska tuulta oli senverran paljon. Edessä Lucky Too nosti spinnun ensimmäisenä. Vilkaisu taakse ja siellä sekä Subbota että Pikkumyy valmistelivat spinnun nosto eli me teimme samoin. Saimme korjatun purjeen ylös ja ajoimme viitisen minuuttia kunnes purje repesi taas mutta eri tavalla kuin edellisellä viikolla. Nostimme G3:sen ja tuulta tuntui olevan sen verran ettemme juuri muille jääneet. Pohjoisviitan kohdalla Spinnut tuli alas kaikilla ja olimme taas tasavertaisia ainakin varustuksen suhteen.

Kiersimme lähtöalueella olevan poijun neljäntenä veneenä Subbotan ja Pikkumyyn seuratessa perässä. Matkalla vihreälle jännitimme riittääkö vauhtimme Pikkumyylle, joka ajoi siis edelleen G1:llä. Ainakin meistä tuntui ettei ero pienentynyt tai kasvanut juurikaan. Kellotimme Minnamarin ja epäilimme sen karanneen meiltä lopputuloksia ajatellen.

Lähdimme vihreältä kohti poijua, jonka sijainti siis oli edelliseltä kerralta laitettu mieleen. En tiedä mitä edellä olevissa isommissa veneissä oikein tapahtui kun kaikki kolme ajoivat todella alas eivätkä päässeet lähellekkään EMK:n poijua kun taas me ajoimme yhdellä halssilla suoraan merkille. Saimme siis koko edellä olevaa porukkaa kiinni. Minnamari oli kääntö merkillä ensimmäisenä Lucky Too sitten ja sen jälkeen me ja Ariel.

Pikkumyyllä oli jotakin pientä ongelmaa merkin kierrossa? Näinollen Subbota kiersi merkin meidän jälkeen ja sitten Pikkumyy. Loppumatka meni jännittäessä saisiko Alexin ohjastama Subbota meidät kiinni ja riittäisikö Minnamarin ero meihin sen voittoon.

Maaliin tulon jälkeen päällimmäisenä oli mielessä molemmat legit vihreältä EMK:n poijulle. Ensimmäinen onnistui erinomaisesti ja toinen kerta ehkä sitten täydellisesti.

R9:n Lopputulokset:
1.Merelli
2.Subbota
3.Minnamari
4.Lucky Too
5.Pikkumyy

Tarkemmat tulokset https://manage2sail.com/fi-FI/event/Kes ... 07fcebbb34
Kokonaistuloksissa 3.

Suurkiitokset kisan järjestäjille! Ensivuonna uudelleen :)
Last edited by asalovuo on Thu Sep 10, 2020 15:56 pm, edited 1 time in total.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10147
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by harald » Thu Sep 10, 2020 15:43 pm

Grattis Merellille.

Etenkin kun ei ole aallokkoa tuo G3 riittää todella hyvin, myös vähän kevyempäänkin keliin. Muistan että olemme kryssineet aivan rinta rinnan lähtöalueelta melkin porttiin asti jolloin Merellissä ykkönen ja meillä kolmonen. Sen mitä ehkä häviää speedissä saa hyvin höjdissä takaisin. Jos ensi kaudelle hankkii mittakirjan niin se on ehkä ilman ykköstä, mutta kun sitten ei saa osallistua ykkösellä taas...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
olpalon
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by olpalon » Thu Sep 10, 2020 16:08 pm

G3 uskovaisia ei vaan ole näkynyt koko kesänä alle 10 m/s tuulisissa keskarikisoissa. :D
Olli P
S/Y Feria

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10147
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by harald » Thu Sep 10, 2020 20:02 pm

12 knotsia tuulta riittää kolmoselle, jos ei ole tosiaan aallokkoa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

alex
luti
Posts: 337
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by alex » Thu Sep 10, 2020 22:56 pm

Tervehdys,

Yesterday we were: Patrik on the foredeck, Anna on the piano, Masha on the trim and I at the helm.

There was a pretty strange wind before the start. I was following the wind development during the day, and we put G3 on the foredeck with no doubt. When we came out of the harbour, the wind was SW 5(6) m/s just outside, and Harmaja actual was astonishing 4(5). We changed to G1. Right after we hoisted the G1, the wind started to pick quickly, and we switched back to G3. We saw Merelli having a fancy looking G3, and Pikku Myy was braving their G1.

We expected route #2, and #5 came as a surprise - we remember that the last time we had #5 all of the boats were DNF.
The start was in OK position and in time. We saw the larger boats forming a flock on the right side of the line and took the free lane in the middle. Pikku Myy was slightly below us and a couple of boat lengths behind, Merelli we couldn't see because of Lucky Too and Minnamari.

Sailing to the first green mark was nothing special, the larger boats slipped forward quickly. We engaged with Merelli on the mark approach, ducked at the mark and slipped inside, but were not able to gain speed quickly and had to tack away to PORT. Tacked back promptly, but the extra manoeuvre has cost us too much. Not only Merelli built the distance, but also Pikku Myy slipped forward us at the red round mark.

We immediately turned on the recover-from-mistake mode and started chasing the boats ahead.

We prepared the spinnaker though it was not a spinnaker angle/wind speed, so we were hesitating. Lucky Too, Merelli and Pikku Myy hoisted the spinnakers; we picked the mood and hoisted too. Should not have done it - taking the spinnaker down was a struggle and we lost all meters that we gained with it.

We calmly sailed to the end of the first lap, rounded the mark right after Pikku Myy.

The first leg of the second lap was nothing special; we were slowly recovering.

We registered a favourable wind shift right before the green mark. Rounded smoothly and were able to point straight to the red round mark, at times even higher. Pikku Myy a bit forward and lower was overpowered and struggled with the wind. They broached a few times, losing speed in every broach. We were very careful with the sails trimming converting every gust into speed. We also saw that the larger boats went a lot more to the left with no visible reason - it looked like they were pointing a lot lower than we were doing. Have no explanation for this, but it allowed all FE83s to gain on them.

We gained a lot on the leg to the red round mark, and we came close to Pikku Myy and significantly higher. They tacked to PORT to a collision course; we claimed our STBD, they bore away quickly in strong winds - on the GoPro video it looked like them pirates were boarding us! Pikku Myy missed the mark and had to go around, but it appeared that it took more time than I anticipated.

We sailed to the finish with no close company and were free to choose the lane and the trim. We had good speed and were closing to the boats in front of us, but we would need another few miles to eat the distance out, which we didn't have. We crossed the line 5th, 2nd with our FR handicap.

The decent ending of the season. Congratulations to Merelli and many thanks to the crew and the competitors.

User avatar
olpalon
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by olpalon » Thu Sep 10, 2020 23:16 pm

Can you Alex share the Go Pro footage of the race in some media (Youtube?) for educational purposes? FE action clip: Broaches, spinnaker action, close calls, pirates. :D
Olli P
S/Y Feria

alex
luti
Posts: 337
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 9/20

Post by alex » Fri Sep 11, 2020 22:00 pm

olpalon wrote:
Thu Sep 10, 2020 23:16 pm
Can you Alex share the Go Pro footage of the race in some media (Youtube?)
What happens in fight club stays in fight club. Seriously, the lens of the forward-looking camera was full of water so there is nothing to watch. The cockpit camera primarily filmed how often we checked our hats. Some pieces could be sharable though.

Post Reply