Page 3 of 4

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Thu Sep 24, 2020 18:38 pm
by harald
Fokassa paino ei ole niin tärkeää, etenkin genoaveneessä. Tärkeämpää minun mielestäni että se kestää, jopa sitä pientä väkivaltaa mitä se kohtaa kovemmassa kelissä. Ja että sen muoto on jotenkin hyvä, kovemmassa kelissä erot tulevat muuasta kuin fokasta. Cruisingfokassa taas pienellä miehistöllä toivoisi että se ei tosiaan veny ettei joudu vaihtamaan purjetta turhaan.

Ideaali kruisipurje on pienin purje millä voi purjehtia kevyessä keskituulessa (3 m/s), mutta silti pärjää jotenkin (vaikka isoa reivaamalla) noin 10 m/s tosituuleen asti. G3 on tällainen, mutta sen pitää olla tuore/hyvästä dacronista/laminaatista että se ei veny puuskissa.

Taidan kyllä kokeilla itse tuota 3Di:tä seuraavasssa ykkösgenoassa, ehkä 330 RAW eli polyesteriä kuitenkin. Kolmoset vastaisuudessa joko tuosta 330 Nordacista tai sitten vähän paremmasta dacronista radiaali-alaosalla. Edellinen oli radiaali, Ollin weban G3 oli biradiaali jossa halssikulmasta nousi toinen radiaaliosuus.

Kolmonen menee ensimmäiseksi huonoksi alimman latan etuosasta, tässä se kuluu näköjään eniten.

Charlottassa on ollut alkuperäinen dacron, niinirannan dacron (tämä oli huono), maxx aramid, D4 aramid (hyvä, mutta ei niin kestävä), ja nyt weban racing dacronista tehty iso. Näistä olen toistaiseksi kyllä eniten tyytyväinen tuohon viimeisimpään, joskaan kyllä se D4 oli hieno ja ehkä nopeampikin. Toisaalta ajettiin me luokkamestaruuskisoissa lainaisolla, jossa latat roikkuivat laiturissa poikittan ja olimme silti ekana ylämerkillä tuon D4:en ratkettua keskeltä.

G3:ia on ollut viime vuosina MAXX aramid/carbon, WB OD dacron G3 ja nyt WB joku polyesteri suunnatuilla kuiduilla kun sai halvalla.

Kaikista purjeista on kuvat tuossa: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... s-83/segel

D4 iso:
Image

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Fri Sep 25, 2020 00:10 am
by Joakim
Tämäkö on se nykyinen: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 7_19_35_18
Siis 10 kautta purjehdittu? Vain toisella puolella taffeta.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Fri Sep 25, 2020 09:58 am
by harald
Tuo taitaa olla Panun purje. Charlottan nykyisestä ei taida olla tuossa galleriassa kuvaa.

Image Image

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Fri Sep 25, 2020 13:36 pm
by Panu
Joakim wrote:
Fri Sep 25, 2020 00:10 am
Tämäkö on se nykyinen: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 7_19_35_18
Siis 10 kautta purjehdittu? Vain toisella puolella taffeta.
Tervehdys

joo taffeta vain toisella puolen, ei 10 kautta purjehdittu vaan aika pakasta vedettynä, uutena siis. purjeen muoto on jäykkä, eikä puuskassa (kovemmassakaan) huomaa lainkaan purjeen venymistä, toisin kuin dacron g3:lla.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Fri Sep 25, 2020 15:17 pm
by Cage
Oli purje sit mihin käyttöön tahansa, niin kannattaa välttää kiiltäviä pintoja. Meidän G3 on polyester laminaatti ja taffeta yhdellä puolella. Se puoli jossa ei ole Tafdetaa on kiiltävää mylaaria(?), josta aurinko peilaa todella ikävästi. Ihan eri on katsoa meidän thin-film taffeta G1:stä. Jos ostaisin nyt cruisingiin purjetta, niin luulen myös että valinta olisi Northin Nordac. Olisi varmaan ihan hyvä myös kilpailemiseen.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Fri Sep 25, 2020 15:20 pm
by Joakim
Panu wrote:
Fri Sep 25, 2020 13:36 pm
joo taffeta vain toisella puolen, ei 10 kautta purjehdittu vaan aika pakasta vedettynä, uutena siis. purjeen muoto on jäykkä, eikä puuskassa (kovemmassakaan) huomaa lainkaan purjeen venymistä, toisin kuin dacron g3:lla.
Tarkoitin siis, että nyt on 10 kautta purjehdittu. Onko edelleen hyvässä kunnossa?

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Sat Sep 26, 2020 16:33 pm
by Panu
Joakim wrote:
Fri Sep 25, 2020 15:20 pm
Panu wrote:
Fri Sep 25, 2020 13:36 pm
joo taffeta vain toisella puolen, ei 10 kautta purjehdittu vaan aika pakasta vedettynä, uutena siis. purjeen muoto on jäykkä, eikä puuskassa (kovemmassakaan) huomaa lainkaan purjeen venymistä, toisin kuin dacron g3:lla.
Tarkoitin siis, että nyt on 10 kautta purjehdittu. Onko edelleen hyvässä kunnossa?
Tervehdys

Muistaakseni tuo tuli meille vuonna 2012, mutta ei sillä ole paljoa maileja takana, kun huvipurjeena toimii pääsääntöisesti st fokka. Tuon G3;sen kunto on edelleen hyvä, niin kuin pitääkin. Kisoissa tuolla purjeella on pärjätty varsin mukavasti, joten vauhdin puolesta en usko, että "jalommat materiaalit" olisivat yhtään parempia.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Mon Oct 05, 2020 15:26 pm
by olpalon
WB heittää myös lisää vettä cruisingmyllyyn.

https://www.wb-sails.fi/fi/blogi/easy-j ... inen-purje

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Sun Dec 20, 2020 21:40 pm
by jokn
Ensimmäinen kausi itsellänikin takana, ja keulapurjeuudistus edessä. Nykyiset lienevät alkuperäiset (Fogh) ST-fokka ja genoa (1?). Yhteen on varaa, ja kolmosgenoa näyttäisi olevan se paras valinta. Mikä on kolmosgenoan koko LP-prosentteina? Onesails tarjoaa 110% "non-overlapped jib", onko tuo isompi kuin ST-fokka, mutta pienempi kuin G3?

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Mon Dec 21, 2020 12:55 pm
by harald
Jos purjeen LP-mitta on 110%, tarkoittaa se sitä että siinä on overlappia isopurjeen kanssa.

Jos myydään 110% non-overlapped jib, olisin kiinnostunut näkemään siitä jonkinlaisen piirroksen.

Kolmosgenoa on hyvä yleispurje, ja se on juuri luokkaa 107-110% LP-mitasta.

ST-fokka on yleensä luokkaa 85-90%, ja ykkösgenoa 140-155%.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Mon Dec 21, 2020 21:49 pm
by jokn
Kiitos selvennyksestä Harald! Vähän kieltämättä hämäsi tuo ristiriita "non-overlapped" vs. 110% siinä Onesailsin tarjouksessa...

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Mon Jan 18, 2021 16:10 pm
by Niklas
Moikka!

Olen tilaamassa G3 ensi kaudelle, todennäköisesti North Sailsin 3Di OCEAN 330 tai NPC Radian.

Mutta... veneessä on Furlex-100 ja mietin nyt jos kannattaisi tilata siihen uusi rullagenoa tai pistää koko rullalaite eläkkeelle? 8)

Osaako kukaan arvioida kuinka paljon häviää sillä että alaliikki ei ole kannessa kiinni? Keulan modaaminen niin että sais rullalaitteen sopivalle korkeudelle on liian kova projekti minulle. :D

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Mon Jan 18, 2021 17:42 pm
by Handy
Tarkistamatta asiaa mistään niin voisi olla näin:
Rulla genoa:n pinta-ala 14.8m².
Hakasilla mahdollisesti jotain 17m².
Mutta voi olla että cuising <-> racing tekee jotain.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Mon Jan 18, 2021 21:51 pm
by Cage
Niklas wrote:
Mon Jan 18, 2021 16:10 pm
Moikka!

Olen tilaamassa G3 ensi kaudelle, todennäköisesti North Sailsin 3Di OCEAN 330 tai NPC Radian.

Mutta... veneessä on Furlex-100 ja mietin nyt jos kannattaisi tilata siihen uusi rullagenoa tai pistää koko rullalaite eläkkeelle? 8)

Osaako kukaan arvioida kuinka paljon häviää sillä että alaliikki ei ole kannessa kiinni? Keulan modaaminen niin että sais rullalaitteen sopivalle korkeudelle on liian kova projekti minulle. :D
Jos tarkoitus vaan cruisailla, niin kyllähän se rulla varmasti on kätevä. Jos ajatus yhtään kisata, niin sanoisin että rulla pois. Ikävä jos sit vuoden parin päästä joutuu taas tilaamaan uuden purjeen kun siinä vaiheessa poistattaa rullan.

G3:ssa (ainakin WB:n purjeissa) on latat ja sitä kautta myös parempi muoto -> lisää vauhtia ja vähemmän kallistusta. G3 on ilman rullaakin aika helppo cruisipurje, sillä ei muuta kuin droppaa sen kannelle, vähän järjestelee/viikkaa takaliikistä ja vetää siihen päälle kansipussin. Kustannusta tulee lisää kansipussista tietty (WB:llä tähän ihan hyvä, verkko pohjassa niin että vesi pääsee valumaan sieltä ja kuivuu vähän paremmin). Kyllä sitä rantautuessa rullapurjeella nopeammin saa sen oluen auki tai GT:n käteen, mutta sit taas hakaspurjeella pääsee ehkä nopeammin rantautumaan. :D

Vertailtiin eilen vähän Handyn kanssa G1:n kokoja. Handyn WB:n tarjous on 14.8m2, kun taas meidän hakaspurje on tilausvahvistuksessa merkitty 18m2.

Re: Ideaali kruisipurje?

Posted: Wed Jan 20, 2021 15:51 pm
by JoonasV
Niklas wrote:
Mon Jan 18, 2021 16:10 pm
Moikka!

Olen tilaamassa G3 ensi kaudelle, todennäköisesti North Sailsin 3Di OCEAN 330 tai NPC Radian.

Mutta... veneessä on Furlex-100 ja mietin nyt jos kannattaisi tilata siihen uusi rullagenoa tai pistää koko rullalaite eläkkeelle? 8)

Osaako kukaan arvioida kuinka paljon häviää sillä että alaliikki ei ole kannessa kiinni? Keulan modaaminen niin että sais rullalaitteen sopivalle korkeudelle on liian kova projekti minulle. :D
Mulla on sekä G1, että G3 Northin 3Di Nordacia/ Ocean 330:stä. Purjeet ovat hakasilla. Voin suositella. Toimii sekä cruising, että racing -käytössä. Tuolla muutama kuva molemmista. https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... um489/2018

G1:stä ei juuri cruisaillessa ole tullut G3:n hankinnan jälkeen käytettyä, koska G3 toimii yli 10kn tuulissa jo oikein hyvin. Rannassa G3 tulee viikattua kannelle hakasten ollessa koko ajan kiinni. Päälle olen laittanut vain purjeen mukana tulleen pitkän purjepussin. Ei tietysti yhtä peittävä, kuin oikea kansipussi, mutta suojaa hyvin aseteltuna kuitenkin suurimmalta osalta UV-säteilyä. Kotisatamassa purje viikataan kunnolla pussiin ja viedään sisälle. Hyvin viikkaaminen vaatii kyllä toisen ihmisen avuksi, eli jos on paljon yksin liikkeellä, niin muutama kirosana saattaa päästä purjetta yksin pussiin tunkiessa.

Jos on ajatuksena kilpailla tai suorituskyvyllä on muuten merkitystä, niin komppaan Cagea siinä, että en pitäsi rullaa vaihtoehtona. Sen lisäksi, että alaliikki on reilusti irti kannesta, jää purje myös yläpäästään hieman vajaaksi, koska rullalaitteen ylähela vie oman tilansa. G3:een tulee myös latat, eikä rullapurjeessa olevista pystylatoista voi puhua edes samana päivänä normaalin purjeen vaakalattoihin verrattuna. Toki joissain tapauksissa on mahdollista laittaa rullapurjeeseen kahdet lattataskut, jolloin kilpaillessa pystylatat otetaan pois ja toisiin lattataskuihin laitetaan normaalit vaakalatat. Muistaakseni tätä mahdollisuutta ei 3Di -purjeissa ole, koska taskut tehdään osaksi purjetta, eikä ommella jälkikäteen. Voin muistaa väärinkin.

Rullapurje on cruisinkäytössä, yksinpurjehduksilla ja tilankäytöllisesti oikein näppärä, mutta auttamatta sillä vähän häviää vauhdissa. Jos hieman heikommalla suorituskyvyllä ei ole merkitystä, niin pysyisin ehkä rullapurjeessa.