Ideaali kruisipurje?

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Olen purjehtinut yksin pari viime kaudet, perheen ikärakenne kun on mitä on. 4-5 viikkoa per kesä.


G3 hakasilla on cruisinkäytössä, yksinpurjehduksilla ja tilankäytöllisesti oikein näppärä, mutta auttamatta sillä vähän häviää vauhdissa. Jos hieman heikommalla suorituskyvyllä ei ole merkitystä, niin pysyisin ehkä G3sessa

:)

Mun porttiteoriaan kuuluu että rullapurjeen käyttöä perustellaan helppoudella, eli laiskuudella. Seuraava askel on rullaiso, jota ei myöskään vedetä ikinä esille vaan ajetaan koneella. Kannattaa itse valita haluaako oikeasti purjehtia oikeasti, vai ajaa koneella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Niklas
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 03, 2020 09:56 am

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Niklas »

Kiits vastauksista!

Vaikuttaa siltä että G3 hakasilla olisi paras all-round ratkaisu.

Olin viime kaudella yhteensä noin viikon yksinpurjehduksella G1 rullalla, ja voin kertoa että se ei aina ole edes helpoin järjestelmä. Jos rulla jumittuu kun nopeasti pitää reivata / saada purje kokonaan sisään kovan tuulen takia syntyy helposti haastavia tilanteita.
Niklas
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Siitä voi kyllä olla melko varma että hakaspurjeen saa alas. Tuo on kyllä totta. Kolmosella tulee myös harvemmin vastaan se tilanne, että purjeen pinta-alaa pitää vähentää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Niklas
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 03, 2020 09:56 am

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Niklas »

Niklas wrote: Thu Jan 21, 2021 12:23 pm Kiits vastauksista!

Vaikuttaa siltä että G3 hakasilla olisi paras all-round ratkaisu.

Olin viime kaudella yhteensä noin viikon yksinpurjehduksella G1 rullalla, ja voin kertoa että se ei aina ole edes helpoin järjestelmä. Jos rulla jumittuu kun nopeasti pitää reivata / saada purje kokonaan sisään kovan tuulen takia syntyy helposti haastavia tilanteita.
Update: Tilasin Niinirannalta North 3di G3 hakasilla ja on tähän asti toiminut oikein hyvin, myös kevyeissä keleissä.

Hävisimme toki seuran H-veneille mutta meillä oli aika húono startti, erittäin kevyt tuuli, eka kisa koskaan jne jne 8)

Sain mys kansipussin purjeelle mutta nyt kysymys kuluu: Miten säilytätte purjeet? Taitteletteko vai rullaatteko purjeet? Rullaaminen tuntui ainakin helpommalta ja ehkä purjekin säilyy paremmin?
Niklas
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Tuosta purjeesta olisi kiva saada kuvia. Wikissä on ohjeet kuvaamiseen. Keulaluukusta ylöspäin muotoviivat kuvaan noin lyhyesti. Kryssillä siis. Takaa olisi kiva saada kuva myös.

Minä taittelen kannelle, ja peitän fokkapeitteellä. Kansipussiin menee varmaan rullaamalla ja tämä on purjeelle kyllä paras metodi, mutta rullatun purjeen vieminen sisälle voi olla haasteellista. Etenkin yksin.

Milloin tilasit purjeen, ja milloin sait sen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Niklas
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 03, 2020 09:56 am

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Niklas »

Tilasin helmikuun puolivälissä ja sain purjeen noin pari viikkoa siiten. Oli vissiin ollut valmiina jo ennen sitä mutta kukaan ei ilmoittanut siitä :D

Ehkä sit jatkan rullaamista, ainakin jos purje jää kannelle. Täytyy yrittää saada siitä hyviä kuvia ensi kerralla kun pääsee ulos.
Attachments
IMG_7340.JPG
Niklas
Post Reply