Ideaali kruisipurje?
Ideaali kruisipurje?
Kesän kruisailuissa ylhäällä ovat olleet ST-fokka (noin 75 % ajasta) ja Genoa 1.
Nyt tuo ST-fokka alkaa olla hellyyttä kaipaavassa kunnossa, paria saumaommelta ainakin pitää huoltaa. Ymmärrän ikävän kompromissin helppokäyttöisyyden ja ultimaattisen suorituskyvyn välillä, mutta vähän tekisi mieli puskea rajoja jos pelkkä saumahuolto ei riitäkään vaan joutuu purjeostoksille...
Kuinka kauas kruisi-trimmatun Genoa 3:n suorituskyvystä jäädään ST-fokalla? Saako ST-fokkaan leikattua rotevaa ahvenselkää tms tai onko jotain muuta patenttia, jotta saisi sekä itsejalustavuuden helppouden että vähän lisäneliöitä? Toisaalta mun fokka näyttää olevan ihan aavistuksen pieni, etuharusta jää vähän käyttämättä ja levankivaunuunkin on purjeen alakulmasta matkaa. Keulassa on harusvaijeri, ei rullaa.
Lopulta kysymys taitaa olla: Olisiko ensi kesän kruisi-oletuskeulapurje ST-fokka (turbonapilla tai vakiomitoilla) vai olisiko mentävä G3:een, jos haluaisi vähän lisää speediä ja purjeen uusinta on edessä?
Nyt tuo ST-fokka alkaa olla hellyyttä kaipaavassa kunnossa, paria saumaommelta ainakin pitää huoltaa. Ymmärrän ikävän kompromissin helppokäyttöisyyden ja ultimaattisen suorituskyvyn välillä, mutta vähän tekisi mieli puskea rajoja jos pelkkä saumahuolto ei riitäkään vaan joutuu purjeostoksille...
Kuinka kauas kruisi-trimmatun Genoa 3:n suorituskyvystä jäädään ST-fokalla? Saako ST-fokkaan leikattua rotevaa ahvenselkää tms tai onko jotain muuta patenttia, jotta saisi sekä itsejalustavuuden helppouden että vähän lisäneliöitä? Toisaalta mun fokka näyttää olevan ihan aavistuksen pieni, etuharusta jää vähän käyttämättä ja levankivaunuunkin on purjeen alakulmasta matkaa. Keulassa on harusvaijeri, ei rullaa.
Lopulta kysymys taitaa olla: Olisiko ensi kesän kruisi-oletuskeulapurje ST-fokka (turbonapilla tai vakiomitoilla) vai olisiko mentävä G3:een, jos haluaisi vähän lisää speediä ja purjeen uusinta on edessä?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Ideaali kruisipurje?
Ehdottomasti G3 jos hankit uuden purjeen. Kun sellaisen aikanaan hankimme ei mennyt kyllä kauan niin itseskuuttaavan kiskokin poistettiin ja laitettiin tallin perukoille. Se ST-fokka on vain liian pieni melkein kaikkeen purjehtimiseen milloin perhe viihtyy.
Ja ykkösgenoalla on todella vähän käyttöä jos kolmosgenoa on.
Niissä keleissä milloin G3 alkaa olemaan liikaa, etenkin vastatuuleen on yleensä sellaisi kelejä että perhemiehistö jää joka tapauksessa satamaan odottamaan vähän kevyempiä tuulia. Helpottaa muuten hurjasti kun ei tarvitse vaihtaa keulapurjeita ja miettiä mihin ne märät purjeet viikataan.
Ja ykkösgenoalla on todella vähän käyttöä jos kolmosgenoa on.
Niissä keleissä milloin G3 alkaa olemaan liikaa, etenkin vastatuuleen on yleensä sellaisi kelejä että perhemiehistö jää joka tapauksessa satamaan odottamaan vähän kevyempiä tuulia. Helpottaa muuten hurjasti kun ei tarvitse vaihtaa keulapurjeita ja miettiä mihin ne märät purjeet viikataan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Ideaali kruisipurje?
Jotenkin en oikeasti odottanutkaan "uusi vaan ompeleet niin hyvä siitä tulee", mutta tuossa on kyllä aivan erinomaisia pointteja rahanmenon vastineeksi!
-Hannu
-Hannu
Re: Ideaali kruisipurje?
Hei,
olemme nyt muutaman kauden nautiskelleet Haraldin vanhasta G3:sta ja paluuta ST-fokkaan ei ole. G3 on sen verran pieni purje, että sen käsittely on varsin mutkatonta ja nopeuden nousu 1.0-1.5 solmua on muuttanut lajia merkittävästi. G3 ja 2-reivattu iso on myös hyvä yhdistelmä hieman kovempiin keleihinkin.
t. Raimo
olemme nyt muutaman kauden nautiskelleet Haraldin vanhasta G3:sta ja paluuta ST-fokkaan ei ole. G3 on sen verran pieni purje, että sen käsittely on varsin mutkatonta ja nopeuden nousu 1.0-1.5 solmua on muuttanut lajia merkittävästi. G3 ja 2-reivattu iso on myös hyvä yhdistelmä hieman kovempiin keleihinkin.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Ideaali kruisipurje?
Suurin hyöty on siinä että se vetää niin hyvin vielä kevyemmillä keleillä ettei oikeasti jaksa vetää ykkösgenoaa esiin. Vaatii tosin sitten spinnua jos tuulikulma aukeaa.
Kiva Raimo että sille on edelleen käyttöä!
Kiva Raimo että sille on edelleen käyttöä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Ideaali kruisipurje?
Huomenta.
Onhan sille käyttöä ja nautiskelu alkaa jo 3.5 ms:n tuulissa. Tätä kevyemmissä tuulissa kaipaisi muutamia lisäneliöitä.
t. Raimo
Onhan sille käyttöä ja nautiskelu alkaa jo 3.5 ms:n tuulissa. Tätä kevyemmissä tuulissa kaipaisi muutamia lisäneliöitä.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Re: Ideaali kruisipurje?
Tämä lienee siis hyvä suunta ajatuksille, jos G3:lla saa oleellisesti spiidiä lisää verrattuna ST-fokkaan ilman G1:n käsittelyn hankaluutta.
Ilmeisesti perus-vaakaleikattu dacron piisaa kruisiin tuossa kokoluokassa, joskaan ulkonäkö ei ole kisakireä. Se on yksin kyseenalainen peruste radiaalileikkaukseen tai laminaatteihin, vai saisiko niistä jotain muuta iloa mahdollisen hupisarjakisakärpäsen purressa? Pari nanosolmua lisää spiidiä
?
Meidän G1 on kevyttä laminaattia, mutta se tuntuu - hieman liioitellen - pelottavan hauraalta muovikassilta eikä robustilta käyttöesineeltä. Muuta vertailukohtaa vaakaleikattua dacronia jalompiin purjeisiin ei itsellä vielä ole.
Ilmeisesti perus-vaakaleikattu dacron piisaa kruisiin tuossa kokoluokassa, joskaan ulkonäkö ei ole kisakireä. Se on yksin kyseenalainen peruste radiaalileikkaukseen tai laminaatteihin, vai saisiko niistä jotain muuta iloa mahdollisen hupisarjakisakärpäsen purressa? Pari nanosolmua lisää spiidiä

Meidän G1 on kevyttä laminaattia, mutta se tuntuu - hieman liioitellen - pelottavan hauraalta muovikassilta eikä robustilta käyttöesineeltä. Muuta vertailukohtaa vaakaleikattua dacronia jalompiin purjeisiin ei itsellä vielä ole.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Ideaali kruisipurje?
Vaakaleikattu riittää, ainakin ensimmäisten vuosiensa aikana. Radiaaliosa antaa enemmän käyttövuosia. Dacron on oikein hyvä materaali tuohon, etenkin kun tuota kiedotaan maston ympäri monta kertaa kauden aikana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Ideaali kruisipurje?
Jos FEneellä ei aio kilpailla, niin ehdottomasti järkevintä on siirtyä rullapurjeeseen. Rullalaitteen alkuinvestointi hieman rokottaa, mutta netistä löytyy hyvinkin edullisia ratkaisuja. Furlex 50-tason laitteisto riittää. Sitten hyvällä rullatäytteellä varustettu genoa ykkönen "retkidacronista" ihan vaan vaakaleikattuna, niin saa erinomaisen yleispurjeen moniksi vuosiksi, jolla pystyy kryssimään kovemmassakin tuulessa aivan "kilpailukykyisesti"
Näin säästyy useampien purjeiden hankinnalta. Jos on jo olemassa st-fokka, niin kannattaa modata se rullalle sopivaksi, koska sillekin kyllä löytyy joskus käyttöä ( meille parikin kertaa Maarianhaminan reissuilla). Ja jos haluaa kisata, niin sitten esim. laminaatti rullaykkönen lisäksi. Spinnuhommat ovat todella helppoja, kun saa genoan rullattua sisään! ( kaksi voittoa viime vuonna, Osallistuttiin kolmeen kisaan). Tosin kisahommia varten rullain pitää upottaa kanteen, jotta saa täysikokoisen genoan käyttöön.

terv. Artsi/DANIELA
Re: Ideaali kruisipurje?
Vielä kun skuuttikulman leikkauksen ottaa niin korkealle, että purjeen helma ei jää kaiteisiin kiinni vaikka kuinka yrittää, niin cruisinghermot kestävät pidemmälle.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Ideaali kruisipurje?
Moderaattori antaa nyt varoituksen, seuraavasta lentää pihalle. Ei näitä kerettiläisiä ajatuksia saa täällä jakaa.
Antilla oli joku kuva miten rullan saisi syvemmälle niin, että alaliikki olisi kannessa.
Antilla oli joku kuva miten rullan saisi syvemmälle niin, että alaliikki olisi kannessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Ideaali kruisipurje?
Eikö pelkän rulla-sanan mainitsemisesta pitäisi lentää pihalle, ilman varoitusta? 

Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Ideaali kruisipurje?
Tuo Furlex 50 on jo tarpeeksi matala. Meillä on Furlex 100, mutta siitä on poistettu kuorirakenne. Keulakaide on siirretty niin eteen, kuin mahdollista ja kanteen tehty pieni aukko, jonka kautta vantin kiinnitys on keulassa kannen alla. Hieman jouduin modaamaan halssikulmaa, mutta nyt purje tulee kanteen kiinni ja toimii kisakäytössä riittävän hyvin, eikä juurikaan ole täysikokoista pienenpi. Toki hakaspurjeella olisi parempi suorituskyky, mutta tässä keskustelussahan puhutaan kruisailusta
! Rullapurje on siinä hommassa paras ja järkevin ratkaisu 


terv. Artsi/DANIELA
Re: Ideaali kruisipurje?
Latasin kuvat galleriaan. Tuollaisen rakentaminen vaatii hieman rälläköinti ja laminointia mutta mikä tärkeintä keulastaagin paikan voisi todennäköisesti pitää samalla etäisyydellä mastosta. Vene taisi olla Maestro 38R.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/albums/13346
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Re: Ideaali kruisipurje?
Pientä tarjousten pyyntelyä ilmassa, hakasten kanssa on tarkoitus jatkaa vaikkei se ultrahelppo tie olekaan.
Radiaalileikattuina dacron ja cruise-laminaatti taitavat maksaa G3:ssa suunnilleen saman verran. Onkohan esim D-P DCX-laminaatti cruisaajalle paljonkin hankalampi kangas kuin kudottu, itsestä se vaikuttaisi aika kiinnostavalta? Pitäisi olla rotevaa tekoa ja muodonpitävää.
Radiaalileikattuina dacron ja cruise-laminaatti taitavat maksaa G3:ssa suunnilleen saman verran. Onkohan esim D-P DCX-laminaatti cruisaajalle paljonkin hankalampi kangas kuin kudottu, itsestä se vaikuttaisi aika kiinnostavalta? Pitäisi olla rotevaa tekoa ja muodonpitävää.