Page 2 of 3

Posted: Thu Oct 25, 2012 10:40 am
by FE-Sillanpää
rpuustin wrote:Hei,

onko kenelläkään antaa vinkkejä mihin 741:ssä voisi laittaa pylpyrät barbereita varten kun veneessä ei ole metallisia varvaslistoja? Mantookin tolpan juuressa oleviin lenkkeihin, itseskuuttavan kiskon reunoihin, ...?

t. Raimo
Tässä vähän sivustatukea pohdinnalle valokuvista. Tuo jälkimmäinen on Saimaan kanavan nousukiinnitys.

Image

Image

Posted: Thu Oct 25, 2012 11:12 am
by VVille
Tuo on vähän ongelmallinen... Niinkauan kun ajelet suht myötäiseen niin barberit on aika tyytyväiset tuossa kaidetolpan jalassa, vetoa niissä on ehkä maksimissaan parisataa kiloa ja sekin vaatii jo aika runsaan kelin. Kaidetolpan jalka kestää tuon verran kyllä, vaikka tolpan päähän ei toki yhtä paljon voi laittaakaan.

Sivutuulessa sen sijaan puomin puolen barberilla on aika iso rooli myös siinä ettei gaija nojaa kaiteisiin liikaa, ja etenkään vantteihin. Jos gaija nojaa vanttiin pitemmän aikaa samasta kohtaa, syö se köyden poikki (arvaa miksi ekoja asennuksia kumiankkaan oli, heti vuotavan keulaluukun jälkeen, barberit jotka laitettiin puolessa välissä suomenlahtea ;) ). Voi olla että tuo kaidetolpan jalka on hiukan liian takana, kokeilemalla selviää. Tuon takia barbereita ei voi laittaa itseskuuttaavan kiskon päihin, jos ajelet spinnulla mitään muuta kuin täysmyötäistä. Itseskuuttaavan kiskon päät on niin sisällä veneessä että gaija nojailee kaiteisiin ja vantteihin aika surutta, ja rikkoo ennemmin tai myöhemmin jotain. Jos vedät suoran viivan takaplokilta itseskuuttaavan kiskon päähän, on tiellä aika paljon asioita. Lisäksi tuo toisi gaijan ja barberin köyden keulakannelle, molemmat on loistavia ansalankoja keulagastin jaloille.

Vaan helpoiten tuo selviää kokeilemalla, laita barberit ensin kaidetolpan jalkoihin ja katso miten hyvin toimii. Jos ovat riittävän hyvät, nauti spinnuilusta. Jos ei, niin sitten jotain muuta.

Posted: Thu Oct 25, 2012 22:31 pm
by Petri
Katselin nuo slaidit läpi viikolla pikaisesti työjuttujen seassa mutta nyt kun katsoin tarkemmin niin pisti silmään tuo kohta trimmauksesta: "kiristetään reippaalla vedolla niin että reuna juuri oikenee".

Tuo "reipas" on ehkä vähän hankala termi koska siitä helposti voi syntyä sellainen käsitys että skuuttia vedetään ihan tosissaan, mutta kevyessä kelissä se on kyllä sitten myös helppo tapa saada virtaus irtoamaan ja spinnu kaatumaan. Tosin miten sitten "oikeaa" tekniikkaa kuvailisi, itse käytän yleensä sellaista tasaista vetoa joka tulee yläkropan kierrosta eikä niinkään käsistä, nopea ja tasainen kai olisi oikea adjektiivi sille. Se vedon tasaisuus kun on kuitenkin aika olennaista.

Eli jos ajatellaan retkikäyttöä, reippailla vedoilla voi spinnun saada kaatumaan kevyissä keleissä mikä ei välttämättä ole tavoitteellista kun retkikäytössä harvemmin lähdetään sitten muuttelemaan kurssia paineen takaisinsaamiseksi.

Kisakäytön kannalta taas se sivuliikin herkkyys on sellaista että jos on riittävän aktiivinen, mitään reipasta vetoa ei edes tarvita vaan kun liikki jo on alkamassa sakata niin oikein ajoitettu tasainen veto pitää sen vielä siinä rajalla (ts. liikki on jatkuvasti miltei sakkaamassa muttei kuitenkaan koskaan pääsekään rajan yli) eikä mitään reipasta vetoa edes tarvita.

Posted: Thu Oct 25, 2012 23:45 pm
by Panu
Petri wrote:...: "kiristetään reippaalla vedolla niin että reuna juuri oikenee".

...Tosin miten sitten "oikeaa" tekniikkaa kuvailisi, itse käytän yleensä sellaista tasaista vetoa joka tulee yläkropan kierrosta eikä niinkään käsistä, nopea ja tasainen kai olisi oikea adjektiivi sille. Se vedon tasaisuus kun on kuitenkin aika olennaista...
Tervehdys

Tämä keskustelu spinnun trimmaajan ripeydestä on sellainen hifistely juttu, jossa kaikilla lienee oma näkemys ja "absoluuttista totuutta" ei kaiketi ole edes olemassa.

Hauskana yksityiskohtana meillä ripein veneessä kisannut spinnun skuuttaaja oli kaksinkertainen olympiapurjehtija 470 luokassa. Kädet kävi niin hätäisesti, että pinnassa meinas keskittyminen herpaantua touhua seuratessa :-k .

Enempi hyötyä olisi puomin korkeuden säätämisestä ja sen selityksistä. Erikoista on, että Charlotta, Merelli ja Olga ajavat selkeästi eri puomin korkeuksilla. Kaksi viimemainittua antavat purjeen lentää korostuneen ylhäällä pitämällä puominpäätä korkealla. Tätä en Charlotassa ole havainnut. Hauska olisi joskus testata vene venettä vastaa kumpi toimii ja missä kelissä ja tilanteessa.

Posted: Fri Oct 26, 2012 00:26 am
by harald
Eikös me testailla joka viikko vene-venettä vastaan? :)

Hifistelyä varmaan tuokin. Parempi pitää puomi vaaka-tasossa, ja sitten katsoa enemmän veneen ulkopuolelle ja miettiä miten kierretään toiseksi seuraava merkki ennen kuin tullaan ekalle merkille.

Re:

Posted: Fri Aug 14, 2020 17:28 pm
by olpalon
harald wrote: Wed Oct 24, 2012 20:59 pm Turvallisin tapa ottaa spinnu alas on kyllä luuvartin puolelta, yksinkin. Falli ja skuutti mukaan etukannelle, ja riuska veto luun kulmasta kohti kantta kun em. nyörit on irti. Ei voi mennä vikaan. Kun skuutista päästää, lentää spinnu ulos ja romahtaa keulaharukseen. Ei riskiä täyttymisestä.
Tästä voisi olla hyvä saada videonäyte kun näitä sh-operaatioita on ilmeisesti hiottu nyt ainakin pari kesää.

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Fri Aug 14, 2020 18:02 pm
by harald
Jos joku olisi ottamassa. Telinettä minulla ei ole.

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Tue Aug 18, 2020 20:20 pm
by toxi
Ollaan monta vuotta käytetty ensin Lohi25:ssä (spinnu 50m3) ja sitten Albin Novassa tämäntyyppisiä skuuttihakoja jotka aukeavat vedossakin shorturl.at/gnGJZ Tämän kun laukaisee puomin päästä niin spinnu jää lipuksi fallin ja skuutin varaan ja sen voi ottaa alas kun kerkeää eikä minkään näköistä vaaraa että joku köysi jää solmuun eikä luista plokista läpi.

//Tomppa

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Tue Aug 18, 2020 23:04 pm
by olpalon
toxi wrote: Tue Aug 18, 2020 20:20 pm Ollaan monta vuotta käytetty ensin Lohi25:ssä (spinnu 50m3) ja sitten Albin Novassa tämäntyyppisiä skuuttihakoja jotka aukeavat vedossakin shorturl.at/gnGJZ Tämän kun laukaisee puomin päästä niin spinnu jää lipuksi fallin ja skuutin varaan ja sen voi ottaa alas kun kerkeää eikä minkään näköistä vaaraa että joku köysi jää solmuun eikä luista plokista läpi.

//Tomppa
Tuossa Haraldin menetelmässä on taustalla se, että FE:n spinnu majailee yleensä keulaboksissa josta se nostetaan ja johon se sullotaan heti laskun jälkeen odottamaan seuraava nostoa kaikki köydet valmiiksi kiinni.

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Wed Aug 19, 2020 19:38 pm
by toxi
olpalon wrote: Tue Aug 18, 2020 23:04 pm Tuossa Haraldin menetelmässä on taustalla se, että FE:n spinnu majailee yleensä keulaboksissa josta se nostetaan ja johon se sullotaan heti laskun jälkeen odottamaan seuraava nostoa kaikki köydet valmiiksi kiinni.
Joo, tiedän että se on paras paikka spinnulle tuossa veneessä. Halusin vain esittää vaihtoehtoisen menetelmän millä retkipurjehtija saa spinnun nopeasti riisuttua aseista. Jo tietoisuus siitä että on varma tapa saada spinnu pois vedosta niin että täyttymisen riskiä ei ole saattaa antaa lisää varmuutta uskaltaa kokeilla purjetta.

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Thu Aug 20, 2020 16:52 pm
by Joakim
toxi wrote: Tue Aug 18, 2020 20:20 pm Ollaan monta vuotta käytetty ensin Lohi25:ssä (spinnu 50m3) ja sitten Albin Novassa tämäntyyppisiä skuuttihakoja jotka aukeavat vedossakin shorturl.at/gnGJZ Tämän kun laukaisee puomin päästä niin spinnu jää lipuksi fallin ja skuutin varaan ja sen voi ottaa alas kun kerkeää eikä minkään näköistä vaaraa että joku köysi jää solmuun eikä luista plokista läpi.
Ei toimi toi shorturl, mutta onhan tuo ollut aika yleinen tapa ja ehkä vieläkin on joissain veneissä. Itse en ole noin laskenut spinnua ainakaan 15 vuoteen kertaakaan ja en pidä tuota kovin hyvänä. Pitäähän tuossa kuitenkin päästää puomi etustaagin lähelle, jotta ylettyy sen lukon laukaisemaan. Jos puomi on jo valmiiksi siellä eli ajetaan tiukempaa pätkää, saa spinnupuomista päähän, jos ei osaa varoa. Skuutissa on kova veto ja sen katoaminen kerralla saa puomin heilahtamaan vauhdilla. Viimeisiä kertoja kun noin olin spinnua laskemassa kaverin veneessä, kaveri oli jo varma, että masto tulee alas, kun puristuksen loppuminen päästi maston keskiosan heilahtamaan eteen.

Toinen ongelma sivutuulessa on se, että spinnu lentää ison puomin väärälle puolelle, jolloin laskeminen on paljon vaikeampaa.

No aloittelija ei ehkä tuollaisiin oloihin törmää heti, mutta toisaalta tuulella on paha tapa koventua ja kääntyä vastaan, kun spinnun on saanut ylös. Pian sitten ollaankin tilanteessa, jossa ei ole vettä laskea lenssille ja spinnu on saatava alas.

En siis allekirjoittaisi ohjetta, että skuutin laukaisu olisi hyvä yleisohje aina kun haluaa spinnun pois ongelmia aiheuttamasta. Ennenminkin fallin laukaisu tekee sen. Spinnu tietysti saattaa päätyä mereen, mutta se ei ole ongelma, jos ei ole päästänyt myös skuuttia. Varsinkin koventuneen ja sivulle kääntyneen tuulen tapauksessa voi huoletta päästää fallin kokonaan (siis päässä olevaan solmuun) saakka irti. Tuo on myös hyvä laskutekniikka yleisestikin, varsinkin sivutuulessa.

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Thu Aug 20, 2020 17:28 pm
by harald
Olen tällä kaudella käyttänyt tuota ison puomin alta laskua niin, että olen mennyt ottamaan skuutista kiinni ison puomin alta ja päästänyt kädessä ollutta gaijaa. Sitten vedän spinnun niin että se on pitkin isopurjetta, ja päästän fallin auki. Spinnu on siis skuuttikulmastaan ja topistaan enää kiinni, kun falli päästetään. Spinnu tulee kuivana alas.

Pitääkin kokeilla tuota fallin päästämistä täysin alas, joskaan ei kovin paljon kiinnosta saada merivettä juuri rempatun sisustuksen ja uusittujen patjojen päälle.

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Mon Aug 31, 2020 21:59 pm
by korf
Alkuperäinen linkki kalvoihin on näköjään hapantunut, mutta oletetavasti samat (tai ainakin likeltä liippaavat) kalvot löytyivät Tripin kotisivuilta https://trip.ayy.fi/wiki/images/Spinnuohjeet.pdf

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Mon Sep 07, 2020 11:19 am
by asalovuo
Joakim wrote: Thu Aug 20, 2020 16:52 pm Ei toimi toi shorturl, mutta onhan tuo ollut aika yleinen tapa ja ehkä vieläkin on joissain veneissä. Itse en ole noin laskenut spinnua ainakaan 15 vuoteen kertaakaan ja en pidä tuota kovin hyvänä. Pitäähän tuossa kuitenkin päästää puomi etustaagin lähelle, jotta ylettyy sen lukon laukaisemaan. Jos puomi on jo valmiiksi siellä eli ajetaan tiukempaa pätkää, saa spinnupuomista päähän, jos ei osaa varoa. Skuutissa on kova veto ja sen katoaminen kerralla saa puomin heilahtamaan vauhdilla. Viimeisiä kertoja kun noin olin spinnua laskemassa kaverin veneessä, kaveri oli jo varma, että masto tulee alas, kun puristuksen loppuminen päästi maston keskiosan heilahtamaan eteen.
Toimii vallan hienosti varsinkin jos keskustellaan FE:stä niin puomin päähän yltäminen ei ole ongelma. Masto ei todellakaan notku ko. veneessä mihinkään suuntaan mutta joo puomi ampuu irti staagista melkoisella voimalla eli laukaisijan tulisi sijoittua puomin alapuolelle.
Joakim wrote: Thu Aug 20, 2020 16:52 pm Toinen ongelma sivutuulessa on se, että spinnu lentää ison puomin väärälle puolelle, jolloin laskeminen on paljon vaikeampaa.
Spinnu ei lennä "väärälle" puolelle kun leen skuuttikulma on vedetty laukaisun jälkeen barberiin kiinni (jotka sijaitsevat siis FE:ssä ~ylävanttien kohdalla) ja jos purje saa tuulta tai falli on jumissa niin edelleenkin se on lippuna kun yksi kulma on irti eikä meressä ole yhtään ylimääräistä köyttä (potkuriakin siis uskaltaa tarvittaessa pyörittää). Sanoisin myös, että purjeen vetäminen alas isopurjetta pitkin on paljon kevyempää kuin sen merestä ylös saaminen varsinkin jos veneellä on vauhtia esim. 6 solmua.

Laskutapoja on monia ja jokaisessa niissä on omat riskinsä ja aina joku asia voi mennä pieleen eli ns. yleissääntöä on vaikea luoda tai sanoa mikä vaihtoehdoista on turvallisin/paras/nopein/kevyin/näyttävin missäkin venetyypissä tai olosuhteessa.
Kaikkia noita on hyvä harjoitella ja sitten tilanteesta riippuen valita paras vaihtoehto sekä olla tietoinen mahdollisista ongelmista. Harjoittelemalla eritapoja tulee todennäköisesti myös harjoiteltua erityyppisten ongelmien ratkaisua ja puukon käyttö purjeen laskussa harvenee huomattavasti.
Itse lasken spinnun lomalla milloin mitenkin ja laskutapa yleensä valikoituu vallitsevien olosuhteiden mukaan. Keulan ankkuriboksiin en ole purjetta lomalla laskenut :)

Kisa hommat on sitten asia erikseen. FE83:ssa on käytännössä laskutapoja yksi. "Purje keulaboksiin mahdollisimman nopeasti", eikä sillä ole väliä vaikka päästäisi kaikki purjeessa kiinni olevat narut lukoista samaan aikaan tärkeintä on saada purjeesta veto pois ja keulagasti ehtii tunkea purjeen boksiin esim. ennen merkin kiertoa. Tyylipisteitä ei juuri jaella ja muita tapoja tuskin kannattaa edes miettiä sen verran varmaksi tavaksi tuo on osoittautunut ajatellen sekä laskua, että seuraavaa nostoa :wink:

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Mon Sep 07, 2020 16:06 pm
by Joakim
Kuten kirjoitin, on puomi päästettävä lähelle etustaagia, jotta skuuttihaan voi laukaista. Ei FE:ssäkään millään yllä laukaisemaan sitä hakaa, jos puomi sojottaa sivulle.

Spinnun lentäminen taakse ja siten ison puomin pään väärälle puolelle tapahtuu sivutuulessa. Ei silloin voi vetää leen barberia kiinni spinnun vetäessä. Tai tietysti kevyessä tuulessa voi, mutta silloin saa spinnun kasattua käsin syliinsä muutenkin helposti. Todellakaan silloin kun on "pulassa" spinnun kanssa ja haluaa saada sen pois sivutuulessa ei pidä mennä vetämään leen barberia. Sitten vasta pulassa onkin. FE:n veneeseen nähden ja muutenkin varsin pienellä spinnulla tietysti selviää paljosta sellaisesta, jota ei saa anteeksi jollain muulla veneellä.

Jos ei luun skuuttia päästä, ei haittaa mitään, vaikka spinnu menisi mereen. Siinä se enintään vähän liiraa veden päällä ja kevyesti nostettavissa veneeseen. Siis myös mun veneen spinnu, jossa neliötä on n. 3-kertaisesti FE:hen nähden nousee helposti yhden miehen voimin "merestä" vauhdin hidastumatta. Se ei troolaa ellei päästä myös luun skuuttia fallin kanssa. Eikä ole köysiä vedessä eli voi ajaa koneellakin.

Siitäkin on kokemusta, kun ei ollut yhteysymmärrystä laskutavasta. Toinen päästi fallin ja toinen luun skuutin. Fallin päässä solmu ja skuutin päässä sotku. Vene pysähtyi 8 solmun vauhdista ja siinä meni SM-voitto. Lopulta katkastiin falli, kun ei kolme miestä jaksanut vetää spinnua vedestä. Valitettavasti liian myöhään, SM-voitto olisi vielä ollut pelastettavissa nopeammalla päätöksellä katkaisusta.