Page 1 of 3

Spinnun peruskurssin kalvot

Posted: Tue Oct 23, 2012 01:28 am
by VVille
Tuossa keväällä pyöritettiin Tripissä spinnupurjehduksen perusteista yhden illan kurssia, ja käytännön opettelun pohjustukseksi väkersin lyhyen oppimateriaalin. Laitetaas tännekin, jos tuosta vaikka olis jollekin iloa. Kisaspinnuilu on taidemuoto erikseen ja siihen nää ei ole tarkoitettu, sen oppii parhaiten lähtemällä keulagastiksi johonkin kisaveneeseen, paikkoja löytyy yleensä kyllä.

https://dl.dropbox.com/u/4616966/Spinnu ... usteet.pdf

Nää on lähinnä ajateltu siihen että saa peruskäsityksen spinnun käytöstä ni sit sen uskaltaa nostella ylös, jolloin pääsee käyttämään tuota mainiota purjetta ja sitä kautta oppii myös aikanaan lisää. Ainakin ite oon huomannu että spinnu on loistava kapine myös matkaillessa, ja kun sen käyttö on sujuvaa niin ei aiheuta minkäänlaista stressiä tai ylimääräistä sählinkiä, ainoastaan tavallista leveämmän hymyn ja lisää vauhtia 8)

Posted: Tue Oct 23, 2012 08:34 am
by FE-Sillanpää
Kiitos, hieno esitys! Toivottavasti tämä laskee spinnuilukynnystä retki/matka/perhepurjehduksessa.

Tässä näkemys joka mielestäni alentaa myöskin kynnystä nostaa Spinnu:
Me spinnutellaan yleensä ilman isopurjetta, siis nautitaan miedoista myötätuulista ja slööreistä pelkästään spinnulla. FE:n (siis H:n) spinnu on sen kokoinen että myöskään genoan nostoa suojaksi ei olla harrastettu ja yleensä keulalla onkin valmiina vain itseskuuttaava fokka joka ei ehkä tarpeeksi suojaisikaan. Lasku onnistuu, kun toinen vapauttaa nostimen sitloodasta sopivasti jarrutellen ja toinen halailee spinnun kasaan ja pussiin keulakannella.

Mutta kelin koventuessa spinnun laskumanööverit muuttuvatkin sitten liputukseksi, jossa skuutti päästetään lähes vapaaksi jotta lakanan saa alas ja kasaan. Tätäkö ei siis tapahtuisi, jos valkoiset purjeet olisivat edessä?

Spinnu ylhäällä on miellyttävää mennä! Komeaakin se on!

Posted: Tue Oct 23, 2012 09:11 am
by vvoltti
Varsin hyvä esitys. Pari muutosta esittäisin.

Spinnun nosto kohdassa genua tulee alas liian aikaisin. Ensin spinnu vetoon, sitten vasta keulapurje alas. Jos keulapurjeen laskee kun spinnu ei vielä vedä on aika suuri riski saada rintsikat keulastaagin ympärille, mikä on se paskamaisin tilanne. Muutenkaan genuan laskulla ei ole mikään kiire, sen voi tehdä sitten kun tilanne on kaikin puolin muuten hanskassa.

Spinnun laskussa kohta "helpointa kerätä ensin alareuna ja sitten loput". Tällä tavalla saa helpoissa olosuhteissa spinnun alas kastelematta sitä ja ehkä jopa helpostikin. Mutta yleisneuvona vähän vaarallinen. Nimittäin kun alareunan kerää ensin kasaan, silloin spinnu on iso säkki joka saattaa täyttyä ("molemmat alakulmat kiinni") ja silloin se lähtee takuuvarmasti käsistä. Myöskin kierteille menon riski on suurempi. Turvallisempi tapa on ottaa pystyliikki ensin alas. Tuulen puolen laskussa tämä on ongelmatonta, mutta suojan puolen laskussa saattaa alaliikki kastua. Itse teen cruisaillessa siten, että kerään alaliikkiä metrin tai pari ja sitten pystyliikistä alas.

Hra Sillanpäälle myös varoituksen sana. Olen kokeillut pelkällä spinnulla ajoa yhden ja viimeisen kerran. Ei ollut kovin paljoa tuulta, mutta vene lähti olosuhteisiin nähden käsittämättömään rajuun heijausliikkeeseen ja meinasi jopa lähteä käsistä. Väittäisin että ajamalla spinnua ilman stooraa kerjää kyllä verta nenästään. Pahinta on se, että heti kun tulee vaikeuksia, spinnu on todella paljon vaikeampi saada hallitusti alas.

T.

Ville

Posted: Tue Oct 23, 2012 11:33 am
by FE-Sillanpää
vvoltti wrote: ...varoituksen sana. Olen kokeillut pelkällä spinnulla ajoa yhden ja viimeisen kerran. Ei ollut kovin paljoa tuulta, mutta vene lähti olosuhteisiin nähden käsittämättömään rajuun heijausliikkeeseen ja meinasi jopa lähteä käsistä. Väittäisin että ajamalla spinnua ilman stooraa kerjää kyllä verta nenästään. Pahinta on se, että heti kun tulee vaikeuksia, spinnu on todella paljon vaikeampi saada hallitusti alas.
Olen vain kerran kokenut purjeen heijausta hyvin hiljaisessa tuulessa tarkassa myötätuulessa. Purje heilui puolelta toiselle, muttei se venettä liikaa keikuttanut. Siitä pääsi eroon muistaakseni säätämällä spinnua puomilla leveämmäksi. Tuolla kerralla taisi olla isokin ylhäällä, en ole ihan varma siitä. Muuten kymmenet kerrat perhemiehistöspinnuttelua ilman isoa ovat sujuneet mukavasti ja usein ohjauskin sujuu autopilotilla. En siis ihan osta tätä näkemystä että näin vahvasti osatakiloidussa tämän kokoinen spinnu (huom: alhaalta leveä H:n spinnu) voisi muutenkaan olla kovin häijy purje. Toppiriki ja ylhäältä leveä spinnu voisi olla epävakaampi ja broachaavampi tapaus, ehkäpä. Enkä väitä että välttämättä olisin oikeassa, mututuntumaopit FE741:stä H:n spinnulla rauhallisilla keleillä eivät ehkä muihin veneisiin sovi ohjeeksi. Muut veneet eivät ehkä ole niin hyviäkään :-)

Posted: Wed Oct 24, 2012 11:05 am
by Jester
vvoltti wrote:Varsin hyvä esitys. Pari muutosta esittäisin.

Spinnun laskussa kohta "helpointa kerätä ensin alareuna ja sitten loput". Tällä tavalla saa helpoissa olosuhteissa spinnun alas kastelematta sitä ja ehkä jopa helpostikin. Mutta yleisneuvona vähän vaarallinen. Nimittäin kun alareunan kerää ensin kasaan, silloin spinnu on iso säkki joka saattaa täyttyä ("molemmat alakulmat kiinni") ja silloin se lähtee takuuvarmasti käsistä. Myöskin kierteille menon riski on suurempi. Turvallisempi tapa on ottaa pystyliikki ensin alas. Tuulen puolen laskussa tämä on ongelmatonta, mutta suojan puolen laskussa saattaa alaliikki kastua. Itse teen cruisaillessa siten, että kerään alaliikkiä metrin tai pari ja sitten pystyliikistä alas.
....
T.

Ville
Itse olen aina cruisaillessa ottanut spinnun suojan puolelta alas, alaliikin ensin ja sitten sukkana salonkiin tai sitloodaan, hyvin on tullut. Mutta tosiaan, gaijan pitää olla täysin vapaa! Tärkeätä on kovassa tuulessa ajaa myötäiseen niin, että spinnu tulee alas fokan ja ison suojassa.

Jos tuuli on yli 10 m/s niin spinnu jää perhepurjehduksella nostamatta.

Posted: Wed Oct 24, 2012 13:06 pm
by FE-Sillanpää
Jester wrote: Jos tuuli on yli 10 m/s niin spinnu jää perhepurjehduksella nostamatta.
Okei, perheet tai puolisot ovat erilaisia, kuten kipparitkin. Meillä paatti tuskin lähtee edes rannasta, jos tuuli näyttää olevan yli 10m/s. Ei ole tuulimittaria, mutta spinnuttelua tehdään arviolta 1-6 m/s tuulissa. Alle 10m/s (näppituntuma) myötäisellä riittää reivattu iso runkonopeuden saavuttamiseen. Ja jopa surffiin, jos aaltoa ja alamäkeä saadaan mukaan.

Minä tässä vain yritän madaltaa muidenkin spinnuttelukynnystä ja houkutella käyttämään spinnua miedoilla tuulilla matkapurjehduksella. Vaahtopäiden keskellä spinnuttelu on vissiin ihan eri laji.

Posted: Wed Oct 24, 2012 13:14 pm
by VVille
Juuri tuota sukkana alas ottamista hain sillä että kerätään alaliikki ensin. Eli tavoite ei ole saada alanurkkia kiinni niin että loppu spinnu on auki, vaan kerätä spinnu kasaan niin että se on "makkarana" joka ei enää ota niinkään tuulta ja on helppo nykäistä nopeasti alas. Toisaalta niinkauan kun spinnu on muiden purjeiden takana ja keula jonnekin myötäistä kohti sen ohikiitävän hetken kun spinnu romautetaan niin aika sama mitä nurkkaa vetää ensin, koko kangas on sylissä alle kymmenen sekunnin kuitenkin, kun se ei juuri temmo vastaan. (Tää taktiikka on opittu 31-ft kisaveneestä, jossa pelasi ihan loistavasti kelistä riippumatta. Avain on tuo että keula osoittaa myötäiselle sen pienen hetken kun spinnun romauttaa, ei tarvitse olla kuin veneenmitan ajan mutta säästää tosi paljon aikaa ja vaivaa kun spinnu ei temmo vastaan vaan tulee kerrasta alas.)

Tuossa oot Ville ihan oikeassa et nostossa ensin nykäistään spinnu auki ja sit genoa alas. Korjailen kalvoihin kun ehdin. Tuo tuli oikeastaan siitä ajatusvirheestä et meillä yleensä käyvät samaan aikaan, kun veneessä kuitenkin on porukkaa keskimäärin aika paljon.

Spinnuilua ilman isopurjetta en kyl suosittaisi. Kevyessä kelissä onnistuu sinänsä, kun voimat on niin pieniä. Mut alkaa heijata aika helposti, ja jos tuulee vähänkin enemmän niin pirun vaikea ajaa ja lähtee ajoittain heijaamaan reippaasti vaikka päällään seisoisi. Kerran kokeiltiin ja riitti. Isopurje ohjaa virtausta nätisti spinnulle ja tasapainottaa koko venettä. Ja toki se et harvoin väylä on ikuisuuksiin asti suora, kun on iso kaverina ni voi ajella sivutuuleenkin. FE:hän nousee etenkin kevyessä spinnulla hämmentävän ylös jos on vain pokkaa ajaa. Jos laiskottaa ja väylä sisältää paljon jiippejä + suunta on about täysmyötäinen (esmes Bärösundin ränni) ni mielummin jätän spinnupuomin pois, isoa heittelee pinnamieskin puolelta toiselle jos miehistö sattuu esmes syömään tai ottamaan arskaa ja jiippi viiden minuutin välein ei innosta. Tuokin vaatii silti et sivutuulta ei juuri ole.

Ja etenkin tossa on imho toi turvallisuusnäkökohta et jos keli kovenee ni millä saat spinnun alas. Jos spinnua ei saa minkään muun purjeen taakse peittoon ni alas ottaminen on tuskallinen projekti. Isopurjetta on myös aika vaikee nostaa spinnu ylhäällä... Toki toi nyt fokan takanakin onnistuu jotenkin, ehkä. Tietty FE:ssä spinnu nyt vielä tulee väkisin alas jos rotevampi kaveri tarttuu spinnuun tosissaan ja toteaa jotta tänne nyt, mutta isommassa veneessä ei tarvii edes yrittää, ei ole tulossa.

Posted: Wed Oct 24, 2012 14:09 pm
by KaleviHarkonen
Mietin tässä vain, että mikä merkitys on sillä, että ylä/alagaija kiinnitetään naruun/köyteen joka menee puomin päihin. Näin näkyy kaikki tekevän ja oli kalvoissakin.

Mä olen kiinnittänyt ylägaijan suoraan spinnupuomiin ihan hyvällä menestyksellä. Alagaijaa ei yleensä olla käytetty kun on barberit. Jos käytetään, menee sekin suoraan puomin keskellä olevaan korvakkeeseen.

Posted: Wed Oct 24, 2012 15:10 pm
by VVille
Kukonjalalla tehty ylä- ja alagaija poistaa puomiin kohdistuvan taivutuksen -> mahdollistaa kevyemmän puomin -> nopeampi ja helpompi jiipata. Tuolla ei ole merkitystä kuin kisoissa tai isommissa veneissä. FE:n puomi on joka tapauksessa mukavan kevyt käsitellä ja kestää ilmeisen hyvin myös keskeltä tulevat gaijat, koska on alunperin mitoitettu niin käytettäväksi.

Tuo on ihan totta et niinkauan kun barbereilla pärjää ni alagaijan puuttuminen helpottaa elämää rutkasti. Ja FE:ssä kun barberit tulee aika eteen ni alagaijaa tarvii yleensä vasta sellaisessa kelissä jossa harvoin cruisaillaan spinnulla.

Posted: Wed Oct 24, 2012 20:48 pm
by harald
Kun meille tuli tuo ison puomilla oleva spinnupuomin pussi poistui tuo keskihela spinnupuomista aika nopeasti. Viimestään toisen spinnupuomin pussin kohdalla.

Kukonjaloilla oleva puomi liukuu ketterämmin pussiin ja pois.

FEneen vakiopuomi on kyllä sitä kaliiberia että nykypäivän ohjusveneetkin ovat kateellisia. Puomi kestää kyllä, päiden helat ehkä antautuvat sitten joskus.

Posted: Wed Oct 24, 2012 20:59 pm
by harald
Turvallisin tapa ottaa spinnu alas on kyllä luuvartin puolelta, yksinkin. Falli ja skuutti mukaan etukannelle, ja riuska veto luun kulmasta kohti kantta kun em. nyörit on irti. Ei voi mennä vikaan. Kun skuutista päästää, lentää spinnu ulos ja romahtaa keulaharukseen. Ei riskiä täyttymisestä.

Posted: Thu Oct 25, 2012 07:35 am
by rpuustin
Hei,

onko kenelläkään antaa vinkkejä mihin 741:ssä voisi laittaa pylpyrät barbereita varten kun veneessä ei ole metallisia varvaslistoja? Mantookin tolpan juuressa oleviin lenkkeihin, itseskuuttavan kiskon reunoihin, ...?

t. Raimo

Posted: Thu Oct 25, 2012 09:23 am
by KaleviHarkonen
harald wrote:Kun meille tuli tuo ison puomilla oleva spinnupuomin pussi poistui tuo keskihela spinnupuomista aika nopeasti.
Pussissa spinnupuomi meilläkin, eikä ole hela haitannut, onhan pussi aika väljä.

Posted: Thu Oct 25, 2012 10:20 am
by Petri
rpuustin wrote:Hei,

onko kenelläkään antaa vinkkejä mihin 741:ssä voisi laittaa pylpyrät barbereita varten kun veneessä ei ole metallisia varvaslistoja? Mantookin tolpan juuressa oleviin lenkkeihin, itseskuuttavan kiskon reunoihin, ...?

t. Raimo
En tiedä onko rustirauta sitten jo liian edessä ja kaukana laidasta, kokeilemalla varmaan selviäisi mutta ainakin siinä olisi paikka joka kestää vetoa. Kiinnitys siis siten että vedät plokin kiinni rustirautaan dyneemalla.

Loppupeleissä ei meilläkään taida barberit olla montaa varvaslistan reikää vanttien takana, etäisyytenä ehkä 10cm?

Posted: Thu Oct 25, 2012 10:29 am
by harald
Jos joutuu poraamaan silmukkapultille paikan niin nimenomaan niin että riittävän eteen. Ainahan voi päästää jos se kohta on liian edessä.

Raja tulee siinä vastaan kun eteentuominen vie pisteen myös sisäänpäin, eli mahdolllisimman eteen veneen leveimmästä kohdasta :)