Matkailua

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Guest

Matkailua

Post by Guest »

Kokemuksia miten FE83 toimii matkaveneenä? Kuinka pitkiä reissuja olette tehneet ja kuinka kaukana on FE:llä käyty? Merikelpoisuus riittänee ainakin Itämeren alueelle, mutta entäs isommille vesille?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... =kanari%2A

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... =kanari%2A

Tuosta nyt alkuun luettavaa kanarian reissusta yksin FEneellä.

Haulla esim "matkapurj*" löytää varmaan enemmän.

Itse asumme kesäisin viikkoja kaksi aikuista + kaksi lasta (6&8v) plus kissa, saaristomerellä yleensä. Charlotta on käynyt Fårössä -saarenmaa - hiiumaa - paldiski Ponen kipparoimana. Tiedän että moni on tehnyt itämeren kierron FEnellä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Mielenkiintoista luettavaa tuo Petri Ruontin matkakertomus. Voisiko tästä päätellä että ongelmat johtuivat etupäässä huonosta tuurista ja huonoista/vanhoista varusteista, ei niinkään itse veneestä.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Anonymous wrote:Mielenkiintoista luettavaa tuo Petri Ruontin matkakertomus. Voisiko tästä päätellä että ongelmat johtuivat etupäässä huonosta tuurista ja huonoista/vanhoista varusteista, ei niinkään itse veneestä.
No jos tällä palstalla asiaa kysytään niin vastaus on ehdottomasti KYLLÄ.

Matkaveneen määritelmä on vuosien saatossa muuttunut. 70-luvulla se oli H-vene, 80-luvulla FE. Nykyään Vene-lehden linja tuntuu olevan, että matkaveneen tulisi olla lähemmäs 40- kuin 30-jalkainen.

Itse eniten kaipaisin seisomakorkeutta ja kunnolla erillistä vessaa. Mutta omassa hintaluokassaan FE83 on kyllä ylittämätön, jos haluaa päästä kölivenefiilikseen. Matkaveneily luonnistuu, kun tyytyy 80-luvun elintasoon.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

KaleviHarkonen wrote: Itse eniten kaipaisin seisomakorkeutta ja kunnolla erillistä vessaa. Mutta omassa hintaluokassaan FE83 on kyllä ylittämätön, jos haluaa päästä kölivenefiilikseen. Matkaveneily luonnistuu, kun tyytyy 80-luvun elintasoon.

Tervehdys

Merikelpoinen vene on kyllä, mutta tuosta mukavuudesta on monia mielipiteitä. Aikanaan H-vene oli suunnaton edistys esim Hai veneeseen nähden. Sisätilat olivat ruhtinaalliset ja vieläpä kuivatkin.

Tuon seisomakorkeuden puute tuntuu häiritsevän toisia. Itse en ole tuota juuri kaivannut, mutta ehkä olenkin vielä sydämeltäni 80 lukulainen :P . Toisaalta ei ollut 34 Bavariassakaan minulle päätilaa, kun messuilla kävin katsomassa...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Hannu
alokas
Posts: 36
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:42 am
Location: Espoo

Post by Hannu »

Erillinen WC ja painevesi olis toki plussaa, mutta hyvin on pärjätty ilmankin vahvuudella 2+1. Tuo seisomakorkaus on suhteellinen juttu. Reilusti yli 180 cm ei mahdu seisomaan nykyaikaisissakaan reilut 30 jalkaisissa. Max. 180 cm ei taas valita seisomakorkudesta FE83ssa.
Post Reply