Potkurin akselin takakannake

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Veko
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Jan 08, 2003 16:35 pm
Location: Sulkava

Potkurin akselin takakannake

Post by Veko »

S/y Marlene vuotaa potkurinakselin takakannekkeen ja rungon liitoksesta. Sikalta sain toivottavasti pätevät ohjeet tiivistykseen, mutta nyt huomasin, että kannake heiluu vähän. Pitäísikö sen olla aivan jäykkä vai hieman joustava?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sen pitäisi olla ehdottomasti aivan jäykkä runkoon nähden. Taitaa kyseessä olla delaminointi
siinä kohtaa missä tuo p-kannake on laminoitu kiinni takapilssiin.

Suosittelen että joka tuot asiantuntijan paikalle ja pyydät tarjouksen tai sitten rälläkkä laulamaan
ja uutta laminaattia paikalle. Tuo Sika taitaa toimia väliaikaisesti mutta ennemmin tai myöhemmin
tuo heiluu niin paljon että Sika pettää ja sitten alkaa tulva. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Kannattaa tarkastaa samalla, että potkuriakseli on suora, sillä varsinaisesti mikään voima ei sitä muuten taivuta? Tsekkasin omani ja naapurin kannakkeen. Molemmissa kannake oli tukevasti kiinni, vaikkakin pieniä halkeamia löytyi kannattimen ja evän liitospinnasta.
Peter

Post by Peter »

Tervehdys,

noita heiluvia akselikannakkeita heiluu kuulemma jonkin verrankin meidän vesillä, ihan noin niinkuin lohdutuksen sanoina. MUTTA, joka tapauksessa, mitä nopeammin saat sen korjattua, sen parempi ja luultavasti myös halvempi. Kannatan Haraldin ehdotusta ammattilaisen kutsumisessa paikalle arvioimaan tilannetta! Mutta jos päätät itse ryhytä kannakkeen istukan laminointityöhön niin sinun tapauksessasi väittäisin, että tärkein asia on varmistaa laminaatin kosteus (jota tässä kohdassa todennäköisesti meillä kaikilla on) ja KUIVAUS! Märkään vanhaan laminaattiin kun on vaikea saada uutta tavaraa tarttumaan.
Jos itselläni olisi syytä ryhtyä moiseen korjaukseen, hioisin ko. kohtaa jonkin verran auki ja kutsuisin rahaa säästääkseni ammattilaisen arvioimaan tilannetta vasta sen jälkeen. Nyt ko. ammattilaisella on kosteusmittausten lisäksi myös mahdollisuus nähdäkin hiukan pintaa syvemmälle. Tähän kun ryhtyy niin kannattaa kyllä varata sitten reilusti aikaakin. Ennen kaikkea tuo aiemmin mainittu kuivatus saattaa kestää kauaaaaaaaaan... ja siihen saattaa tarvita apuvälineitä.

Itselläni on meneillään koko pohjan vesisulun rakentaminen höylätyn, hiotun ja kuivataten puhtaan laminaatin päälle. Saman käsittelyn on saanut ennen niin vettynyt, mutta nyt halkaistu ja kuivatettu peräsin. Myös kölin istukka on saanut oman vahvistuksensa laminoimalla ja "tämän tien varrella" olen opinut sen, että nämä hommelit rakentuu onnistuakseen kuivan ja kaikista mahdollisista suolista ja muista reagoimattomista aineista vapaan laminaatin päälle. Näin, jotta samat työvaiheet eivät toistuisi joidenkin vuosien kuluttua uudestaan 8)

-Peter
jorma

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Kun tästä aiheesta - vuoto kannakkeen juuresta - edellisen kerran kirjoiteltiin näillä palstoilla, oli konsensuksena se, että on parasta pyytää asiantuntija paikalle. Yritin kuitenkin itse viime keväänä, kun kannakkeen juuri oli avattu syksyllä, yrittää tukkia halkemia Sikaflexilla ja lasikuidulla, mutta lupaavan alun jälkeen vene vuotaa taas kuten ennenkin. Eli vajaa litra parin tunnin koneella ajamisen jälkeen, mutta ei toistaiseksi satamassa ollessa.
Viime syksynä Harald (stefojen laiton yhteydessä, josta vieläkin suurkiitos) muistaakseni mainitsi, että joku FE-purjehtija oli menestyksellisesti laminoinut itse heiluvan kannakkeen kiinni. En enää muista kuka tämä purjehtija oli, mutta olisin äärimmäisen kiinnostunut kokemuksista ja neuvoista.
terv. Jorma
jorma

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Vielä lisäyksenä edelliseen:
Vene ( Marilyn) on ollut luettelossa vuosia ja itse olen lähettänyt myös virallisen jäsenhakemuksen tämän vuoden huhtikuussa. Edelleen näissä viesteissä on lähettäjänä "vieras", vaikka itse tunnen itseni jo aika tutuksi.
terv. Jorma
Guest

Re: potkurin akselin takakannake

Post by Guest »

jorma wrote:Vielä lisäyksenä edelliseen:
Vene ( Marilyn) on ollut luettelossa vuosia ja itse olen lähettänyt myös virallisen jäsenhakemuksen tämän vuoden huhtikuussa. Edelleen näissä viesteissä on lähettäjänä "vieras", vaikka itse tunnen itseni jo aika tutuksi.
terv. Jorma
Paljolti uskoisin että tuo johtuu siitä, että et ole rekisteröitynyt itse foorumille, vaan kirjoittelet periaatteessa anonyyminä, lisäten vain tuon nimesi itse siihen nimi-kenttään.

Foorumin tietokanta ja itse jäsenyhdistyksen tietokanta eivät ole sama asia ja Harald ei varsinaisesti voi (tai no voi, mutta tuskin näkee tarpeelliseksi) rekisteröidä nimimerkkiäsi sinun puolesta.

Ts.
Yläreunassa on kasa linkkejä ja yksi niistä on Register/Rekisteröidy, sen klikkaus ja tietojen täyttäminen saattaapi viedä prosessia eteenpäin ;)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Oho, teinpäs tuon hienosti, kun ajattelin testata miltä foorumi näyttää rekisteröitymättömän toimesta :)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: potkurin akselin takakannake

Post by Panu »

jorma wrote: Viime syksynä Harald (stefojen laiton yhteydessä, josta vieläkin suurkiitos) muistaakseni mainitsi, että joku FE-purjehtija oli menestyksellisesti laminoinut itse heiluvan kannakkeen kiinni.
Tervehdys.

En tiedä mitä Harald on puhunut, mutta epäilen hänen muistelevan puheitani... :? Itse korjailin potkurin vannasputken laminointia epoksilla. Tiivis tuli ja nyt 8 v toimenpiteen jälkeen tunnen tarvetta tehdä se uudelleen :(.

Se takakannakkeen tehtävähän on pitää potkuria paikoillaan (sivuttaisvoimat lienevät varsin pienet). En usko, että kannakeen heiluminen tuo vettä veneen sisään, joten tarkistapa vannasputken laminointi pohjan läpi. Arvaukseni on, että sieltä se vesi tulee 8).

Itse olen asiaa tulkinnut siten, että kannake on liimattu hartsilla sopivaan pohjan läpi menevään reikään ja laminoitu sisäpuolelta tukevaksi. Meillä on aika mälli lasikuitua pitämässä kannaketta paikoillaan, enkä näe vuotoa pilssiin asti mahdollisena kuin totaali vaurion jälkeen. Tuo vannasputki on ihan toinen juttu.

Yanmar 1GM tärähtelee joskus, varsinkin kylmänä, käynnistettäessä pienellä kaasulla sen verran kovasti, että uskon potkuriakselin välillä iskevän vannasputkeen. Riittävän monta pusua ja aika saavat yhdessä putken laminoinnin antamaan hieman perään ja vuoto veneeseen on syntynyt. Veneen ollessa satamassa ei vuotoa pysty havaitsemaan, mutta kun laitat kone käyntiin ja tärähtelemään (siis värähtelemään) niin vesi alkaa hiljalleen tihkua sisään.

Selvyyden saat helposti. Tyhjennä ulkosäilytystila (anopinkotelo) ja poista moottoritilan takasivulevy avaamalla ne ruuvit. Kone käyntiin ja lampun kanssa katsomaan miten vannasputken juuri alkaa kostua... :(.

Vesihän kuuluu veneen ulkopuolelle, joten jotain olisi tehtävä. Itse yritin ensiapua Sikalla. Ei muuten tartu märkään pintaan... :roll:. Ymmärsin, ettei korjausta voi vesillä tehdä onnistuneesti, joten tyydyin käyttämään pilssipumppua ajoittain. Seuraavana keväänä yritin koputella vannasputkea irti, jotta siihen voisi laittaa uutta epoksia ympärille ja työntää takaisin. Tulin tulokseen, ettei muuten lähde irti rikkomatta. Hmm :? Seuraavaksi laitoin kovametallisen koneviilan porakoneeseen ja sillä hioin vannasputken pään ympäriltä laminaattia pois tuollaiset vajaa sentin verran. Puhdistin pinnat asetoonilla ja pohjustin epoksilla (epoksi on veden pitävää). Loput "lovesta" täytin epoksin ja mikropallojen muodostamalla massalla ja muotoilin sen pohjaan sopivaksi. Pohjamaalit pintaan ja vene vesille. Tarkastellessani lopputulosta totesin, ettei vannasputki enää vuotanut koneen käydessä 8).

Tulevana keväänä luulen toistavani saman homman uudelleen, mutta kaiketi yritän samalla injektoida epoksia laminaatin ja vannasputken väliin poraamalla reikiä (sisäpuolelta) ja ruiskuttamalla niistä epoksia. Tavoite olisi saada tuo vedenpitävän kalvon / massan paksummaksi ja vannasputki tarttumaan lujemmin kiinni.

Samalla voisi tuota takakannatintakin tukevoittaa vastaavalla tavalla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Kyllä se vesi Marilyniin näyttää tulevan takakannakkeen (eikä vannasputken) kohdalta sisälle ja uloskin sitä valuu joka syksy kannakkeen juuresta ylös nostamisen jälkeen. Ihmettelen vain miksi käyttämäni Sikaflex (ei nyt niin kovin paksusti) ei tätä reikää tai halkeamaa tukkinut. Eikö Sika ole kuitenkin jonkin verran elastista ja ei kai se kannakkeen liikkuminen niin kovin suurta voi olla, koska akseli näyttää suoralta. Mitä jos vain laittaisi monen sentin vahvuudelta Sikaa kannakkeen juureen.
terv. Jorma
jorma.karkkainen@helsinki.fi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nereida II:sen akselituki laminoitiin umpeen niin, että sen pystyosaan
tuli lasikuituinen kaulus. Syksyllä voi tuota ihailla koivusaaressa sitten,
hyvän näköinen on ainakin.

Minä olen Segling-lehdestä lukenut noita juttuja koskien tiivistämistä
ja kyllä reikien porailu ja epoksin injektio näyttää olevan oikea toimen-
pide tälle potilaalle, sekä tuelle että vannasputkelle. Taidanpa samalla
laminoida pari mattoa Charlotan tuen pystyosaan.

Sika ei pidä. Itsessään. Sika toimii jos se on puristuksessa kahden
kappaleen välissä ja saumassa on liikkumavaraa (siis Sikaa paksusti).
Sika ei myöskään toiminut meidän kölisaumassa, lasikuitumatto kylläkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: potkurin akselin takakannake

Post by Panu »

jorma wrote:Kyllä se vesi Marilyniin näyttää tulevan takakannakkeen (eikä vannasputken) kohdalta sisälle ja uloskin sitä valuu joka syksy kannakkeen juuresta ylös nostamisen jälkeen.
Tervehdys

Onki sinulla mitään käsitystä mikä on takakannakkeen laminoinnin noin vaurioittanut? Uppotukki, nostoliinat....mikä?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minulla on käsitystä asiasta. Veneeseen on vaihdettu uusi 1GM10.
Asennuksen yhteydessä on takatassujen lukkomutterit jääneet
kiristämättä (leevene?). Näin kone makasi takaosastaan täysin akselin
varassa. Kun sain vetolaipan irti niin kone tippui alaspäin melkein 10cm.

Tämä takapainoisuus on varmaan kammennut akselia ja yhdessä koneen
tärinän kanssa on tässä varmaan kyse delaminoinnista.

Tuossa on kuva miltä kone näyttä laipan irroituksen jälkeen:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =PICT0611b
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Minulla on käsitystä asiasta. Veneeseen on vaihdettu uusi 1GM10.
Asennuksen yhteydessä on takatassujen lukkomutterit jääneet
kiristämättä (leevene?). Näin kone makasi takaosastaan täysin akselin
varassa. Kun sain vetolaipan irti niin kone tippui alaspäin melkein 10cm.
Tervehdys

Kuulostaa selkeästi tuottamukselliselta toiminnalta. Onko vahingonkorvausvaatimus jo tehty?
Ystävällisin veneily terveisin PR
jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Kyllä tämä veden tulo sisään on ollut samanlaista jo ne 8 vuotta., jotka olen Marilynin omistanut. Itse asiassa ensimmäisenä syksynä vettä tuli sisään laiturissakin vajaa litra viikossa, mutta tekemieni vuosittaisten poppakonstien jälkeen tihkuminen on ollut vähäisempää.
Sensijaan Leevene ei saa pisteitä ollenkaan tästä Marilynin stefan vaihtohommasta, jonka Harald suoritti. Käsittääkseni se öljyn vuotaminen pilssiin viime kesänä oli täysin selitettävissä sillä, että takapäästään irronnut moottori painoi akselia ja stefoja. (10 cm taitaa olla liioittelua, mutta Haraldin kuvasta näkyy, että kyse ei ole alle millimetristä joka on suosituksissa).
Valitin viime kesänä Leeveneelle öljyn vuotamista ja kysyin uusittiinko stefat moottorin uusimisen yhteydessä pari vuotta aikaisemmin. Mitään arveluita sieltä ei esitetty, että moottorin vaihdolla voisi olla tekemistä vuodon kanssa. En edes saanut mitään kustannusarviota stefan vaihdoista, vaikka pyysin, sillä eivät ole kuulemma sellaisia viime aikoina tehneet.
Soitin nyt maanantaina Leeveneeseen ja kerroin stefajutun lähinnä palautteeksi ilman vaatimuksia. Minkäänlaista kiitosta palautteesta ei annettu eikä yhteystietojani haluttu muistiin, puhumattakaan halusta antaa edes jonkinlaista alennusta mahdollisesta tulevasta potkurin kannattimen vesivuodon korjaamisesta.
K.o kuuntelija ei ollut Joni Leeve, jolle ensin pyysin yhdistämään, vaan jokin L-kirjaimella alkava herrasmies, joka kertoi että kyllä hänellekin reklamaatiot ja palutteet voi kertoa.
Että sillä lailla.
Yksi mahdollisuus olisi, että minä tai joku muu kopioisi tämän keskustelun lähettäisi sen Leeveneen Joni Leevelle (kai se Forumin sääntöjen mukaa olisi sallittua), sillä jos vain mainitsen että asiasta on näillä palstoilla keskusteltu, ei ole ollenkaan varmaa että Leeveneellä edes viitsivät lukea.
Itse asiassa eniten tässä korvattavaa olisi Haraldille joka kahteen kertaan joutui käymään töissä HSK:lla. Mainitsin tarkoituksella Leeveneelle, että stefojen vaihdon suoritti FE83 yhdistyksen puheenjohtaja, muttei tämäkään ei sytkäyttänyt kuuntelijaa.
Itse ole aika vastahakoinen puolustamaan oikeuksiani. Tämä turhauttava soittokin Leeveneelle tapahtui vaimon yllytyksestä.
(Mutta vesivuoto ei kuitenkaan taida olla Leeveneen aiheuttama)
terv. Jorma
jorma.karkkainen@helsinki.fi
Post Reply