Potkurin akselin takakannake

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Hei,
Lähetin tänä aamuna Leeveneelle kopion omasta eilisestä viestistäni tähän foorumiin (en siis muiden kommentteja) ja pyysin heiltä tällä kertaa palautetta. Saa nähdä tuleeko sitä.

terv. Jorma

jorma.karkkainen@helsinki.fi
jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Onko niin, että potkurin kannattamen kiinnittämiseen pelkästään ulkoapäin suoritettavat lasikuitujäykistykset ovat poppakonsteja ja - kuten firmat väittävät - kunnon tulos saadaan vain korjaamalla kannattimen kiinnitys myös sisäpuolelta. Onko joku saanut vian korjattua pelkästään ulkoa lasikuidulla? Miten se tehtiin Haraldin mainitsemassa Nereida II:n korjauksessa.
Ilmeisesti sisäpuolen töitä varten täytyy polttoainesäiliökin irroittaa. En nyt oikein muista, miten se on kiinni, mutta tuntuu hankalalta hommalta.
Minulle tulee asiantuntija arvioimaan työn suuruutta (ja hintaa) syksyllä, ja olisi hyvä saada jonkinlainen käsitys asiasta sitä ennen.
terv. Jorma
puh. +358-50-6539263
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: potkurin akselin takakannake

Post by harald »

jorma wrote:Onko niin, että potkurin kannattamen kiinnittämiseen pelkästään ulkoapäin suoritettavat lasikuitujäykistykset ovat poppakonsteja ja - kuten firmat väittävät - kunnon tulos saadaan vain korjaamalla kannattimen kiinnitys myös sisäpuolelta.
Jos se kannatin on kiinni sisältä ja laminaatti näyttää ehjältä niin ei ehkä
kannata lähteä kokoirrotukseen. Siihen tulee äkki rihtaukset ja sun muut
riskitekijöiksi. Mutta märkä laminaatti pitää poistaa ja antaa paikan
kuivua kunnolla (kuukausia talven yli). Tämän jälkeen voidaan sitten
vasta laminoida uutta tavaraa päälle.

Tämä on tosin minun mielipiteeni (helppoheikkinä). Firmat eivät voi
tehdä "ehkä"-hommia koska se lyö äkkiä näpeille vaan niitten on tehtävä
työt niin että vika tulee vedenpitävästi korjattua, ettei vain tule edes
mahdollisuutta sanomisista jälkeenpäin. Sen takia myös ammatti-
miehien tekemä työ on sekä hyvää että rahakasta. En sano kallista,
koska sitä se ei ole. Rahalla saa hyvää, yleensä.
Onko joku saanut vian korjattua pelkästään ulkoa lasikuidulla? Miten se tehtiin Haraldin mainitsemassa Nereida II:n korjauksessa.
Koita Laxmaneilta kysyä. Ne teettivät homman jossain ja kyllä tuli hyvä!
Ilmeisesti sisäpuolen töitä varten täytyy polttoainesäiliökin irroittaa. En nyt oikein muista, miten se on kiinni, mutta tuntuu hankalalta hommalta.
Ei se ole. Me irrotimme sen silloin kun webaston asensimme. Silloin oli
otollinen tila myös pestä kaikki kuona sen sisältä pois, tämä on tärkee.
Puolen tunnin homma. Letkut irti, tankkimme oli kahdella puuruuvilla
kiinni konehuoneen takakammiossa. Sitten vain kääntää sen tankin niin että
sen saa ulos tuolta. Hikeä valuu kyllä mutta ei ole mikään
ylitsepääsemätön homma ollenkaan.

Toivottavasti saat Jorma kannattimen kuntoon!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Veko
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Jan 08, 2003 16:35 pm
Location: Sulkava

Post by Veko »

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... litsl%E4ts

Tuolta löytyy myös keskustelua samasta aiheesta. Oma korjaukseni on kestänyt nyt siis jo 3 kesää ilman heilumista tai vuotoa.
jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

potkurin akselin takakannake

Post by jorma »

Aurinko näyttää paistavan sateiden jälkeen, ja nyt on vihdoin Leeveneenkin (firman vetäjän Joni Leeven) kanssa saatu mukiinmenevä keskusteluyhteys tässä moottorin kiinnitysongelmassa. Jonkinlaista hyvitystäkin on toiveissa saada, vaikka viralliset takuuajat ovatkin umpeutuneet. Myöhemmin syksyllä nähdään pitävätkö nämä toiveet paikkansa.
terv. Jorma
antti
alokas
Posts: 4
Joined: Tue Aug 05, 2003 15:28 pm
Location: Helsinki

Post by antti »

Fenjassa tuo takakannattimen 'läpivienti' havaittiin vuotokohdaksi heti kun hankimme veneen -98. Ainakaan meillä kannattimen kiinnityslaminointi ei ollut pettänyt, rakenne vaan ei ollut vesitiivis.

Ongelma lienee siinä ajattelussa, jolla veistämö kuvitteli saavansa tuon kohdan vettäläpäisemättömäksi. Kun runkoon tehdyn aukon ja kannattimen välistä rakoa ei oltu tiivistetty, niin kai oli ajateltu, että se laminointi sisäpuolella on viimeistään vesitiivis (tämähän on järjetön ajatus sinänsä, että vesi päästetään suosiolla johonkin rungon sisäpuoliseen koteloon saakka).

Siis vaikka tuo runkoon tehty aukko on sinänsä melko napakka, niin akselin pyöriessä se värisee kaiken kunnossa ollessakin sen verran, että kannattimen ja rungon välistä pääsee vettä sisälle.

Kun kyselin Lindgreniltä ja Leeveneeltä korjausehdotuksia, niin molemmilta tuli sama neuvo: aja runkoon kannattimen ympäriltä muutaman millin levyinen ura, anna rungon kuivua kunnolla, ja tiivistä ura Sikalla.

No, Fenjassa emme ajaneet sitä uraa moneen vuoteen, vaan tiivistimme tuon kohdan vain Sika-saumalla ulkoapäin. Sauman sai vetää joka kevät uudelleen. Tämän vuoden keväällä käsiin sattui viimein sopiva 'Dremeli', ja nyt tiivistys on oikeaoppisesti raossa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa on (huono) kuva miten Nereidassa on tehty akselin kannakkeen
laminointi:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... rjaus_05_5
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jatketaan tätä, kun Awakin on ylösnostettu ja vanhat vaivat löytyvät taas. Kannake imuroi perhana vettä edelleen, eli taas huomasin, että kannakkeen pinta on märkä, vaikka muualta vene oli tietty muutamassa päivässä kuivunut. No, Siat ja muut kamat urasta pois ja vettä syliin. Kokeilin sitten tätä heilumista: samalla lailla kuin ennenkin eli hyvin vähän, mutta uutuutena oli tullut ylöspäin-liikevara. Eli onkohan nyt sitten kyseessä se, että laminointi on pettänyt täydellisesti ja kannake lepää akselin varassa? Tähän vaivaan ei taida enää hartsi auttaa, vaan koko hoito pitäisi avata ja laminoida uudelleen kiinni, vai mitä mieltä on hartsia käyttänyt raati?
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Nahemassa ko. paikka vuosi myös ostettaessa. Koska se kannake oli "laminoitu vain hartsipakkelilla", luonnollisesti avasin sen, poistin topcoatin reilulta alueelta sisältä ja ulkoa. Laminoin uudestaan sisäpuolelle reilusti mattoa, ja ulos myös muutama kierros kannakkeen ympärille, ja avattuun uraan myös mattoa. Ei siis mitenkään vaikea eikä aikaavievä homma. Mainittakoon vielä, ettei koneet/akselit ole useinkaan olleet veistämön asentamia, vaan jonkin Helsikiläisen konefirman, kuten mm. teippaukset on tehnyt jokin mainosfirma. Tämä kuvastanee PR- marinin keinoja saada kustannuksia alas, ja myydä melko kilpailukykyiseen hintaan siihen aikaan FE:tä verrattuna muihin veneisiin.

T:Esa
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Awa matkusti tänään Lindgrenille akselituen laminointiin. Koko roska avataan, kuivatetaan ja laminoidaan kiinni sekä sisä- että ulkopuolelta, joka on kuulemma se tapa, jolla tämä olisi alunperinkin pitänyt tehdä. Tuleepahan laitettua kunnolla, vaikkakin omakustanteisesti. Tuli muuten samalla uusi nopeusennätys, vajaa 90 km/h Lauttasaaren kohdalla alamäkeen :lol:
Last edited by Erkka on Fri Oct 07, 2005 11:45 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tarkasta veneen gelcoat kuljetusalustan tassujen kohdalla kuljetuksen jälkeen. Vesilinjassa ei saa olla halkeamia. Nimim: eräälle toiselle sattunut
vastaavanlainen kuljetuksessa, kylki halkeamissa tassujen paineesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Joo, tämä sama kuski tuo Awan sitten aikanaan takaisin Suomenojalle, pitää ennen sitä kurkata. Hyvä vinkki. Tosin, tämä kuski on vahinkotarkastajan mukaan THE Guru veneen kuskaushommissa, eli ei pitäisi olla mitään vaurioita. Mutta, venehän pääsee useasta tuesta ja liinoista huolimatta vatkaamaan alustalla, joten siitähän sitä voi tulla. Miten gelkkarivauriot korjattiin, vai korjattiinko ollenkaan?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En tiedä miten, mutta tiedän että pitkän taistelun jälkeen vakuutusyhtiö
suostui sittenkin korvaamaan vahingot, vaikka vene "oli niin vanha" tai
jotain. Kai se kylki rouhittiin auki ja vedettiin uutta gelkkaria, pitää kysellä tässä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Nahema wrote:Nahemassa ko. paikka vuosi myös ostettaessa. Koska se kannake oli "laminoitu vain hartsipakkelilla", luonnollisesti avasin sen, poistin topcoatin reilulta alueelta sisältä ja ulkoa. Laminoin uudestaan sisäpuolelle reilusti mattoa, ja ulos myös muutama kierros kannakkeen ympärille, ja avattuun uraan myös mattoa. Ei siis mitenkään vaikea eikä aikaavievä homma.
Tuliko tällä tavalla pysyvä ja kestävä?
Awa wrote: Awa matkusti tänään Lindgrenille akselituen laminointiin. Koko roska avataan, kuivatetaan ja laminoidaan kiinni sekä sisä- että ulkopuolelta, joka on kuulemma se tapa, jolla tämä olisi alunperinkin pitänyt tehdä. Tuleepahan laitettua kunnolla, vaikkakin omakustanteisesti.
Mitäs tällainen ammattiauttaja mahtaa veloittaa? Edes noin arviolta.

-Risto
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Kyllä mullakin oli ylväs suunnitelma tehdä tämä itse, mutta kyllä onneksi realiteetit tulivat nopeasti mieleen, enhän minä tommosta osaa kunnolla tehdä, eikä ole kyllä tilojakaan.

Ammattiauttaja Espoossa pyysi 1100-1300 e, plus kuljetukset. Jokella oli aika lailla vähemmän, joskin sitten kuljetuksen hinta on suurempi kun vene viedään Suomenojalta. Ja tähän Joken hintaan saattaa vaikuttaa työnantajan ja vahinkotarkastajan apu.
Post Reply