Page 1 of 2

Myrkkymaalaus

Posted: Fri May 19, 2006 11:40 am
by Erkka
Mitäs raati sanoo myrkyn maalaamiseen vuosittain? Viime keväänä tehtiin se pohjaremppa, eli siis sen jäljiltä on kaks kerrosta puolikovaa myrkkyä. Kun ei millään huvittais maalata tänä keväänä, ja olen kuullut Peikin kertomukset holtittomasta näkin kasvusta, ja toisaalta sitten olen seuraillut tätä Haraldin & kumppaneiden pohjankiillotusta. Eli: pärjääkö halpismyrkyllä (Blakes Cruising) kaksi kesää kunnialla?

Re: Myrkkymaalaus

Posted: Fri May 19, 2006 13:24 pm
by Panu
Awa wrote:Mitäs raati sanoo myrkyn maalaamiseen vuosittain? Viime keväänä tehtiin se pohjaremppa, eli siis sen jäljiltä on kaks kerrosta puolikovaa myrkkyä. Kun ei millään huvittais maalata tänä keväänä, ja olen kuullut Peikin kertomukset holtittomasta näkin kasvusta, ja toisaalta sitten olen seuraillut tätä Haraldin & kumppaneiden pohjankiillotusta. Eli: pärjääkö halpismyrkyllä (Blakes Cruising) kaksi kesää kunnialla?
Tervehdys

Meillä Annelissa oli aikanaan tuollainen "puoli kova" itsestään kiillottuva maali mallia Inter Micro. Uskoin silloin, että tuo itsestään kiillottuvuus auttaa aktivoimaan vanhan maalipinnan. Ennen vesillelaskua pesin pohjan maaliohenteella, jotta saisin talven pölyt, noet ja rasvat pois pinnasta. Kokeeni maalaamatta kesti kolme kautta ja tulokset olivat lupaavat. Hyvin toimi.

En aivan täysin pidättäytynyt maalauksista. Tein paikkamaalauksia tunnettuihin ongelma kohtiin ja paikkoihin, mistä maali oli kulunut pois.

On myös huomioitava, että silloiset maalit ovat tänäpäivänä paheksuttujen tuotteiden listalla.

Posted: Fri May 19, 2006 13:28 pm
by harald
Onko sinulla mitään mahdollisuutta nostaa vene tunniksi esi elokuussa? Pesu
elokuun lopussa riittänee pitämään näkit loitolla.

Varmaan riippuu siitä paljonko veneellä ajetaan, jos makaa laiturissa koko kesän
niin on varmaan aika kukkalaatikko sen jälkeen. Charlottahan liikkuu viikoittain,
etenkin lämpimän kasvukauden aikana.

Meillä toimi erittäin huonosti valkoinen hard racing. Punainen on toiminut
todella hyvin, ja ilmankin ollaan pärjätty. Tiedä siitä sitten? Varmaan meidän
aktiiviset pesut ovat se suurin syy miksi me pärjäisimme ilman myrkkyäkin.

Keskinostopisteellä nosto-pesu-lasku suorittuu yksin kolmessa vartissa. PItäisi
olla nosturi vain.

Posted: Fri May 19, 2006 13:38 pm
by Petri
harald wrote: Meillä toimi erittäin huonosti valkoinen hard racing. Punainen on toiminut
todella hyvin, ja ilmankin ollaan pärjätty. Tiedä siitä sitten? Varmaan meidän
aktiiviset pesut ovat se suurin syy miksi me pärjäisimme ilman myrkkyäkin.
Jossainhan oli juttua, että tummat myrkyt toimivat paremmin kuin vaaleat, ehkä se selittää valkoisen ongelmat?

Meillä on ollut aina myrkyt pohjassa ja kun poijupaikka on hyvässä virtauksessa, niin periaatteessa pohja on pysynyt aina kunnossa. Viime syksynä vain oli tullut jotain outoa levää, jota ei edes nähnyt märässä pohjassa ja se ei irronnut painepesurilla. Tänä vuonna pistimme sitten yhden lisäkerroksen myrkkyä ja katsotaan mitä tapahtuu. Onpahan nyt kohtalaisen hyvä arvio Hempelin maalien riittävyydestä, kun 2x0,75l riittää aika tarkkaan fe:n pohjalle.

Posted: Fri May 19, 2006 13:43 pm
by Olli
Ainakin Hempelillä valkoisissa maaleissa näyttäisi olevan eri tehoaine:

http://www.ymparisto.fi/download.asp?co ... 222&lan=fi

Dikuparioksidi näyttäisi siis toimivan paremmin kuin nuo vaikeammin lausuttavat aineet...

Posted: Fri May 19, 2006 14:47 pm
by Erkka
Tämä levä tai lima, miksi sitä nyt haluaakaan kutsua, oli iskenyt myös meidän pohjaan eikä irronnut pesemällä. Taidan kokeilla vanhoilla myrkyillä, sittenhän se nähdään. Onpahan ainakin joku syy mitä syyttää jos ei seilaus suju.

Posted: Fri May 19, 2006 16:31 pm
by jouni
Me jotka ollaan sunnuntaipurjehtijoita ja joilla pohjan maalaaminen ei ole ennättänyt muuttua taiteeksi eikä tieteeksikään, olemme maalanneet parina viimeisenä keväänä pohjan sillä sinisellä halpis Cruisingilla ohentaen maalin sellaiseksi litkuksi, että yksi purkki on riittänyt koko veneeseen, eikä ole ollut näkkejä, vain jonkin verran ohutta limaa siellä täällä ja sekin lähtenyt hyvin painepesurilla irti. Suosittelemme, jos tavoitteena on vain pitää pohja puhtaana.

Myrkkymaali

Posted: Fri May 19, 2006 20:23 pm
by juhanil
Hei,
Onko Jounin käyttämä halpis cruising sitä Blakes Cruising maalia :?:

Tällä cruisingilla allekirjoittanut on selvinnyt puhtain pohjin jo 3 kautta :D
-jussi

Posted: Sat May 20, 2006 15:16 pm
by alma
Tänä vuonna vedin puhtaan primerin päälle puoli purkkia hard racingia. Hyvin riitti,kun tarpeeksi ohensi. Tämä on eka vuosi tällaista tyyliä Almassa. Talvisäilytyspaikan viereinen Mamba35 on selvinnyt jo joitakin vuosia 1 purkki ohennettuna koko pohjaan. Tulee sileä ja ainetta on riittävästi kasvun estoon. Ja säilyy myös sileänä,kun ei kerroksia synny

Posted: Mon Mar 31, 2008 09:52 am
by Hannu
Niin, toimivatko nykyiset "myrkky"maalit kaksi kesää? Viime keväänä vedin maalin huolella ja maalipinta näytti erittäin hyvältä vielä syksylläkin pesun jälkeen, joten josko toimisi vielä ensi kesänkin...

Posted: Mon Mar 31, 2008 10:32 am
by jukkaa
Hannu wrote:Niin, toimivatko nykyiset "myrkky"maalit kaksi kesää?
Meillä ainakin viime vuonna maalaamatta jätetty pohja oli ihan hyvässä kunnossa nostettaessa. Pohjassa oli Hempelin Mille Xtraa, joka on "uudenmallinen" maali ja hinnaltaan jotain törkeän ja käsittämättömän väliltä.

Minusta ainakin pehmeiden myrkkyjen tapauksessa kannattaa antaa vanhan maalin kulua pois ennen uusien kerroksien maalamista, ja siis maalata harvoin, joka toisena tai kolmantena vuonna. Näin maali ei ala lohkeilla ja pohja pysyy tasaisempana.

Jukka

Posted: Mon Mar 31, 2008 10:33 am
by harald
Meillä on myrkyt toimineet jo vuodesta 2004 (eli neljä kautta). Me tosin nostamme
veneen ja pesemme kerran kuukaudessa tai joka toinen kuukausi kesäkuun lopusta.
Harvemmallakin pesulla pärjäisi, jos pesisi elokuun alussa ja syyskuun alussa
uskon että pahempaa näkistöä ei jäisi.

Sukelluskamat hankintaan? Yhden myrkkyvärisatsin hinnalla saa jo jonkinlaisia
sukellusvälineitä.

http://www.sukellus.info/shs-faq.shtml

vesi, aurinko, venepaikka

Posted: Mon Mar 31, 2008 15:00 pm
by FE-Sillanpää
moi, epäilen, että kullakin feneellä on keskenään niin erilainen laituripaikkaympäristö, että yleispätevää ohjetta ei kertakaikkiaan ole. Jossain on ravintorikasta vettä, jossain vielä ravinteikkaampaa jne. Paistaako aurinko ja mistä suunnasta, paljonko on suolapitoisuus ja tietenkin se, onko fene laiturissa vai merellä ja missä merellä... Yhden sataman tepsivä ohje ei toisessa tepsikään. Mutta kaikki variaatiot on tietenkin kiva kuulla!

Joten: Omassa mutapohjaisessa sisälahdessamme teen paikkailuja joka vuosi, koko pohjan maalaus vain monen vuoden välein. Viime keväänä vedin sinistä internationalia niin paljon kuin sitä riitti ja löysin myös yhden valkoisen hempelsin jota vetelin vesirajan alle kauneussyistä. Valkoinen oli huonompi, levää kertyi.

Niin, ja viime kesänä kävin näkinkenkäaikaan potkurilla juuriharja kädessä sukeltelemassa ja harjailemassa ja eipä ollut syksyllä potkurissa n-kenkiä :-)

Posted: Tue Apr 01, 2008 11:29 am
by Hannu
Adios on laiturissa Suomenojalla ja uskoisin että olosuhteiltaan satama on hyvä koska on isoa vettä vieressä ja aina hiukan tuulee jolloin vesi ei pääse seisoman ja syvyyttä löytyy. Yhden kesän kokemuksella ei mitenkään näkkialtis paikka.

Sininen ja valkoinen

Posted: Wed Apr 02, 2008 12:00 pm
by FE-Sillanpää
Petri wrote: Jossainhan oli juttua, että tummat myrkyt toimivat paremmin kuin vaaleat, ehkä se selittää valkoisen ongelmat?.
Palasin siniseen sävyyn eilisillä ostoksilla. Kokeilen tuota puolikova-Blakes-Cruisingia tällä kertaa. Hintalappu oli 33e per litra, joten edes halvin ei ole halpaa.

Lainaus Hempel Yacht Veneenhoito-oppaasta jonka nappasin mukaani alan kaupasta:

"Mille White - Vaihtoehto niille , jotka ovat päättäneet valita veneensä pohjan sävyksi hienostuneen valkoisen. Valkoinen sävy ei ole yhtä tehokas kuin muut sävyt, eli se toimii parhaiten kylmissä vesistöissä ja sitä on maalattava väh. 2 kerrosta / kausi."

Hard racing Whitessä oli sama teksti, paitsi hienostunutta ei mainittu :-)