Page 3 of 3

Posted: Fri Aug 11, 2017 10:40 am
by olpalon
Olli wrote:Tuo hienompi säädin ei auta siihen, että laitteen minimiteho on iso. Eli poltin on pakko sammuttaa kun alkaa mennä liian kuumaksi. Jos ovat pienentäneet uudelleenkäynnistyksen hystereesiä, niin se olisi hyvä. Kääntöpuolena vaan sitten se, että hehkutuksessa menee aika paljon sähköä.

Jos sulla on AT2000 ST, niin siihen saa tuuletusominaisuuden lisäämällä muutaman euron kytkimen. Meillä ei kyllä ole paljon tuuletusta käytetty, koska se pitää hirmuista meteliä,ja harvoin on yöllä niin kuuma, että sisällä pitäisi tuulla. Parempi on laittaa lämpötilasäätö minimiin, jolloin poltin ei ikinä käynnisty, mutta vehje puhaltaa mukavasti minimipuhalluksella. Se on hiljainen, paljon pienempi kuin mitä tuuletuksella saa nupista säädettyä.
Edellisessä venessä (8,3 m motari) oli Safiren 1800 lämppäri (noin vm 2011) ja siitä ei jäänyt 1. piirikortin vaihdon jälkeen muuta kuin positiivista sanottavaa. Siinä oli oikeasti portaaton lämpötilansäätö. Naksutus ja puhallus menivät käsi kädessä koko skaalan läpi. Viileään kesäyöhön riitti tyypillisesti minimitehon puhallus/lämmitys. Termarin ohjaamana tuli lisää löylyä tarpeen mukaan. Puhallusteho oli heikompi kuin nykyisessä Webastossa tuulettimen tyypistä johtuen, mutta kuitenkin riittävä tyypilliseen suomalaiseen kesäsäähän. Webastolla nilkat palaa ja pää on viileä (ulkona luukusta), mutta keskimäärin on kai sopiva lämpötila hetkittäin.

Posted: Sun Dec 02, 2018 23:08 pm
by harald
Tuollainen kiinalämppäri maksaa ilmeisesti vain 200 €

https://www.youtube.com/watch?v=9YthaCqkMOs

Posted: Tue Dec 04, 2018 05:19 am
by Ülari
70 dB should be as loud as vacuum cleaner.
I was considering buying this, but decided to fix my Wallas 2000, since I like it quiet while sleeping. Got it working, but since ignition coil timer is toast, I will have to connect it to manual pressure switch. I have not yet tested it on the boat, but it seems that it puts out very little heat. Might it be because I did not have chimney cap (since I tested it in home) and more hot air could escape because of that?

Posted: Tue Dec 04, 2018 10:17 am
by harald
70 dB is considered to be the upper end of normal conversation. Not too bad. We have our heater built into the engine compartment, so the most sound is generated from the rushing of air out of the nozzle.

I don't know Wallas (anymore), but you might be on to something regarding the heater needing some kind of backpressure.

Posted: Wed Dec 05, 2018 09:12 am
by Cage
In case you can get an old heater to work, then I would say it's probably the best option as it's going to save a lot of money. The heater that came with our boat was very old (Thermo 1300) and didn't say a thing when I tried to start it, so we went for a new one. I chose Webasto as I considered it to be the fastest way to dry the boat after races. If I would choose now, I would probably go for a Safire or Wallas or similar as they consume less power, are more silent and can be run on low heating for long times e.g. when cruising. Still, if main use is to quickly dry up the boat, then Webasto and similar are probably a good choice, but for cruising purposes (which is when we mostly use the heater anyway) I would go for Wallas/Safire etc.