Page 1 of 3

Lämppäri

Posted: Thu Jan 19, 2006 12:42 pm
by Arkki
Nyt kun pakkasta tuli tänne eteläänkin aloin tutkimaan uutta lämppäriä veneeseen. Wanha Wallas 1600 originaali -83 on vieläkin toimiva - siis ainakin ajoittain - mutta nyt pyydän kommentteja muilta mistä lämppäreistä hyviä käyttökokemuksia Suomen pitkissä ja vähälumisissa purjehdusoloissa.
Valopetrooli ja diesel/löpö lämppärin eroja? Onko kellään kokemusta Webastosta veneessä? Mistä kannattaa hankkia?
Ja miksikö vaihtoon? No kun silloin kun läppärin pitäisi toimia moitteetta eli keväällä kun vedet on kylmiä +4... ja myöhään syksyllä syyspurjehdusten aikoihin niin W tekee juuri silloin stopin jos on tehdäkseen.

Posted: Thu Jan 19, 2006 13:21 pm
by Esa
Minä vaihdoin Wallas 2400:n webasto at 2000.n ja ero on kuin yöllä ja päivällä webaston eduksi. Webasto on ainakin yhden kauden kokemuksien mukaan täyttänyt odotukset, jopa ylittänytkin ne, suosittelen.

Esa

Re: Lämppäri

Posted: Thu Jan 19, 2006 13:31 pm
by Matti
Arkki wrote:Nyt kun pakkasta tuli tänne eteläänkin aloin tutkimaan uutta lämppäriä veneeseen. Wanha Wallas 1600 originaali -83 on vieläkin toimiva - siis ainakin ajoittain - mutta nyt pyydän kommentteja muilta mistä lämppäreistä hyviä käyttökokemuksia Suomen pitkissä ja vähälumisissa purjehdusoloissa.
Valopetrooli ja diesel/löpö lämppärin eroja? Onko kellään kokemusta Webastosta veneessä? Mistä kannattaa hankkia?
Ja miksikö vaihtoon? No kun silloin kun läppärin pitäisi toimia moitteetta eli keväällä kun vedet on kylmiä +4... ja myöhään syksyllä syyspurjehdusten aikoihin niin W tekee juuri silloin stopin jos on tehdäkseen.
Entäs tällainen ilman sähköä toimiva vesikeskuslämmitys?
http://www.abpod.se/ge-ha.htm

Jossain FE83-gallerian veneessä oli tuommoinen.

Posted: Thu Jan 19, 2006 15:27 pm
by harald
Meillä on Webasto AT 2000 konetilassa. Suosittelen lämpimästi (hep)!

Termostaatti on loistava ominaisuus.

Tuuletustoiminto on toimiva.

Webasto vaihtaa ilmaa 70-110m³/h, vanha wallas 8m³/h. Ero on
huomattava. Veneen kuivaa tunnissa webastolla, wallaksella ei kuivu
ikinä vain pääkopan lämpö nousee mutta varpaat on kylmät.

Letkuilla johdettava lämpö on loistava homma, saa lämpimän ilman
kulkemaan pitkin turkkia, joka kuivaa turkin tehokkasti.

Asenna ehdottomasti niin että ottaa ilman ulkoa, kuivatusteho on suurempi.

Asenna lämmitysletkut styyran puolelle, niin ei lämpöputket lämmitä
mahdollista jääkaappia. Meillä paaran puolella...

Kuvia meidän asennuksesta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album17

Marinea on toistaiseksi ollut edullisin jälleenmyyjä suomessa:

http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=143

Kannattaa kysyä messuilla, Marinealla on ollut messu-tarjous tuosta
venepaketista muutaman vuotena nyt.

Re: Lämppäri

Posted: Thu Jan 19, 2006 15:34 pm
by harald
Matti wrote: Entäs tällainen ilman sähköä toimiva vesikeskuslämmitys?
http://www.abpod.se/ge-ha.htm

Jossain FE83-gallerian veneessä oli tuommoinen.
Ruotsalaisessa Ellenissä on tuollainen:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... bum&id=8_G

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=2_G_001

Mutta vesi painaa!! :)

Posted: Tue Apr 18, 2006 19:30 pm
by Panu
Tervehdys

Tuli tuolla netissa vastaan varsin asiallisesti tehty evaluointi tarjolla olevista venelämmittimistä, valinnasta, asentamisesta ja käyttökokemuksista.

Juttu löytyy osoitteesta: http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html

Posted: Tue Apr 18, 2006 20:21 pm
by pasi
Webastoa on näköjään kehuttu, joten en voi muuta, kuin yhtyä edellisiin mielipiteisiin. Meidän vanha Safire kyllä lämmitti, mutta puhallusteho oli jotain lehmänhenkäyksen luokkaa - ja kun korvausilma vielä tuli sisältä, kosteus oli taattu. Ainoa negatiivinen havainto, joka Webaston kanssa on tullut vastaan, on äänekkyys pakoaukon lähistöllä (siis ulkona). Vanhaan verrattuna Webasto on ollut ehdottoman toimintavarma, ja lämmitys alkaa tarvittaessa hyvin pian käynnistymisen jälkeen.

Posted: Tue Apr 18, 2006 20:35 pm
by harald
Onko sinulla pasi äänenvaimenninta siinä webaston pakoputkessa? Meillä suurin
melu tulee voimakkaan ilmakohinan johdosta :)

Posted: Wed Apr 19, 2006 07:56 am
by pasi
Kyllähän se suurin melu tosiaan tulee ilmavirrasta tai ilman kohinasta. Itse laitteen ääni ei juuri mihinkään kuulu. Äänenvaimennukseenkin voi varmasti jotenkin vaikuttaa... viime kesänä istuskelimme erään purjehtijan kanssa pitkään kuuntelemassa ilman kohinaa ja pohtimassa erilaisia vaihtoehtoja äänen minimoimiseksi. Totesimme, että eihän se ääni mitenkään häiritsevää ole, mutta ympäristössä, jossa vallitsee hiljaisuus (tai pelkkiä "luonnon ääniä"), pienetkin ylimääräiset äänet voivat tuntua suurilta :oops:

Posted: Thu Apr 27, 2006 18:23 pm
by pjtuomaa
harald wrote:Meillä on Webasto AT 2000 konetilassa. Suosittelen lämpimästi (hep)!
Haluaisin itsekin vaihtaa diesel-käyttöiseen lämppäriin, mutta sähkönkulutus askarruttaa. Veneessä ei ole maasähköä (ainakaan vielä) ja Penta puksuttaa n. 1h/ vrk. Nyt jo tuntuu, että pelkkä jääkaapin kulutus meinaa viedä tuon sähköenergian, joka tunnin aikana "hupiakkuun" latautuu. Miten Harald (tai joku muu käyttökokemusta omaava) kommentoisit tuota sähköenergian riittävyyttä webastoa käytettäessä?

Posted: Thu Apr 27, 2006 19:52 pm
by harald
Ei ole loppunut sähkö kuin kerran. Meillä on tapana käynnistellä webasto kone
käynnissä, ennen satamaan tuloa. Tuo säästää suurimman osan kokonaiskulusta.

Mutta kyllä kaikki laitteet vievät sähköä, ja se loppuu ilman maasähköä helposti.
Etenkin jos oikeasti asuu veneessä pari viikkoa.

Posted: Thu Apr 27, 2006 20:54 pm
by pasi
Meillä ei ole vielä sähkö loppunut (kop kop) kertaakaan. Tosin sähkölaitteita käytämme mahdollisimman säästeliäästi - eli käytännössä sähköä kuluttavat ainoastaan kylmälaite, loki, kaiku ja gepsi. VHF vain satunnaisesti. Ja tietenkin "ajovalot", jos niitä tarvitaan. Varsinaista maasähköä ei ole meilläkään, eikä vielä vähään aikaan tulekaan. Sen sijaan ostin kunnollisen laturin ja irrallisen vikavirtasuojan. Niillä olemme pysyneet sähköissä pidemmät taipaleet, etenkin kun sähköjohdon päähän olemme päässeet. Tuo lämppärin käynnistäminen tapahtuu meillä samoin, eli moottorin käydessä, jolloin virtapiikki tulee paremmin huomioitua. Toissa kesänä viivyimme yhden "lajitoverin" kanssa muutaman päivän Korppoossa kalliokiinnityksessä - ilman valtakunnan sähköä. Kaverilla oli aurinkopaneeli, jonka turvin hän sai pidettyä akkunsa täysinä (sähköä kuluttivat kylmäkone sekä lämppäri parisen tuntia vuorokaudessa). Meillä sen sijaan akkujen varaus alkoi kolmannen päivän aamuna näyttää sen verran heikolta, että jouduimme käryttelemään pari tuntia konetta...

Posted: Fri Apr 28, 2006 09:19 am
by pjtuomaa
Kiitos molemmista vastauksista. Tämä avarsi kovasti ja samalla laajensi. Kun aletaan rakentelemaan, niin minkäköhänlainen aurinkopaneeli sillä kaverilla oli asennettuna, tuupaten tarpeeksi tehoa jääkappille+lämppärille. Eli minkälaisella speksillä tollasta kannattaisi lähteä hakemaan?

Posted: Fri Apr 28, 2006 09:35 am
by pasi
En tarkkaan muista, mikä paneeli oli kyseessä (Naps, kaiketi). Joka tapauksessa se oli irroitettava, kova malli. Ruffin katolla oli "pistoke", johon paneelin sai kiinnitettyä. Johtoa ei kauhean pitkälti ollut, mutta paneelin sai kätevästi siirrettyä sellaiseen paikkaan, jossa siihen paistoi aurinko optimaalisessa kulmassa. Varsinkin paikallaan oltaessa järjestely toimi erinomaisesti.

Posted: Fri Apr 28, 2006 09:52 am
by pjtuomaa
Aurinkopaneeleistahan on keskusteltu aiemminkin kovasti täällä. Jutut löytyy hakua käyttäen sanalla "aurinkopaneeli".