Page 3 of 4

Pohjaprimeri

Posted: Tue Feb 28, 2006 15:31 pm
by juhanil
Hei,
Päivitys edelliseen: Tikkurila suosittelee lasikuidulle Temacoat RM 40 ja Teknos Inerta Primer 5:sta. Molemmat maalit liuotinohenteisia. Heillä on
valikoimassa myös liuotteettomia/vähäliuotteisia epoksimaaleja, mutta eivät voi suositella niitä, kun ei ole kokemusta aineista! Kumpiakin maaleja saa maalikaupoista pienveneilijä ystävällisissä 1L - 10L astioissa. :D

Posted: Tue Feb 28, 2006 15:33 pm
by harald
Meillä oli tuota inertaa, suosittelen.

Posted: Tue Feb 28, 2006 23:16 pm
by Sasu
Minkä lämpötilan tuo Inerta vaatii kovettuakseen? Käsittääkseni se ei ole kuitenkaan yhtä tiukkaa, kuin esim. Light Primerin kanssa?

Posted: Wed Mar 01, 2006 00:34 am
by Guest
Sasu. Kokeile haku-toimintoa "inerta"

Pohjaprimeri

Posted: Fri Mar 03, 2006 16:33 pm
by juhanil
Hei, Inertan epoksimaalit vaativat n. 10 C. Verkottuminen lakkaa alle tuon lämmön ja jatkuu lämpötilan noustua. Samoin käy lähes kaikille pienvene epoksimaaleilla (Gelshield 200:lle luvataan min. 5 C). Teollisuuspuolelta löytyy Inertalta esim. Inerta Mastic, joka ulottuu W-kovetteella aina -5 C:een. Mutta valmistaja ei suosittele sitä lasikuitualustalle (koska ei ole toimivuudesta kokemusta).

Itse olen tullut selvitysteni jälkeen lopputulokseen, että ekonoomisesti suhtkoht edullinen ratkaisu on Tikkurilan (tikkurila.fi) teollisuuspuolen Temacoat RM 40. Kymppilitran astia noteeraa RTV puodissa n. 140 egeä. Tuon maalin kuiva ainepitosuus on kohtalaisen hyvä (n. 65 %) ja maali on kohdistettu pienvenepuolelle, mikä näkyy astiakoossa: 1L-- 10L. Temacoat RM 40:iä käyttää kotimaiset pienvenevalmistajat. Siitä saa maalausohjeenkin, mutta ohjeesta poiketen kokonaiskerrosvahvuuden tulisi kyllä olla yli 250 myytä. Elikkä kerroksia yli neljä ja ehkäpä 6 -- 7 olisi paikallaan (ellei osmoosia ole rungossa).
:)

Pohjaprimeri ja epoksikitti

Posted: Fri Mar 03, 2006 16:37 pm
by juhanil
Hei Harald - mitä epoksikittiä käytitte veneen rungon kolojen ym. tasoitukseen? Paljonko sitä meni? Kittasitteko ennen maalausta vai ensimmäisen maalaussivelyn jälkeen? :)

Posted: Fri Mar 03, 2006 17:23 pm
by harald
Käytimme Nils Malmgrenin lättspackelia kölin tasoitukseen. Runkoa ei pakkeloitu,
vielä ainakaan :)

LM 406 lätt

http://www.nilsmalmgren.se/produkter/ba ... index.html

Etsi-toiminto auttaa myös. Nils hakusanana.

Posted: Fri Mar 03, 2006 18:14 pm
by Olli
Käytimme Nils Malmgrenin lättspackelia kölin tasoitukseen. Runkoa ei pakkeloitu,
vielä ainakaan
Teillä on sitten ollut skrabaaja hyvin valppaana, jos ei yhtään tarvinnut pakkelia. Tuo rapsuttelu on sen verran rankkaa puuhaa, että kyllä mulla ainakin muutamaan otteeseen ote herpaantui sen verran, että skraban reuna haukkasi gelcoatiin naarmua.

Nuo kohdat paikkailin ensimmäisen (ohennetun) primerikerroksen päälle Hempelin epoxy fillerillä. Paljonhan sitä ei kulu, jos vaan kolojen paikkuuseen käyttää, eikä lähde muita muotoja oikomaan. Jonkun kohdan taisin paikkailla myös tuolla lättspackelilla, ja molemmat toimivat. Tuo kevytpakkeli on kevyempää hioa.

Posted: Fri Mar 03, 2006 18:18 pm
by harald
No kun meitä skrabaajia oli kaksi, eikä tehty yhteen putkeen niin ei tullut maitohappoakaan
= ei naarmuja.

Saattaa olla että jotain paklattiin, mutta en muista enää, todnäk ihan polyesteripakkelia jos paklattiin.

Posted: Sat Mar 04, 2006 13:11 pm
by Erkka
Awaan vedettiin juurikin Hempelin fillerillä. Venemestarissa oli joku aika sitten juttu näistä kolojen täytösä niin vesirajan ylä- kuin alapuolellakin. Siinä neuvottiin täyttämään kolot kitillä ja sitten hionta ja primerit niskaan, ei muuta.

-Erkka / Awa

Pohjan kolojen kittaus

Posted: Sat Mar 04, 2006 16:50 pm
by juhanil
Hei, kyselin rungon vesipuolen kittauksesta lähinnä siksi, että eri (vene)maalivalmistajat antavat toisistaan poikkeavaa tietoa kunpi ensin: maali vai kitti hiottuun runkoon. Jotkut maalivalmistajat kertovat syynkin valinnan perustaksi: tulisi ottaa huomioon DRY to DRY efekti! Elikkä kaiketi epoksikin verkottuu paremmin, jos tuota DRY to DRY efektiä ei pääse syntymään! Tästä syystä tuntuisi oikealta laittaa primeri (on märkää) ensin kuivaan pohjapintaan (huom. paksu kitti on kaiketi "kuivaa"). Mutta tiedä häntä - minun kokemuksen mukaan jos epoksia on roiskinut ympäriinsä, niin kuivuttuaan sitä on paha irroitella - se pysyy muoviämpärissäkin kuin tauti!

Muuten yksi hyvä ja lähes "perinteinen" epoksimaali löytyy vieläkin nimittäin epoksipiki. Sitä on saatavana nimellä VC Tar2 hintaan 105 e / 2,5 L ja nimellä Epitar hintaan 130 e / 10 L! Sopii kaikille materiaaleille. :)

Posted: Sat Mar 04, 2006 22:46 pm
by oikkpasi
juhalil

Käsittelin Hennulin pohjan toissa keväänä Temacoat RM40 epoksilla ja voin suositella sitä lämpimästi. Toimiva ja edullinen setti! Kuvia työskentelystä neljän maalauskerran jälkeen löytyy ohessa.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album130

pasi

Pohjaprimeri

Posted: Sat Mar 04, 2006 23:02 pm
by juhanil
Hei, kiitoksia vinkistä!
Hyvä saada vahvistusta omille pundaroinnille :) .
Menikö sinulta 10L astia kokonaan? :o

Pohjaremppa

Posted: Sat Mar 04, 2006 23:12 pm
by juhanil
Hei oikkpasi,
Katsoin kuvasarjan pohja- ja kölirempastasi Hennuliin ja minusta tuo näytti tosi asialliselta!
Omassa veneessä jouduin ottamaan gelcoatia vähän runsaammin pois, koska epäilin osmoosia. Tilanne oli kuitenkin sellainen, että vain gelcoat kerrokseen oli varastoitunut kosteutta. Mutta joudun käyttämään epoksimaalia hieman runsaammin korvaamaan pois hiottua gelcoatia. Arvelen siveleväni 6 - 7 kerrosta Temacoatia. :)

Posted: Sat Mar 04, 2006 23:31 pm
by Guest
Jesh,

Telasin kympin kannun ja siitä riitti neljäksi kerrokseksi, minkä arvelin olevan n. 400 microm. Mulla löytyy Temacoat RM40 tuoteseloste ja maalausohje. Laitako viestin pasi@fe83.org, niin laitan sulle?

pasi