Rungon kosteus ja osmoosi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjaprimeri

Post by juhanil » Tue Feb 28, 2006 15:31 pm

Hei,
Päivitys edelliseen: Tikkurila suosittelee lasikuidulle Temacoat RM 40 ja Teknos Inerta Primer 5:sta. Molemmat maalit liuotinohenteisia. Heillä on
valikoimassa myös liuotteettomia/vähäliuotteisia epoksimaaleja, mutta eivät voi suositella niitä, kun ei ole kokemusta aineista! Kumpiakin maaleja saa maalikaupoista pienveneilijä ystävällisissä 1L - 10L astioissa. :D
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9996
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Feb 28, 2006 15:33 pm

Meillä oli tuota inertaa, suosittelen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

Post by Sasu » Tue Feb 28, 2006 23:16 pm

Minkä lämpötilan tuo Inerta vaatii kovettuakseen? Käsittääkseni se ei ole kuitenkaan yhtä tiukkaa, kuin esim. Light Primerin kanssa?
s/y Gaia

Guest

Post by Guest » Wed Mar 01, 2006 00:34 am

Sasu. Kokeile haku-toimintoa "inerta"

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjaprimeri

Post by juhanil » Fri Mar 03, 2006 16:33 pm

Hei, Inertan epoksimaalit vaativat n. 10 C. Verkottuminen lakkaa alle tuon lämmön ja jatkuu lämpötilan noustua. Samoin käy lähes kaikille pienvene epoksimaaleilla (Gelshield 200:lle luvataan min. 5 C). Teollisuuspuolelta löytyy Inertalta esim. Inerta Mastic, joka ulottuu W-kovetteella aina -5 C:een. Mutta valmistaja ei suosittele sitä lasikuitualustalle (koska ei ole toimivuudesta kokemusta).

Itse olen tullut selvitysteni jälkeen lopputulokseen, että ekonoomisesti suhtkoht edullinen ratkaisu on Tikkurilan (tikkurila.fi) teollisuuspuolen Temacoat RM 40. Kymppilitran astia noteeraa RTV puodissa n. 140 egeä. Tuon maalin kuiva ainepitosuus on kohtalaisen hyvä (n. 65 %) ja maali on kohdistettu pienvenepuolelle, mikä näkyy astiakoossa: 1L-- 10L. Temacoat RM 40:iä käyttää kotimaiset pienvenevalmistajat. Siitä saa maalausohjeenkin, mutta ohjeesta poiketen kokonaiskerrosvahvuuden tulisi kyllä olla yli 250 myytä. Elikkä kerroksia yli neljä ja ehkäpä 6 -- 7 olisi paikallaan (ellei osmoosia ole rungossa).
:)
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjaprimeri ja epoksikitti

Post by juhanil » Fri Mar 03, 2006 16:37 pm

Hei Harald - mitä epoksikittiä käytitte veneen rungon kolojen ym. tasoitukseen? Paljonko sitä meni? Kittasitteko ennen maalausta vai ensimmäisen maalaussivelyn jälkeen? :)
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9996
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Fri Mar 03, 2006 17:23 pm

Käytimme Nils Malmgrenin lättspackelia kölin tasoitukseen. Runkoa ei pakkeloitu,
vielä ainakaan :)

LM 406 lätt

http://www.nilsmalmgren.se/produkter/ba ... index.html

Etsi-toiminto auttaa myös. Nils hakusanana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2010
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Fri Mar 03, 2006 18:14 pm

Käytimme Nils Malmgrenin lättspackelia kölin tasoitukseen. Runkoa ei pakkeloitu,
vielä ainakaan
Teillä on sitten ollut skrabaaja hyvin valppaana, jos ei yhtään tarvinnut pakkelia. Tuo rapsuttelu on sen verran rankkaa puuhaa, että kyllä mulla ainakin muutamaan otteeseen ote herpaantui sen verran, että skraban reuna haukkasi gelcoatiin naarmua.

Nuo kohdat paikkailin ensimmäisen (ohennetun) primerikerroksen päälle Hempelin epoxy fillerillä. Paljonhan sitä ei kulu, jos vaan kolojen paikkuuseen käyttää, eikä lähde muita muotoja oikomaan. Jonkun kohdan taisin paikkailla myös tuolla lättspackelilla, ja molemmat toimivat. Tuo kevytpakkeli on kevyempää hioa.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9996
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Fri Mar 03, 2006 18:18 pm

No kun meitä skrabaajia oli kaksi, eikä tehty yhteen putkeen niin ei tullut maitohappoakaan
= ei naarmuja.

Saattaa olla että jotain paklattiin, mutta en muista enää, todnäk ihan polyesteripakkelia jos paklattiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka » Sat Mar 04, 2006 13:11 pm

Awaan vedettiin juurikin Hempelin fillerillä. Venemestarissa oli joku aika sitten juttu näistä kolojen täytösä niin vesirajan ylä- kuin alapuolellakin. Siinä neuvottiin täyttämään kolot kitillä ja sitten hionta ja primerit niskaan, ei muuta.

-Erkka / Awa

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjan kolojen kittaus

Post by juhanil » Sat Mar 04, 2006 16:50 pm

Hei, kyselin rungon vesipuolen kittauksesta lähinnä siksi, että eri (vene)maalivalmistajat antavat toisistaan poikkeavaa tietoa kunpi ensin: maali vai kitti hiottuun runkoon. Jotkut maalivalmistajat kertovat syynkin valinnan perustaksi: tulisi ottaa huomioon DRY to DRY efekti! Elikkä kaiketi epoksikin verkottuu paremmin, jos tuota DRY to DRY efektiä ei pääse syntymään! Tästä syystä tuntuisi oikealta laittaa primeri (on märkää) ensin kuivaan pohjapintaan (huom. paksu kitti on kaiketi "kuivaa"). Mutta tiedä häntä - minun kokemuksen mukaan jos epoksia on roiskinut ympäriinsä, niin kuivuttuaan sitä on paha irroitella - se pysyy muoviämpärissäkin kuin tauti!

Muuten yksi hyvä ja lähes "perinteinen" epoksimaali löytyy vieläkin nimittäin epoksipiki. Sitä on saatavana nimellä VC Tar2 hintaan 105 e / 2,5 L ja nimellä Epitar hintaan 130 e / 10 L! Sopii kaikille materiaaleille. :)
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi » Sat Mar 04, 2006 22:46 pm

juhalil

Käsittelin Hennulin pohjan toissa keväänä Temacoat RM40 epoksilla ja voin suositella sitä lämpimästi. Toimiva ja edullinen setti! Kuvia työskentelystä neljän maalauskerran jälkeen löytyy ohessa.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album130

pasi

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjaprimeri

Post by juhanil » Sat Mar 04, 2006 23:02 pm

Hei, kiitoksia vinkistä!
Hyvä saada vahvistusta omille pundaroinnille :) .
Menikö sinulta 10L astia kokonaan? :o
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjaremppa

Post by juhanil » Sat Mar 04, 2006 23:12 pm

Hei oikkpasi,
Katsoin kuvasarjan pohja- ja kölirempastasi Hennuliin ja minusta tuo näytti tosi asialliselta!
Omassa veneessä jouduin ottamaan gelcoatia vähän runsaammin pois, koska epäilin osmoosia. Tilanne oli kuitenkin sellainen, että vain gelcoat kerrokseen oli varastoitunut kosteutta. Mutta joudun käyttämään epoksimaalia hieman runsaammin korvaamaan pois hiottua gelcoatia. Arvelen siveleväni 6 - 7 kerrosta Temacoatia. :)
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

Guest

Post by Guest » Sat Mar 04, 2006 23:31 pm

Jesh,

Telasin kympin kannun ja siitä riitti neljäksi kerrokseksi, minkä arvelin olevan n. 400 microm. Mulla löytyy Temacoat RM40 tuoteseloste ja maalausohje. Laitako viestin pasi@fe83.org, niin laitan sulle?

pasi

Post Reply