Köysisuosituksia?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Etola, Etra ja Maritim on kai samaa konsernia. Niillä on aika erityinen hinnoittelupolitiikka. Etrasta hain jotain liimanpoistoainetta, spreipullo joku 29 € / kpl. Kassalla täti sanoi "maksa 15". Kun hain kontaktiliimaa listahinta oli luokkaa 250, mutta 120 taisi olla maksettu hinta.

Niillä on paljon viranomaisia ja sen tyyppisiä asiakkaita. Nämä maksavat kai sen listahinnan, ja sitten tietenkin ne ketkä eivät osaa tinkiä. Jos Maritimissa ei saa alennusta kannattaa kyllä kysyä miksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Köysisuosituksia?

Post by alex »

Petri wrote: Wed Dec 02, 2020 15:36 pm Why splice? Either make 8-knot or pole knot, difficult to make the spinnaker-connection lighter.
Unlike the knot, the spliced eye never gets stuck in the spinnaker pole end.
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Köysisuosituksia?

Post by olpalon »

alex wrote: Fri Dec 04, 2020 15:25 pm
Petri wrote: Wed Dec 02, 2020 15:36 pm Why splice? Either make 8-knot or pole knot, difficult to make the spinnaker-connection lighter.
Unlike the knot, the spliced eye never gets stuck in the spinnaker pole end.
What is the plastic "disk/puck" called commercially that you may put on the sheet by the knot?
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Köysisuosituksia?

Post by mihor »

What is the plastic "disk/puck" called commercially that you may put on the sheet by the knot?
I think they are:
Disks: Shackle guard
Balls: Ball stopper
s/y Mariko, FIN-2380
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Köysisuosituksia?

Post by alex »

mihor wrote: Fri Dec 04, 2020 22:28 pm I think they are:
Disks: Shackle guard
Balls: Ball stopper
You're precisely correct. :-)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Köysisuosituksia?

Post by Olli »

alex wrote: Fri Dec 04, 2020 15:25 pm Unlike the knot, the spliced eye never gets stuck in the spinnaker pole end.
I have the feeling that it gets easier stuck than the knot. The splice makes the sheet thicker, and the splice is like a wedge that gets almost always stuck in the boom end. Of course this depends on the pole end and sheet diameter. Anyway, I'm planning to remove the splices and wichard shackles.
Olli Niemi
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Köysisuosituksia?

Post by olpalon »

alex wrote: Sat Dec 05, 2020 11:33 am
mihor wrote: Fri Dec 04, 2020 22:28 pm I think they are:
Disks: Shackle guard
Balls: Ball stopper
You're precisely correct. :-)
https://www.marnela.com/pgc/504022/K%C3%B6ysikuulat
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Köysisuosituksia?

Post by alex »

Olli wrote: Sat Dec 05, 2020 11:38 am I have the feeling that it gets easier stuck than the knot. The splice makes the sheet thicker, and the splice is like a wedge that gets almost always stuck in the boom end. Of course this depends on the pole end and sheet diameter. Anyway, I'm planning to remove the splices and wichard shackles.
I have spliced eyes and soft shackles with guards - perfect for me. It was usable without the guards too, but the setup with guards is easier for the bowman to handle. The guards never get stuck in the pole heads, the diameter is sufficiently greater.
korf
alokas
Posts: 16
Joined: Tue May 14, 2019 18:31 pm

Re: Köysisuosituksia?

Post by korf »

Onko jotain muita köysiä spinnufallin ja mahdollisesti fokan/genoan skuuttien lisäksi, jossa venymätön köysi olisi huonompi kuin joustava polyesteri?
https://www.bluemarinestore.com myy varsin edullisenoloiseen hintaan MegaTwiniä, ja melkein houkuttaisi laittaa liki kaikki köydet tuosta kun entiset ovat uusintakunnossa. Ensimmäisellä sivulla listatuissa suosituksissa kuitenkin tarjottiin ei-dyneemaksi Poly-Braidin köysiä, joiden mainospuheissa luvataan dyneemamaista venymättömyyttä.
Tuolla on myös Cup-polyesteriä ja MegaTwin07-dyneemaa, jotka ovat ominaisuuksiltaan (ainakin venymän osalta) lähestulkoon identtisiä.

Toimituskuluja tuolta tosin tulee 70-80e, joten jos joku haluaa tilata kimpassa ja säästää postikuluja niin sopii hyvin - tosin pikaisesti laskemalla kannattaa kyllä tilata yksinkin, sen verran halvempi metrihinta kertautuu.
Kuulemma nuo hinnat ovat suunnilleen vuodenvaihteeseen voimassa, joten varmaan pistän tilauksen piakkoin sisään kunhan saa päätettyä mikä väri sopii mihinkin, ja mikä on lopulta paras ratkaisu köysien suhteen.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Köysisuosituksia?

Post by Cage »

Spinnufalli meillä on polyesteriä (Robline Sirus 500) sillä ajatuksella että se mielellään saa vähän venyä pahimmissa puuskissa. Parempi se kuin että toppi ratkeaa spinnusta. Ison ja keulapurjeen fallit taas dyneemaa, niitä en halua venyvän. Samoin spinnun skuutit venymättömiä, en halua että spinnun skuutit venyy jos on tiukka kulma ja tulee puuska, sillä sen seurauksena spinnupuomi on sit pahasti keulastaagin päällä. 6mm falleja suosittelen, ne ns. asettuu heti ja vetolujuus kyllä riittää (kannattaa tietysti tarkistaa). Meillä 8mm dyneema keulapurjeen ja isopurjeen falleissa venyivät ja niitä sai sitten olla kiristelemässä skaban aikana.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re:

Post by harald »

harald wrote: Tue Aug 30, 2011 21:32 pm Tuli nyt sitten hankittua admirals racing dyneema 6 mm:ena. Ostimme 26 metriä, jonka pitäisi nyt riittää siihen että siitä voi pätkiä vaikka jalan verran pois kahdesti kaudessa.

26 metrinen falli ylettyy sitten fallilukon, mastojalan ja huipun kautta takaisin ruffin turkkilevylle asti eli jonkin verran siinä on silloin ylimääräistä. Jos falli on ylävantin kautta kierrettynä spinnurenkaassa jää fallilukon jälkeen vielä noin 3 kertaa käsivarsien pituuden verran ylimääräistä eli noin viitisen metriä ja tämä on silloin aivan minimi-minimi eli falli ei välttämättä silloin ylety purjeeseen kiinni sitä hiukan nostamatta.

Image
10 vuotta kesti falli. Nyt istun Maarianhaminassa miettimässä miten A) saa uuden fallin ja B) miten saa sen pujotettua mastoon ilman mastokraanaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Re:

Post by Joakim »

harald wrote: Sat Jul 24, 2021 20:35 pm 10 vuotta kesti falli. Nyt istun Maarianhaminassa miettimässä miten A) saa uuden fallin ja B) miten saa sen pujotettua mastoon ilman mastokraanaa.
Kai satamakonttorista saa neuvot, mistä löytyy kunnon falleja. Pujotus onnistuu mielestäni puosuntuolista paremmin kuin mastokraanasta. Joku apuri tietysti olisi hyvä olla. Ohut naru + muttereita painoksi toimii hyvin.

Onko 10 vuotta paljon vai vähän? Mulla on 16-vuotiaassa veneessä vielä kaikki fallit alkuperäisiä. Kuorimatonta dyneemaa. Tai sen verran on kuorittu, että pleissi sakkeliin/lukkoon on kuorittua. Myös pleissit on 16-vuotiaita poislukien spinnufalli, jonka pleissi alkoi näyttää kuluneelta ja vaihtui solmuun.

Nyt tietysti katkeaa fallit seuraavassa kisassa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Köysisuosituksia?

Post by Petri »

Googlekin oli yllättävän huono apuri, Byggvaruhuset myy venekamaa mutta eiköhän tosiaan jommastakummasta pursiseurasta löydy joku joka auttaa. Huhujen mukaan Ahvenanmaalla purjehditaan auttavalla tasolla.

Mutta on tuo fallin pujotus yksin aika synkkää, puosuntuolilla sinänsä pääsee spinnufallikorkeuteen helposti kunhan joku venenaapuri kiskoo (eikös tuota ole tehty kisojenkin aikana :)) mutta se mastonjalasta ronkkiminen on vaikeampaa jos ei ole kolmatta tyyppiä mastonjalan luona. Taivuttelin jostain naulasta työkalun viime vuonna ja sillä sai fallin haalittua maston pylpyröistä esiin.

Ja joo, kyllä Joakim käytännössä nyt varmisti fallien katkeamisen :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Vinkkinä että Staffan Lindbergillä on dyneemaa. Toimitettuna satamaan jopa.

Vaikempi rasti oli ohjausnarun pujotus. Tai pääseminen pujotuspaikkaan. Onneksi satamasta löytyi tuttu Jyrki Noordzee First 31.7 veneellään, ja monta satamapäivää jäljellä. Ja Vindungen tuli samalle laiturille. Siirsin veneen Noordzeen viereen, ja sidoimme veneet yhteen. Vindungenista kaapattu nuori (ja paljon paljon kevyempi) Silja suostui kiipeämään Noordzeen mastoon, joka oli sopivan paljon FEneen mastoa korkeampi niin että yläspriidareilla kykkiminen oli about oikea korkeus. FEneen spinnufalli kytkettiin Firstin ylägaijaan (alasvetonarulla, joka melkein unohtui) ja kun Silja oli oikealla korkeudella vinssasin spinnufallilla mastot yhteen.

Pujotus ei ollut helppoa, mutta onnistui. Olin irrottanut alapylpyrän sillä vanha falli oli sykkyrällä mastonjalan päällä, ja painona ollut ketju tipahti itsekseen oikesta reiästä ulos. Onnea ehkä?

Noin 30 vetoyritystä tuotti joka kerta stopin johonkin, mutta 31. kerralla sain fallin vedettyä ulos. Olipa melkoinen helpotus! Ensimmäisiä kertoja kun en olisi selvinnyt ilman monen henkilön apua. Suuret kiitokset Staffanille, Jyrkille, Pallelle ja etenkin Siljalle jota palkitsinkin jonkin verran.

Yhdessä ollaan vahvempia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Köysisuosituksia?

Post by Joakim »

Hienoa, että onnistui. Mutta mitä etua oli kiivetä naapuriveneen eikä omaan mastoon? Pariin kertaan on tullut veneen omaan mastoon kiipeämällä falleja pujoteltua enkä silloin lainkaan kaivannut mastokraanaa, puhumattakaan toisen veneen mastosta.

Mikä vaati 30 yritystä?
Post Reply