Köysisuosituksia?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Köysisuosituksia?

Post by Olli »

Tarttisi ensi kaudeksi hankkia spinnun lennätykseen sopivaa köysistöä veneeseen. Lainailin oheiset suositukset FE83:een Polyropesin sivuilta, mutta mielestäni nuo ovat kovin ohkaisia. Kyllähän tuo 6 millinen dyneema ihmeitä kestää, muttei tee hyvää käsille.

Laitoin muut fallit taannoin 8 mm dyneemasta, ja kaavailin samaa tuohon spinnuunkin. Vai onko siinä kenties syytä käyttää ohuempaa?

Gaijoihin tuossa suositellaan kuitenkin 8 mm tavaraa. Onko se hyvä? Entä spinnun skuutit?

Nuo ohjeelliset pituudet lienevät aika kohdallaan?
Tampdata Längd & Tjocklek
Storfall 23 m. 6 mm
Fock/Genuafall 19 m. 6 mm
Spinnfall 23 m. 6 mm
Gajar 18 m. 8 mm
Fockskot 4 m. 8 mm
Genuaskot 8 m. 8 mm
Storskot 21 m. 8 mm
Rev 1 9 m. 6 mm
Rev 2 11 m. 6 mm
Cunningham 4 m. 6 mm
Kick 7 m. 6 mm
Uthal 7 m. 6 mm

Vi rekommenderar att ni använder följande tågvirke
Storfall, Fock/Genuafall, Uthal, Rev1, Rev2
DYNEX-75. DYNEEMIC 50, 2002, 3003. POLY-BRAID 32.
Spinnfall, Gajar
DYNEX-75. DYNEEMIC 50, 2002, 3003. POLY-BRAID 16, 24, 32.
Fockskot, Genuaskot, Storskot
POLY-BRAID 16, 24, 32. CRUISING, DINGHY RACING
Kick, Cunningham, Trim
POLY-BRAID 16, 24, 32. TRIM DINGHY XL
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mun mielestä nuo suositukset ovat melkein ok. Mutta sekä ison falliin
että genoan falliin 6mm dyneema on liian ohutta. Meillä käytössä 8mm
ja sekin venyy jonkun verran. Joten 8mm dyneemaa falleihin. Tämä
vaatii genoafallin pylpyröitten poistamista ja korvaamista yhdellä,
isommalla pylpyrällä mastossa.

Mun mielestä ylägaija saisi olla 6mm polyesteriä, jotta jotain joustaisi.
Sama koskee spinnufallia, 6mm polyesteri ok, fallissa on hyvä olla
jonkin verran joustoa. Jos aivan kaikki on dyneemaa/vaijeria niin
seuraavaksi ratkeaa spinnu helpommin. Alagaijan pitää olla kovaa
tavaraa. Jos on tuplattuna skuutit ja puomissa ploki niin 6mm dyneema
on varmaan ok. Meillä yksinkertainen 10mm polyesteri nyt. Ylägaija
pitää tarkistaa että 8mm mahtuu mastosta sisään, muistaakseni 8mm
on juuri se raja.

Spinnuskuuttien pitäisi olla mahdollisimman kevyet jotta spinnu lentää
keveyessäkin kelissä. Samasta syystä me solmimme skuutit spinnuun,
hakaset painavat myös. Koska perhemiehistöllä purjehditaan kevyessä
kelissä ei ohuudesta ole haittaa. Tähän ehkä gastit voivat vastata mutta
6mm skuuteista ei ole ollut haittaa edes 16m/s tuulessa.

Pituuksista en osaa kommentoida.

Fokan ja genoan skuutteina 8mm dyneema (jos jalompaa tavaraa purje-
materiaalina, dacron purjeilla 8-10mm polyesteri on varmaan ok).
Ohuet sen takia että skuutti kulkee vendoissa plokien läpi. Meillä
skuuttiköydet 8mm dyneemaa. Kuori hiukan liukas mutta muuten ok.

Isonskuutti polyesteriä riittää, siinä on nelinkertainen talja, joten
venyvyyden kanssa ei liene ongelmia. Meillä 6mm ison skuutti, riittää
hyvin, ei ongelmia. Meillä tosin kaikilla hanskat kädessä, pitää olla
muutenkin, muuten varoo liikaa esim spinnun fallin päästämistä jne.

Outhauli on erikoinen FE-ssä, pitää tarkistaa mikä köysi mutta 6mm
varmaan ok. Kikka saa olla 8mm jos nelinkertainen talja. Meillä nykyään
kertaaja (8krt välitys) ja silloin 6mm toimii paremmin vetopään naruna.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Köysisuosituksia?

Post by Panu »

Olli wrote: Kyllähän tuo 6 millinen dyneema ihmeitä kestää, muttei tee hyvää käsille.
Tervehdys

Ohut köysi on varsin ikävä, etten sanoisi kipeä käsiteltävänä. Hanskat pitää kunnolliset olla muutoin tuntuu... :cry:.

Seikkä joka kannattaa myös huomioida kun köysiä / fallejaan uusii on köysilukot. Ne alkuperäiset Jukovan fallilukot kajuutan katolla eivät pidä, jos köysi on kovin ohut (luokkaa 6-8mm), liukasta taikka muuten kovaa punosta / materiaalia.

Ne alkuperäiset ovat muutenkin "hankalat" käyttää nopeissa tilanteissa, joten uudenaikaisten lukkojen hankinta on varmasti paikallaan, jos kukkaro kestää. Mainittakoot, että meillä on Annelissa vielä edelleen nuo Jukovan helat... :oops:. Fallitkin ovat meillä vielä vaijeri + köysi yhdistelmiä paitsi spinnu, joka on jotain joustavampaa köyttä. Ensi kesäksi en ole vielä lukkojen vaihtoa suunnitellut, mutta katsotaan kuinka asia kehittyy.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Panu wrote:
Olli wrote: Kyllähän tuo 6 millinen dyneema ihmeitä kestää, muttei tee hyvää käsille.
Ohut köysi on varsin ikävä, etten sanoisi kipeä käsiteltävänä. Hanskat pitää kunnolliset olla muutoin tuntuu... :cry:.
Hanskat pitää olla muutenkin. Mun mielestä. Eikä 6mm ole paha
normaaleissa olosuhteissa kuitenkaan, oli sitten hanskoilla tai ilman.
Seikkä joka kannattaa myös huomioida kun köysiä / fallejaan uusii on köysilukot. Ne alkuperäiset Jukovan fallilukot kajuutan katolla eivät pidä, jos köysi on kovin ohut (luokkaa 6-8mm), liukasta taikka muuten kovaa punosta / materiaalia.
Hyvä huomio! Mielestäni riittää että hankkii kunnolliset lukot seuraaville:

- ison falli
- genoan falli
- spinnun falli
- reiviköydet

Meillä on siis 2 kertaa tuplalukot per puoli. Eli yhteensä kahdeksan
lukkoa. Näistä kikka on nykyään mastolla suoraan (ei geometria-
ongelmaa enää) ja outhaulikin on mastolla. Käytämme siis lukkoja ylä- ja
alagaijoille (voisi olla rapuja, nopeammat säätää) ja sitäpaitsi käytämme
alagaijaa varsin harvoin, kiitos barberhaulereiden. Käytämme siis
spinnu-, genoa- sekä ison falleilla lukkoja, sekä joskus harvoin
reiveille. Näistä voisi reivit vetää samalle puolelle ja käyttää yhtä
lukkoa reiviköysille (ja vaihtaa niitä sitten reivejä vaihdettaessa?).


Ylä ja alagaija voisivat olla rapuja.

Meillä Spinlock XAS-malliset lukot, suosittelen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »


- ison falli
- genoan falli
- spinnun falli
- reiviköydet
Suosittelisin laittamaan lukot kaikkiin köysiin, mitä pitää joskus kiristää vinssillä. Lukot ovat kuitenkin niin kalliita, että samalla investoinnilla voi 2x2 sijaan hankkia 2x3, jolloin saa kikin ja cunin myös lukkoon. Jos käytössä ei ole barbereita, pitää alagaija olla ehdottomasti lukossa. Rapu kun saattaa auteta muita köysiä suhatessa ja alagaijan lipsahtaessa puomi ampuu slöörissä kohti taivasta (kokeiltu on!). Meillä on spinnufalli ja ylägaija ravussa, muut XAS:ssä, suosittelen myös.

Mitä köysiin tulee:
Laitoin 8 mm:n dyneemaa genoan skuutiksi: gastit haukkuu, kun koskee käsiin.
Laition 6 mm:n dyneemat spinnuskuuteiksi: gastit haukuu, kun koskee käsiin.

:twisted:

Eli yhteenvetona: Viis gastien käsistä, pääasia että pinna tuntuu pehmeältä!

pasi

pasi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Suosittelisin laittamaan lukot kaikkiin köysiin, mitä pitää joskus kiristää vinssillä. Lukot ovat kuitenkin niin kalliita, että samalla investoinnilla voi 2x2 sijaan hankkia 2x3, jolloin saa kikin ja cunin myös lukkoon.
Tämähän sivusikin sopivasti seuraavaa kysymystäni. Alkuperäiset lukot on menossa vaihtoon. Lukkoja pitää olla riittävästi, koska kaikki köydet pitää olla yksin hallittavissa sitloodasta, enkä halua ruveta mihinkään reiviköysien tms. vaihtorumbaan, kun pitää yksin kiskoa kakkosreiviä.

Muistaakseni jossain aiemmissa keskusteluissa oli puhetta, etta jo 2x2 XAS:illä reunimmaisten köysien kulmat menee yli speksien. Mahtuuko tuohon kunnolla siis 2x3 tai edes 2+3 per puoli?
Eli yhteenvetona: Viis gastien käsistä, pääasia että pinna tuntuu pehmeältä!
Pinna saa olla vaikka tikkuinen, Autohelm ei valita. Köysien sen sijaan pitää olla semmoset, että Harkenin Black Magicit kädessä ei tule kovin paljon verta...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillähän on 2*2 XAS molemmilla puolilla. Lukot ovat niin hyvin mitoitetut
että en usko että ne rikki menevät vaikka laitimmaisten kulmat ovatkin
hiukan yli speksien. Ei me olla niitä ainakaan rikki saatu, vaikka yritetty
on :) Mutta 2*3 taitaa olla vähän liikaa. 2*2 per puoli pitäisi riittää.

Kikkatalja tosin, jos sen vetää jotenkin fiksusti niin se vaatii yhden
lisälukon. Toisaalta, jos siihen tekee kertaajan niin ei tarvita vinssiä
sillekkään. Mielestäni kikka ei tarvitse fallilukkoa/vinssiä. Ongelma
kikkataljan tuomisessa istuinkaukaloon on että siihen tulee geometria-
virhe, se kiristyy toisella halssilla enemmän kuin toisella kun talja
alaploki liikkuu kannen järjestely/taittoplokiin verrattuna. Tällä me
olemme rikkoneet kolme muovista kiinnikettä puomiin. Sen jälkeen
kun siirryttiin tavalliseen kikkataljaan mikä säädetään mastolta niin ei
ole ollut ongelmaa.

Nimenomaan Harkenin Black Magiceilla (pikkurilli pitkällä sormella) ei
ole ongelmaa noitten 6mm skuuttien kanssa. Tule kokeilemaan! Keväällä
vasta mutta kuitenkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Päivitetään nyt tätäkin ohjetta sillä uudella tiedolla että em. 8 mm dyneema genoan fallina olikin liian paksua kamaa ja se asettui ja asettui, eikä johtunut venymisestä.

Tietoenatorin trimaraanista kantautui sellaista oppia että dyneemafalleja ei pidä ylimitoittaa, vaan ne pitää olla "työalueellaan" jotta eivät "venyisi", tarkoittaen tuota asettumista.

Korvattuamme genoan fallin 6mm dyneemalla (kuorineen) on asettumis- ja venymisongelmat hävinneet. Seuraavaksi ison fallin uusinta sitten joskus, oheispäivityksenä Spinlock XAS-lukon pohjan tallan vaihdolla 4-8mm malliseksi.

Nyt ohjelmassa on rotan asentaminen fallilukon ja vinssin väliin, joka tulee toimimaan fallilukon apurina varmistamaan lukon pitävyyttä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote: Seuraavaksi ison fallin uusinta sitten joskus, oheispäivityksenä Spinlock XAS-lukon pohjan tallan vaihdolla 4-8mm malliseksi.

Nyt ohjelmassa on rotan asentaminen fallilukon ja vinssin väliin, joka tulee toimimaan fallilukon apurina varmistamaan lukon pitävyyttä.
Täytynee olla tyytyväinen, kun Lewmarin vinssinvapauttajien kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa pitävyyden kanssa. Kaikki köydet 8 mm, mutta ohuempikin pitäisi toimia ilman muutoksia. Lewmarit näyttivät pärjänneen hyvin myös die Yachtin testissä hiljattain.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo on kai aika paljon köyden+lukon yhteistoiminnastakin kiinni. Liros-köyttä kutsuttiin blur.se-sivustolla Sliros-köydeksi, mutta sielläkin taisi olla enemmän lukosta kiinni sillä toisilla ei vuorostaan ollut ongelmaa ko. köydellä.

Kun tästä keskusteltiin (outoa että tähän aikaan kaudesta aina, muistuu ongelmat vasta mieleen nyt, mutta niitten kanssa oppii nopeasti elämään?) ehdotettiin joko läpimitan kasvattamista lukon kohdalla pujottamalla joku ohut köysi ytimeen, tai kevlar-kuoren pujottamista köyden ympäri (mm. prosailorilla on hyllyssä).

Tähän liittyen suosittelen sitten falliin noin 2-3m ylimääräistä, ja sitten nostopäästä pätkäistään aina noin 30 cm pois joka kauden alussa. Tämä pidentää fallin kestoikää huomattavasti, sillä se kuluu nimenomaan juuri lukon kohdalla eniten ja tällä järjestelyllä saadaan kulumakohta siirrettyä.

Onko tuo die Yacht-testi jossain netissä luettavana?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tähän liittyen niin minulla on yksi ylimääräinen yksinkertainen Spinlock-XAS lukko 6-12mm pohjalla jos joku tarvitsee (joutui ostamaan jotta sai 4-8 mm pohjatallan). Tästä hyvä lukko esim genoan fallia varten, jota kisoissa kiristetään ja lasketaan koko ajan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote: Tähän liittyen suosittelen sitten falliin noin 2-3m ylimääräistä, ja sitten nostopäästä pätkäistään aina noin 30 cm pois joka kauden alussa. Tämä pidentää fallin kestoikää huomattavasti, sillä se kuluu nimenomaan juuri lukon kohdalla eniten ja tällä järjestelyllä saadaan kulumakohta siirrettyä.

Onko tuo die Yacht-testi jossain netissä luettavana?
Testi on numerossa 19/2008, joka on mulla kotona. En päässyt juuri www.yacht.de -sivustolle, joten en tiedä mitä siellä on.

Lewmar D1 voitti pikkuluokan ja D2 ison luokan. Molemmat pitivät dyneemallakin yli luvatun käyttökuorman (pito/luvattu D1: 616/500 ja D2:816/800 kg), kun kaikki muut merkit jäivät ainakin dyneemalla alle luvatun, jotkut myös polyesterillä. Jos saksasta oikein ymmärsin, noita kehuttiin myös falliystävällisiksi. Ilmeisesti noita ei voi kuitenkaan käyttää alle 8 mm köysillä. Lisäetuna Lewmarin lukkoja voi päästää hallitusti eli ei tarvita vinssiä, jos haluaa löystätä pari senttiä.

Spinlockilta testissä oli vain XTS, joka sai 3,5 tähteä D2:n 5:ttä vastaan. Piti dyneemalla alle 600 kg ja polyesterilläkin vain 700 kg, kun luvattu työkuorma 790 kg. Testissä mainittiin, että laittamalla Vectran lisäkuori päästiin sillä n. 1000 kg pitoon. Jostain syystä D2:lla ei samaa kokeiltu.

En ole havainnut fallien kuluvan lukkojen kohdalta, mutta eipä ole tullut erityisesti katsottuakaan. Kohtuu työlästä olisi siirtää joka kausi, kun päät on spleissattu 2-kuorisena, jonka tekeminen tiukkaan falliköyteen on maallikolle aika työlästä.

Joakim
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

pylpyröistä ja kevlarista

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:8mm dyneemaa falleihin. Tämä
vaatii genoafallin pylpyröitten poistamista ja korvaamista yhdellä,
isommalla pylpyrällä mastossa.
Mikä pylpyrä siellä on alunperin? Meillä genoafallina on 10 mm polyesteriköysi (venyy aika lailla vinssillä nostettaessa, mutta kulkee rivakasti ja on hyvä pitää käsissä).


Ison fallissa on edelleen vaijeri+köysiyhdistelmä, joka on minusta aika mukava käyttää. Kiktangosta johtuen meillä ei ole dirkkiä, joten kuljetan ison fallin aina satamadirkiksi. Niin kauan kun vaijeri ei käy tikkuiseksi, homma on jopa miellyttävää. Mutta mutta: Vinssin/lukkojen kuluttamalta kohdalta köysi alkaa olla pahan näköinen, mutta auttaisiko kulahtaneeseen köyteen tuo mainostettu kuori: "kevlar-kuoren pujottamista köyden ympäri"??
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä oli kaksi alumiinista kapeaa pylpyrää, joitten välissä bakeliittilevy. Vaijeri oli syönyt uran bakeliittilevyyn, joten joskus se söi viereisen pylpyrän ulkoreunaa.

Mielestäni falleissa pitää käyttää jäykkää kamaa, muuten niitä saa olla jatkuvasti säätämässä. Tämä ehkä korostuu jäykemmillä (kisa)purjeilla, mutta ei lomapurjehduksenkaan aikana halua säätää niitä falleja yhtenään.

Tuo kevlar-kuori toiminee kyllä. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta moisesta. Näin vain kaupassa rullan sitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Täällä on puhetta dyneema nostimista ja 6mm olisi hyvä paksuus, mutta tarkoitetaanko nyt jotain dyna one tyyppistä vai esim gleistein dyneema köyttä?

Dyneema köysi:

http://www.svb.de/index.php?sid=38059e8 ... s&anid=870

Millaisia voimia noiden tulisi kestää?

Vene on Nord 80 eli raskas uppoumaltaan. G1 24 m2 ja iso 13m2.

Onko tuon gleistein dyneema köyden 1650kg tarpeeksi?
Post Reply