Läpilatat ja ratsastajat

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Läpilatat ja ratsastajat

Post by Olli »

Lisbethissä on uusi hieno WB-sailsin radiaali/vaakaleikattu iso kahdella läpilatalla. Purjehdusominaisuuksiin olen todella tyytyväinen, mutta yksi ongelma on;

Läpilattojen ratsastajat menevät nostossa mieluummin väärin kuin oikein. Ratsastajien syöttöhela (on sillä varmaan oikeakin nimi...) joustaa läpilattojen kohdalla sen verran sisään, että ratsastaja menee herkästi liian syvälle mastouraan. Laitoin tilanteesta pari kuvaa galleriaan:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=Isopurje

Muiden ratsastajien kohdalla tätä ei tapahdu, koska niissä on paksu sakkeli joka estää tuota helaa joustamasta liian syvälle, eikä ratsastaja pääse kokonaan mastouraan. Läpilatoissa ratsastajat on ommeltu kiinni ohuella nauhalla.

Tuossa helassa jousen virkaa näyttäisi toimittavan vaahtokumin palanen, joka on tungettu sen joustavan haarukan taakse. Ajattelin toistaiseksi ratkaista homman tunkemalla esim. puisen kiilan tms. sen kumin paikalle, niin että hela ei jousta.

Miellyttävämpi olisi kuitenkin joku pysyvämpi ratkaisu, esim. paremmat ratsastajat, jos sellaisia on olemassa. Tämä ei liene ensimmäinen WB:n FE:hen tekemä iso, eli luulisi ongelman tulleen vastaan muillakin. Onko kellään tähän mitään hyvää vinkkiä?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Läpilatat ja ratsastajat

Post by Panu »

Olli wrote:Miellyttävämpi olisi kuitenkin joku pysyvämpi ratkaisu, esim. paremmat ratsastajat, jos sellaisia on olemassa. Tämä ei liene ensimmäinen WB:n FE:hen tekemä iso, eli luulisi ongelman tulleen vastaan muillakin. Onko kellään tähän mitään hyvää vinkkiä?
Tervehdys

Vieraillessani Partiolaisten St Olgassa katselin veneen North Sailsin tekemää läpilattaisoa. Purjeessa on läpilattojen kohdalla ratsastajat joissa on eräänlaiset tukirullat, jotka estävät lattaa painamasta ratsastajaa liian syvälle ja jotka pienentävät kitkaa ratsastajien ja mastoprofiilin välillä.

Nyt vain heti maanantaina WB:lle soittamaan ja kysymään heidän ratkaisuaan tähän ongelmaan. Uskon sellaisen löytyvät, jos ei muuten niin ainakin rahalla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

tökkii meripurjeenkin läpilatta

Post by jouni »

eli meripurjeella teettämässämme isossa on kaksi läpilattaa ja vaunussa jopa pyörät, mutta mastolla pitää käydä auttamassa, ottaa kulma kiinni siihen mastouran alkupäähän, ei auta ne pyörät ainakaan meillä...
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

eli meripurjeella teettämässämme isossa on kaksi läpilattaa ja vaunussa jopa pyörät, mutta mastolla pitää käydä auttamassa, ottaa kulma kiinni siihen mastouran alkupäähän, ei auta ne pyörät ainakaan meillä...
Kyselin asiaa WB-sailsilta, vedenpitävää valmista ratkaisua ei tuntunut löytyvän. Olisivat lisähintaan suostuneet vaihtamaan rullaratsastajat, mutta eivät suositelleet niitä, ilmeisesti juuri mainitsemastasi syystä. Kuulemma jollain asiakkaalla on ollut niiden kanssa ongelmia, on joutunut kasvattamaan rullien kokoa jollain letkunpätkillä, mikäli ymmärsin asian oikein.

Sanoivat, että Baltic Cruisingin Esa Kalervo on viilannut koulunsa FE:n ratsastajat itse pykälää isommista ratsastajista, ja tämä ratkaisu on ollut toimiva. Lähettivät siis mulle pari isompaa muovista ratsastajaa, jotka viilailen iltapuhteina mastouraan sopiviksi. Tulevat sitten ompelemaan ne kiinni purjeeseen. Ensi viikolla selvinnee miten pelittää.
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Itse olen huomannut ainakin Nahemassa "syöttöhelan jousen" vanhemmiten selvästi löystyneen, ja voisin kuvitella senkin aiheuttavan/pahentavan kuvatun kaltaista ongelmaa. Löytyisköhän seldeniltä moiseen varaosaa, jos ei ole kallis niin lienee ainakin koittamisen arvoinen?

T:Esa
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Itse olen huomannut ainakin Nahemassa "syöttöhelan jousen" vanhemmiten selvästi löystyneen, ja voisin kuvitella senkin aiheuttavan/pahentavan kuvatun kaltaista ongelmaa. Löytyisköhän seldeniltä moiseen varaosaa, jos ei ole kallis niin lienee ainakin koittamisen arvoinen?
Lisbethissä ei näytä olevan syöttäjässä varsinaista jousta, vaan vaahtokumin palanen. Kumi on tungettu haarukan mukana liikkuvan kielen ja helan rungon väliin. Tämä kumitallukka oli tullut hiukan ulos kolostaan, tungin sen ruuvimeisselillä syvemmälle. Nyt jousivoimaa on vähän enemmän, mutta ei riittävästi estämään läpilattaa painamasta syöttäjää sisään.

Kokeilen ensin onko noista isommista ratsastajista iloa, jos ei, niin kiilaan sitten koko syöttäjän jumiin, sitä kun tyypillisesti tarvitaan vain kaksi kertaa vuodessa :? Mietityttää vain, kestääkö joustamaton haarukka, kun läpilatta painaa kuitenkin sitä sisäänpäin jollain voimalla...

Voisihan sitä tietysti myös Jotikolta tiedustella löytyykö heiltä apuja hommaan...
jarin
alokas
Posts: 4
Joined: Tue Jun 01, 2004 13:37 pm
Location: Espoo (vene Turku)
Contact:

Läpilatat ja ratsastajat

Post by jarin »

Moi,

Selene sai myös tänä keväänä uudet lakanat joissa on kaksi ylintä lattaa läpilattana ja tämä aiheutti samallaisia syöttöhäiriöitä.

Seldenitä löytyy tähän lääke: Kiinteä ruuveilla kiinnitettävä mastouran pätkä vanhan syöttöhelan tilalle. Koska isoa ei kovinkaan monta kertaa (ainakaan Selenessä) oteta pois keskenkauden, ruuvi kiinnitys ei ole isokaan ongelma.

kts. http://www.seldenmast.com/ ja sieltä
-> Mast and accessories
-> sail entry (sivu 34)
-> Track gate insert for full-batten sails

Aura Sailsin http://www.aurasails.fi/ Artolla oli ainakin jokunen varastossa, joten kannataa soitella hänelle (mainitse vaikka että samallainen kuin Nurmelan FE83:seen (s/y Selene)).
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Seldenitä löytyy tähän lääke: Kiinteä ruuveilla kiinnitettävä mastouran pätkä vanhan syöttöhelan tilalle. Koska isoa ei kovinkaan monta kertaa (ainakaan Selenessä) oteta pois keskenkauden, ruuvi kiinnitys ei ole isokaan ongelma.
Juu, soittelinkin juuri tuossa Jotiko-Marineen, ja samaa tarjosivat. Kuulostaa ratkaisulta.
Guest

Re: Läpilatat ja ratsastajat

Post by Guest »

Meillä partiolaisten FE:ssä on ollut tuo sama ongelma WB:n ison kanssa vuodesta -98. Purjetta ei myöskään saa aivan alas, joten joka kerta joutuu irroittamaan isot ratsastajat mastourasta kun laittaa puomipeitteen paikoilleen. Ei myöskään mitään muuta moittimista purjeesta.
Harri
kokelas
Posts: 63
Joined: Thu Apr 22, 2004 07:28 am
Location: Sipoo

Post by Harri »

Hankin viime talvena uuden isopurjeen (radiaali/vaakaleikattu 2:lla läpilatalla) WB:ltä ja he laittoivat siihen vahingossa isot ratsastajat -> sain ohjeet viilata ratsastajia kapeammiksi. Irroitin mastosta "syöttöhelan" ja hioin ratsastajia -> sovitus uraan/hionta -> kaikenkaikkiaan aika työläs homma. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia ratsastajien/syöttöhelan kanssa tänä kesänä. Minulla on syöttöhelan kumi on aika jäykkä (=tungettu syvälle) eli syöttöhelaa pitää painaa jollain työkalulla, että ratsastajan saa pois urasta.


Edelliseen isopurjeeseen teetätin jälkikäteen läpilatat ja silloin minulla oli paljon ongelmia syöttöhelan kanssa. Kerran syöttöhela tipahti kannelle ja sen jälkeen mereen.

terveisin
Harri
s/y Meriela
Harri
kokelas
Posts: 63
Joined: Thu Apr 22, 2004 07:28 am
Location: Sipoo

Post by Harri »

Hankin viime talvena uuden isopurjeen (radiaali/vaakaleikattu 2:lla läpilatalla) WB:ltä ja he laittoivat siihen vahingossa isot ratsastajat -> sain ohjeet viilata ratsastajia kapeammiksi. Irroitin mastosta "syöttöhelan" ja hioin ratsastajia -> sovitus uraan/hionta -> kaikenkaikkiaan aika työläs homma. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia ratsastajien/syöttöhelan kanssa tänä kesänä. Minulla on syöttöhelan kumi on aika jäykkä (=tungettu syvälle) eli syöttöhelaa pitää painaa jollain työkalulla, että ratsastajan saa pois urasta.


Edelliseen isopurjeeseen teetätin jälkikäteen läpilatat ja silloin minulla oli paljon ongelmia syöttöhelan kanssa. Kerran syöttöhela tipahti kannelle ja sen jälkeen mereen.

terveisin
Harri
s/y Meriela
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Meillä partiolaisten FE:ssä on ollut tuo sama ongelma WB:n ison kanssa vuodesta -98. Purjetta ei myöskään saa aivan alas, joten joka kerta joutuu irroittamaan isot ratsastajat mastourasta kun laittaa puomipeitteen paikoilleen. Ei myöskään mitään muuta moittimista purjeesta.
Lisbethin ongelmat ratkesivat sillä kiinteällä syöttöhelalla. Hela maksoi 60¤ Jotiko-marinessa. Vanhan helan joutuu poraamaan irti, ja uutta varten 2 reikää mastoon, joihin vedetään M5 jengat. Uusi hela pitää tietysti ruuvata irti 2 kertaa kaudessa, mutta nyt on Ahvenanmaan reissu takana ilman yhtään jumitusta.

Voisivat purjeneulomoissa suositella tätä kaikille läpilattapurjeiden ostajille...
jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

läpilatat ja ratsastajat

Post by jorma »

Rouhiainen laittoi Marilynin isoon purjeeseen kaksi läpilattaa pari vuotta sitten. Kun alussa oli samanlaisia vaikeuksia kuin ylläkuvatuissa viesteissä, vaihdoin ratsastajat "normaaleiksi", eli sellaisiksi kuin muutkin. Olen käyttänyt niitä jo kaksi kesää, ne ovat toimineet hyvin, eikä kumpikaan ratsastaja ole rikkoutunut (vaikka tätä hiukan pelkäsin). Tosin en ole ollut kuin pari kertaa yli 10 m/s kelissä.
terv. Jorma
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

St. Olgan läpilattojen ratsastajat

Post by risto »

Meillä on muutaman vuoden vanha iso, jossa on kaikki latat mallia läpi, kestääpä kulutusta sitten. Latoissa on minusta varsin pätevän oloiset ratsastajat, kuvia löytyy http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album173

Noissa on kunnon rullat mastolle ja minusta enemmän normaalit ratsastajat toisinaan kanittaa puomin portilla.

-Risto
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on muuten samanlainen ratsastaja enkä tykkää yhtään. Tuo on
niin iso kappale että purjeen etuliesman muoto vääristyy. Meillä on vielä
se että latan tasku on niin iso (olemme vaihtaneet pienempään lattaan)
että purje lyö väärinpäin kevyellä tuulella lenssillä. Kun tuo hela mitä
kuvassa on on niin paksu että latan pää on irti purjeen pinnasta ja
kampeaa näin purjetta väärinpäin.

Rullat toimii kyllä. Ensimmäisessä versiossa rulla-akseleitten päät melkein
söivät pulttinarun poikki joten isopurjeemme matkasi toiselle puolelle
jokea korjattavaksi. Viilasivat akseleitten päät samalla.

No, mielipiteet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply