Keulaluukun tiivistys taas

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vähän saa sahata aukkoa suuremmaksi. Mieti ennen sahaamista mihin suuntaan haluat luukun paikan hienosäädettyä. Siitä kuvasta lähtien oman luukun asennus;

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Näinhän se on - minä sahasin etureunasta (siis keulan puolelta).
[Tarkalleenottaen: en sahannut takareunasta - muualta joutui sahaamaan]
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

läpinäkyvyys ajan funktiona

Post by FE-Sillanpää »

Oliko nyt niin, että gebot ym. ovat pleksiä (vrt. Houdinin karkaistu lasi)? Jos, niin montako vuotta nykypleksi kestää nättinä, ennen kuin sumentuminen alkaa häiritä? Joko näkyy ikä tai naarmut, kun Haraldin flushlinella on ketjun päiväysten mukaan alkamassa 8. kesä? (Vrt. Houdinin lasi on kirkas vielä 28 vuoden jälkeenkin kun taas salongin pleksi-ikkunat pitäisi vaihtaa ja ovi on jo vaihdettu. Lewmarin sitloodan seinässä oleva pleksiluukku on myös sumea mutta eipä siitä maisemia näkisikään).

Eli onko tämä tyypillistä kompromissin tekoa: valittava kalterit tai ajan mittaan sumentuminen?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: läpinäkyvyys ajan funktiona

Post by Panu »

FE-Sillanpää wrote:...Joko näkyy ikä tai naarmut, kun Haraldin flushlinella on ketjun päiväysten mukaan alkamassa 8. kesä? ...
Tervehdys

Meillä Gebonen ollut useamman vuoden. Olisikohan alkava kausi jo neljäs. En vieläkään ole keksinyt millä tavalla vanha Houdini olisi ollut parempi. Lisäksi Gebon "lasin" pinta-ala on merkittävästi suurempi kuin Houdinin. Ensi alkuu ei oikein ymmärtänytkään kuinka suuri tuo ero lopulta onkaan puhumattakaan kulkuauton koosta, joka tuntuu merkittävästi avarammalta.
FE-Sillanpää wrote:...Eli onko tämä tyypillistä kompromissin tekoa: valittava kalterit tai ajan mittaan sumentuminen?
Korjaan siis seuraavasti: vaihtoehtoina ovat pieni kirkaslasi kalterien varjostamana koskeassa ja koleasssa keulapiikissä tai suuri valoaukko, josta tulvii luonnon valoa kuivaan ja viihtyisään keulapiikkiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Arkki wrote:Nyt tarjouksessa SVB.de:ssä Gebo Offshore Hatch tarjouksessa
http://www.svb24.com/index.php?sid=eb73 ... nid=117541
hintaan 229,90 eli menee tilaukseen mikäli sopii Arkkiin. Koko oli melkein sama kuin Flushline luukussa. Pitää mitata vielä vanhan Houdinin aukko ja mahtuuko aukeamaan kolossaan.
Saitko luukun tilattua ja asennettua? Ulkopuolen asennuksen saa varmasti siistiksi mutta miltä luukun asennus näyttää sisältä...?

Kuva kertoisi tietysti kaiken. :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

asalovuo wrote:Saitko luukun tilattua ja asennettua? Ulkopuolen asennuksen saa varmasti siistiksi mutta miltä luukun asennus näyttää sisältä...?

Kuva kertoisi tietysti kaiken. :)
Niin, minulla on tuo luukku jo asennettuna (tilasin sen viime keväänä).
Ilman kehystähän sitä ei saa siistiksi sisäpuolelta - Al kehys kustantaa luokkaa 80-115 eur (jos siihen on sellaista). Lähin kehys, mikä SVB:ltä löytyy:
42402 GEBO - Trimkit / mounting frame
Offshore 60 500 x 500 mm 82,90 ¤*
[En tiedä onko sopiva, mitoissa on muutaman millin ero]
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Väliaikaraportti Gebo Flushline 560x560 kestävyydestä. Luukku on
paikallaan nyt neljättä kesää ja sadetta riittää. Luukku on edelleen tiivis,
mutta kahvojen tiivisteet ovat kai kuivuneet sen verran että luukun kahvat
pitää vetää kiinni jottei niitten akseleita pitkin ala tiputtaa.

Taitaa olla edessä O-renkaiden vaihto, ja jonkinlaisen vesivaseliinin voitelu.
Onneksi tuossa luukussa on ajateltu huoltamista, Samalla pitää varmaan
tarkastaa karmin takaosan tiiveys.
Mistäköhän O-renkaita voisi hankkia vai onkohan ainoa vaihtoehto ostaa koko kahva?

SVB:ltä löytyisi kahvoja mutta ei tiiviste settiä.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

asalovuo wrote:Mistäköhän O-renkaita voisi hankkia vai onkohan ainoa vaihtoehto ostaa koko kahva?
IKH has sets of O-rings, but also sells them per piece. Most likely sets of rings could also be found from Biltema or Motonet (you'll probably need 2 rings out of 50 useless ones).
Take old O-ring with you as an example.
Handy
Hallitus
Posts: 348
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Post Reply