puomin kannattajaköysi mastosta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

puomin kannattajaköysi mastosta

Post by Guest »

hei! vaihdoin puomin kannatajaköyden ja vanha jäi köysifirmaan, köyttä tuskin kannattaa laittaa niin että puomi on 90 asteen kulmassa vaan alemmas? käytättekö yleensä tätä köyttä vaiko vapaana?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuota kutsutaan Dirkiksi ("Dirkki)". Me otimme omamme pois koska ison
liehut kiertyivät aina sen ympäri ja repeytyivät irti. Puomi on saanut
tippua kannelle kunnes saadaaan se boomkicker kannatin. Tilattu jo
hjertmans.se-firmasta.

Meillä oli niin pitkä dirkki että puomin pää oli selvästi alempana kuin ison
purjeen maksimiskuuttauksella. Päästä noin 30cm ylöspäin oli solmu
jossa spinaakerin pikahaka. Satamassa sitten nostettiin puomin pää
tähän hakaan, toinen pää oli kiinni puomin alaosassa/takana olevassa
reiässä edelleen.

Kun haluttiin nostaa niin laukaistiin vain em pikahaka jolloin puomi oli
vapaana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Puomi on saanut
tippua kannelle kunnes saadaaan se boomkicker kannatin. Tilattu jo
hjertmans.se-firmasta.
Käynyt mielessä minullakin tuollaisen hankinta. Jotikolla ei vaan viimeksi ollut hyllyssä, ja hintakin aika suolainen. Taitaa tulla hiukan edukkaammin ruotsista tilattuna.

Sopiva malli lienee tuo Seldenin rodkicker 05. Lisäksi ainakin 700N kaasujousi ja mastokiinnike, mutta mikä noista kiinnikkeistä on oikea? Tarvitaanko puomin päähän jotain, vai hulahtaako kikin korvakkeeseen?

Olet varmaankin mittaillut, että härveli mahtuu vielä sen teidän uuden mittaritelineen alle...


Olli
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen mittaillut. Tuo Boomkicker on jotain 200¤ ja kymppejä päälle.

Tämä siis Bartonin Boomkicker (TM). http://www.bartonmarine.com/html/boom_strut.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Hei Harald,

Oletko ollut tyytyväinen tuohon Barton Boomkickeriin? Olen harkinnut samanlaisen systeemin hankkimista. Hinnaltaan vaikuttaa edulliselta verrattuna Seldenin tai Benss alumiinisiin joissa kuoleentuva jousi sisällä.

t Antti
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Erittäin tyytyväinen, ei valittamista.

Pitää varoa että se ei jää hankaamaan mihinkään, tuo pinta ei kestä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

Moi. Pitkästä aikaa langoilla. Voisiko joku tiivistää boomkickerin/dirkin käyttötarkoituksen? Mihin tarpeeseen se vastaa?
Perttu, satunnainen purjehtija
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.

Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

Jotain tollasta arvelinkin. Tämä oli tyhjentävä vastaus, kiitos.
Perttu, satunnainen purjehtija
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.

Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.
Tervehdys

Nuo Haraldin mainitsemat syyt ovatkin ne yleisimmin tunnustetut. Seikka, joka usein unohtuu meiltä "saaristo" purjehtijoilta on turvallisuus. Dirkki / boomkicker on myös turvallisuus väline. Seuraavassa pieni selitys aiheesta:

Valtamerillä matkaavat eivät ylensä suostu ilman kys. härpätintä lähtemään satamasta. Syynä on, että pikillä legeillä köysien yms, fallien kuluminen on pahimmassa tapauksessa erittäin voimakasta. Lisäksi kun reitit ovat yleensä myötäisiä, niin riski vahinkojiipin ja fallin katkeamiselle samanaikaisesti on olemassa ja riski korostuu pienellä miehistöllä liikkeellä ollessa. Jiipin aikana kannen tasolle valahtanut ison puoli toimii voimakkaana kannen putsarina raivaten kaiken edeltään heittäen laidan väärälle puolelle. Jos sitten oletkin "sillä" hetkellä kannella selvittämässä "katkennutta fallia", niin noutaja on lähellä :?, vähimmillään tulee uinti reissu.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin, ja reivaaminen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Ja sitten vielä bonuksena dirkkiköysi toimii samalla varanostimena, jos se varsinainen katsoo asiakseen katketa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos se dirkki on pylpyrän kautta säädettävissä siis. Meillä dirkki oli
pleissattu kraanaan, samaan tappiin hekin kanssa. Säätö oli puomin
päässä ihan vain spinnusakkelilla. Suosittelen tätä, mikäli dirkkiä
haluaa pitää kikkapuomin sijaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

ottiatuota

Post by Guest »

Me teimme Demokratian kanssa purjehduskauden mittaisen tahattoman experimentin, kun dirkki unohtui laittaa paikoilleen mastoa nostettaessa eikä jaksettu vaivautua takaisin kraanalle. Yhden kesän käytännön kokeet johtivat siihen, ettei meillä sen koommin ole dirkkiä ollut, todettiin kapistus vallan tarpeettomaksi _meidän käytössä_.

Edellä mainitus käyttötarkoitukset yms. ovat ihan ok ja noista syistähän se dirkki siellä on, mutta ei sitä mihinkään välttämättä tarvitse. Toki se helpottaa montaa operaatiota, mutta ei ole millään muotoa kriittinen vekotin, ainakaan näin pienissä paateissa kuin meidän.

Ville
jarmos
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Sep 30, 2008 23:47 pm
Location: Espoo/Mankkaa

Post by jarmos »

Minulla ei ole dirkkiä ja viime kesänä meni hermot, kun puomi pyöri aina jaloissa. Fene on vedessä, mutta masto vielä maissa. Ajattelin dirkin asentaa, että puomi pysyy yläilmoissa. Maston topissa on vain yksi pyörä ja se on ison fallia varten. Osaisko joku kertoa, mistä dirkin köyden pitää mennä mastosta alas?
Post Reply