salongin pöytä tipahti/kansiluukku

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

salongin pöytä tipahti/kansiluukku

Post by Guest »

hei! onko kellään muulla pöytä tullut alas? eilen laskun yhteydessä kun moottori rämähti päälle pöytä rävähti lattialle, repesi tai halkesi kiinnityskohdastaan, pultit ne pienen pienet oli taipuneet kuin makkarat alas.mitäköhän puuta lienee? veneessä on alkuperäinen kansiluukku, myyjä väitti olevan tiikkiä (tiikkiviilu?) onkohan näin? millä saa kauniiksi? entä jos teetättää muovisen onko kokemuksia istuuko hyvin, paljonko maksoi ja mistä?
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Re: salongin pöytä tipahti/kansiluukku

Post by risto »

Anonymous wrote:veneessä on alkuperäinen kansiluukku, myyjä väitti olevan tiikkiä (tiikkiviilu?) onkohan näin? millä saa kauniiksi? entä jos teetättää muovisen onko kokemuksia istuuko hyvin, paljonko maksoi ja mistä?
Tarkoititko mahdollisesti luukkua, josta on keskusteltu (pitkästi) aikaisemmin http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=113.

Yt,

Risto
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: salongin pöytä tipahti/kansiluukku

Post by Panu »

Anonymous wrote:hei! onko kellään muulla pöytä tullut alas? eilen laskun yhteydessä kun moottori rämähti päälle pöytä rävähti lattialle, repesi tai halkesi kiinnityskohdastaan, pultit ne pienen pienet oli taipuneet kuin makkarat alas.mitäköhän puuta lienee? veneessä on alkuperäinen kansiluukku, myyjä väitti olevan tiikkiä (tiikkiviilu?) onkohan näin? millä saa kauniiksi? entä jos teetättää muovisen onko kokemuksia istuuko hyvin, paljonko maksoi ja mistä?
Tervehdys.

Kyllä pöytä on tullut pari kertaa rymisten alas ja aina halkeaa se lista salongin seinästä mihin se on kiinnitetty :x. Pöytä kannattaa aina kiinnittää yläasenttonsa huolellisesti tappilukollaan. Jos lukko vain työnnetään eikä käännetä hakasta salpaan, niin joskus tapahtuu se ikävä sattumus ja pöytä romahtaa alas.

Itse olen aina näiden kertojen jälkeen irroittanut sen listan puolikkaan seinältä ja liimannut puolikkaan yhteen erikeepperillä. Liiman kuivuttua olen uskollisesti ruuvannut listan takaisin seinään ja pöydän kiinni listaan. Viimeisestä korjauksesat on aikanin kuusi vuotta :lol:.

Ruffin sissänkäynnin luukku on tiikki viilutettua vaneria ja se on meilläkin varsin hapertuneen näköinen. Jos pinnasta saa terveen näköisen hiomalla niin pinnan voi sitten joko öljytä taikka lakata.

Jotkut ovat tehneet polykarbonaattilevystä läpinäkyvän luukun, josta tulvii ihan toisella tavalla valoa veneeseen. Katso linkki http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album59 niin näet mallia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Re: salongin pöytä tipahti/kansiluukku

Post by Guest »

Itse olen aina näiden kertojen jälkeen irroittanut sen listan puolikkaan seinältä ja liimannut puolikkaan yhteen erikeepperillä. Liiman kuivuttua olen uskollisesti ruuvannut listan takaisin seinään ja pöydän kiinni listaan. Viimeisestä korjauksesat on aikanin kuusi vuotta :lol:.

No voi, tuli sama eilen mieleen,mutta kun olen nainen ja blondi ;)pamautin samantien sen risan puolikkaan kirveen hamarapäällä naputellen irti ja ajattelin tehdä/teetättää uuden samanlaisen ja laittaa
paremmat "pultit" ja kenties vahvistuksen. aika painava tuo pöytä, kevyempikin ajaisi saman asian.
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Tuttua on, Nahemassakin pöytä on kerran tullut alas, ja tästä on mainintakin http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P1010038
Haluaisin edelleen muistuttaa sen pöydän olevan kätevän, mutta huolimattomasti varmistettuna vaarallinen.
Itse olen rikkoutuneen pöydän liimannut epoksiliimalla, ja se varmasti parempaa tuohon tarkoitukseen kuin erikeeper, eikä hintaeroakaan juuri ole

Esa
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Nahema wrote: Itse olen rikkoutuneen pöydän liimannut epoksiliimalla, ja se varmasti parempaa tuohon tarkoitukseen kuin erikeeper, eikä hintaeroakaan juuri ole
Esa
Tervehdys

Ensimmäisen kerran kun pöytä räsähti alas kyselin eräältä puusepältä, joka oli rakentamassa asiakkaan veneen sisustaa (siis venepuuseppä?) neuvoa. Hän suositteli minulle Erikeepperiä. Olin itse hieman epäuskoinen, mutta hän rauhoitti minua ja kertoi tehneensä 30 vuotta aikaisemmin itselleen oppipoikana höylän. Höylän hän oli liimannut ylläri ylläri Erikeepperillä ja vielä oli höylä kasassa eikä korjailuun ollut syntynyt tarvetta :!:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Kun huomasin, että tuo pöydän alasrävähtäminen on ihan todellinen ja oikeasti olemassaoleva riski, joka aiheuttaa huonoimmassa tapauksessa mahd. juuri kohdalla olevalle lapselle kallovaurion ja parhaassa tapauksessa vain väliseinään ikävän puuvaurion, niin ostin pienen karbiinihaan ja ruuvasin sen pitämään pöytää paikallaan lisävarmistuksena. Eli haka kiinni seinään ja pöydän reunaan hela, johon jousilukkohaka sitten kiinni.

Toimi ja oli halpa ratkaisu.
Valitettavasti vene myyttiin viime suvena, joten en pääse näppäämään kuvaa em. ratkaisusta...:?
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Kansiluukku

Post by elmo »

Meilllä hiottiin pinnat ja sen jäkeen vedettiin petsilakkaa pähkinä värinen,tosi siisti tuli
Guest

Post by Guest »

no liimaaminen ei tule nyt kyseeseen kun irroitin jo palasen itse pöytälevystä, oli niin sirpalinen että useampi pala olisi tullut.tietääkö kukaan puuseppää?onko heitä enää olemassakaan? mitäköhän puuta se pöytä on? voisi ostaa samaa laatua rikkoutuneen tilalle.
Post Reply