Pohjan kunnostus (FAQ?)

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: harald, Petri

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi » Sat Apr 15, 2006 10:13 am

Kun aihepiiri on jälleen pulpahtanut esiin (kevät on siis ihan oikeasti lähellä), niin uskaltanen heittää seuraavanlaisen kysymyksen: Veneen pohjassa on valkoinen Hempel ("liituava"), joka on talvehtimisen jälkeen aina karmean näköisessä kunnossa. Kuitenkin kostealla "karhunkielellä" pohjan saa pestyä todella hyvännäköiseksi, ja kuivaan pintaan olenkin sitten vetänyt yhden uuden kerroksen. Isommat pojat ovat telakalla sanoneet, että pehmeä maali pitäisi poistaa - tai ainakin vanhaa kerrosta ohentaa - aina ennen uutta kerrosta. Mitenkähän mahtaa oikeasti olla? Tekisi kyllä mieli vaihtaa kovempaan anti-foulingiin, mutta skrabaaminen hirvittää! Ja tietenkin se, mitä maalin alta löytyy :oops:

Guest

Post by Guest » Sat Apr 15, 2006 11:32 am

Niin no, jos oikeasti hirvittää se mitä maalin alta löytyy, niin silloinhan juuri pitäisi keksiä jostain se ahkeruuspuuska ja hoitaa pohja kuntoon.

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi » Sat Apr 15, 2006 14:05 pm

Itse asiassa pohjan kunto ei epäilytä juurikaan. Tulin juuri telakalta ja huomasin, että yksi pressun naruista on syönyt noin 100 cm x 10 cm kokoiselta alueelta koko myrkkymaalin pois. Siistiltähän tuo "pohja" näyttää. Pitäisiköhän tällaista myrkkymaalin poistomenetelmää hyödyntää laajemmaltikin :wink:

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

pohjaremppa

Post by juhanil » Wed May 31, 2006 19:18 pm

Hei, hyvä kun keksit välimaalin (eristysmaalin)! Se ei aina tule mieleen :)
Blakes on hyvä eliönestomaali (valmistaja Hempel), mutta sitä pitäisi
ostaa tänä vuonna varastoon - maali voitaneen kieltää jo ensi vuodeksi :x
-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

jorma
alokas
Posts: 16
Joined: Mon Aug 08, 2005 22:18 pm

Pohjan kunnostus

Post by jorma » Mon Sep 04, 2006 06:34 am

Olen myymässä S/Y Marilynin (en ikimaailmassa olisi halunnut luopua siitä, mutta jälkikasvu vaati isompaa venettä, joka on jo hankittu), ja yhden ostajan kanssa on ollut keskustelua pohjan epoksin uusimisen tarpeellisuudesta.
Miksi sellaista yleensä pitää tehdä veneelle jossa ei - ainakaan myrkkymaalin päälle - näy mitään merkkeja vanhan (25v) pohjamaalin pettämisestä?
terv. Jorma
" Ei kannata yrittää korjata vikaa tai parantaa tautia, jota ei ole olemassa"

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

pohjankunnostus

Post by juhanil » Mon Sep 04, 2006 16:26 pm

jorma wrote:" Ei kannata yrittää korjata vikaa tai parantaa tautia, jota ei ole olemassa"
Hei, tuo slogani pitää joskus paikkansa - entisaikaan tehtiin korjausta ja
kunnossapitoa ilmitulleen tarpeen pohjalta. Nykyisin ollaan aika monasti
siirrytty ennakoivan kunnossapidon puolelle.

Omassa veneessä tutkin pohjan kuntoa ennen pohjatöitä: esiin tuli
mm. se että vuonna 1984 laitettu gelcoat oli paikka paikoin haurastunut
(verkoitus pettänyt) ja kosteusmittari osoitti laajoilla alueilla gelcoatin niin
ikään imeneen vettä.

Koska myrkkyväri oli huono ja se olisi jokatapauksessa pitänyt poistaa,
poistin samantien päällimäiset kerrokset gelcoatia (sama työmäärä)
syksyllä 2005. Keväällä 2006 tein viimeistelyhionnan epoksipinnoitetta
varten. Hiontapaperit: karkea (40 - 80) ja viimeistely (80 - 180).
Epoksi 10 L Temacoat RM 40, myrkky Blakes.

Mielestäni operaatio kannatti :)
-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

Ex feneilijä

Pohjassa vara parempi

Post by Ex feneilijä » Wed Sep 06, 2006 12:07 pm

Lueskelin äsken tuossa aikani kuluksi tuota koko stoori listaa läpi ja se mikä heti tuossa ensimmäisessä jutussa iski mun silmääni oli se, että:

Petri kirjoittaa;

Eli meillä on nyt kahden vuoden myrkyt pohjassa ja tarkoitus olisi hioa niitä pois ja maalata uudet päälle...toivoen että primeri on ok kunnossa...joskin en nyt aivan varmasti tiedä mikä on primeriä, mikä gelcoattia yms.


Onko kyseessä itsekiilloittuva myrkkymaali vai kova?

Jos kyseessä on itsekiilloituva niin en tiedä miksi se sieltä pohjasta pitäisi poistaa ja laittaa uusi tilalle?
On aivan varma tosiasia, että kun skrapalla lähdetään pohjasta maalia raapimaan niin siinä menee useammastakin kohdasta myös primerit alta puhki, joka taas saa aikaiseksi sen, että koko pohjan ''täysi hoito'' tulee tehtäväksi alusta saakka!

Ja edelleen ihmettelen miksi?

Omassa veneessä on Hempelin itsekiilloittuva ollut 7 vuotta alla ja sitä on telalla pistetty lisää sitä mukaa, kun se sieltä hioutuu pois.
Se ei ole lohkeillut, ei halkeillut, koska sehän on varsin pehmeää....
Alle on vedetty geld shield 200 kahteen kertaan.

Jos sitten taas pohjassa on kova myrkky niin siinä on sitten vastassa toden-näköisesti sen poisto ilmeisen lohkeilun vuoksi, joka kertoo siitä ,että alunperin maalia on vedetty sinne pohjaan aivan liikaa ja huonoilla pohjatöillä jos se kerran irtoaa sieltä parin vuoden jälkeen?

Muuten en ymmärrä senkään poiston tarvetta, koska tuskin meistä kukaan ihan huvin vuoksi viitsii alkaa pohjaa puhtaaksi raapimaan, on siinä sen verran puhdetta!

[/quote]

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10484
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 06, 2006 12:49 pm

Eihän sitä kukaan pohjaa hio huvin vuoksi, vaan voiton takia :twisted:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Petri
FE-junkie
Posts: 3905
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Wed Sep 06, 2006 13:57 pm

Ideahan meillä on ollut osittain tasaisemman pinnan saaminen, koska jos aina vain vetäisi uutta myrkkyä vanhojen päälle niin pohjasta tulisi varmaan hiljalleen kumpuileva, kun myrkkykerrosten paksuus vaihtelisi.
Ja ei mekään nyt ihan kaikkea myrkkyä olla aina hiottu pois.

Lisäksi tietenkin kun myrkyt ovat saattaneet vaihtua ainakin värin osalta, niin laskeskeltiin että pito myrkky-myrkky-rajapinnassa ei välttämättä ole paras mahdollinen.

rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin » Wed Sep 06, 2006 14:59 pm

Hei,

kolme vuotta sitten kun hioin pohjan ja vedin uudet primerit, niin vedin pohjaan ensiksi Hempelin kovan myrkyn ja sen päälle pehmeän myrkyn.

Kauden aikana ja viimeistään pohjan pesun myötä lähtee pinnasta pehmeä kerros käytännössä pois. Sitten seuraavana keväänä vedän pelkän pesun jälkeen pehmeän myrkyn yhteen kertaan. Näin ei pääse kertymään turhia kerroksia, jotka hidastavat veden alaisen rungon kuivumista.

Varsin pienellä vaivalla olen päässyt viimeisinä vuosina. Jos vaurioita ilmenee, niin tarvittaessa primeria ja vastaavalla tavalla myrkyt päälle, mutta toistaiseksi olen välttynyt tältä.

Tällä menetelmällä ammattilaisten mukaan selviää helpostikin 10 vuotta ilman rungon vettymistä. Eli, pohjan hionta on seuraavan kerran aikaisintaan silloin edessä.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2041
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Wed Sep 06, 2006 15:55 pm

rpuustin wrote: Kauden aikana ja viimeistään pohjan pesun myötä lähtee pinnasta pehmeä kerros käytännössä pois. Sitten seuraavana keväänä vedän pelkän pesun jälkeen pehmeän myrkyn yhteen kertaan. Näin ei pääse kertymään turhia kerroksia, jotka hidastavat veden alaisen rungon kuivumista.
Jos joka vuosi maalaa kuitenkin yhden kerroksen, niin kyllä siinä pidemmän päälle kertyy pohjaan lisää maalia. Itse pyrin välttämään jokavuotista maalausta. Toissa keväänä vedin uudet primerit ja kaksi kerrosta itsehioutuvaa myrkkyä. Viime keväänä en maalannut pohjaa, enkä usko että ainakaan vielä ensi keväänä joudun sitä tekemään.

Syksyllä painepesurilla limat pois, muuten yritän välttää turhaa pesemistä, koska siinä liukenee aina kallista ja ympäristölle haitallista tavaraa...

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Pohjan kunnostus

Post by juhanil » Sun Sep 10, 2006 00:10 am

harald wrote:Eihän sitä kukaan pohjaa hio huvin vuoksi, vaan voiton takia :twisted:
Heippa, juuri niin - ja voiton takaa mahdollisimman sileä pohja :)
Elikkä vaikka purkkarin nopeus on suhtkoht hiljainen, eroa toisiin
veneisiin tuo vääjäämättä omalta osaltaan pohjan vastus - näin
etenkin kilpailuissa. Matkailussa ero ei liene varteen otettava.
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

User avatar
olpalon
kokelas
Posts: 217
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Pohjan kunnostus (FAQ?)

Post by olpalon » Mon Apr 26, 2021 14:49 pm

Tuoretta hintatietoa ja samalla ei yllätystä, että pohjan lasimurskapuhallus pk-seudulla 800 € + alv ml. suojaus ja siivous.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772

Post Reply