Pohjan kunnostus (FAQ?)

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: harald, Petri

Petri
FE-junkie
Posts: 3905
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Pohjan kunnostus (FAQ?)

Post by Petri » Wed Apr 13, 2005 15:04 pm

Tässä miettiessäni taas sitä mitä pohjalle pitäisikään tehdä, tuli mieleen että tietyistä asioista voisi tehdä Stickyjä tai sitten ihan erillisen FAQ-osion foorumiin...tämä siis palvelisi huonomuistista feneilijää, joka voisi kevään tullen helposti katsoa yhden topicin, johon olisi koottu viestit pohjan kunnostuksesta, moottorihuollosta jne.

Koska oma antini tähän olisi lähinnä "Kait sille pohjalle jotain tarttis tehrä" niin keskityn kysymään :)

Eli meillä on nyt kahden vuoden myrkyt pohjassa ja tarkoitus olisi hioa niitä pois ja maalata uudet päälle...toivoen että primeri on ok kunnossa...joskin en nyt aivan varmasti tiedä mikä on primeriä, mikä gelcoattia yms.
Vesihionta vaiko kuivahionta?
Vaihtoehdot siis ovat Haraldin ehdottama (toinen topicci) hiominen 180 paperilla märkänä ( eli siis ilmeisesti heitellään vettä pohjaan ja sitten hiotaan käsin...voiko tässä käyttää epäkeskoa hiomakonetta?)
tai sitten kuivahionta samaisella hiomakoneella.
Kumpi olisi parempi, nopeampi ja poistaisi lähinnä myrkyn, eikä primeriä.
Paperin karkeuksistakin olisi kiva saada infoa, koska saunarempassa käytetyt karkeudet taitavat olla liian järeää kamaa veneeseen.

Sitten taas köli. Viime syksynä painepesuri repi kölistä maalia ja primeriä ihan teräkseen asti ja jotain tarvitsisi nyt tehdä asialle.
Kölin täyshoito työmäärineen ei houkuta, joten paikkauslinjalle mennään, mutta miten?

Oma ideani on ensin hioa kölin myrkyt normaalisti pois.
Tämän jälkeen sitten aletaan levittämään ohutta primeriä? teräksen päälle ja osittain toki siihen paikan ympärillekin...lopulta sitten parin kerroksen jälkeen annetaan olla, kunnes muun maalauksen yhteydessä myrkyt taas päälle.
Vai?
Mitä materiaaleja tuossa pitäisi nyt käyttää, kun kerta ihan teräskin on näkyvillä.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2242
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Wed Apr 13, 2005 16:17 pm

Tervehdys.

Noin ihan alkajaisiksi kysyn minäkin: Miksi haluat vanhat myrkyt pois pohjasta? Onko vanha maali lohkeillut ja huonosti kiinni? Onko pinta ehjä, mutta maalipinta on vain paksu?

Eli takaisin siihen menetelmä osastolle. Myrkkymaali on nimensä mukaan "myrkyllinen " siis todellisuudessa kaiketi haitallinen. Myrkkyjen myymiseen ja ostamiseen taitaa tarvita viranomaisen luvan.

Mielestäni paras vaihtoehto on käyttää skrabaa, eli raapia maali irti pohjasta. Se on huomattavasti kevyempi savotta kuin hiominen ja eteneekin nopeampi. Luonnon ja ympäristön kannalta olisi paras levittää veneen alle yhtenäinen muovi, jolle irronnut maali tippuu ja josta sen voi kerätä talteen asianmukaisesti hävitettäväksi. On myös olemassa skraboja, joihin voidaan liittää pölynimurin letku kahvaan ja siten kerätä talteen ympäristöön muutoin leviävän maalin jätteet. Itse skrabasin pohjan viime keväämä. Myrkky oli sen verran löyhässä, eettä primer pinta jäi ehjäksi :D. Tämän jälkeen hioin pohjan (tasohiomakoleella kuivana :oops:, tosin hengityssuojainta käyttäen) ja sitten maalasin uuden myrkkymaalin tasaiselle pölystä puhdistetulle pinnalle.

Hionnassa vesihionta on parempi vaihtoehto kuin kuivana hionta, koska märkänä hiomapaperi pysyy paremmin auki ja sen tukkeuduttua voidaan pinta saada auki huuhtelemalla. Samalla saadaan maalipöly sidottua veteen, ettei sitä tarvitsisi tarpeettomasti hengitellä. Eli hiomapaperi kastellaan (miksei myös pohjakin) ja hiotaan käsin. En ole vielä törmännyt vesihiontaan sopivan hiomakoneeseen, joten se siitä. Lisäksi sähkö ja vesi on tunnetusti varsin huono yhdistelmä. Et kait halua uusia sähkökiharoita hiuksiisi?

Kölille tekisi porakoneella teräharjalla taikka lamellilaikalla ruosteisten osien puhdistuksen ja maalaisin pinnat 2-komponenttisella primerilla vahintään 5 kerrosta, joista ensimmäinen maalataan ennen kuin pöly kerinnyt laskeutumaan. Mielestäni teräsharja on parempi kuin laikka koska se "yltää" paremmin valuraudan huokosiin. Maalauksen jälkeen 2-komponenttisella pakkelilla kuopat yms epätasaisuudet peittoon ja pari kerrosta primeria taas pintaan. Vasta tämän jälkeen uutta myrkkyä levittämään. Muista 2-komponenttisten maalien ylimaalausajat ja ohjeet (lämpötila koskeus yms.) :!:.
Ystävällisin veneily terveisin PR

Petri
FE-junkie
Posts: 3905
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Wed Apr 13, 2005 16:31 pm

Panu wrote:Tervehdys.

Noin ihan alkajaisiksi kysyn minäkin: Miksi haluat vanhat myrkyt pois pohjasta? Onko vanha maali lohkeillut ja huonosti kiinni? Onko pinta ehjä, mutta maalipinta on vain paksu?
Eikös vanhoja myrkkyjä ole tapana ottaa pois ennen uusien maalaamista...tai ainakin näin olemme aina menetelleet.

Tokihan sitä voisi kokeilla vain vetää kevyesti hiomapaperilla märkänä ja sitten jonain toisena päivänä vain vetää uuden myrkykerroksen (tai kaksi) päälle...mutta myrkyn tarttuminen vain lähinnä on kysymyksenä.
Eli takaisin siihen menetelmä osastolle. Myrkkymaali on nimensä mukaan "myrkyllinen " siis todellisuudessa kaiketi haitallinen. Myrkkyjen myymiseen ja ostamiseen taitaa tarvita viranomaisen luvan.
Lupa, viranomaiset...ilmeisesti nuo Mille solot/dynamicit yms. eivät sitten olekaan myrkkymaaleja, vaikka sellaisiksi niitä olemme aina kutsuneet.
Kölille tekisi porakoneella teräharjalla taikka lamellilaikalla ruosteisten osien puhdistuksen ja maalaisin pinnat 2-komponenttisella primerilla vahintään 5 kerrosta, joista ensimmäinen maalataan ennen kuin pöly kerinnyt laskeutumaan. Mielestäni teräsharja on parempi kuin laikka koska se "yltää" paremmin valuraudan huokosiin. Maalauksen jälkeen 2-komponenttisella pakkelilla kuopat yms epätasaisuudet peittoon ja pari kerrosta primeria taas pintaan. Vasta tämän jälkeen uutta myrkkyä levittämään. Muista 2-komponenttisten maalien ylimaalausajat ja ohjeet (lämpötila koskeus yms.) :!:.
Jep, ruoste pitänee tosiaan saada pois...pitää vain toivoa ettei metalliharja sitten revi myös kaikkea ympäröivää primeriä täysin auki.
Ensi viikonloppuna pitäisi olla "riittävän" lämmintä, koska primeri taisi vaatia n. 10 astetta kuivuakseen.

Pakkelilla tarkoitat mitä?

Tärkein kysymyshän on toki se, että eihän myrkkyjä tarvitse vetää erityisen pikaiseen hiomisten jälkeen...koska myrkkyjen jälkeen kuitenkin lasku olisi tehtävä parin viikon säteellä ja sen takia ei viitsisi ihan vielä maalata pohjaa, koska laskuajankohta on yhä epäselvä.

Guest

Post by Guest » Wed Apr 13, 2005 18:39 pm

Jos tosiaan pelkästä tarttumisesta on kysymys, niin älä ihmeessä rupea noin isoon hommaan. Kyllä myrkkymaalit vanhan myrkyn päälle tarttuu.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10484
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Apr 13, 2005 19:33 pm

Ainakin Helsingin puolella on liikuntavirasto antanut uudet ohjeet joissa
mm kielletään yksiselitteisesti joitain pesuaineita, vaaditaan muovia
veneen alle sekä kaikkea muuta joka on hiuksia nostattavaa. Kannattaa
katsoa

http://www.hel.fi/ymk/ymparistosuojelum ... SET_KP.pdf

Suosittelen hyvälaatuista skrabaa, sillä on vaikempi hioa pohja aalloille
ja se mikä on irtoakseen irtoaa kyllä kohtuu vaivalla vrt hiomakoneeseen.

Jos kölistä lohkeilee ja painepesurilla irtoaa niin antaisin ensin kunnolla
lisää painepesuria ja sen jälkeen palmikoidulle teräsharjalla pikkurälläkk-
ään kiinnitettynä. Tämän jälkeen Hempelin ohjeita noudattaen primereita
jotain *vähintään* viisi kerrosta, paksusti. Samalla kannattanee lami-
noida kölisauma umpeen sen jälkeen kun kölipultit ovat vedetty oikeaan
momenttiinsa (usko pois, liian löysällä ovat).

Siinä nyt alkuun vähän ohjeita.

Primeriksi voin suositella Teknoksen Inerta Primer 5. Osta kaksi
purkkia á 3l josta toinen esim valkoinen ja toinen punertava niin sujuu
maalaaminen *paljon* helpommin ja kalvon paksuus on helpommin
todettavissa. Arvaa miksi me vedimme ensin primereita ensin
kertaalleen 2000 ja uudestaan keväällä 2003...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10484
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Apr 13, 2005 19:35 pm

Ja jotta tuon primereiden veto onnistuisi oikein pitäisi kölin ja
ympäröivän ilman lämpötilan olla *vähintään* 10°C ympäri
vuorokauden
. Tämä siis yleisesti epoksien kanssa läträillessä.
Käytännössä tuo tarkoittaa primereiden vetoa joskus heinäkuussa
jos ulkona tekee tai on ilman sähköä jotta voisi jonkinlaisen teltan
tehdä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Guest

Post by Guest » Thu Apr 14, 2005 07:20 am

Eihän tuo liikuntavirasto kiellä muuta kuin hiilivetyliottimia sisältävät pesuaineet. Sellaisia varmaan jokainen itsekin ymmärtää olla maahan päästämättä, vai kuinka?

oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi » Fri Apr 15, 2005 21:29 pm

Seuran kautta liikuntavirastoon yhteydessä oltuani veikkaan, että liikuntavirasto tulee muutaman vuoden sisällä vaatimaan erillisen pesupaikan myrkkymaaleille. Tämähän on jo arkipäivää käsittääkseni esim. Saksassa, missä pesu on sallittua ainostaan asfaltoiduilla telakka-alueilla, missä on asianmukaiset viemärikaivot.

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Wed Apr 20, 2005 14:53 pm

Minulla on se tilanne, että pohjassa on ollut VC-17 maalia. Kysyin Hemple Hard Racing-maalia myyvästä liikeestä, miten voin vaihtaa Hard Racing:iin.
Vastaus oli, että vanha vc-17 kerros on saatava pois ja laitettava uusi primer, kun primerin kunto ei ole tiedossa.
Primeriä sitten vedellään kai neljä kerrosta ja sitten (kova maali) Hard Racing päälle. Seuraavana vuonna homma on sitten kuulemma helppo ja voidaan vetää Hard Racingin päälle jotain itsehioutuvaa.

Olin aikanaan ulko- ja sisämaali myyjänä maalikaupassa. Perusperiaate on kai, että eri liuotinaineilla varustetut maalit eivät yleensä käy päällekkäin. En tiedä myrkkymaalien liuttomista, mutta tämäkin seikka saattaa vaikuttaa asiaan.
Perttu, satunnainen purjehtija

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2242
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Wed Apr 20, 2005 21:31 pm

pjtuomaa wrote:Minulla on se tilanne, että pohjassa on ollut VC-17 maalia. Kysyin Hemple Hard Racing-maalia myyvästä liikeestä, miten voin vaihtaa Hard Racing:iin...
Tervehdys

Aloitetaan taas kysymyksellä: Miksi haluat vaihtaa pohjamaalin tyyppiä ja valmistajaa? Onko nykyinen primeri huonokuntoinen ja irtoaa sekä lohkeilee?

Itse en jaksaisi käydä läpi pohjan putsausta, ilman jotain painavaa syytä. Pohjan putsaus gelcoatille on kosminen homma, jonka aikana kerkiää moneen kertaan ihmetellä homma oikeutusta ja mielekkyyttä :roll:. Homma rupeaa varmasti puristelemaan, jos venettä joutuu huoltamaan vähänkin pidemmän matkan takaa... :wink:. Jo primerin ylimaalausajat pitävät sinut vuorotellen maalaushommissa ja odottelemassa. Lisäksi 2-komponenttisten maalien "kuivuminen" tarvitsee lämpöä, jota on kunnolla tarjolla vasta toukokuun lopulla.

Eli kaukoparantajan ohje on seuraava: Jos pohja on ehjä ja edellisellä kaudella ei pohjassa kasvanut juurikaan rehua taikka näkkiä, niin lähtisin maalaan vanhan kaavan mukaan. "If it aren't broken, don't fix it" on hyvä perusoppi tähänkin puuhaan. Jos vene on ollut hyvällä hoidolla ja vastuullisella omistajalla, niin uskon primerien olevan kunnossa. Ja voihan aina entiselle omistajalle pirauttaa puhelimella ja kysyä kuinka se pohjan laita on ja kuinka se tuli tehtyä? Tämän jälkeen voit tehdä vasta johtopäätöksiä ja suunnitella toimenpiteitä. Esim meillä on olleet samat 2-komponentti primerit pohjassa vuodesta -87 ja kiinni pysyy kuin tauti (mikä oli mielestäni hyvä asia). En näe mitään syytä repiä ehjää primeriä pois vain rakkaudesta taiteeseen :oops:. Viime keväänä sain lohkeilevan myrkyn raapimalla irti, mutta primeria en. Myrkky tosin oli tuota itsekiillottuvaa mallia, mikä helpottaa sen irtoamista.

On totta, ettet voi VC-17 päälle maalata muuta kuin VC-17:ta, koska VC:n sisältämän teflonin päällä ei muut maalit pysy. Tämä tietenkin rajaa hieman mahdollisuuksia "säveltää". Mutta jos homma on ollut toimiva, niin mikä ettei.

Miksi muuten haluat hard Racing maalin pohjalle primerin päälle ja vasta sen päälle itsekiillottuvan maalin? Meiksei suoraan asiaan. Kovat maalit perustuvat usein esim kuparin ja biosidien yhteisvaikutukseen. Molemmat tehoaineet liukenevat veteen ja jos ajattelit varautua itsekiillottuvan maalin pinnan "puhkeamiseen" kesken kauden, niin en usko kovan maalin olevan enää kovinkaan aktiivinen varsinkaan vuosien jälkeen maalaamisesta... :?.

Noissa itsekiillottuvissa on muuten se hyvä puoli, että ne irtoavat syksyllä tehokkaalla painepesurilla melko hyvin. Tämä vähentää merkittävästi tulevia hionta tai raaputus hommia :).

Eli jos ei tullut selväksi niin luotan ja seuraan näissä asioissa KISS filosofiaa. Sehän tarkoitti muistaakseni jotain seuraavaa: Keep It Simple Stupid.... 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Fri Apr 22, 2005 10:12 am

Panu wrote:
pjtuomaa wrote:Minulla on se tilanne, että pohjassa on ollut VC-17 maalia. Kysyin Hemple Hard Racing-maalia myyvästä liikeestä, miten voin vaihtaa Hard Racing:iin...
Tervehdys

Aloitetaan taas kysymyksellä: Miksi haluat vaihtaa pohjamaalin tyyppiä ja valmistajaa? Onko nykyinen primeri huonokuntoinen ja irtoaa sekä lohkeilee?
VC-17 oli hyvä maali, mutta sitäpä ei enää saa. Ei ainakaan tuota perinteistä myrkkyjen myrkkyä. Viime kesänä VC-17 oli maalattu jonkun "eko-maalin" päälle, ja tuloksena oli aivan kauhea näkinkenkä populaatio. Ja luotan aika vahvasti noihin maalivalmistajien ohjeisiin. Primerin kunnosta en vielä tiedä, koska en ole maalipintaa vielä hionut pois.
Perttu, satunnainen purjehtija

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2242
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Fri Apr 22, 2005 13:51 pm

pjtuomaa wrote:VC-17 oli hyvä maali, mutta sitäpä ei enää saa. Ei ainakaan tuota perinteistä myrkkyjen myrkkyä.

Tervehdys

Onko VC-17 joutunut muidenkin "hyvien" maalien mukana pannaan? Eli saako VC-17 maalista jotain "eko" versiota, vai onko myynti kokonaan kielletty? Jos on homma jumissa, niin muistaakseni VC:n keksijä perusti oman tuotteen samalla konseptilla nimeltää LeFant. Saako sitä mistään, koska sen nyt luulisi olevan paremmin yhteensopivaa VC:n kanssa kuin joku muu.

Muistaakseni International totesi, että nykymaaleilla pitää vetää kaksi kerrosta entisen yhden kerroksen sijaan. Muuten näkki perii... :D.
pjtuomaa wrote: Viime kesänä VC-17 oli maalattu jonkun "eko-maalin" päälle, ja tuloksena oli aivan kauhea näkinkenkä populaatio. Ja luotan aika vahvasti noihin maalivalmistajien ohjeisiin. Primerin kunnosta en vielä tiedä, koska en ole maalipintaa vielä hionut pois.
Otan osaa. Tiedän tunteen, kun vene nousee ylös vedestä ja huomaa pohjan värin vaihtuneen kauden aikana... :x. Ottaa meinaan pattiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka » Sun Apr 24, 2005 19:40 pm

Lefantia saa ainakin Vestekistä Suomenojalta Espoosta, ja erittäin Vestekkimäiseen hintaan. Vai olisiko LeFanttimaiseen hintaan?

fendert

Nitromors

Post by fendert » Thu Apr 13, 2006 08:42 am

Tein homman viime talvena 15 vuotiaaseen pohjaan jossa oli musta
vc17 epoksi alla.
Rautakaupan Nitromors on aika hurja maalipoistaja mutta oikein
käytettynä maali pehmenee ja irtoaa skrapan leveinä lastuina.
Velli levitetään enintään vähän lämmöstä riippuen 40x40 cm alueelle
ja skrapataan heti tarkoittaa heti ja huuhdellaan heti runsaalla
vedellä.Kumikäsineet kumisaappaat ja lasiset silmälasit.
Nitromors menee vaikka kuituihin saakka ellet saa kaikkea pois heti.
29 jalkaisen pohjaan meni 1 päivä. Sitten 100 vesihionta ja
pohja oli primeria ( kolme kerrosta ) vaille.
Näissä Nykran tekemissä veneissä on usein ontot poikittaispalkit.
Älkää missään tapauksessa päästäkö öljyä pilssiin. Menee palkkien
liitoslaminaatin ja pohjalaminaatin väliin ja liitoslujuudet heikkenevät
70 %

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Thu Apr 13, 2006 10:36 am

Tuo yllä oleva kirjoittamani juttu oli onneksi vuoden vanha.
Jonkun feneilijän vinkkien perusteella vedin vuosi sitten vc17:n päälle Yacht Primeria (hopean värinen) kaksi kerrosta ja sitten kaksi kerrosta Blakesin maalia. Ja syksyllä pohja oli kuin unelma! Eli eipä ollut pakko poistaa vc17:ää, yacht primer puri kiinni ja Blakes oli kohtuuhintainen ja piti kasvustot loitolla. Suosittelen!
Perttu, satunnainen purjehtija

Post Reply