yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

HansO
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Yanmar 1gm10

Post by HansO » Thu Jan 30, 2020 20:02 pm

Moi kaikki,
Ostin fe83 purjeveneen jossa on yanmarin 1gm10 moottori vuodelta 2001. Olen yrittänyt saada sitä käymään, mutta kone ei tunnu jaksavan käydä itse. Polttoaineen syöttö on nyt ilmattu kolmesta kohdasta suuttimelle asti. Konetta kun starttaa se käy selvästi, mutta heti kun starttauksen lopettaa, niin kone ei jaksa jatkaa pyörimistä kuin muutaman sekunnin. Pakoputkesta tulee myös palamatonta tavaraa ulos. Osaako joku sanoa onko normaalia, että jos konetta pyörittää kampiakselin siimapyörästä kädellä, niin kone pyörii hyvin herkästi, eikä puristuksia tunnu merkittävästi. Eikös tämä viittaa, että puristukset pakenevat jotain kautta ulos sylinteristä? Vai onko tämä normaalia tälle koneelle? Olen lukenut, että näissä menee kansi 20 v jälkeen, joka sopisi koneen ikään. Vakavampi mahdollinen vaurio olisi tietenkin vaurioitunut mäntä. En ole vielä tarkistanut venttiilin välyksiä, mutta olettaisin, että venttiilit eivät olisi ruvenneet kantamaan itsekseen. Tämä mahdollinen koneremppa huomioitiin veneen hinnassa, joten tämä ei tullut täysin yllätyksenä.
Kiitos jo etukäteen vastaajille.

mihor
kokelas
Posts: 154
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Yanmar 1gm10

Post by mihor » Thu Jan 30, 2020 21:09 pm

Joo, kuulostaa että puristukset puuttuvat. Kunnossa olevaa konetta on suhteellisen vaikea pyörittää käsin puristusvaiheen ohi.

Kokeilisin ehkä näitä ihan alkuun:

Venttiilikopan kyljessä on "puolipuristusvipu", onko sillä mitään vaikutusta ja onko se varmasti puristusasennossa (muistaakseni vaakasuorassa eteenpäin).

Seuraavaksi voisi tosiaan säätää venttiilien välykset oikeaksi.

Jos venttiilien säädöstä ei ole apua ja puristukset selvästi puuttuvat, epäilisin seuraavaksi syöpynyttä sylinterinkantta.
s/y Mariko, FIN-2380

HansO
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Yanmar 1gm10

Post by HansO » Thu Jan 30, 2020 21:35 pm

Kiitos vastauksesta. Näin vähän ajattelin ettei ole normaalia, että tämä pyörii noin helposti. Puolipuristin on koneessa vaakatasossa, ja startatessa kun sitä nostaan, niin kone pyörii hiukan helpommin. Tarkistan seuraavaksi ventiilien säädöt ja sitten täytyy ottaa kansi irti.

HansO
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Yanmar 1gm10

Post by HansO » Sun Feb 02, 2020 20:48 pm

Moi. Kävin tänään purkamassa konetta. Katsoin ensin, että venttiilit eivät kantaneet, ja tämän jälkeen otin kannen irti. Mäntä ja sylinteri näyttivät naarmuttomilta. Kannen tiiviste oli huonossa kunnossa, ja männän päällä oli öljyä. Kansi itse näytti ehjältä, mutta tätä pitää tutkia vielä tarkemmin valossa. Olisiko käyny niin hyvä tuuri, että syy kadonneisiin puristuspaineisiin olisi rikkoutunut kannentiiviste tai venttiilit. Tuo kone on seissyt varmaankin aika monta vuotta. Kuitenkin kun kone on nyt auki niin täytyy viedä kansi huoltoon. Osaako joku suositella hyvää paikka Helsingin seudulla joka osaisi työstää kannen? Mitenkäs tuo suutin, onko joku käyttänyt sitä huollossa vai mennäänkö sillä niin kauan kuin kone käy? Hyvä asia oli, että kone tuli auki nyt, kaikki jäähdytysreiät olivat tukossa kovasta kalkista. Ilmeisesti tuota ei ole ikinä huuhdeltu hapolla.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2195
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Yanmar 1gm10

Post by Panu » Sat Feb 08, 2020 17:20 pm

HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
.... Mäntä ja sylinteri näyttivät naarmuttomilta.

Tervehdys

Tuo on hyvä lähtökohta :D
HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
....Olisiko käyny niin hyvä tuuri, että syy kadonneisiin puristuspaineisiin olisi rikkoutunut kannentiiviste tai venttiilit...

Puristuspaine voi myös kadota männän ja sylinterin välistä kampikammioon, jos männänrenkaat ovat kuluneet tai pikeentyneet, niin että ne ovat jumissa urissaan eivätkä pääse liikkumaan ja tiivistämään mäntä sylinteri rajapintaa. Renkaita voit yrittää liottaa puhtaiksi jättämällä männän päälle sopivaa liuotinta (esim petrooli), mikä sylinterin sisäpintaa pitkin alas valuessaan liuottaisi pikeymiä. Tuo hoidon voit joutua tekemään useastikin. Itse tein tuota spray öljyllä, joka ohuena mahtui tuohon rakoon. Toistin käsittelyn 5-6 kertaa 2 viikon aikana Muistathan kuitenkin vaihtaa moottorin öljyt tämän käsittelyn jälkeen koska käytetty liuotin päätyy lopulta sinne. Venttiilien tiiveyden seeteihinsä voit testata spray öljyä ruiskuttamalla imu ja pakokanavaan ja tutkimalla tuleeko se venttiileistä läpi. Sylinterin kannessa voi myös olla halkeama, josta puristuspaine pääsee karkuun. Halkeaman löytäminen voi olla vaikeaa ja vaatia koeponnistuksen.
HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
... Mitenkäs tuo suutin, onko joku käyttänyt sitä huollossa....

Moottori on liki 20 v vanha, eikä käyntitunneista tiedä kukaan. Suuttimen koeponnistus maksaa luokkaa 40% uuden suuttimen hinnasta hankinta lähteestä riippuen, joten puntaroi se mielessä asiaa
HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
...kaikki jäähdytysreiät olivat tukossa kovasta kalkista. Ilmeisesti tuota ei ole ikinä huuhdeltu hapolla.
Kattilakiven poistoon käy apteekista saatava sitruunahappo. Itse osti 2 pussia a100g ja sekoitin sen n. 5L veteen. Moottori käyntiin ja happoliuoksen imu- ja paluuletkut ämpäriin, koneen käyntiin ja käyttö, niin että lämpö summeri soi, jäähtymisen odottelua luokkaa 1h ja sama uudelleen, jonka jälkeen systeemin huuhtelu makealla vedellä.
Ystävällisin veneily terveisin PR

HansO
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Yanmar 1gm10

Post by HansO » Sat Feb 08, 2020 22:35 pm

Moi,
Sain kannen irti ja purettua. Syy alhaisiin puristuksiin selvisi. Pakoventtiilin ja kannen tiivistepinnat olivat ruostuneet täysin, eikä niissä ollut yhtään tasaista tiivistepintaa. Kansi on menossa moottorikoneistamoon ja pakoventtiili pitää uusia. Nyt varmaan kannattaa tarkistaa pakomutka, onko tuo vuotanut vettä pakoventtiilille vai miten kosteus on päässyt tuonne. En ole ennen nähnyt näin pahasti ruostunutta venttiiliä ja kannen seetiä. Sainkin tuosta toisesta ketjusta vinkkiä mihin kannattaa viedä Helsingin seudulla. Muuten kone vaikuttaa olevan kunnossa. Tämä yanmar on kyllä yksinkertaisin kone jonka olen aukaissut. Sen takia varmaankin ne toimivat niin kauan.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2195
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Yanmar 1gm10

Post by Panu » Sun Feb 09, 2020 16:25 pm

HansO wrote:
Sat Feb 08, 2020 22:35 pm
Moi,
Sain kannen irti ja purettua. Syy alhaisiin puristuksiin selvisi. Pakoventtiilin ja kannen tiivistepinnat olivat ruostuneet täysin, eikä niissä ollut yhtään tasaista tiivistepintaa. Kansi on menossa moottorikoneistamoon ja pakoventtiili pitää uusia.
Tervehdys

Tuo on aika yleinen syy puristusten häviämiseen. Näin kävi meilläkin.
HansO wrote:
Sat Feb 08, 2020 22:35 pm
Nyt varmaan kannattaa tarkistaa pakomutka, onko tuo vuotanut vettä pakoventtiilille vai miten kosteus on päässyt tuonne.
Mixing elbou on yksi potentiaalinen vikaantumisen paikka, muttei ainut. Meillä pakokanavan ja vesitilan väliseen seinämään oli tullut särö / halkeama, josta vesi pääsi vuoamaan pakokanavaan ja siitä alas syövyttämään venttiiliä ja sen seetiä. Meidän halkeama löytyi ihan katsomalla termostaatti kotelon reiästä sisään. Siellä näkyi vaaleassa kattilakivi pinnassa pystysuuntainen musta viiru nokea, joka oli tunkeutunut halkeamasta läpi pakokaasujen mukana. En uskonut korjaushitsauksen olevan pysyvä ratkaisu, joten hankimme uuden kannen. Kaikki rempassa tarvittavat osat dokumentoin tänne foorumiin, josta etsivä sen tiedon löytää.
HansO wrote:
Sat Feb 08, 2020 22:35 pm
Tämä yanmar on kyllä yksinkertaisin kone jonka olen aukaissut. Sen takia varmaankin ne toimivat niin kauan.
Insinööritieteessä monesti toteutetaan KISS periaatetta: Keep It Simple Stupid
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9900
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Wed Mar 11, 2020 14:01 pm

Kannen, suuttimen ja öljyputket tilasin muutama viikko sitten bikeworldilta larusta. Pakokäyrän tilasin juuri exhaustelbow.com:ista, näillä kursseilla sen hinnaksi tuli noin 128 €. Päälle tulee tietenkin verot, arvonlisäverot, sakot ja rangaistusmaksut joten katsotaan mitä sen lopulliseksi hinnaksi vielä tulee. Yanmarin tekele olisi ollut 260 €(?).

Palokammio pitää saada irti vanhasta kannesta. Katsotaan millainen savotta siitäkin tulee.

Tuolla tavalla testasin oman käyrän;

Image

Eli ruuvilla pöydänreunaan kiinni ja teipillä vesiletkun reikä umpeen. Sitten kaataa vettä putkien väliseen tilaan ja odotetaan. Jos yhtään kostuu niin vaihtoon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

HansO
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: yanmar 1 gm

Post by HansO » Sat Mar 14, 2020 14:15 pm

Moi. Voisin päivittää tilannetietoja kansirempasta. Eli syy puuttuviin puristupaineisiin oli vuotava pakoventtiili. Tämä korjautui uudella venttiilillä ja läppämällä seetin ensin vanhalla venttiilillä ja sitten uudella. Käsin tuo läppäys ei onnistunut mutta, akkuporakoneella ja karkealla hiomatahnalla sai seetin pinnan tasaiseksi. Nyt konetta ei pysty pyörittämään kampiakselin päästä. Kone käynnistyy nyt heti kylmänäkin ja käy hyvin tasaisesti. Samalla vahdoin kannentiivisteen ja termostaatin. Kansi on kohtuu syöpynyt, mutta eiköhän sillä pari vuotta mennä. Täytyy muuttaa jossain vaiheessa jäähdytys suljetuksi. Tässä samassa asensin konetilaan hyvän valaistuksen, joka helpottaa jatkossa remontointia.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9900
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Sun Mar 15, 2020 00:48 am

En suosittele muuttamaan suljetuksi, ellei sinulla ole uutta kantta. Kasvanut paine viimeistään löytää kyllä orastavatkin halkeamat.

Jos on tarvetta toimivaan kanteen niin niitä alkaa kyllä löytymään joka toisesta korttelista :)

Hyvä että kone lähti käymään. Oma kone on tallissa edelleen ilman kantta. Viidettä viikkoa odotan boatworldin listausta osista, vaikka osat tilattiin jo silloin kahden viikon toimitusajalla. Pakokäyrä on ilmeisesti kyllä tulossa, mutta tullihan on siinä välissä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9900
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Mon Mar 30, 2020 11:49 am

Kävin läpi tilaamaani osalistaa, ja wikissä olevaa osalistaa. Eroa on tuon osan verran: "1 kpl 104884-59170 8mm extra thick copper washer ".

Minulla on listassa 4 kpl tavallista kupariprikkaa. Mihin se extrapaxu olisi menossa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9900
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Thu Apr 02, 2020 14:58 pm

Noin 30 € oli tullimaksu, arvonlisävero, raippamaksu ja rangaistusmaksut yhteensä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Post Reply