Page 2 of 9

Posted: Sat Oct 06, 2012 22:21 pm
by avoipio
Huuhtelin koneen vastavirtaan eli vesi sisään termarikotelon yläpäästä (itse termostaatti toki poistettu) niin, että kotelon alapäässä oli tulpalla varustettu letku. Samoin tulpattu letkunpätkä haaroittimessa, joka on heti pumpun jälkeen. Melkoisen samea ja ruskea vesi virtasi ulos. Panin lopuksi systeemiin pullollisen Bilteman jäähdyttimen putsausainetta sekoitettuna 5 litraan vettä, mutta se ei enää juurikaan irroitellut karstoja. Koneen oikeassa kyljessä lohkon alapäässä oleva veden poistotulppa tiputteli avattuna laiskasti pisaroita, joten auki ja rassaus ja vesihuuhtelu. Melkoinen musta lietehän siitä tuli. Tuloksena vesi virtasi solkenaan niin kuin pitääkin. Irroitin lisäksi vesipumpun jälkeisen haaroituskappaleen sekä sinkin ja suihkuttelin vielä vettä kaikista avoimista rei'istä. Enempää ei taida voida tehdä irroittamatta kantta, mutta se on jo isompi juttu.

Näyttäisi siis siltä, että vastavirtaan huuhtelemalla saa parhaan tuloksen eikä mitään jäähdyttimen putsausaineita kannata käyttää.

Pakoputkeen saa mukavasti vettä puutarhaletkusta kun säätää suunnilleen samanlaisen pärskytyksen kuin koneajossakin syntyy. Varmuuden vuoksi kannattaa katkaista ensin pakoputken vedensyöttö ja vasta hetken päästä sammuttaa kone.

Posted: Mon Oct 08, 2012 09:41 am
by FE-Sillanpää
redwood wrote:Jos termostaatti puuttuu kokonaan voiko kuumassa koneessa liian suuri määrä jäähdytysvettä ohjautua kannen ohi suoraan pakoputkeen?
Termostaattihan on t-haarassa, ilmeisesti se avaa reitin joko-tai periaatteella kannen tai ohitusletkun kautta. Japanilainen konesuunnittelija on varmaankin laskenut virtaukset tarkasti, mutta sama kävi mielessä: Kun putsailin konetta termari irrotettuna, alkoi epäilyttämään juuri tuo, että tässähän voi käydä niin että termari irti = virtaus kuten kylmällä koneella eli ei kiertoa kanteen. Joten tulppasin ohitusletkun.

Niin, ja tuli mieleen Haraldin neuvo ottaa termari irti kun laittaa glykolia sisään. Tuolla teorialla termaria ei kannattaisi irrottaa, jos ei tulppaa ohitusletkua. Toisaalta, jos tulppailee ja irrottelee letkuja, voisi glykollit valuttaa kanteen ilman koneen käynnistystäkin, painovoimaisesti. On tuo jäähdytysjärjestelmä sen verran yksinkertainen, kun sitä nyt tuli tutkittua ja workshop manualkin oli kourassa.

Posted: Mon Oct 08, 2012 10:08 am
by avoipio
Jos kaataa glykolit suoraan lohkoon ilman koneen käyntiä, niin pitää muistaa kaksi asiaa:
1. Lohko tyhjennettävä pohjiaan myöten edellisistä aineista erillisen tyhjennysventtin kautta, koska se on alempana kuin vesipumpun sisäänmeno. Venttiili on koneen oikealla puolella alhaalla. Jos ottaa vain letkuja irti, niin lohkoon jää vielä aika lailla nestettä!
2. Varmistettava, että glykoli todella menee joka paikkaan, eikä muodostu ilmataskuja. Tämä tapahtuu mukavasti liittämällä pumpun imuletku läpinäkyvällä letkulla termarin ulostuloputkeen. Kone käyntiin, niin näkee mahdolliset ilmakuplat. Ohivirtaus tietysti katkaistuna. Ja tähän tilanteeseen koneen voikin sitten jättää uinumaan ja haluttaessa käynnistellä talvella, kuten jotkin ohjeet kehottavat.

Posted: Mon Jun 27, 2016 23:11 pm
by Riksi
Kun pistin yanmarin moottorin(vm.82) käyntiin, niin kiinnitin huomiota moottorin jäähdytysveden virtaukseen. Virtaus ei ollut tasaista vaan tuli enemmänkin sykähdyksittäin, onko normaalia?

Posted: Tue Jun 28, 2016 07:26 am
by toxi
Riksi wrote:Kun pistin yanmarin moottorin(vm.82) käyntiin, niin kiinnitin huomiota moottorin jäähdytysveden virtaukseen. Virtaus ei ollut tasaista vaan tuli enemmänkin sykähdyksittäin, onko normaalia?
Kyllähän tuo normaalilta kuullostaa. Vesi kerääntyy äänenvaimentimeen ja sitten kone ikäänkuin oksentaa suuremman määrän kerrallaan ulos kun paineet kasvaa.

//Tomppa

Posted: Tue Jul 12, 2016 15:38 pm
by Riksi
Pari lisäkysymystä heräsi moottorista.
Kun moottorin pistää käyntiin, niin hetken aikaa tulee
mustaa vettä ja sitten se muuttuu puhtaaksi.
Pitäiskö tästä huolestua?
Veneeseen on asennettu 3 akkua(120ah, 120ah ja 80ah.
Kun akkuvalitsimesta valitsee kaikki akut kayttöön, niin moottorin käynti muuttuu tosi karkeaksi ja kun valitsee, että vain kakkosakku on käytössä, niin käyntiääni on tasainen.
Valitsemalla 1 kohta, niin käyntiääni ei ole niin tasainen, mutta kuitenkin selkeesti tasaisempi kuin asennossa "all".
Te, jotka ymmärrätte sähkön päälle jotain, niin pistää vastauksia tulemaan.

Posted: Tue Jul 12, 2016 17:09 pm
by Olli
Latauskin on varmaan kytketty tuon kytkimen kautta, eli laturin kuorma muuttuu, kun valitset eri akkuja käyttöön. Varmaankin se akku jolla moottori käy iloisimmin on lähimpänä täyttä. Jos saat kaikki akut täyteen, niin laturin ei tarvitse tehdä niin paljon töitä, ja se pistää vähemmän hanttiin.

Impelleriä metsästämässä

Posted: Mon Mar 12, 2018 21:26 pm
by risto
Mistä tätä nykyä löytyy 1GM sopivaa impelleriä eli siipipyörää? Muistelen joskus ostaneeni niitä B-kaupasta mutta nyt ei haulla osunut mistään verkkokaupasta silmään.

Posted: Wed Mar 14, 2018 09:12 am
by Cage
Löytyis varmaan Lauttasaaresta Boat Houselta (tai Bike & Boat House, mikä sen nimi nyt onkaan).

Posted: Sat Mar 17, 2018 12:02 pm
by JIm
Riksi wrote:Pari lisäkysymystä heräsi moottorista.
Kun moottorin pistää käyntiin, niin hetken aikaa tulee
mustaa vettä ja sitten se muuttuu puhtaaksi.
Pitäiskö tästä huolestua?
Veneeseen on asennettu 3 akkua(120ah, 120ah ja 80ah.
Kun akkuvalitsimesta valitsee kaikki akut kayttöön, niin moottorin käynti muuttuu tosi karkeaksi ja kun valitsee, että vain kakkosakku on käytössä, niin käyntiääni on tasainen.
Valitsemalla 1 kohta, niin käyntiääni ei ole niin tasainen, mutta kuitenkin selkeesti tasaisempi kuin asennossa "all".
Te, jotka ymmärrätte sähkön päälle jotain, niin pistää vastauksia tulemaan.
Musta pakokaasu kielii epätäydelisestä palamisesta eli dieselistä pakokaasussa. Palamista voi parantaa ilmansuotimen vaihdolla ja karstojen putsauksella. Itse avaisin ainakin pakokaasu-vesiyhteen (mixing elbow) ja poistaisin kertyneet karstat.

Latausta kannattaa avittaa nostamalla kierroksia 1500rpm paikkeile. Suosittelen myös latausreleen asennusta ton kolmiasentokytkimen tilalle

Posted: Mon Mar 19, 2018 10:04 am
by Lilie
Meillä alkoi tulla aikoinaan mustaa vettä kun nosti riittävästi koneen kierroksia. Osoittautui pähkäilyjen jälkeen että pakosarjassa oli karstaa ja ne siis lähti liikkeelle suuremmilla kierroksilla. Lisäksi pakomutkassa (mixing elbow) oli pieni reikä. Pakomutkan vaihdolla ja ruiskujen säädöllä homma korjaantui.

t. VIlle

Posted: Mon Mar 19, 2018 14:20 pm
by Joakim
Lilie wrote:Meillä alkoi tulla aikoinaan mustaa vettä kun nosti riittävästi koneen kierroksia. Osoittautui pähkäilyjen jälkeen että pakosarjassa oli karstaa ja ne siis lähti liikkeelle suuremmilla kierroksilla. Lisäksi pakomutkassa (mixing elbow) oli pieni reikä. Pakomutkan vaihdolla ja ruiskujen säädöllä homma korjaantui.

t. VIlle
Mustaa tulee siitä, että kaikki syötetty diesel ei pala. Mun 1GM10:ssä oli tehonpuutetta, jonka syyksi paljastui väärä maksiruiskutusmäärän säätö (toinen sinetöidyistä ruuveista, toinen on max rpm). Sitä kiertämällä tehoa tuli lisää kunnes pakoputkesta alkoi tulla mustaa. Oikea säätö oli juuri alle mustan rajan.

Oikealla säädöllä vika voi sitten olla huonossa pisaroitumisessa (suutin), moottorin ylikuormittumisesta (ei ota täysiä kierroksia) tai ilmansaannin esteistä (tukkeumia imu tai pakopuolella). Varmaankin myös väljä kone tai vuotava venttiili voi tuota aiheuttaa.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Wed Oct 23, 2019 11:51 am
by harald
Aloitin 1 GM 40-vuotishuollon. Moottori on tallissa, irroittaminen oli aika helppo homma, parin tunnin homma. Sähköt, vaijerit ja johdot irti. Akseli ja tyynyjen pultit auki niin kone tuli vetämällä puiselle pukille.

Image Image Image
Image

Audista tuli Porsche :)

Suunnitelma jotenkin tällainen;


* Sähköjärjestelmän irrottaminen
* ulkopuolinen pesu
* Ylimääräisten osien irrottaminen
* kansi irti
* jäähdytyskanavien puhdistus
* kannen kunnon tarkastaminen / uuden tilaaminen (onko tässä hyvä tilata uusi suutin ja/tai palopesä samalla?)
* Ulkoisten öljyputkien vaihto
* laturin huollattaminen (hiilet/laakerit tarkastus/vaihto)
* Startin puhdistus sisältä, helojen tarkastus
* kamat kasaan
* ulkopuolen käsittely teräsharja/hapolla/hammerite-maalilla
* sähköjen uusinta. Aika haperoja ovat jo johdot ja liittimetkin on ihan lada-laatua
* kovaa ajoa 30 vuotta?

Sitten rinnakkain pitäisi purkaa konehuoneesta vanhat eristeet (kerätä siis veneen pohjalta ne, rapisevat itsekseen), maalata konetilan pohja, asentaa uudet äänieristykset (+katto), maalata konetilan pohja.

Tuo äänieristys, miten tiiviiksi olette muut sen tehneet? Tuolla on esimerkiksi hyvä rako anopinkotelon puolelle jonka ajattelin tilkitä. Paljonko pitää jättää ilma-aukkoja? Moottorihan on vesijäähdytteinen, eli ei tuohon konetilaan niin hirveästi tarvitse ilman kiertää?

Re: yanmar 1 gm

Posted: Wed Oct 23, 2019 12:11 pm
by harald
Marikon albumi tulee olemaan kyllä avuksi tässä:

https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album629

Re: yanmar 1 gm

Posted: Thu Oct 24, 2019 09:17 am
by harald
Pari sivua muistiin;

http://www.exhaustelbow.com/

https://www.pbo.co.uk/practical-project ... lbow-21710

https://www.pbo.co.uk/expert-advice/rep ... head-20467

Osanumerot tiivisteille ym.
https://www.marine-power.co.uk/yanmar/c ... uct_id=477

Hyviä varaosalistoja numeroineen:
https://www.frenchmarine.com/1GM10-23?C ... itle=1GM10

Sitten tuli tilattua Diesel Tiny Tach. Kierrosluku- ja käyntituntimittari. Mittarin anturi asennetaan korkeapaineputkeen, ja se tunnistaa pulsseja siitä. UK:sta tulee laskun kanssa, aika epätavallista tänä päivänä. Richardilla on ollut mittari sitloodassa 14 vuotta, eli voidaan olettaa että se on jollain tavalla vedenpitävä.

http://www.tinytachuk.com/diesel.php

Image