Page 8 of 9

Re: yanmar 1 gm

Posted: Thu Oct 07, 2021 10:40 am
by Cage
harald wrote: Thu Oct 07, 2021 09:35 amMiten veden lämpötila?
Olettaisin ettei olennaisesti muuttunut öljynvaihdon ja nostopäivän välillä, alle viikko väliä. Vesihän on ollut varsin kylmää jo jonkin aikaa.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Thu Oct 07, 2021 10:47 am
by harald
Noin tuo ainakin toimii minulla. Lämmitin kun on konehuoneessa ja jos se on käynyt niin lähtee käyntiin ilman kaasua. Muuten vaatii aina kaasua jos lämpötila on alle 20°C. Kyllähän se perämoottori tarvitsee käynnistyessään ryyppyäkin. Kaikki moottorit tarvitsevat itse asiassa rikastusta käynnistysvaiheessa ja tämä on kovin lämpötilariippuvaista. Jos kone on yli 40°C ei tarvitse paljon mitään. Pakkasella tarvitaan todella paljon, niin paljon että pakoputkesta melko varmasti tulee palamatonta polttoainetta.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Mon Nov 13, 2023 15:51 pm
by Lanccu
Tervehdys,

S/y Bajanin tuore omistaja täällä ilmoittautuu, ja kyselee samalla "tyhmiä" 1GM:stä. Lähes koko foorumi tuli kaluttua läpi ennen veneen ostoa sen jälkeen, kun FE83 varmistui itselle sopivimmaksi malliksi. Kiitos hyvästä foorumista, täältä löytyi tietoa omasta yksilöstäkin n. 10 vuoden takaa. Mutta asiaan. Tarkistin varoiksi tuon pakomutkan tulppaamalla pikkulähdön ja kaatamalla kahden putken välisen tilan lähes täyteen dieseliä. Sieltähän se alkoi n. puolivälin tienoilta hikoilla pikkuhiljaa läpi. Eli varmastikaan ei ole vielä mitään riskeerannut, mutta syytä tuo on vaihtaa. Mistä olette näitä nyt viime aikoina tilailleet? Exhaustelbow.com ei vaikuta enää hirveän toimivalta sivustolta? Ainakin siellä tuntuu olevan myynnissä vain yhtä mallia, ja eri koneeseen?

Re: yanmar 1 gm

Posted: Mon Nov 13, 2023 15:59 pm
by harald
Vaikuttaa kyllä olevan sama pulju edelleen. Voit laittaa mailia osoitteeseen ben@exhaustelbow.com ja kysellä. Osoite täsmää mun tilaukseen vuonna 2020. Yanmarin oma lienee tuplahintainen, mutta sellaisikin ilmeisesti on vielä saatavilla.

Tervetuloa joukkoon!

edit: Tuossa lukee "in stock": https://marineservicekits.co.uk/yanmar- ... 1021-p.asp £188.99

Maksoin 139 USD tuosta mun käyrästä.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Wed Nov 15, 2023 12:53 pm
by Cage
Olis kiva kuulla vastaako exhaustelbow.com mitään. Voisihan sen itsekin vaikka ostaa varastoon jo valmiiksi.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Wed Dec 27, 2023 22:30 pm
by Lanccu
Hieman päivitystä tähän, kyllä tuntuu olevan pakokäyrän saatavuus heikkoa ja hinnat pilvissä:
-alkuperäinen yanmar-osa Suomesta n. 500e
-tarvike n. 420e
-Benillä ei ole varastossa, tulee ehkä helmikuussa. Kysyin hintaa, tähän en saanut enää vastausta
-autoharrastajana tuli mieleen Martelius,joka valmistaa myös esim. rosteriputkistoja. Tekisivät mallin mukaan ruostumattomasta n. 350e:lla. Haponkestävästä ei yksittäistä kannata valmistaa koska putkea täytyy hommata pidemmät kanget. Mutta jos näitä tekisi useampia,niin hinta voisi olla vaikka "jotain" alle tuon 350e
-joissain eurooppalaisissa nettikaupoissa on ollut valikoimissa, mutta nyt "out of stock"

Re: yanmar 1 gm

Posted: Fri Dec 29, 2023 15:27 pm
by harald
Ben ei ole vastannut minulle ollenkaan. Valitettavasti.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Fri Dec 29, 2023 22:17 pm
by toxi
En ole omastani vielä tarkistanut missä kunnossa on joten en myöskään ole ihan varma minkä näköinen tuo osa on, mutta eikö se Haraldin hankkima versio ole laippa jossa kaksi mutkaa hitsattu kiinni ja pieni putkenpätkä tuo veden niitten mutkien väliin?

Tuli vaan mieleen, kun tarttui tuollainen TIG-vehje kaupasta mukaan että löytyisiköhän jostakin sopivia mutkia tohon joista voisi itse askarrella uuden mutkan.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Sun Dec 31, 2023 19:07 pm
by olpalon
toxi wrote: Fri Dec 29, 2023 22:17 pm En ole omastani vielä tarkistanut missä kunnossa on joten en myöskään ole ihan varma minkä näköinen tuo osa on, mutta eikö se Haraldin hankkima versio ole laippa jossa kaksi mutkaa hitsattu kiinni ja pieni putkenpätkä tuo veden niitten mutkien väliin?

Tuli vaan mieleen, kun tarttui tuollainen TIG-vehje kaupasta mukaan että löytyisiköhän jostakin sopivia mutkia tohon joista voisi itse askarrella uuden mutkan.
Mikä OD:n pitäisi putkella olla?

Re: yanmar 1 gm

Posted: Tue Jan 02, 2024 10:16 am
by Lanccu
Ulomman putken halkaisija on 45mm, sisempi on arviolta n. 35mm. Valmiita haponkestäviä käyriä varsinkaan näihin kokoihin ei kovin helposti tunnu löytyvän, rosterisia kylläkin. Esim. tuolla Marteliuksen nettikaupassa on 45mm rosterimutkia 45 asteen mutkalla. Jos joku näitä innostuisi tekemään, niin mahdollisesti tuon kiinnityslaipan voisi hyödyntää vanhasta osasta.

Monien tarvikevalmistajien tekemät mutkat ovat haponkestäviä, liekö tämä alkuperäinen ruostumatonta?

Re: yanmar 1 gm

Posted: Tue Jan 02, 2024 22:03 pm
by toxi
Lanccu wrote: Tue Jan 02, 2024 10:16 am Monien tarvikevalmistajien tekemät mutkat ovat haponkestäviä, liekö tämä alkuperäinen ruostumatonta?
Veikkaan että voi olla ihan mustaakin.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Thu Jan 04, 2024 20:36 pm
by Panu
Lanccu wrote: Tue Jan 02, 2024 10:16 amValmiita haponkestäviä käyriä varsinkaan näihin kokoihin ei kovin helposti tunnu löytyvän, rosterisia kylläkin.
Tervehdys

Havaintosi on totta se tarjonnan vähyys perustuu siihen, että meijerissä, olut panimolla ja virvoitusjuoma tehtaalla ei tarvita rosteria jalompaa haponkestävää terästä kun normi rosterin (austeniittisen Aisi 304) ominaisuudet riittävät vallan mainiosti. Eli kysyntä luo tarjontaa ja kun haponkestävää tarvitaan niin harvoissa kohteissa, niin rosterilla on pärjättävä.

On huomattava, että kiillottamaton rosteri ei ole merikäytössä hyvä ratkaisu, koska rosteri ei kestä kloridiatmofäärin rasitetta, kuten haponkestävä Aisi 316 tekisi. Rosterisesta kappaleesta saadaa merikelpoinen, kun kiillotuksen jälkeen ei kloridi ionilla ole paikkaa pinnakarheuden syvänteessä pureutua kiinni.

Samasta syystä kun teetin uudet feneeseen uimaportaat rosterista, niin portaat kävivät ennen asennusta elektrolyyttisessä kiillotuksessa ja ovat kestäneet jo luokkaa 10 + vuotta siisteinä ja ruosteettomana.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Wed Jan 10, 2024 23:59 pm
by toxi
Panu wrote: Thu Jan 04, 2024 20:36 pm
Lanccu wrote: Tue Jan 02, 2024 10:16 amValmiita haponkestäviä käyriä varsinkaan näihin kokoihin ei kovin helposti tunnu löytyvän, rosterisia kylläkin.
Tervehdys

Havaintosi on totta se tarjonnan vähyys perustuu siihen, että meijerissä, olut panimolla ja virvoitusjuoma tehtaalla ei tarvita rosteria jalompaa haponkestävää terästä kun normi rosterin (austeniittisen Aisi 304) ominaisuudet riittävät vallan mainiosti. Eli kysyntä luo tarjontaa ja kun haponkestävää tarvitaan niin harvoissa kohteissa, niin rosterilla on pärjättävä.

On huomattava, että kiillottamaton rosteri ei ole merikäytössä hyvä ratkaisu, koska rosteri ei kestä kloridiatmofäärin rasitetta, kuten haponkestävä Aisi 316 tekisi. Rosterisesta kappaleesta saadaa merikelpoinen, kun kiillotuksen jälkeen ei kloridi ionilla ole paikkaa pinnakarheuden syvänteessä pureutua kiinni.

Samasta syystä kun teetin uudet feneeseen uimaportaat rosterista, niin portaat kävivät ennen asennusta elektrolyyttisessä kiillotuksessa ja ovat kestäneet jo luokkaa 10 + vuotta siisteinä ja ruosteettomana.
Viestisi meni metallurgian puolelle niin rajusti että tuohon en osaa sanoa mitään, mutta pari kysymystä se herätti. A: Satutko tietämään mitä matskua alkuperäinen mutka on, ja B: onko sulla mielipidettä siitä että kuinka huono idea se olisi tehdä tuollainen mutka rosterista? Vähän ajatuksella että jos rosteri-osia löytyy ja sellaisen hitsaisi kasaan niin kuinka kauan sellainen kestäisi? Kyllähän muitakin huolto-osia vaihdetaan niin miksi tämä mutka ei voisi olla sellainen että jos sen kohtuu-hinnalla saisi tehtyä niin sen voisi vaihtaa vaikka X-vuoden välein.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm
by Lanccu
Ainakaan mustaa rautaa alkuperäinen osa ei ole, koska magneetti ei ota siihen kiinni. Ja hyvältähän tuo osa päällisin puolin näyttää, sisäputki on "vain" ruostunut puhki suht pistemäisesti puolestavälistä, kohdasta johon karstaakin on kertynyt. Vähän samanlainen ruostuminen oli kyseessä, kun aikanaan kalastusta harrastavana nuorukaisena opin kantapään kautta, että ruostumaton teräskin voi ruostua. Ostin nimittäin RST savustuslaatikon, jota tuli puhdistettua sen verran laiskasti, että pohja ruostui puhki pohjalle kertyneen suolaisen rasvan yms.johdosta.

Ai niin, kysyin osan valmistusta paikallisesta oppilaitoksesta, joka tekee metalli- hitsaus yms. töitä oppilastyönä. On heille liian vaikea osa valmistaa.

Re: yanmar 1 gm

Posted: Fri Jan 19, 2024 23:58 pm
by Ari
Olisiko tässä ilahduttava tieto pakokäyrästä? Luvataan, että tulee saataville helmikuun lopussa tai maaliskuun alussa 2024. Hinta maltillinen 199 puntaa eli tullin ja verojen jälkeenkin aivan siedettävää tasoa. Ties vaikka itsekin hommaan varastoon, vaikka oma 1GM10 on vuodelta 2006:

https://marineservicekits.co.uk/yanmar- ... 1021-p.asp