yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: yanmar 1 gm

Post by Joakim »

Hyvä homma. 40 vuoden päästä joudut sitten hiomaan toisen puolen sileäksi tai peräti ostamaan uuden kannen.
JukkaS
alokas
Posts: 13
Joined: Thu May 30, 2013 00:24 am

Re: yanmar 1 gm

Post by JukkaS »

On Teillä hieno ryhmä täällä!

Juuri nyt ei ole mitään erityistä kysyttävää, mutta mukava, jos saa seurata näitä. Itellä tuo VP vuodelta 1988, aina vaan.

t. Ariel-EPS.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: yanmar 1 gm

Post by Cage »

Meillä ei ole vedenerotinta, joten sellainen olisi varmaan hyvä asentaa. Mikäköhän on hyväksi todettu malli?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: yanmar 1 gm

Post by olpalon »

Cage wrote: Sun May 09, 2021 10:31 am Meillä ei ole vedenerotinta, joten sellainen olisi varmaan hyvä asentaa. Mikäköhän on hyväksi todettu malli?
Tuosta on pelkästään positiivista kokemusta vajaan 10:n vuoden ajalta kun polttoaine virtasi ja aalto oli massiivinen. Hankintavaiheessa joutuu laittamaan kättä vähän syvemmälle taskuun.

https://www.heater.fi/fi/venetarvikkeet ... -5156.html

Tämä on myös kiinnostava. EDIT: Lähinnä imuvuotojen minimointi ja työkaluton vaihto.

https://www.heater.fi/fi/venetarvikkeet ... 0micr.html
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald »

Tai sitten vain pelkkä vedenerotin;

Image

Meillä on tuollainen roikkunut seinässä 30 vuotta +. Piti tarkastaa se kun ekan kerran vaihdoin PA-suodattimet että onko tuossakin patruuna sisällä. Ei ollut, se on vain purkki. En mennyt vaihtamaan toimivaa.

Ymmärrän kyllä että jotkut tarvitsevat paremmin suodattavaa suodatinta, etenkin jos tankkiin on päässyt eliöitä. Silloin ei enää riitä yksi suodatin vaan pitää olla kaksi.

Tuo Racor Snapp vaikuttaa toimivalta vaihtoehdolta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald »

JukkaS wrote: Sat May 08, 2021 20:21 pm On Teillä hieno ryhmä täällä!

Juuri nyt ei ole mitään erityistä kysyttävää, mutta mukava, jos saa seurata näitä. Itellä tuo VP vuodelta 1988, aina vaan.

t. Ariel-EPS.
Kyllä tämä on hyvä porukka. Näinkin pitkään ollaan oltu täällä, eikä riitojakaan olla saatu aikaiseksi. Ehkä sekin päivä vielä tulee. Finn Express on Maxia parempi vene :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: yanmar 1 gm

Post by olpalon »

olpalon wrote: Sun May 09, 2021 10:59 am
Cage wrote: Sun May 09, 2021 10:31 am Meillä ei ole vedenerotinta, joten sellainen olisi varmaan hyvä asentaa. Mikäköhän on hyväksi todettu malli?
Tuosta on pelkästään positiivista kokemusta vajaan 10:n vuoden ajalta kun polttoaine virtasi ja aalto oli massiivinen. Hankintavaiheessa joutuu laittamaan kättä vähän syvemmälle taskuun.

https://www.heater.fi/fi/venetarvikkeet ... -5156.html

Tämä on myös kiinnostava. EDIT: Lähinnä imuvuotojen minimointi ja työkaluton vaihto.

https://www.heater.fi/fi/venetarvikkeet ... 0micr.html
Racor kopio:
https://www.tekno-marine.fi/product-pag ... enerottaja
Aika hyvä hinta. Pitää asentaa aika alas anopinlaatikkoon, jotta pääsee operoimaan yläkautta.

Tämä meillä:
https://www.tekno-marine.fi/product-pag ... uel-filter
Liittimien kanssa sai turata aika tarkkaan, että sai tiiviiksi.

CAV-kopioista on yksi huono henk koht kokemus, ei jatkoon:
https://www.ikh.fi/fi/polttoainesuodati ... illa-f0566
Kuppi ja tiivisteet eivät asettuneet kunnolla sitten millään.

Tämä pelkkä vedenerotin löytyy nurkista jos joku haluaa vaihtaa pariin janojuomaan:
https://www.ikh.fi/fi/vedenerotin-tayde ... d-f1711842

IKH:lta löytyy myös muita pelkkiä vedenerottimia:
https://www.ikh.fi/fi/polttoainesuodati ... li-s400032
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: yanmar 1 gm

Post by Cage »

Mitä vedenerottimen asennuksessa pitäisi huomioida? Itselle tulee mieleen että konetilan edessä, niin että on helppo operoida ja tarkastaa. Onko korkeussuunnalla mitään väliä?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: yanmar 1 gm

Post by Joakim »

Tempossa oli Racorin täysmetallinen suodatin, johon suodatinpatruunat maksoi maltaita, oli vaikea saada ja vaihtaminenkin oli vaikeaa, ainakin siinä mihin se oli asennettu. Se taitaa olla jossain tallessa, jos joku kaipaa.

Ostin tilalle CAV-suodattimen, johon patruuna maksaa muutaman euron. Tuo tosin piti asentaa eri paikkaan, koska ei ollut lasikuppisena speksattu konetilaan. Maksoi selvästi vähemmän kuin Racoriin uusi patruuna. Leeveneessä suosittelivat ja tyytyväinen olin.

Nykyisessä on VP:n alkuperäissuodatin, johon saa hyvin tarvikepatruunoita.

Korkeusasemassa pitää miettiä mitä tapahtuu, kun avaa suodattimen tai sakkakupin tyhjennysventtiilin. Tuleeko dieseltankista lisää vai ei ja kumpaa haluaa. Ilmauksen ja ilman pääsyn kannalta voi olla mukavaa, että on alempana kuin tankin dieselpinta. Toisaalta sitten silloin on syytä olla venttiili, jolla estää tankin tyhjennyksen lappona suodatinta vaihdettaessa.

Konetilaan saa tosiaan asentaa vain sinne paloluokiteltuja suodattimia. Taitaa vaatia kokometallisen rakenteen tai suojapellin lasikupin alle. Tempossa siirsin konetilasta tankin viereen. Nykyisessä on konetilassa. Kumpikin parempi. Nykyisen konetilassa on hyvin tilaa, Tempossa oli turhan ahdasta.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm

Post by Panu »

Cage wrote: Sun May 09, 2021 22:35 pm Mitä vedenerottimen asennuksessa pitäisi huomioida? Itselle tulee mieleen että konetilan edessä, niin että on helppo operoida ja tarkastaa. Onko korkeussuunnalla mitään väliä?
Tervehdys

Meillä on asennettuna tuo CAV:n vedenerotin (kokometallinen) ilman mitään filtteriä. Se on ruuvattu moottori tilan oikeaan seinään kiinni siten, että tyhjennysruuvin kupin alapuolelta saa helposti avattua ja laitettua valuma-astian alapuolelle. Erottimesta lähtevään pa letkuun on sitten asennettu palloventtili pa virtauksen katkisemiseksi, jos siihen tarvetta tulisi.

Jännä, että tuo puhdas erotin piti moottorin pa-suodatin patruunan selvästi puhtaampana kuin ilman erotinta. Samalla hävisivät jokavuotiset ajoittaiset moottorin käyntiongelmat johtuen tukeutuneesta suodattimesta. Erottimen asennuksen aikoihin aloimme myös imemään pois pa-säiliön pohjalta sinne kertynyttä sakkaa / vettä keväällä aina ennen veneen veteen laskua. Näin talven aikana pohjalle kertynyt sakka saatiin poistettua ennen kuin se sekoittuu veneen liikkeen johdosta poltoaineeseen. Pois imetty diesel suodatettiin pa suppilolla mikrokuituliinaa suodattimena käyttäen ja kaadettiin puhtaana takaisin tankkiin. Näin diesel hukkaa ei juuri synny ja kone käy murheitta kesällä. Suosittelen,
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald »

Minä en itse asiassa ole koskaan avannut vedenerotinta tai sen pohjaruuvia 20 vuoden aikana, epäilen ettei kukaan muukaan ennen meitä. On ehkä ollut onnea tankin puhtauden kanssa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: yanmar 1 gm

Post by Cage »

Kauden kaksi viimeistä käynnistyskertaa (nosto ja glykolin ajo) vaati kaasua huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin. Ns. normikaasulla ei käynnistynyt ja suuremmalla kaasulla kone lähti käyntiin, mutta kuulosti vähän epävarmalta ennenkuin alkoi ottamaan kunnolla kierroksia. Mikään ei ole muuttunut ennen näitä kertoja, paitsi että vaihdoin koneeseen Yanmarin omaa 15W-40 öljyä. Aikaisemmin ollut 10W-30. Voiko öljyn vaihto vaikuttaa noin paljon? Tai mihinkäköhän muuhin oireet voisivat viitata?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald »

Lämpötila vaikuttaa. Kuullostaa normaalilta dieseliltä jossa ei hehkuja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: yanmar 1 gm

Post by Cage »

Lämpötila tuona päivänä nyt ei ollut mitenkään erityisen kylmä tai kylmempi kuin esim. perinteisesti syksyllä. Voihan se olla, mutta se ei tässä mielestäni ole muuttuja.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald »

Cage wrote: Thu Oct 07, 2021 08:53 am Lämpötila tuona päivänä nyt ei ollut mitenkään erityisen kylmä tai kylmempi kuin esim. perinteisesti syksyllä. Voihan se olla, mutta se ei tässä mielestäni ole muuttuja.
Miten veden lämpötila?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply