yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

yanmar 1 gm

Post by elmo » Wed Apr 13, 2005 09:08 am

Moi vaan ,olenpa tässä seurannut näitä kirjoituksia 1 gm.än kesto iästä.
Olisipa hauska tietää kuinka kauan on jo joku ajellut suoralla merivesijäähdytyksellä?

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka » Wed Apr 13, 2005 09:22 am

Awan kiuas on edellisen omistajan väitteen mukaan vm. -83, vaikka vene on -81. Luulenpa, että kone on myös siis -81. Eli tuolta asti, ja jotenkin vielä potkii. Kytkin ja vaihteisto uusittu, sekä perushuoltoa, mutta ei kansiremppaa ainakaan vielä.

Kyselit toisessa keskustelussa öljyn vaihdosta 1GM:ään. Meille kertoi kytkimen vaihtanut kaveri, että moottoriöljyt syksyisin ja keväisin sekä laatikkoon kerran vuoteen. Laatikko kaipaa mallista riippuen joko automaattiöljyä, tai sitten kuulemma tavallista moottoriöljyä :shock: !?

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9842
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Apr 13, 2005 09:31 am

Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin laatikon öljyn laadusta pitäisi olla 100%
varma. Jos laittaa väärät öljyt alkaa kartio luistamaan ja menee rempan
puolelle. Tämän takia tässä ei varmaan kukaan uskalla kertoa mitään
sinun laatikon öljylaadun tarpeesta.

täytyy myöntää että me olemme vain ajaneet. Öljyjä ei häviä vaihteesta
eikä öljy ole (tietenkään, ei ole palamista) huonon näköistä. Joskus
tulee kuitenkin tuo vaihto eteen joten meidän pitäisi ottaa selvää mitä
siihen laitetaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2188
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Wed Apr 13, 2005 11:36 am

harald wrote:täytyy myöntää että me olemme vain ajaneet. Öljyjä ei häviä vaihteesta eikä öljy ole (tietenkään, ei ole palamista) huonon näköistä. Joskus tulee kuitenkin tuo vaihto eteen joten meidän pitäisi ottaa selvää mitä siihen laitetaan.
Tervehdys

Täytyy myös myöntää, ettei vaihteiston öljyjä ole tullut vaihdetuksi moneen vuoteen. Tiedän kyllä, että vaihteistoöljyn lisäaineistus kuluu käytön yhteydessa, joten kaipa tänä keväänä sitten tulee taas vaihdetuksi.

Siitä koneen kestoiästä toteaisin, että käytöllä ja ylläpidolla voidaan vaikuttaa paljon. Meillä vene ja kone on vuodelta 1981. Sylinterinkansi on alkuperäinen ja kytkin on vaihdettu. Vene on tosin ollut järvillä 1981 -1986. Ensimmäisen kerran veneemme moottori on haukannut suolaista vettä kesällä -87 ja siitä lähtien veneemme on ollut merellä.

Raakavesijäähdytteisen moottorin kulmakivi on käyttötunnit eikä ikä. Kuumat palokaasut jäähdytetään pakosarjan mutkassa merivedellä (suolaista), mikä aiheuttaa vääjäämättä korroosiota ja mutka syöpyy puhki ennemmin tai myöhemmin. Toinen paikka on jo keskuteluissa mainittu sylinterinkansi, jonka normaali käyntilämpötila on myös merkittävän korkea. Yleensä korroosion etenemisnopeus kasvaa eksponenttiaalisesti lämpötilan kasvaessa.

Kuinka moni on säännöllisesti vaihtanut Yanmarin mootorilohkon sinkkianodit :?: . Minä olen, siis joka toinen vuosi. Tällöin anodista on jäljella vain noin puolet.
Ystävällisin veneily terveisin PR

oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi » Fri Apr 15, 2005 21:24 pm

Hennulin pata kesti merivedessä vuodesta 1982 vuoteen 2003. Tosin kannen syöpymisen havaitsin laitettuani makeavesijääddytyksen samana vuonna. Veikkaan että pata olisi kestänyt komeasti vielä useamman vuoden, mutta syylariin kertynyt paine paljasti puhki syöpyneen kannen. Eli fakta on, että vaikka kansi olisikin syöpynyt jo puhki Yammu käy vielä useamman vuoden.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2188
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm

Post by Panu » Thu Apr 21, 2005 15:01 pm

elmo wrote:Moi vaan ,olenpa tässä seurannut näitä kirjoituksia 1 gm.än kesto iästä.
Olisipa hauska tietää kuinka kauan on jo joku ajellut suoralla merivesijäähdytyksellä?
Tervehdys

Keskusteltuani Robert Wiedebaumin kanssa selvitti hän keinon, millä voi sylinterikannen elinikää merkittävästi pidentää. Keinona on pitää jäähdytysvesikanavisto puhtaana. Tähän kuulema käy erittäin hyvin auton jäähdyttimen puhdistysaine. Meriveden imuletkua jatketaan niin, että se yltää ämpäriin. Sama tehdään pakosarjaan liittyvälle letkulle ja tukitaan pakosarjan reikä tulpalla. Ampäriin laitetaan vettä ja kys. pesuainetta. Konetta käytetään niin, että pesuneste kiertää koneen kautta takaisin ämpäriin. Sopiva pesuaika on noin 3-4 ylikuumenenissummerin pirahdusta. Koneen annetaan välillä jäähtyä ja taas aloitetaan uudelleen. Toimenpiden uusitaan parin vuoden välein.

Sitten vielä konstin toinen osa: Syyshuollon yhteydessä käyteään moottori lämpimäksi makealla vedellä ja lisätään pakkasnesteet. Tämän jälkeen letkut TUKITAAN ja nostetaan ylös niin, ettei niistä pääse nesteet valumaan pois. Nyt sylinterin nestekanavat ovat kanttaan myöten täynnän tuoretta pakkasnestetä (missä on tuoreet korroosio inhibiittorit) ja samalla on estetty hapen pääsy ruostuttamaan sylinterin kantta.

Eli homman nimi on lyhykäisyydessään: Pidä puhtaan ja säilytä hapettomana :idea:
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: yanmar 1 gm kattilakiven poisto

Post by FE-Sillanpää » Mon Oct 01, 2012 09:14 am

Panu wrote:...keinon, millä voi sylinterikannen elinikää merkittävästi pidentää. Keinona on pitää jäähdytysvesikanavisto puhtaana. Tähän kuulema käy erittäin hyvin auton jäähdyttimen puhdistysaine. Meriveden imuletkua jatketaan niin, että se yltää ämpäriin. Sama tehdään pakosarjaan liittyvälle letkulle ja tukitaan pakosarjan reikä tulpalla. Ampäriin laitetaan vettä ja kys. pesuainetta. Konetta käytetään niin, että pesuneste kiertää koneen kautta takaisin ämpäriin. Sopiva pesuaika on noin 3-4 ylikuumenenissummerin pirahdusta. Koneen annetaan välillä jäähtyä ja taas aloitetaan uudelleen. Toimenpiden uusitaan parin vuoden välein.
Kauan etsittyäni kattilakivi -hakusanan johdannaisilla löysin vihdoin tämän ohjeen, jonka muistini jossain olevankin. Nyt tuo hakusana on myös mukana. Ja nyt kun on ohjeet niin kohti tarvikeliikettä ja iltapuhteita... eli 1GM10 alkaa soittelemaan summeria jos ei aja lujaa. Ilmeisesti riittävästi kierroksia = riittävästi jäähdytystä, vaikka kanavat olisivat hieman tukossakin. Koneen kansi on n. 10 v ikäinen, kattilakiveä ei vielä ole kertaakaan poistettu. Impelleri on keväällä vaihdettu ja pakoputkesta roiskii normaalisti vettä.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2188
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm kattilakiven poisto

Post by Panu » Mon Oct 01, 2012 12:34 pm

FE-Sillanpää wrote:...Nyt tuo hakusana on myös mukana. Ja nyt kun on ohjeet niin kohti tarvikeliikettä ja iltapuhteita... eli 1GM10 alkaa soittelemaan summeria jos ei aja lujaa...
Tervehdys

Minä tein tuo homman sitruunahapolla. Sitä saa apteekista euron pari / pussi. Ohjeet saat apteekista kahvinkeittimen ja pesukoneen käsittelyyn. Näistä soveltamalla tein oman sekoitukseni. Enään en muista sekoitussuhdetta, mutta hiukan tujummaksi sen tein kuin ohjeet olivat. Kolmesti kuuntelin summerin ääntä, ennen kuin lopetin käytön. Muista huuhdella kone meri / makealla vedellä käsittelyn jälkeen, ettei koneeseen jää jäämiä ongelmia aiheuttamaan.

Lopulta vesi/sitruunahappo liuos muuttui tosi sameaksi ja ruskean väriseksi, eli kyllä siihen jotain oli koneesta "sulanut". Muista tarkistaa, että jäähdytyskanava on auki eikä siellä ole esim impelleristä irronneita kumisia paloja :oops: . Ne estävät tehokkaasti jäähdytysveden kiertoa ja siten aiheuttavat summerin pärinää.
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: yanmar 1 gm kattilakiven poisto

Post by FE-Sillanpää » Thu Oct 04, 2012 15:14 pm

Panu wrote:...auton jäähdyttimen puhdistysaine. Meriveden imuletkua jatketaan niin, että se yltää ämpäriin. Sama tehdään pakosarjaan liittyvälle letkulle ja tukitaan pakosarjan reikä tulpalla. Ampäriin laitetaan vettä ja kys. pesuainetta. Konetta käytetään niin, että pesuneste kiertää koneen kautta takaisin ämpäriin. Sopiva pesuaika on noin 3-4 ylikuumenenissummerin pirahdusta.
Ostin motonetin syylarinputsausaineen noin vitosella ja tein tuon ohjeen mukaisesti.

Hetken ajeltuani päätin maksimoida virtauksen kannen sisällä ja tukin sen letkun kokonaan, joka tulee pumpulta suoraan termostaatille. Otin myös termostaatin pois (olisi ollut helpompaa kun se oli vielä kylmä eli lyhyempi) ja kurkin kannen sisälle. Tarkistin että kanavat ovat auki ja vesi kulkee kanavissa sillä, että ruiskuttelin termarin reiästä vettä kanaviin. Lorisivat alapäästä ulos, siitä mistä pumpulta tuleva toinen letku kiinnittyy.

Vesi kun kuumeni, niin summerihan alkoi soittelemaan tosi innokkaasti. Taitaa olla tosi alhaalla sen summerin raja-arvo näissä merivesijäähdytteisissä. Ruuvasin anturinkin irti ihan mielenkiinnosta, Se oli hyvin siisti ja mukavan lämmin.

Ei sieltä silti kovinkaan kummoista määrää mönjää tullut ämpärin pohjalle. 10 v vanha kansi, ajettu arviolta 600-800 tuntia. Hieman ruskeaa sakkaa ilmestyi ämpärin pohjalle, mutta kiertävä seos pysyi vaalean harmaana.

Jäi epäilyttämään kaksi asiaa:
1- lämpeneekö termostaatti kylmällä merivedellä liian hitaasti? Eli ehkä kylmä vesi huuhtelee termostaattia niin paljon, ettei se aukea vaikka sen toisella puolella alkaa olla jo kuuma. Seurauksena on, että summeri soittelee hetken ennen kuin kone kunnolla lämpiää. Kierrosten nostaminen nimittäin auttaa normaalisti, eikä ilmiötä ole kesäisin havaittu. No, tänä kesänä oli kyllä vedet kylmiä kesälläkin, muttei nyt sentään 12 astetta kuten nyt.

2- valuukohan vedet hiljaksiin kannesta mereen pumpun kautta? Se olisi mahdollista, koska käytössä on myös laponestoventtiili, josta korvausilma voisi tulla. Tämähän johtaisi siihen, että konetta käynnistäessä kannen kanavat ovat ilmaa täynnä eivätkä edes kunnolla täyty ennen kuin termostaatti on auennut. Se taas ei aukea heti, jos mittaavalla puolella onkin ilmaa eikä kuumaa vettä. Ts. pitäisikö tämän vuoksi sulkea vedentulo laiturissa venettä makuutettaessa, vaikkei muuten sitä tekisikään? Tai mielummin ajella joka päivä :-)


Image

avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio » Thu Oct 04, 2012 17:49 pm

Tuota hommaa itsekin tässä suunnittelen. Proseduuri on aika selvä mutta yksi asia mietityttää. Ko. tavalla kierrätettäessä jäähdytysliuosta, pakoputkeen ei mene jäähdytysvettä vaan ainoastaan kuumia pakokaasuja. Koska näin kuitenkin yleisesti neuvotaan tekemään, niin lmeisesti pakoputken kuminen osa ei tästä kärsi. Ei siis sula tai syty palamaan. Kuinka kauan voi moottoria tällä tavoin käyttää.

Kun nyt pihalla ei oikein voi koneelle järjestää mitään vastusta, niin lähes tyhjäkäynnillä silloin mennään ja tehot ovat pienet. Kuinka kauan kestää lämpötilan nousu "riittäväksi"?

Joakim
yliluti
Posts: 790
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim » Thu Oct 04, 2012 21:15 pm

Itse tein tuon homman joka vuosi, tosin ensin vain vedellä ja sitten glykoliseoksella. Ostaessa summeri soi tosi herkästi, mutta seuraavan viiden vuoden aikana ei enää koskaan, joten tuo tai termostaatin irroitus ja putsaaminen auttoi.

Se summeri alkaa soida jo muistaakseni 67 asteessa. Makeavesijäähdytteisenä saman koneen termari ei edes aukea tuossa vaiheessa, joten summerin soinnista on pitkä matka konevaurioon.

Itse tein huuhtelun ja glykoliajon käyttäen merivesisuodatinta. Tällöin riitti n. kolme litraa nestettä, joka kuumeni tyhjäkäynnillä muutamassa minuutissa. Olin kyllä huolissani pakoputkesta, joten käytin konetta lyhyissä pätkissä ja välillä laitoin letkun takaisin pakoputkeen.

Annoin komeen kuumentua vielä selkeästi yli summerin kunnes glykoliton vesi alkoi höyrytä (ei vielä kiehua).

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää » Fri Oct 05, 2012 09:31 am

avoipio wrote:Tuota hommaa itsekin tässä suunnittelen. Proseduuri on aika selvä mutta yksi asia mietityttää. Ko. tavalla kierrätettäessä jäähdytysliuosta, pakoputkeen ei mene jäähdytysvettä vaan ainoastaan kuumia pakokaasuja. Koska näin kuitenkin yleisesti neuvotaan tekemään, niin lmeisesti pakoputken kuminen osa ei tästä kärsi. Ei siis sula tai syty palamaan. Kuinka kauan voi moottoria tällä tavoin käyttää.

Kun nyt pihalla ei oikein voi koneelle järjestää mitään vastusta, niin lähes tyhjäkäynnillä silloin mennään ja tehot ovat pienet. Kuinka kauan kestää lämpötilan nousu "riittäväksi"?
Nopeasti lämpenee, kun ajattelee että normaalisti sisääntuleva vesi on kylmää merivettä ja nyt lämmitetään vain muutamaa litraa kiertävää vettä. Ajelin puolikaasulla, kaasuvivun keskellä on vapaavaihdenappi ainakin meidän paatissa. Kokeilin pakoputkea kädellä ja roiskin siihen vähän vettä että näki kuinka kuumana käy. Ei vielä käynyt hirvittämään että sulaisi (10 kesää käytössä ollut putki).

Kun kone on kuuma, pitäisi odottaa todella pitkään että sen ja veden saisi taas kylmäksi. En malttanut ihan koko päivää viettää tämän parissa. Annoin summerin soida vähän reilummin kuten Joakimkin tuossa toteaa.

Kehittelin seuraavaksi kerraksi tällaista: Kokeilin myös syöttää vettä pakoputkeen 'sivusta' eli laponestoventtiilistä pakosarjan mutkaan menevästä putkesta. Jos olisi ollut metrin pätkä ylimääräistä letkua mukana eikä vain puoli metriä, olisin saanut suoraan veneen makeavesihanasta vettä pakoputkeen suuriakin määriä. Whaler supersub jaksaisi työntää vesitankista reilusti. Nyt meni vain lusikallisia, kun ei ollut kunnon letkua.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9842
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Fri Oct 05, 2012 23:08 pm

Kytkee pois sen summerin, tai ainakin jättää korjaamatta rikki meneen :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

redwood
kokelas
Posts: 100
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood » Sat Oct 06, 2012 14:10 pm

Jos termostaatti puuttuu kokonaan voiko kuumassa koneessa liian suuri määrä jäähdytysvettä ohjautua kannen ohi suoraan pakoputkeen?

Ellipsiksen kone tykkää piippailla rasituksessa -ja joskus ihan muuten vaan.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...

redwood
kokelas
Posts: 100
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood » Sat Oct 06, 2012 19:20 pm

redwood wrote:Jos termostaatti puuttuu kokonaan voiko kuumassa koneessa liian suuri määrä jäähdytysvettä ohjautua kannen ohi suoraan pakoputkeen?

Ellipsiksen kone tykkää piippailla rasituksessa -ja joskus ihan muuten vaan.
No nyt koneessa on termostaatti. Ja pakkasnesteet. Ja letkut on tulpattu.
Keväällä täytyy vielä vaihtaa anodi ja jos oikein innostuu niin voisi kokeilla noita jäähdytysjärjestelmän puhdistusmömmöjä.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...

Post Reply