Aurinkopaneeli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

kynde
alokas
Posts: 2
Joined: Wed Aug 14, 2013 23:51 pm

Post by kynde »

Mä nyt vain mainitsen huvikseni, että mulla on juurikin tuo lensunin 10A dual battery pwm regu (remote näytöllä) ja kuvannäköinen paneli, joskin 100W. Molemmat uk ebaystä pari vuotta sitten ostettu (tämän foorumin ohjeistamana, joten kiitos siitäkin).

Silloin ajattelin, että sen regun voisin vaihtaa myöhemmin MPPT:henkin jos tarvis, mutten ole löytäny mppt:tä kahdelle akulle (firsteissä kaksi akkua täysin symmetrisesti omien päävirtakytkimien takana, joten tuollainen kahta akkua lataava värkki on kyllä musta kätevin vaihtoehto. Jos niitä käyttää epäsymmetrisesti niin yhtä akkualataava systeemikin varmaan voisi käydä).

Ihan hvyin on toiminut, mutta sen sanon, että tuo kuvassa näkyvä musta johtorasia panelissa on sanalla sanoen heiveröinen. Pari 6v touhuamaan ja meni paskaksi parissa päivässä repien karvat liitoksista. Juotin karvat takas ja pistin tukevan möttyrän sikaa perään ja hyvin on toiminut siitä asti. Sitä siis suosittelisin vähän vahvistaan ennenku hajoaa. Paneli on kestänyt noita tenavia vielä toistaiseksi, en ole pahemmin rajoittanut niiden liikkumista siinä. Kesällä sen lämpötila pitää pienet jalat ja peput hyvin poissa sen päältä.

Tolla setupilla (100w panelilla siis) siinä puomin alla muistaakseni irtoaa noin 4A aurinkoisella kelillä ja siitä sitten alaspäin.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

nikkem wrote: Näytti olevan 30w paneelit 89$ ja 50w paneelit 125$ tuolla Lensunin sivuilla.
Itse ostin pari vuotta sitten täältä, tosin silloinen malli oli erinäköinen:
http://www.renytek.co.uk/p/72/50w-semi- ... olar-panel

On kai hiukan halvempi ja selvästi pienempi kuin Lensunin 50W. Ainakin oma tuotti koemittauksissa suunnilleen luvatut watit. Tosin puomin alla usein puomipeitteen, purjeen tai maston varjossa tuotto on aika vaatimatonta, mutta se tuskin on paneelin syy.
Guest

Post by Guest »

Itse ostin pari vuotta sitten täältä, tosin silloinen malli oli erinäköinen:
http://www.renytek.co.uk/p/72/50w-semi- ... olar-panel
Kiitos tiedosta. Onko sinulla kuvaa tuosta asennuksesta. Onko tuo muutaman sentin luukkutallin ylitys häirinnyt jotenkin?
jbeardie
alokas
Posts: 43
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Post by jbeardie »

nikkem wrote:Hinta on mielestäni aika kova tuosta paneelista, joten tilaan itse ennemmin varastokoon ja jättäydyn pois kimpasta. Kuvittelin, että tuo hinta olisi ennemmin laskenut kuin noussut tuosta kahden vuoden takaisesta. Näytti olevan 30w paneelit 89$ ja 50w paneelit 125$ tuolla Lensunin sivuilla.
Tuo on hyvä pointti. Voisiko sieltä kysäistä mikä on hinta määräalennuksella.

Jos kaikki paneelia havittelevat ilmoittelette tässä vaiheessa ilman mitään sitoumuksia toiveenne kokoonpanosta, niin laitetaan se kokoonpano tarjouskyselyyn.
FIN-3119, s/y Janita III
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Anonymous wrote:
Onko sinulla kuvaa tuosta asennuksesta. Onko tuo muutaman sentin luukkutallin ylitys häirinnyt jotenkin?
Vene ei ole FE, joten kuvasta ei liene iloa. Tuossa veneessä se mahtuu luukkutallin päälle. Onko varmaa, ettei FE:ssä mahdu? Tuohan on toiseen suuntaan paljon pienempi. Itse kennojen ympärillä on aika paljon tyhjää, joten ehkä siitä voi leikkaa palan pois. Omasta paneelista leikkasin terävät kulmat pyöreiksi sivuleikkureilla.
Cage
Hallitus
Posts: 948
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Meille tulee tälläinen http://fritidsfynd.se/elektronik/solcel ... m-50w.html ja asennus tulee vastaavalla tavalla kuin Charlotassa. Vähän menee luukkutallin yli, mutta en usko sen olevan tiellä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyvältä näyttää. Vedä johdot vain alumiiniseen kehykseen kiinni niin ettei johdon pienikään veto vedä tuota liityntäboksia irti paneelista. Johtojen juottaminen jälkeenpäin on aika vaikeaa. Älä kysy miksi tiedän.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
nikkem
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Feb 27, 2013 22:33 pm
Location: Turku

Post by nikkem »

Cage wrote: asennus tulee vastaavalla tavalla kuin Charlotassa. Vähän menee luukkutallin yli, mutta en usko sen olevan tiellä.
Kuulostaa hyvältä. Koitin etsiä kuvaa tästä, mutta en löytänyt. Laittaisitteko Cage tai Harald linkin?
S/Y Vilppu, FE83
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Image Image
Toinen kuva on normaaliasento. Paneeli on vain purjehtiessa tuolla tallin päällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

harald wrote:
Jankka wrote:Minä laitoin motonetin 90W aurinkopaneelin feneen katolle tartuntakahvojen väliin poikittain. Paneelin mitat on 1000x675x35. Ei tarvinnut tilailla, oli suoraan hyllyssä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/383267/A ... aneeli-90W
Ei sinulla ole kuvaa tuosta paikallaan?
Vihdoin viimein sain galleriaan muutaman kuvan paneelista asennettuna.

Image Image Image
Jankka
s/y Merel
FIN 6612
Erno
kokelas
Posts: 57
Joined: Tue Sep 10, 2013 13:03 pm
Location: Espoo

Post by Erno »

Nyt on viimeinen aika lähteä virittämään tätä kimppatilausta liikenteeseen. Tämä piti hoitaa jo aikaisemmin mutten ole kerennyt perehtymään..

Tässä speksit paneelista mitä lähdetään tilaamaan:
- Teho: 40W
- Koko: 700*480mm
- Kytkentärasia pitkän sivun keskellä
- Valmiit kiinnitysreiät kulmissa
- Säätimeksi Lensunin oma MPPT-säädin (luokkaa 114¤ mutta kysyn tarjousta vielä)

Eli kysymykseni kuuluu, kuka tosiasiassa on mukana kimpassa? :)
Ilmoittautukaa tässä viestissä tällä viikolla. Jussin jälkeen heti vaikkapa maanantaina jos laittaisi tilauksen menemään.

Jos mitään ei kuulu, tilaan kaksi paneelia säädinten kera? jbeardie + minä? Vahvistatko jbeardie vielä...
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mä olen mukana, eli paneli ja mppt-säädin.
Olli Niemi
jbeardie
alokas
Posts: 43
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Post by jbeardie »

Mukana. Mppt-säädin ok myös minulle.
FIN-3119, s/y Janita III
Erno
kokelas
Posts: 57
Joined: Tue Sep 10, 2013 13:03 pm
Location: Espoo

Post by Erno »

Noniin, sähköpostin vaihtoa käyty ja tulos on seuraava:

Dear Erno,
Thank you for getting back,Our engineers redesign that use 125 X 125 solar cell, this size can made for 50W,
4pcs 50W USD259.00/PC

20A MPPT regulator + LCD display USD150
we attached the 20A MPPT regulator picturen in mail, please check, any problem please contact with us, we will try our best to help you.
many thanks for your comprehend

Kuva säätimestä: http://postimg.org/image/nj6bsu7lb/

Tämäpä mukava yllätys :) Eli 50W tarjoavat, hinta ok edelleen? Postikulut taisi kuulua hintaan.

Tilaanko?
jbeardie
alokas
Posts: 43
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Post by jbeardie »

Wattilisäys kuulostaa hyvälle. Tiluuseen vaan!
Oliko toimitus muuten "UK-varastosta", eli tullimaksuja ei tule enää tuohon päälle?

Minkä verran euroja haluaisit tilille? Oisko esim. 310¤ sopiva summa?
Pistä tilinumero tekstiviestinä 0468510475
FIN-3119, s/y Janita III
Post Reply