Septitankki

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Hanna
alokas
Posts: 5
Joined: Mon Oct 13, 2003 16:44 pm
Location: Kyrkslätt

Septitankki

Post by Hanna »

Hannalla ei ole vielä septitankkia. Löytyykö septitankin piirustuksia tai ohjeita septitankin asennuksesta. Tarkoituksena on asentaa tankki pöntön taakse. Olen katsonut Emilian kuvia vastaavasta tankista. Mielestäni tällainen asennus vaikuttaa hyvältä.
Last edited by Hanna on Mon Jan 10, 2005 15:04 pm, edited 1 time in total.
s/y Hanna L-3058
Gege ja Tuula
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Katso

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album16

Koita myös etsiä forumissa sanalla "septi". Pidä Saaristo Siistinä ry.llä
taitaa olla netissä jotain juttuja aiheesta myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Hanna
alokas
Posts: 5
Joined: Mon Oct 13, 2003 16:44 pm
Location: Kyrkslätt

Post by Hanna »

Kiitos vihjeistä. Olen katsonut molempia. Olen jopa tehnyt pahvimallin piirustuksien mukaan. Haluaisin kuitenkin asentaa tankki pöntön takaa malli "Emilia". Onko Emilia ainoa jolla on tällainen ratkaisu.
s/y Hanna L-3058
Gege ja Tuula
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Öhh, sorry. Pitäisi varmaan lukea kysymys ennen kuin vastaille :oops:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Re: Septitankki

Post by Guest »

Hanna wrote:Hannalla ei ole vielä septitankkia. Löytyykö septitankin piirustuksia tai ohjeita septitankin asennuksesta. Tarkoituksena on asentaa tankki pöntön taakse. Olen katsonut Emilian kuvia vastaavasta tankista. Mielestäni tällainen asennus vaikuttaa hyvältä.
Saitteko tarkempia piirustuksia keltään? Omassa veneessäni ajankohtainen myös tuo septitankin laitto, charlotan kuvat printattu.
oliko septi jo tänävuonna must?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei kai se septi ole must mutta sen kansityhjennys on jos septikin on.
Näin olen asian ymmärtänyt. Kiitos muistutuksesta, pitää mennä ostamaan
se kansihela ja Y-kappale.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

harald wrote: Kiitos muistutuksesta, pitää mennä ostamaan
se kansihela ja Y-kappale.
Ja muista sitten ostaa mukaan se mäyräkoira sillä ellet poraa tarpeeksi isoja reikiä sille kankealle, hajuttomalle ja valkoiselle letkulle kun tuot sen keulapilssistä (oletus: septi keulapunkan styyran puolella) niin tuota juomaa kuluu :wink: Väänsin itse v.2000 imutyhjennyksen kannelle etupilssistä laipion läpi, vessan alta pöntön takakaapin sisältä kannelle...ja jos nyt tekisin niin vähintään 30-40mm suuremmat reiät kaikkiin läpivienteihin niin se letkukin "ui" vähän paremmin paikkaansa.

Tsemppiä asennukseen kaikille - on meinaan tämän kevään hitti joka venerannassa.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Guest

Post by Guest »

Kuulinpa telakalla aika mielenkiintoisen keskustelun viime viikonloppuna: Kahden katsastusmiehen suulla kerrottiin, että ei niiden imutyhjennysten kanssa kannata stressaamaan ruveta. Olisivat kuulemma Purjehdusliitosta sekä Veneilyliitosta antaneet epävirallisia neuvoja, joiden mukaan katsastuksen voi hyväksyä myös sellaisten veneiden kohdalla, joissa septistä puuttuu imutyhjennys. Tuon kuultuani tipahti yksi huoli pois harteiltani, koskapa en vielä omaanikaan ole imutyhjennysmahdollisuutta väkeltänyt... Laitettavaksihan tuo tietysti jossain vaiheessa tulee, mutta aion vielä tämän kesän purjehtia ilman ylimääräistä kansiläpivientiä. Meidän venekunnan jätöksiä ei muutenkaan vesistöihin juuri yhtä tankillista enempää tule. Vaikka onhan se liikaa sekin...
Guest

tietääkö kukaan edullista septitankin vääntäjää?

Post by Guest »

onko kokemuksia, mitä maksaa? ja millaista työtä? mikä olisi hyvä meriselitys katsastushemmolle, miksi ei ole vielä asiaa hoidettu?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Awa sai tankin, imutyhjennyksen, hätätyhjennyksen ja kaikki hilavitkuttimet tänä vuonna ja rahaa paloi itse asennettuna noin 400 e. Tuo sisältää siis kaiken muun paitsi pohjan läpiviennit ja pöntön, jotka olivat entuudestaan. Tuttu kaveri laitatti septisysteemin itselleen ja hinta oli 800 e, eli saa tuossa omalle työlle tuntipalkan. Ei ole nimittäin kovin hankala homma.
35feet
alokas
Posts: 3
Joined: Tue May 03, 2005 10:29 am
Location: Saimaa

Post by 35feet »

Awa wrote: Ei ole nimittäin kovin hankala homma.
Tuo on vähän suhteellista ;-). Kyllä tuossa jonkun verran sai kiroilla viime kesänä kun itse systeemin taistelin paikalleen.

Mutta ehdottomasti sellainen homma joka silti kannattaa itse tehdä.

Ps. Näin uutena jäsenenä( tosin ei 83:sen omistajana, kaverilla kyllä ko. suomalaisen veneteollisuuden helmi on) täytyy kehua tätä sivustoa ja toivoa, että keskustelu entisestään vilkastuisi ja mikä ettei näin kesän korvalla sitä tekisi.
Guest

Post by Guest »

Awa wrote:Awa sai tankin, imutyhjennyksen, hätätyhjennyksen ja kaikki hilavitkuttimet tänä vuonna ja rahaa paloi itse asennettuna noin 400 e. Tuo sisältää siis kaiken muun paitsi pohjan läpiviennit ja pöntön, jotka olivat entuudestaan. Tuttu kaveri laitatti septisysteemin itselleen ja hinta oli 800 e, eli saa tuossa omalle työlle tuntipalkan. Ei ole nimittäin kovin hankala homma.
Mistä saitte septitankin ja mihin tuli, valmis vai itse tehty? tuliko lokerikkoon styyrpuurin puolella lähellä wctä? ymmärsinkö oikein että jos nyt jo wc ja läpivienti ulos, niin ei vaadi reikiä muualle kuin kanteen josta tyhjennetään? omassa veneessä on joku pieni septin tyylinen koska palloventtiilillä sit sieltä päästetään mereen kun täynnä.pitääkö tämä hökötys poistaa välistä? iljettää ajatuskin koskea noihin kakkarööreihin ;)
pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi »

Uusimmassa Vene-lehdessä näköjään tuo yksi havainto jo todennettiinkin. Eli katsastusmiehet eivät imutyhjennyksen tai septin puuttumisesta riemastu - merkintä papereihin, mutta katsastus hyväksytään. Ymmärrettävää ja ihan järkevääkin, kun ajatellaan imutyhjennysjärjestelmän keskeneräisyyttä.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Anonymous wrote:
Awa wrote:Awa sai tankin, imutyhjennyksen, hätätyhjennyksen ja kaikki hilavitkuttimet tänä vuonna ja rahaa paloi itse asennettuna noin 400 e. Tuo sisältää siis kaiken muun paitsi pohjan läpiviennit ja pöntön, jotka olivat entuudestaan. Tuttu kaveri laitatti septisysteemin itselleen ja hinta oli 800 e, eli saa tuossa omalle työlle tuntipalkan. Ei ole nimittäin kovin hankala homma.
Mistä saitte septitankin ja mihin tuli, valmis vai itse tehty? tuliko lokerikkoon styyrpuurin puolella lähellä wctä? ymmärsinkö oikein että jos nyt jo wc ja läpivienti ulos, niin ei vaadi reikiä muualle kuin kanteen josta tyhjennetään? omassa veneessä on joku pieni septin tyylinen koska palloventtiilillä sit sieltä päästetään mereen kun täynnä.pitääkö tämä hökötys poistaa välistä? iljettää ajatuskin koskea noihin kakkarööreihin ;)
Tankki tuli Maritimista, semmoinen pöntön jalan ympärille laitettava. tilavuus 25 litraa, sitä varten on se hätätyhjennys. Nahemassa taitaa olla samanlainen. Tankin mukana tuli venttiili, jolla kurat saisi ohjattua suoraan mereen tai sitten tankkiin. Awaan tämä ei mahtunut mukaan, joten kaikki menee tankkiin, tankista on letku ylös ja kolmitiehanalla sitten valitaan, imetäänkö tankki tyhjäksi vai pumpataanko mereen. Suht iisi asennus, vähän kuumottaa muoviset yhteet tankkiin, niissä kun on vielä muoviset kierteetkin. Reilusti sikaa huttuun niin pitänee.

Muita reikiä ei siis tarvitse kuin imutyhjennykselle ja korvausilmalle. En voi vielä suositella kun ei ole koeponnistettu, mutta toivon mukaan käy ja kukkuu.

-Erkka / AWA
jil83
kokelas
Posts: 62
Joined: Mon Nov 19, 2018 20:31 pm
Vene: Pikku Myy

Re: Septitankki

Post by jil83 »

IMG_20210418_170213.jpg
Septitankin kurkistusluukku haljennut ja tuoksu sen mukainen. Sattuneesta syystä haluaisin tehdä korjauksen niin, että aika, jonka luukku on auki, olisi mahdollisimman lyhyt. Mitähän materiaalia tuohon ikkunaan kannattaa käyttää? Polykarbonaattia kenties? Vai olisiko parasta tehdä uusi luukku suosiolla HST-teräksestä, kun tosiasiassa tuon ikkunan viihdearvo on aika marginaalinen?

Myös kiinnostaa, että millä olette tiivistäneet huoltoluukun? Tuossa nykyisessä näyttäisi olevan jonkinlainen kumitiiviste ja lisäksi vielä jotain valkoista tahnaa (silikonia?). Kaikki materiaali- ja muut vinkit olisi tervetulleita :mrgreen:
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Post Reply