kannen ilmaventtiili

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

kannen ilmaventtiili

Post by Panu »

Tervehdys

Meidän Feneet alkavat tulla siihen ikään, että kajuutan katon ilmaventtiilien tekninen käytöikä alkaa olla täynnä. Isoisena olen laittanut merkille, että tuota samaa 2vaihtokelpoista" venttiiliä saa vieläkin venetarvikekaupasta. Biltema myy tuota numerolla 25-5010 (24,90€) ja 25-5017 (26,90€). Eroa on kaiketi vain hinnassa 2€.Hinta on edullinen mutta varasto tilanne on huono molempia on vain 1 kpl Suomessa.

Maritin tuo ylennystavaraliike myy myös vastaavaa venttiiliä. Toinen rosterikuvulla ja toista muovikuvulla. Meillä kun kuvut ovat ehjät, mutta koneiston sisältä rikki, niin ostin nuo muovikupuiset, joihin sovitan vanhat rosterikuvut puhdistettuna. Nuo muovikupuiset maksavat 19.50€ ja rosteriset kokonaista 37€
Ystävällisin veneily terveisin PR
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: kannen ilmaventtiili

Post by Cage »

Olen itse harkinnut aurinkokennotuulettimia. Tosin, yksi vaihtoehto voisi olla siirtyminen dorade-venttiileihin. Etummaiselle vaan voi jäädä vähän heikosti tilaa kickin kanssa. Mietittävää siis ja hyvä huomio että muovisesta vain "koneisto" ja menoksi. Itse olisin varmasti ajattelemattomuutta ostanut rosterisen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: kannen ilmaventtiili

Post by harald »

Meillähän on pieni avattava keulaluukun tapainen katossa. Taitaa olla 30 x 30 cm.

Keulassa on edelleen tuollainen Bilteman venttiili, olen ollut aikeissa parantaa sitä vaihtamalla tuulettimen johonkin paljon parempaan joka olisi akuissa kiinni. Joku 12 cm PC-tuuletin säädöllä ehkä.

Charlottan projektigalleriassa 2019 on kuvia missä olen koittanut sovitella Doradea. Aika ahtaaksi tulee, ja kikkataljan kanssa tulee ongelmia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: kannen ilmaventtiili

Post by olpalon »

Feriaan tuli kennot ekana fiksauksena kun veneen hankin. Taitaa olla nyt kuudes tai seitsemäs kesä nyt menossa ja vielä ne pyörivät. Nyt on nähtävissä, että vesi on hiipinyt jonnekin kennon väliin. Ovat olleet koko ajan pikkuteholla imemässä ilmaa pois veneestä ja pitämässä sisätiloja suhteellisen raikkaina. Malli on sellainen, että voi valita IN/OUT ja min/max.

Image
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: kannen ilmaventtiili

Post by Olli »

harald wrote: Wed Aug 18, 2021 20:46 pm
Keulassa on edelleen tuollainen Bilteman venttiili, olen ollut aikeissa parantaa sitä vaihtamalla tuulettimen johonkin paljon parempaan joka olisi akuissa kiinni. Joku 12 cm PC-tuuletin säädöllä ehkä.
Partcosta saa näitä näppäriä PWM-säätimiä:
https://www.partco.fi/fi/saehkoemekanii ... 2402p.html
Tolla saa varmaan tietokonetuuletintakin ajettua. Meillä kun on vesikiertoinen lämmitys, laitoin 12V kanavapuhaltimen painamaan korvausilmaa lämppärikennon läpi, ja säädän sitä tommosella.
Olli Niemi
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: kannen ilmaventtiili

Post by olpalon »

Tuotespeksin mukaan ei voi toimia:
Huom! Ei ammattikäyttöön, ei toimivan laitteen osaksi. Laatuluokka soveltuu protoiluun.
:D
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Post Reply