Espoon suunnalla on ainakin kahdessa veneessä rälläkät viritetty siihen kuntoon, että takakaiteet saa kyytiä.
Feriassa on lähtökohtaisesti ajatus toteuttaa kaiteen avaaminen samalla tyylillä kuin useimmissa jatkoperäveneissä ja Merellissä, eli molemmat vaaakaputket poikki ja pystyputket partaaseen uimarappusten kohdalle.
Useimmat avaamiset on tehty enemmän oikein, eli katkaistusta yläputkesta jatketaan hitsatuin liitoksin ja kauniilla ja rakennetta tukevoittavalla kaarella takaisin alas ja kansihelaan kiinni.
Toisena menetelmänä (osat jo hankittuna) on käyttää valmiita kaideheloja (esim. https://akkuteho.fi/fi/product/suora-t- ... 6/11021117, ja suoraa putkea jolla vastaava rakenne toteutetaan ilman hitsaamista.
Itäisen Helsingin FE-piireistä on tullut tietoja, että tällä jälkimmäisellä tavalla toteutettu kaide jää vähän huteraksi veneen pitkittäissuuntaan.
Mitä ratkaisuja lautakunnalla voisi olla tähän tukevuushaasteeseen?
Itsellä tuli mieleen, että irto-osilla yksi kausi ja jos fleksaaminen edelleen häiritsee, niin seuraavaksi kaudeksi kaiteet irti ja naapurin Teräs Jorma tinaa irto-osat ja putket toisiinsa pysyvästi.
Takakaiteen modifiointi
Takakaiteen modifiointi
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Takakaiteen modifiointi
Itse olen leikkinyt ajatuksella että lisäisi kolmannen jalan suoralla tangolla ylänurkasta parraslistan takareunan läpi kannen alle. Kannen alapuolinen osa kierteillä. Näin tuosta saisi kapean kolmijalan, mutta miten hyvin se kestää pitkittäis-suunnassa on tosiaan kysymysmerkki.
Neljä hainevää olisi parempi ratkaisu. Danielassa on vinssin kohdalla olevan tolppa korvattu hainevällä, niin sillä on saatu mahdollisuus pitää eri kireyksiä mantookissa pinnamiehelle ja miehistölle. Parasta on siinä se, että eristetään hengaavan miehestön vaikutus takaosan kireyteen, eli kun kaverit yhtäkkiä nojaavat ylävaijeriin ei pinnamies lennä nenilleen.
Sitten voidaan keskustella miten löysällä on pokka pitää niitä kaiteita.
Taaimmainen ja miksei vinssin kohdallakin oleva hainevä tarvitsee kuitenkin kolmannen jalan, eikä takakannen (koko se 12 cm) knaapin toimivuus oli meielekästä laittaa uhrialttarille. Jos laittaisi vain hainevän, ja se kolmas jalka olisi vain keskimmäisen vaijerin korkeudella tai vähän yli niin sen saisi melko lähelle laitettua? Hainevä lienee kuitenkin melko jäykkä.
Tuollaiseen hainevään saa varmaan korvakkeen kuumaliimalla kiinni halutulle korkeudelle. Kolmannella jalalla saa hainevän työnnettyä tarpeeksi ulos että sitloodassa olisi oikeasti tilaa istua kryssilläkin.
Hainevä maksaa Hjertmansilla noin 80 € / kpl. Sen lisäksi tarvitaan kahdeksan kaidetolpan jalkaa á 77 € Captains Shop. Edullista, eikä ole? Jalka Hjertmansilla ~45 €.
https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... bredd-32cm
https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... gslist-rak
Tästäkin on muuten osin keskusteltu tuossa: https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1647 Löysin kun googlailin 'hainevä kaidetolppa'. On tämä foorumi sellainen aarre-arkku että. Kaidetolpan jalat löytyi tuosta: https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1062
Neljä hainevää olisi parempi ratkaisu. Danielassa on vinssin kohdalla olevan tolppa korvattu hainevällä, niin sillä on saatu mahdollisuus pitää eri kireyksiä mantookissa pinnamiehelle ja miehistölle. Parasta on siinä se, että eristetään hengaavan miehestön vaikutus takaosan kireyteen, eli kun kaverit yhtäkkiä nojaavat ylävaijeriin ei pinnamies lennä nenilleen.
Sitten voidaan keskustella miten löysällä on pokka pitää niitä kaiteita.
Taaimmainen ja miksei vinssin kohdallakin oleva hainevä tarvitsee kuitenkin kolmannen jalan, eikä takakannen (koko se 12 cm) knaapin toimivuus oli meielekästä laittaa uhrialttarille. Jos laittaisi vain hainevän, ja se kolmas jalka olisi vain keskimmäisen vaijerin korkeudella tai vähän yli niin sen saisi melko lähelle laitettua? Hainevä lienee kuitenkin melko jäykkä.
Tuollaiseen hainevään saa varmaan korvakkeen kuumaliimalla kiinni halutulle korkeudelle. Kolmannella jalalla saa hainevän työnnettyä tarpeeksi ulos että sitloodassa olisi oikeasti tilaa istua kryssilläkin.
Hainevä maksaa Hjertmansilla noin 80 € / kpl. Sen lisäksi tarvitaan kahdeksan kaidetolpan jalkaa á 77 € Captains Shop. Edullista, eikä ole? Jalka Hjertmansilla ~45 €.
https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... bredd-32cm
https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... gslist-rak
Tästäkin on muuten osin keskusteltu tuossa: https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1647 Löysin kun googlailin 'hainevä kaidetolppa'. On tämä foorumi sellainen aarre-arkku että. Kaidetolpan jalat löytyi tuosta: https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1062
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Takakaiteen modifiointi
Vaihtoehtoja on galleriassa (pari viimeistä on Gimp'illä fiksattu):
Charlottan kaiteen sahasivat gastit sen aikaa kun olin hangon regatan saunassa. Pienen yllytyksen kannustamina.
En ollut kovin yllättänyt, hiukan kyllä
Helpointa on siis jättää tuo alempi putki paikalleen.
Charlottan kaiteen sahasivat gastit sen aikaa kun olin hangon regatan saunassa. Pienen yllytyksen kannustamina.
En ollut kovin yllättänyt, hiukan kyllä
Helpointa on siis jättää tuo alempi putki paikalleen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Takakaiteen modifiointi
Mulla on ollut pidemmän ajan projektina teettää kaiteet ja portaat jossakin. Jotta hinnan saisi pyydettyä, vaatisi se kuvien piirtämistä, enkä ole vielä löytänyt aikaa tuolle.
Haluaisin siis portaat, jotka sulkevat peräkaiteen. Haen siis samankaltaista mallia kuin mitä ainakin Infernoissa 28/31 on asennettuna.
Haluaisin siis portaat, jotka sulkevat peräkaiteen. Haen siis samankaltaista mallia kuin mitä ainakin Infernoissa 28/31 on asennettuna.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Re: Takakaiteen modifiointi
Tuossa olisi yksi vaihtoehto kaljan juonnin lisäksi.
Alempi putki ennallaan. Yläputkesta pätkä pois. Pystyputket irto-osilla peräpeiliin alemman putken ohi.
Alempi putki ennallaan. Yläputkesta pätkä pois. Pystyputket irto-osilla peräpeiliin alemman putken ohi.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Takakaiteen modifiointi
Yövahdissa näkee veneitä.
Tallissa on neljä hainevää ja kuusi jalkaa, mutta epäilyttää kun korvakeet vaijereille on todella isot.
Tallissa on neljä hainevää ja kuusi jalkaa, mutta epäilyttää kun korvakeet vaijereille on todella isot.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020