Pidempi säilytys maissa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 952
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Pidempi säilytys maissa

Post by Cage »

Meillä vene jää maihin täksi kesäksi. Mitä pitäisi huomioida pidemmässä säilytyksessä? Akut pitää ladata, ilmeisesti konetta olisi hyvä käyttää / pyörittää kammella, mutta pitäiskö viime syksynä vaihdettu öljykin vaihtaa tai meniskö se vielä vuoden? Tuleeko mieleen jotain muuta?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Pidempi säilytys maissa

Post by Panu »

Cage wrote: Fri Jul 10, 2020 08:37 am Meillä vene jää maihin täksi kesäksi. Mitä pitäisi huomioida pidemmässä säilytyksessä? Akut pitää ladata, ilmeisesti konetta olisi hyvä käyttää / pyörittää kammella, mutta pitäiskö viime syksynä vaihdettu öljykin vaihtaa tai meniskö se vielä vuoden? Tuleeko mieleen jotain muuta?
Tervehdys

Polttoaineen palamistuotteet ovat happamia ja siksi ne ovat suurin syy tarpeeseen öljyn vaihtoon purjehduskauden jälkeen syksyllä. Nyt jos ja kun kauden aikana konetta ei käytetä, niin noita happamia palamistuotteita ei myöskään synny. Eli öljynvaihto olisi tässä vaiheessa varsin turha.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Pidempi säilytys maissa

Post by harald »

Kannattaa varmaan pitää vene peitettynä, ettei kaiken maailman paska kasva kanteen kiinni. Pidä vene kuivana sisällä. Kai tuo vuoden noinkin pärjää kun on tähänkin astI? Minä en ainakaan keksi sellaista, mitä pitäisi huoltaa sen takia että venettä ei käytetä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 952
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Pidempi säilytys maissa

Post by Cage »

Noniin, nyt on talvisäilytyksen huoltotoimet sit tehty, kun ajoin sisään 6 litraa uutta glykoliseosta. Niin, no, akut pitää ladata ja ehkä pressu vaihtaa uuteen.

Mutta, mitäs se voisi merkitä, kun koneen ensimmäisellä starttiyeiryksellä ei kuulunut kuin "klik", jonka jälkeen ei mitään? Kokeilin sen jälkeen startata uudelleen ja kone heräsi henkiin ihan heti.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
luti
Posts: 372
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Pidempi säilytys maissa

Post by olpalon »

Cage wrote: Sun Aug 23, 2020 15:30 pm Noniin, nyt on talvisäilytyksen huoltotoimet sit tehty, kun ajoin sisään 6 litraa uutta glykoliseosta. Niin, no, akut pitää ladata ja ehkä pressu vaihtaa uuteen.

Mutta, mitäs se voisi merkitä, kun koneen ensimmäisellä starttiyeiryksellä ei kuulunut kuin "klik", jonka jälkeen ei mitään? Kokeilin sen jälkeen startata uudelleen ja kone heräsi henkiin ihan heti.
Solenoidin sisäisissä kytkentäpinnoissa seisontakökköä.
Startin harjojen pinnoissa seisontakökköä tai harjat loppsuoralla.
Startin solenoidille tulevan/lähtevän kaapelin liitokset löysät.
Akun miinuskaapeli löysällä jommasta kummasta päästä.

Alan kirjallisuus mainitsee Yanmarin (oletus, että on) solenoidien ottavan ohjausvirtaa aika reilusti ja haasteena olevan joskus virtalukolta tulevan johdon jännitehäviöt. Ratkaisuksi ehdotetaan johdon uusimista tai releen laittamista ohjausvirtapiiriin.

Jos kyseeessä originaali startti Kekkosen valtakaudelta, niin Adita Oy Malmilla tai vastaava paja varmaan voisi tuota vilkaista tai sitten irti ja talveksi pöydälle levälleen.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Pidempi säilytys maissa

Post by harald »

Meillä klikkasi useasti, mutta rakensin johdotuksen uusiksi jonka jälkeen ei ole esiintynyt. Se pistoke lähellä konetta todennäköisin syyllinen. Painava mötikkä ja heiluva kone niin oli muutamakin johto poikki siitä kohtaa. Eikä ollut ensimmäinen kerta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Re: Pidempi säilytys maissa

Post by Guest »

Meillä 1GM10 teki myös tuota. Eli toisinaan ensimmäinen startin painallus ei tuottanut muuta kuin tuon "klik"-äänen. Me teimme tuon lisärelekikan (eli Bilteman normaali 12V autorele, jossa start-nappi ohjaa sitä ja se taas ohjaa starttimoottorin solenoidia) ja sen jälkeen homma on pelittänyt 100% varmuudella. Tuossa on myös se hyvä puoli, että on aika helppo tehdä myös releen kantaan sopiva piuha lattaliittimillä jonka toisessa päässä on sopiva painonappi sen varalle, että jokin johto/liitos start-napin virtapiirissä (tai vaikkapa itse virtalukko/start-nappi) sanoo itsensä irti. Saa koneen käyntiin ilman isompaa säätöä...
Post Reply