Ihan pikku projekti vain...

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Ihan pikku projekti vain...

Post by harald »

Tuosta Hartikaisen projektista on ollut puhetta tässä jopa niin että
Eivindkin kertoi siitä. Oli siis pakko käydä moikkaamassa ja tarkastamassa
mitä se on syönyt. Aika paljon oli kyllä syönyt.

Rikiksi tulee metrin korkeampi, kahdella saalinkill 15° kulmassa. Rustit
näyttä olevan sisempänä ja masto on läpimenevä, eli seisoo pohjan
päällä.

Kölin projektiin on myös Stillin piirtämä. Syvyydestä ei (vielä) ole tietoa
mutta köli painaa kai 100kg vähemmän kuin se rautaköli joka vakiona
siinä roikkuu.

Sitten kun tuossa veneessä ei ole konetta ja aika moni laipio on jäänyt
pois sekä purjepintalaaa tulee lisää niin tuo vene taitaa kulkea kyllä
kevyessäkin.

Tuo peräpuolen tuplapunkka rupesi tässäkin kiinnostamaan. Mutta mihin
kone jos sitä ei haluaisi jättää pois, paljonkohan sitä voisi siirtää eteen-
päin ja paljonko koneesta mahtuisi punkan alle, vaihteisto nyt ainakin
mahtuu, se on jo kesällä 2002 katottu :)


No, käykää katsomassa kuvia;

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album139
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eilen tuli sit piirreltyä vähän ja jos sen koneen sijoittaa rappusten alle
(vaatii vain moottoripukkien siirtoa sekä nivelen hankkimista) niin kone-
kopan päälliosasta tulisi toiseksi korkein askelma (n 50cm korkeudella)
ja jos tarvitsee/haluaa niin konekopan etuosaan voisi tehdä viimeisen
askelman. Jos konekopasta tekee tarkasti niin pentryn ja konekopan
väliin jää vielä n 20cm tilaa jaloille.

Tuo 20cm ei kyllä ole paljon mutta taitaa olla niin että se riittää koska
siinä seistessä voi a) nojata rappusiin ja b) konekopan etureuna tulisi
vain vähän nykyisten rappusten eteen.

Näin saisi aikaan tuplavuoteen sitlooran alle joka olisi vanhan pistopunkan
kohdalta äärettömän pitkä ja sitlooran alle tulisi 190cm pitkä vuode.
Tuplapunkan leveydeksi saa aika helposti 140cm hartioitten kohdalla,
ja kun vielä styyran kylki on noin paljon kallellaan niin tilaa olisi kahdelle
(lyhyelle?) aikuiselle yöpyä siinä.

Tämän vielä kun yhdistäisi racer-malliseen istuinkaukaloon niin tilaa
olisi ruhtinaallisesti. Tuo racer-mallinen istuinkaukalo olisi siis J-92
mallin mukaan. Katsokaa tuosta kuvaa: http://www.jboats.com/j92/

Tuossa kaukalossa olisi enemmän tilaa liikkua sekä poikittan että
pitkittäin (kun levanki olisi pohjalla) ja peräkiinnityksessä voisi ajaa
lastenrattaat suoraan veneeseen :) Ja kuka nyt penkeillä istuu? Meidän
veneessä tuskin enää koskaan, laidalla istutaan sekä merellä että
satamassa.

Jos vielä istuinkaukalon pohjalle tekisi luukun a'la keulaluukku niin
tuplavuoteelle tai "peräkajuuttaan" voisi lykätä suoraan istuinkaukalosta
purjepusseja ym sisään.

Hmm.. Pitää vähän piirrellä vielä ennen kuin otetaan tuo moottori-
saha käteen :) Onpahan jotain haaveilemista talveksi ...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuosta voi jäsenet ainakin katsoa tarkemmin mahdollisuuksia:

http://www.fe83.org/intern/kuvat/im000104.jpg

(salasana löytyy jäsenforumista)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote: Hmm.. Pitää vähän piirrellä vielä ennen kuin otetaan tuo moottorisaha käteen :) Onpahan jotain haaveilemista talveksi ...
Tervehdys

Onko tämä nyt ymmärrettävä siten, että mietit jo "Charlotta Racerin" tekoa... :) ?

Onko muuten hartikaisella aikomus tehdä vene valmiiksi, vai kaupitteleeko hän jo projektiaan?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote: Onko tämä nyt ymmärrettävä siten, että mietit jo "Charlotta Racerin" tekoa... :) ?
Jos perähytin tekee niin eihän siitä raaseria silloin tule? :)
Onko muuten hartikaisella aikomus tehdä vene valmiiksi, vai kaupitteleeko hän jo projektiaan?
Oli kuulemma aikomus saada vesille kesäksi. Hän ei tosin maininnut että
minä vuonna :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Harald,

Mepratuotteen nivelyksikkö saattaisi olla passeli tohon tarkoitukseen, eikä tarvitsis siirtää sitä vanhaa akselia, tai tehdä niin pitkää uutta akselia (värinöitä yms.) Lisäksi ei olis sen "rihtaamisen" kanssakaan niin tarkkaa.

http://www.mepratuote.fi/venetarvikkeet ... ikkeet.htm

Esa
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, soittelin päivällä sinne ja se python olisi sopiva. Sen saisi jopa
600mm pituisena ja se sallisi 2x8° taivutuksia mutta kun sitä konetta
alkaa sovittamaan paikalleen niin se joutuisi eteenpäin kallelleen
korkeuseroista johtuen. Vielä kun se nivel on noin 700¤ niin..
Ja kuitenkin oltaisiin nivelien speksien rajamailla..

Taitaa olla halvempi ja helpompi sitten kuitenkin siirtää vannasputki
ja kallistaa takalaakeria hiukan sekä hankkia pidempi akseli (2m 200¤).

Muuta ei sitten paljoa tarvitakaan, joustonivel 110¤ ja sitten mattoa ja
hartsia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt on tullut soviteltua vähän miten sellainen moottorikoppa sopisi tuohon ja
sen mataluudesta johtuen se ei kai olisi sittenkään tiellä. Kun se on suurin
piirtein polven korkeudella niin pylly mahtuu pullistumaan ulos eikä se rakonen
siinä olekaan niin kapea.

Kuvia sommittelusta;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000356
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000357

Ja vähän virikkeitä istuinkaukaloille :)

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=6
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jaskas
alokas
Posts: 11
Joined: Tue Jun 15, 2004 13:10 pm

Post by jaskas »

Aika mielenkiintoiselta näyttää toi stillin vehje. Voipa olla nopeakin.

Saakohan tuolla moottorin eteenpäin siirtämisellä painopistettä samalla eteenpäin, kun mielestäni se on Fe:ssä ollut hieman liian takana. Ainakin tuossa Hannassa jolla ollaan purjehdittu. Hannassa on kuitenkin tuo jatkettu perä, joka vaikuttaa asiaan hieman.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Linnut laulavat että tämä on vesillä ja purjehtii. Keveämpi kuin OD FE83.
On varmaan X-79:iä nopeampi joka kelissä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Mallia atlantinylitysfolkkarista

Post by FE-Sillanpää »

Moi, tässä Yachting Worldia lukiessa tuli tämä vene vastaan artikkelissa, jossa tämän tuunannut kaveri seilasi Kap Verdelle ja siitä Karibialle. Siitä taas muistui mieleeni tämä vanha FE-keskustelu.

Korotetun sitloodan turkin edut ovat ilmiselvät, jos iso aalto tulee päälle ... vaikka on siinä tietty vaara luiskahtaa poiskin. Tuolla on siis selvitty melkoiset matkat eikä valtamerellä taida tarvita kaiteitakaan ... omatekoinen autopilotti (*) on myös huomattava, samoin kuin se, että veneessä ei ole mitään elektroniikkaa. Muovisekstantti riittää. Image

Juttua aiheesta ja matkanteosta voipi lukea tästäkin: http://www.classicboat.co.uk/articles/f ... e-and-win/

(*)
My home-made windvane self-steering, which had been so faithful all this time (and had been thoroughly overhauled in Mindelo), couldn’t deal with the huge amount of Sargasso grass that seemed to cover the entire Atlantic, and so after a day of leaning perilously over the transom with a boathook, I took the whole thing off and sailed the next 1,700 miles using jib-sheets lashed to the tiller.
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Hieno Folkkari.
Onks tosta FE 831 :stä muuten mitään havaintoa missä se nykyään vaikuttaa? Se on vaihtanut Hartikaisen jälkeen omistajaa vissiin pariin kertaan.
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Tuon folkkarin tarina ja etenkin seuraava projekti löytyy osoitteesta http://sampsonboat.co.uk

Aivan mahtavasti dokumentoitu projekti ja oletettavasti jatkuu vielä aika kauan.

Ja terve taas foorumille, hetki hiljaiseloa mutta nyt taas linjoilla.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

PetriF wrote:Hieno Folkkari.
Onks tosta FE 831 :stä muuten mitään havaintoa missä se nykyään vaikuttaa? Se on vaihtanut Hartikaisen jälkeen omistajaa vissiin pariin kertaan.
Ellen aivan väärin syksyllä nähnyt niin vene näyttäisi talvehtivan Marjaniemessä eli Helsingissä näyttäisi edelleen vaikutavan.
...rungon väri näyttäisi matkan varrella muuttuneen vihreäksi.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply