Yanmar 2gm ei käynnisty

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Jalamo9
alokas
Posts: 5
Joined: Tue Jul 02, 2019 09:20 am
Vene: Pax

Yanmar 2gm ei käynnisty

Post by Jalamo9 »

Onko jollain vinkkejä? Kone sammui selälle ja purjeilla kotiin. Vikahakusessa löytyi yksi murtunut banjopultti ja toinen löysä. Samalla löytyi tukkeutuma tankilta koneelle. Tankki/suodattimet/letkut puhdistettu/ilmattu. Ei tulosta. Seurattu naftan virtaamista korkeapainepumpulle jota yritin tyhmyyttäni aukaista. Vinkit sivuilta ja räjäytyskuvan katseleminen saivat tiputtamaan työkalut ja soittamaan ammattimiehelle. Nyt on kaikki tarkastettu ja vikaa edellämainituista ei löydy. Kaverilla hienot työkalut ja ohitti pumput yms omilla pumpuilla. Kone lupaa heti startatessa mutta sammuu saman tien. korjaaja sanoi vetävänsä mietintämyssyn päähän ja puhui säädöistä.(sytytys?)korjaaja vaikutti kyllä asiansa osaavalta mutta ajattelin löytyykö täältä vastaavia kokemuksia ko koneesta?
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Yanmar 2gm ei käynnisty

Post by mihor »

Jaa-a, vaikea sanoa. Miten vanha kone tuo mahtaa olla?
Jos moottori sammui suoraan ajosta, on tuossa täytynyt tapahtua jotain äkillistä ja ei-toivottavaa. Äkkiseltään tulee mieleen muutama vaihtoehto:
  • Tuon polttoainelinjan banjopultin katkeaminen ja siitä johtunut polttoaineensyötön loppuminen. Vai voisiko olla, että banjo katkesi vasta vianselvityksen aikana (noita ei saa vääntää liian kireälle)?
  • Roskat polttoaineessa pääsivät korkeapainepumpulle / suuttimelle asti
  • Syöpynyt sylinterinkansi antoi jostain periksi ja moottorin puristukset katosivat
En varsinaisesti tunne 2GM konetta, mutta olettaisin sen olevan kutakuinkin identtinen perustoiminnoiltaan kuin 1GM. Nämä koneet ovat täysin mekaanisia, eikä ”sytytyksen säätöä” varsinaisesti ole. Korkeapainepumpun ajoituksen säätö tehdään sovittamalla pumpun ja koneen rungon väliin sopiva määrä hyvin ohuita korotusrenkaita, kunnes päästään tilanteeseen, missä korkeapainepumppu ruiskuttaa polttoaineen sylinteriin juuri oikealla hetkellä (missä se syttyy paineen ja lämmön vaikutuksesta). Tätä säätöä ei tyypillisesti koskaan tarvitse muuttaa. Jos pumpun irrottaa moottorista, ajoitus voi kylläkin hieman muuttua (mutta ainakin minulla oma koneeni toimii edelleen hyvin, vaikka jouduin rempan yhtydessä poistamaan pumpun).

Itse varmaan ensin yrittäisin varmistaa, että polttoainelinjasto on varmasti puhdas ja etenkin tiivis (uusi suodatin ja tiiviste, uudet kupariprikat avattuihin banjoihin). Sitten huolellinen ilmaus. Mutta tämä on nähtävästi jo tehty ammattikaverin toimesta, joten vika taitaa olla jossain muualla. Sitten, riippuen koneen iästä, alkaisin epäillä sylinterinkantta.
s/y Mariko, FIN-2380
Jalamo9
alokas
Posts: 5
Joined: Tue Jul 02, 2019 09:20 am
Vene: Pax

Re: Yanmar 2gm ei käynnisty

Post by Jalamo9 »

valitettavasti osui oikeaan tuon viimeisen kohdalla,vielä ei todellinen vahinko ole selvillä eli onko koneen vaihto ajankohtainen.
Nyt kun jolla seissyt rannassa ja kesä kohta mennyt niin hieman sellainen olo että uutta tilalle ja ei enää ikinä..
Post Reply