Rikitrimmi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Rikitrimmi

Post by JIm »

Noniin ja tervehdys

Sähköfeneen purjehduskausi avattiin onnistuneesti seitsemän solmun lokivauhdilla (GPS 6,5). Nyt ois oiva hetki saattaa riki iskukuntoon kesän rientoja ajatellen. Mites se Feneen trimmiohje menikään?

Saattelin eilen Teekkareiden feneen vaijerit jonkinsorttiseen epäjärjestykseen. Muistini mukaan ylävantit kireälle ja alavantit löysemmälle. Pääteltiin ylävantti kansikiinnikkeistä peränpuoleiseen ja alavantti etummaiseen.

Ylävanttien esijännitykseksi suositellaan min 15% eli 5mm 1x19 HST vaijerissa se tekee 300kg [Dedekam & PBO]. Ehdoton maksimi on 25% eli tuolle vaijerille se tekee 500kg. Nyt laitettiin 275kg (14%), mikä tuntuu hauisvakiolta jämäkältä. Säätövaraa jäi ainoastaan styyralle. Kaikki muut on tapissa. Mahdollisia syitä lienee maston kallistuma paaralle taikka epäsuhta vaijereissa... mittailen lisää wappuaamuna.

Mites alavantit? Suojan puolen alavantti heiluu vapaasti purjehdittaessa 120kg esijännityksellä. Ylävantti ei. Jäikö liian löysäksi?

Purjeen muoto on WB:n valkoinen.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Meillä rikitrimmi haettiin niin, että ensiksi käsipelillä ylävantit niin kireäksi kun jaksaa ilman työkaluja. Sitten 2m pitkä taittomitta kiinni vanttiin roikkumaan ja sen jälkeen ylävantteja kiristettiin vuorotellen 20-25% breaking loadista, en muista mihin päädyttiin (mitataan vaijerin paksuuden mukaan venymänä 2m matkalla). Metallisella pitkällä mittanauhalla kannattaa mitata vanttien kiinnityspisteisiin ja takakulmiin, niin että saa maston suoraksi (fallilla mittaaminen toimii teoriassa, mutta käytännössä se ei ole tarpeeksi tarkka). Sen jälkeen alavantteja kiristettiin jonkun verran, niin etteivät ole löysiä, mutta ei mitenkään kovin pingoitettukaan (kryssillä leen alavantti on vähän löysä). Tihrustamalla mastouraa ja mittaamalla samalla tavalla kuin aikaisemminkin varmistetaan maston suoruus.

Tuo 14% ylävantissa kuulostaa kyllä aika löysältä, jolloin myös etuvantti on löysä => sägiä genuassa, joten tuulen koventuessa genuaa ei saa tarpeeksi litteäksi ja siinä on seurauksena liikaa voimaa eikä sillä saa tarpeeksi korkeutta. Kevyen tuulen trimminä tuo ehkä toimii (ei itse vielä olla haettu erityistä kevyen tuulen trimmiä). Jos säädöt tapissa, niin sitten oikeastaan pitäisi nappasta vaijereita lyhyemmäksi. Samalla kannattaa pidentää etuvanttia eism. toggleilla, niin että saa tarpeeksi rakea (kts. esim. tämä keskustelu, jossa Lissun vanttien pituudet hyvin ilmoitettu https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... c&start=30).

Seldénin trimmiohje (http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-E.pdf) antaa hieman eri ohjeistuksen osatakilalle, mutta itse en kokenut oikein tarkaksi / mahdolliseksi mitata peräharuksen venymää, joten siksi emme tehneet sitä.
Last edited by Cage on Tue May 01, 2018 22:36 pm, edited 1 time in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on ylävantit niin kireänä kuin 13 mm kiintoavaimella saa väännettyä. Ylävanttien pituuseron voi tarkistaa ennen maston nostoa, viemällä päätä mastonjalan jatkeeksi ja mittaamalla eron. Jos ero on lähellä nollaa, voi maston suoruuden tarkastaa suoraan työntömitalla ylävantin ruuveista.

Meillä siis käytössä Seldénin ohjeen maksimikireys, joka oli 25% joka vastaa 5 mm venymää 2000 mm otteella juuri Cagen menetelmällä.

Alavantit niin kireälle kuin saa paljaalla kädellä, tämäkin saattaa olla liikaa.

Rikin kireys tarkistetaan vetämällä keulaharuksesta taaksepäin. Antaa myöden hiukan, mutta pitäisi tiukentua melko nopeasti.

"takavantin venymää"?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

harald wrote:"takavantin venymää"?
Ok, ok, korjasin peräharukseksi omassa viestissä. Seldénin ohjeessa yksi steppi on:
Tension the backstay hard, but not exceeding 20% of the breaking load of the wire. Make a mark on your backstay tensioner or tackle so that you will always know when this normal load has been achieved. Use the “folding rule method” to find the correct setting. This will reduce the tension of the cap shrouds.
Sen jälkeen heidän ohjeiden mukaan päävantit kiristetään 20% breaking loadista.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ahaa, minä olen kiristänyt ylävantteja takaharus löysänä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Jos vanttien säädöt pohjaa tänä vuonna, mutta eivät Pohjanneet viime vuonna, niin onko kajuutan katto voinut antaa periksi?
Jankka
s/y Merel
FIN 6612
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos ruuvit pohjaa, ja riki ei kiristy, niin jossain antaa periksi. Röstit?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

harald wrote:Ahaa, minä olen kiristänyt ylävantteja takaharus löysänä.
Jep, samalla metodilla meillä tehty, kenenköhän ohjeiden mukaan? :lol:
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Jankka wrote:Jos vanttien säädöt pohjaa tänä vuonna, mutta eivät Pohjanneet viime vuonna, niin onko kajuutan katto voinut antaa periksi?
Onko trimmaus muuten sama tai onko tänä vuonna ruuvattu tiukemmaksi kuin viime vuonna? Ja vantit samalla puolella kuin viime vuonna, ettei ole puolet vaihtunu (tosin, jos molemmat puolet pohjaa, niin ei varmaan ole tämä syy)?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mastonjalka menee koveraksi jos se painuu. Tämän voi tsekata viivottimella.

Laiturissa kyse on milleistä, joten en usko että vantit tuon takia pohjaavat. Sitten kun rikiin tulee kuormaa, tuo voi painua vähän enemmänkin, mutta ei siellä nyt senttitolkulla varoja ole.

Onko keulastaagi samassa mitassa? Jos olet lisännyt rakea, niin alkuperäiset vantit pohjaavat helposti.
Olli Niemi
Post Reply