Page 2 of 2

Posted: Thu Jan 25, 2018 17:05 pm
by Artsi
Vielä kosteudenpoistosta: Kävin tänään veneellä tarkastemassa yleistilannetta, kun tammikuun lopulla on +5 astetta lämmintä ja tuulta puuskissa 16m/s! :shock:
No, kaikki oli suurin piirtein ok, mutta kosteudenpoistojärjestelmään kerääntynen veden määrä hieman ihmetytti. Keulahytin ja salongin ämpäreistä kertyi yhteensä noin 4-4,5 litraa vettä. Lisäksi pilssin pohjalla vielä 5-6 desiä(mistä lie sinne kerääntynyt?) ja takaosan säilytystilan keräimestä yli litra! Sukkahousuissa tällä kertaa Bilikan kosteudenpoistajan vaihtopussit, yhteensä siis kolme pussia. Luukut on suljettu tiiviisti ja kattoventtiilit peitetty, eli kovin paljon ei ulkoilmaa ole voinut päästä sisään. Veneen nosto oli melko myöhään ja pressuhommatkin kestivät tavallista pitempään, joten kosteutta pääsi varmaan sisälle normaalia enemmän, mutta silti kondenssiveden määrä on melkoinen. Täytyy keväällä tarkistaa erityisesti tarkasti hometilanne. Kosteutta tällaisina "epämääräisinä" talvina näyttää olevan yllättävän paljon.

Posted: Sun Apr 15, 2018 16:16 pm
by Jokke
Hei,

Kiitos oikein hyvistä vinkeistä! Nyt kun kevät on käynnissä ja pian pääsee tositoimiin, niin olisiko vastaavia hyviä vinkkejä heittää ennen vesillelaskua tehtävistä asioista.

Vene on Päijänteellä, joten myrkkymaalaus ei taida olla tarpeen? Mutta pieni jälki siirtohihnasta tuli pohjamaaliin, niin se pitänee paikkailla piiloon. Millä aineella tämä kannattaisi tehdä?

Kiitos taas etukäteen!

Posted: Sun Apr 15, 2018 18:12 pm
by Olli
Olikos tiedossa mitä maalia siinä on?

Jos naarmu on pinnassa, niin riittänee paikkaus samalla maalilla mitä siinä on. Jos se on syvempi, niin pitäisi hioa siltä kohtaa epoksiprimeri esiin, ja varmistaa vedenpitävyys maalaamalla uutta primeriä, ja kitata naarmu epoksipakkelilla. Siihen päälle lisää primeriä ja pintamaali.

Kysymys moottoriin / vetolaitteeseen liittyen

Posted: Sun Apr 28, 2019 00:15 am
by Jokke
Hei,

Kokeneemman venemiehen kanssa tänään pohdittiin kuvassa näkyvän putken funktiota, edeltävä omistaja oli työntänyt toisen pään dieseltankin taakse aukinaisena. Onko kyseessä joku ilmausputki, vai voiko putken katkaista ja tulpata tyvestä. Nyt on jo käytännössä aika littanassa..

Kuvan lisäys puhelimesta ei onnistunutkaan, mutta putki lähtee siis vetolaitteen päältä vaihteiston alta T-risteyksestä suoraan styyran puolelle, josta se kaartoi tankin taakse aukinaisena. Eteenpäin lähtee jäähdytysveden putki moottorille.

Osaisitteko auttaa?[/img]

Posted: Sun Apr 28, 2019 19:44 pm
by Olli
Hmm, kone oli siis 1GM10 vetolaitteella? Yanmar SD20, vai joku muu?

Tarkoitatko "vaihteiston alta" SD20 manuaalissa sivun 29 kuvassa näkyvän vaihteenvalitsimen alta lähtevää letkua? Siinä on vesiletku. Mitään T-haaraa siinä ei varmaan vakiona ole, ja jos siitä lähtevää letkua ei ole tulpattu, niin luulisi, että moottorin vesipumppu voi horia ilmaa sitä kautta.

Posted: Mon Apr 29, 2019 09:11 am
by harald
Irtopää on varmaan tarkoitus pitää jonkinlaisena lapon estona. Kiinnittäisin riittävän korkealle sillä vene kelluu tuon varassa. Jos pää joutuu vedenpinnan alapuolelle tulee puli-puli.

Posted: Tue Apr 30, 2019 11:29 am
by Olli
Ei kai pumpun imupuolella mitään lapon estoa tarvita?

Posted: Tue Apr 30, 2019 11:41 am
by harald
Eipä niin

Re: Kantapään kautta opitut virheet ja muut vinkit keltanokalle

Posted: Sun Jun 02, 2019 10:00 am
by Jokke2
Hei,

Palaan aiheeseen, kun keksin miten saan kuvat näkyville.

Eli oheisista osoitteista pitäisi näkyä kuvat. Oliko summasummarum, nyt että voi tulpata? Vai vedänkö sitloodan sivusäilytystilaan esim?


Kiitos paljon avusta!


https://www.dropbox.com/s/hy6c0m7256nhl ... eg?dl=0&m=

https://www.dropbox.com/s/ej9k89gvxrp6a ... eg?dl=0&m=

Re: Kantapään kautta opitut virheet ja muut vinkit keltanokalle

Posted: Sun Jun 02, 2019 21:28 pm
by Olli
Veikkaan, että ton tarkoitus on ajaa glykolit koneeseen talveksi. Kun laitat vetolaitteen hanan kiinni, niin voit imeä ämpäristä ton letkun kautta. Mutta normikäytössä pitäisi olla tulpattuna.

Yleensähän tosta lähtee letku merivesisuodattimelle, ja siitä pumpulle. Mutta tossa ei ilmeisesti suodatinta ole, kun toinen letku lähtee suoraan pumpulle. Suosittelisin pidemmällä tähtäimellä asentamaan suodattimen, ja poistamaan koko T-haaran. Merivesisuodattimen kautta on helppo ajaa myös glykolit koneeseen talveksi.

Re: Kantapään kautta opitut virheet ja muut vinkit keltanokalle

Posted: Sun Jun 02, 2019 21:35 pm
by Olli
...Nyt kun tota tarkemmin katsoo, niin toi T-haara taitaa olla alkuperäisen merivesihanan paikalla... Eli sulla ei taida olla sulkua ollenkaan merivedelle? Silloin toi letku ei pelaa edes glykolin imemiseen, ellei tuki vetolaitteen reikiä siksi aikaa.

Se hana kannattais kyllä laittaa takaisin, ja suodattimen kautta pumpulle...

Re: Kantapään kautta opitut virheet ja muut vinkit keltanokalle

Posted: Sun Jun 02, 2019 22:46 pm
by Jokke2
Moikka!

Kiitos vastauksista. Tuo on ollut ostaessa järjestely, enkä ole sitä huomannut ihmetellä. Saako tuohon sopivia sulkuhanoja jostain suoraan varaosana, vai miten semmoisen sopivan löytäisi? Hanan puute johtaa siis ilmeisimmin siihen, että ei saa vedentuloa katkaistua tarvittaessa?

Ja sitä asiaa hoitaessa, voi varmaan tässä välillä siis tulpata tuon putken?

Re: Kantapään kautta opitut virheet ja muut vinkit keltanokalle

Posted: Mon Jun 03, 2019 07:46 am
by Olli
Kannattaa googlailla ja kysellä Yanmaria myyvistä liikkeistä varaosaa. Periaatteessahan voit laittaa tohon T-haaraan normaalin sulkuhanan. Sieltähän luulisi löytyvän tavallinen putkikierre. Sitä en tiedä kuinka hyvää tuo messinkinen yhde tekee alumiiniselle rungolle, tai mitä materiaalia alkuperäinen hana on.

Re: Kantapään kautta opitut virheet ja muut vinkit keltanokalle

Posted: Tue Jun 04, 2019 19:46 pm
by Olli
Oletko irrottanut tota letkua? Onko siellä sisällä kuitenkin jostain syystä alkuperäinen hana?

Ohessa kuva alkuperäisestä. Messinkiä tämäkin, ja näyttää vähän samalta kuin toi sun T-haara. Oisko vuotanut hanan juuresta, ja tukittu tolla letkulla?
20190604_194105.jpg