Sain juuri puhelun korjaamolta, jossa peräsin on rempassa. Sanoivat, että peräsimen laminaatti on niin märkää, ettei se lähde kuivuun. Pinnat on sisä ja ulkopuolelta kuulemma hiottu auki ja puoliskot kaksi kertaa uunitettu, ensimmäisen kerran jo ymmärtääkseni marraskuussa. Oletteko moisesta kuulleet? Tai mistä tämä voisi johtua?
Peräsin meidän veneessä on ilmeisesti ensimmäisen omistajan aikana kertaalleen uusittu. Voisiko tuossa vaiheessa ollut tullut joku valmistusvirhe, joka tähän vaikuttaisi? Tai trokataako tässä vain lisätyötä uuden peräsimen teosta?
Märkää lasikuitua ei saa kuivattua?
Märkää lasikuitua ei saa kuivattua?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Tervehdys
Olen ymmärtänyt, että lasikuitujen tarttumista polyesterihartsimatriisiin parannetaan käsittelemällä kuituja suoloilla, jotka saa hartsin kastelemaan kuidun paremmin.
Nyt on siis mahdollista, että laminaattiin päässyt vesi on sitoutuneena suoloissa, eikä sen takia pysty haihtumaan pois. Ainakin osmoosiorakkuloiden korjauksessa korostetaan laminaatin pesua kuumalla vedellä 3 - 5 kertaa, jotta liuenneet suolat (ja hapot) saataisiin pois laminaatista vettä sitomasta. Pesuaineesta ei liene yhtään haittaa pestessä, kunhan mahdolliset jäämät lopulta huuhdotaan pois.
Toisaalta olisi hyvin erikoista, että jos alan palveluja tarjoava yritys ei tätä tietäisi.
Olen ymmärtänyt, että lasikuitujen tarttumista polyesterihartsimatriisiin parannetaan käsittelemällä kuituja suoloilla, jotka saa hartsin kastelemaan kuidun paremmin.
Nyt on siis mahdollista, että laminaattiin päässyt vesi on sitoutuneena suoloissa, eikä sen takia pysty haihtumaan pois. Ainakin osmoosiorakkuloiden korjauksessa korostetaan laminaatin pesua kuumalla vedellä 3 - 5 kertaa, jotta liuenneet suolat (ja hapot) saataisiin pois laminaatista vettä sitomasta. Pesuaineesta ei liene yhtään haittaa pestessä, kunhan mahdolliset jäämät lopulta huuhdotaan pois.
Toisaalta olisi hyvin erikoista, että jos alan palveluja tarjoava yritys ei tätä tietäisi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Käypä räiskimässä kuvia siitä lavasta, niin voidaan arvioida kuinka hyvin ovat sen tyhjentäneet. Akselin tukirautojen alla on täytettä, jossa on vettä imevää vaahtoa (ilmeisesti jonkinlaista nauhaa) kerroksittain kittikerrosten välissä. Rakenne muistuttaa englanninlakritsia.
Kun akseli on irroitettu, tuokin vaahto pitäisi kaivella pois. On luultavasti märkää kuin pesusieni, eikä sieltä kittikerrosten välistä pääse kuivumaan. Akseli on kiinni vain toisessa lapapuoliskossa. Onko se toinenkin märkä?
Lavan kuori itsessään on tosi ohutta laminaattia, ja pitäisi kyllä kuivua helposti.
Kun akseli on irroitettu, tuokin vaahto pitäisi kaivella pois. On luultavasti märkää kuin pesusieni, eikä sieltä kittikerrosten välistä pääse kuivumaan. Akseli on kiinni vain toisessa lapapuoliskossa. Onko se toinenkin märkä?
Lavan kuori itsessään on tosi ohutta laminaattia, ja pitäisi kyllä kuivua helposti.
Olli Niemi
Sain kuvia sieltä ja nätisti on kuvien perusteella ainakin halkaistu. Paikoissa, jossa laminaattia on paljon on vielä kosteutta.
Pitää yrittää pesua ja katsoa auttaako. Hempelin ohjeissa puhutaan höyryttämisestä ja painepesurilla pesemisestä. Kestääköhän laminaatti, jos vetää höyrypesyrilla? Jos pesee harjalla, niin kuinka kauan pesua ja harjausta yhdelle puolelle kerralla?
Olisko kenelläkään Tramexin Skipper -mittaria lainata tai tietoa mistä voisi lainata? Leevene jne. tietty, mutta ehkä reilumpi lainata muualta kun ei heillä ole korjattavana. Jos siis päädytään siihen että haen puoliskot itse pestäväksi.
Pitää yrittää pesua ja katsoa auttaako. Hempelin ohjeissa puhutaan höyryttämisestä ja painepesurilla pesemisestä. Kestääköhän laminaatti, jos vetää höyrypesyrilla? Jos pesee harjalla, niin kuinka kauan pesua ja harjausta yhdelle puolelle kerralla?
Olisko kenelläkään Tramexin Skipper -mittaria lainata tai tietoa mistä voisi lainata? Leevene jne. tietty, mutta ehkä reilumpi lainata muualta kun ei heillä ole korjattavana. Jos siis päädytään siihen että haen puoliskot itse pestäväksi.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)