FE741:n kaukohallintalaite sanoi sopparin irti kesälomapurjehduksen päätteeksi kotisatamassa (aika hyvä ajoitus!).
Se oli pitkään tehnyt sitä että tyhjäkäynniltä tehoja lisättäess kierrokset kasvoivat, mutta veto ei kytkeytynyt. Siihen oli tottunut ja sen kanssa osasi toimia. Nyt tilanne muuttui niin, että kahvan säätöalueella ei kaikkia tehoja saanut ulos. Kahva ikäänkuin luistaa ensin ja alkaa liikealueensa luoppuvaiheessa vasta vetämään kaapeleita. Kahvaa käännettäessä se tuntuu siltä kuin se luistaisi siinä kiinnitysakselissaan.
Onko tämä tuttu vika? Onko ongelma ollut itse kaukohallintalaitteessa (kahvamekaniikassa) vai kaapeleissa?
Saako noita alkuperäisiä kahvoja mistään vai voiko tässä käyttää jotain "tarvikekahvaa"?
Kaukohallintalaite
Hei,
oletko tarkistanut kaukohallintalaitteen kaapeleiden kiinnityksen vetolaitteen yläreunaan? Meillä joitakin vuosia sitten ko. kiinnitys oli tärinän/vuosien myötä irronnut ja luonnonsatamaan rantautuessa tapahtui sitten ns. lopullinen irtoaminen. Pakkia päälle laittaessani kone otti toki kierroksia mutta moottorin koko teho veikin venettä kiihtyvään tahtiin eteenpäin. Tilanne tuli niin nopeasti, että en edes tajunnut tehdä täyskäännöstä ja Charan keula tuli konkreettisesti vedettyä lepikkoon loivan kallioluiskan avustuksella. Toivuttuamme ja kun vene oli viimein kiinnitetty rantaan, tämä kiinnityksen irtoaminen sitten selvisi ja sain korjattua kiinnityksen. Parin pienen pultin kiinnitysten tilan tarkistuksesta tuli taahtuman myötä joka keväinen rutiini. On kuulemma melko yleinen juttu.
t. Raimo
oletko tarkistanut kaukohallintalaitteen kaapeleiden kiinnityksen vetolaitteen yläreunaan? Meillä joitakin vuosia sitten ko. kiinnitys oli tärinän/vuosien myötä irronnut ja luonnonsatamaan rantautuessa tapahtui sitten ns. lopullinen irtoaminen. Pakkia päälle laittaessani kone otti toki kierroksia mutta moottorin koko teho veikin venettä kiihtyvään tahtiin eteenpäin. Tilanne tuli niin nopeasti, että en edes tajunnut tehdä täyskäännöstä ja Charan keula tuli konkreettisesti vedettyä lepikkoon loivan kallioluiskan avustuksella. Toivuttuamme ja kun vene oli viimein kiinnitetty rantaan, tämä kiinnityksen irtoaminen sitten selvisi ja sain korjattua kiinnityksen. Parin pienen pultin kiinnitysten tilan tarkistuksesta tuli taahtuman myötä joka keväinen rutiini. On kuulemma melko yleinen juttu.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Re: Kaukohallintalaite
TervehdysKman wrote:...Onko tämä tuttu vika? Onko ongelma ollut itse kaukohallintalaitteessa (kahvamekaniikassa) vai kaapeleissa?
Saako noita alkuperäisiä kahvoja mistään vai voiko tässä käyttää jotain "tarvikekahvaa"?
Meillä FE83:sen yanmarin kaasukahva oireili aikanaan ja silloin kyse oli kaapelin kuoren kiinnityksen pettäminen kahvan puoleisesta päästä. Kahva kyllä veti kaapelia, mutta kun kaapelin kuori liikkui samalla tuntui, kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Oireen sai korjattua pätkällä rautalankaa, jolla kuoren kiinnitys saatiin tiukattua ja pitämään, jolloin kahvakin alkoi toimia. Tuo paukkulankaviritys on jo kestänyt vajaat 20 vuotta, joten ihan heti en lähtisi uutta kahvaa hankkimaan ennen kuin muut korjausmahdollisuudet on tutkitu.
Ystävällisin veneily terveisin PR