Potkurin akseli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Potkurin akseli

Post by elmo »

Moi uutena fe 83 omistajana kysyisin että minkälainen on potkurinakselin tuenta/laakerointi? Käskettiin laittaa tippakannulla oljyä letkuun joka vie alas. janmar 1 gm suora akseli .
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Elmo,

Asiasta on näillä sivuilla ollut aiemminkin tarinaa, joten katso esim.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=208

siitä selvinnee homman periaate ja lisäksi se öljyn laitto on laakereiden keston kannalta ensiarvoisen tärkeää!
Naheman albumista löytyy pari kuvaa jotka selventänevät (tai sekoittavat) asiaa myös...

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _boksi_001

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... lin_boksia

Terv. Esa
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Me olemme nyt käyttäneet jonkun suosituksen mukaisesti SAE90
öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan
jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana.

Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista,
se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en
tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Potkurin akseli

Post by Panu »

elmo wrote:Moi uutena fe 83 omistajana kysyisin että minkälainen on potkurinakselin tuenta/laakerointi? Käskettiin laittaa tippakannulla oljyä letkuun joka vie alas. janmar 1 gm suora akseli .
Tervehdys

ensiksi onnittelen hyvän valinnan johdosta. Tervetuloa iloisten Feneilijöiden joukkoon.

Sitten asiaan. Potkurin akseli on koneen vaihteiston perässä kiinni laipalla ja toinen pää on kiinni tukilaakerissa hieman peräsimen etupuolella. Tukilaakerissa on kuminen vesivoideltu "laakeri" pusla pronssisessa runkokappaleessa, mikä on laminoitu tukevasti pohjan läpi veneen runkoon.

Potkuriakseli kulkee veneen pohjan läpi vannasputkessa, joka on veneen sisäpuolella tiivistetty kumisen letkun varassa olevalla tiivistysplokin avulla (kumiletkun toinen pää on kiinni vannasputkessa toinen plokissa). Tämä plokin on kaiketi myös pronssia ja sen tiivistää askelin vedenpitäväksi kolmella stefatiivisteellä. Stefoista kaksi on plokin perä ja yksi koneen puolella. Stefojen väliseen tilaan johdetaan tiivistyksessä tarvittavaa voiteluöljyä "öljykupista" letkua pitkin. Tämä öljykuppi on yleensä kiinnitety ylös konetilan sivuseinään jommalle kummalle puolen (meillä se onvasemmalla puolen).

Käytännössä systeemi on ollut helppohoitoinen. Veneemme on vuodelta -81 ja vain kerran on stefat vaihdettu.
Ystävällisin veneily terveisin PR
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Niin, onko tuolla öljyllä yleensä mitään voitelevaa merkitystä tuossa yhteydessä? Vai onko idea itseasiassa viedä öljyllä täytetty letku vedenpinnan yläpuolella ja samalla saada korkeampi paine tiivisteiden väliin kuin "meren" puolelle, jolloin mahdollinen vuoto menee ulospäin?Öljyhän ei pääse vesivoideltuun laakeriin, vai pääseekö?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

oikkpasi wrote:Niin, onko tuolla öljyllä yleensä mitään voitelevaa merkitystä tuossa yhteydessä? Vai onko idea itseasiassa viedä öljyllä täytetty letku vedenpinnan yläpuolella ja samalla saada korkeampi paine tiivisteiden väliin kuin "meren" puolelle, jolloin mahdollinen vuoto menee ulospäin?Öljyhän ei pääse vesivoideltuun laakeriin, vai pääseekö?
Harald wrote: Me olemme nyt käyttäneet jonkun suosituksen mukaisesti SAE90 öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana. Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista, se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.
Tervehdys

Potkuriakseli pyöriessä kitka varmasti lämmittäisi ja kuluttaisi stefoja ennenaikasesti, ellei niitä voidella ja jäähdytetä jollain tavalla. Sisimmät tiivisteet saavat voitelunsa öljystä ja ulointa stefaa lienee oikein kutsua vesivoidelluksi.

En usko, että öljykupilla yritetään saada tiivistysplokiin ylipainetta, vaan sillä yksinkertaisesti yritetään taata, ettei öljy pääse plokista loppumaan. Öljyn viskositeetillä on suuri vaikutus stefojen tiiveyteen. Mitä juoksevanpaa öljyä käytetään, sitä ohuempi voiteleva (lue huonommin tiivistävä) kalvo siitä muodostuu ja sitä helpommin öljy valuu tiivisteiden läpi veteen (hyi hyi :( ). Suuremman viskositeetin öljyllä kalvon on vastaavasti paksumpi eikä se siten juokse yhtä pienistä raoista stefan ja akselin välistä ulos vettä pilaamaan. Olisi naivia ajatella, ettei ajan oloon jonkin verran öljyä pääsisi tihkumaan tiivisteiden läpi veteen. Itse en ole tosin vuosiin lisännyt öljyä öljykuppiin, joten asia lienee merkitykseltään, kuin hyttysen p.... saharassa, kuten on ollut tapana sanoa. Joissain vanhoissa veneissä vannasputken tiivistys tehtiin vaseliinin ja kangaskuidun (rättinauhan) avulla. Tällöin ei varmastikaan voida puhua vaseliinin ylipaineesta vaan enemmänkin voitetuaineen kalvosta, joka kestää esiintyvän veden paineen.

Tuohon metallilastuihin tiivistysplokissa toteaisin, että onhan tuo pronssi vanha ja tunnettu laakerimetalli, joten jos mujua oli paljon lienee ploki kuitenkin messinkiä :?:. On selvä, että metalliset partikkelit pyörimässä stefan ja akselin välissä ei varmastikaan edistä tiivistyksen kestoikää. Joten kuten Harald totesi, kannattaa ploki puhdistaa huolella.
Ystävällisin veneily terveisin PR
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Tästä saisi varmasti mielenkiintoisen akateemisen keskustelun. Rasva on todellakin eri asia kuin öljy, vaikka pelkän voitelun näkökulmasta rasva on varmasti riittävä. Öljyputken kanssa sinne kuitenkin syntyy korkeampi hydrostaattinen paine ja jos se johonkin tihkuu niin ulospäin. On se sitten miten naivia tahansa? Joissakin uusissa moottoreissa (esim. Nanni ) on jäähdytyspuolelta ylimääräinen ulosotto, joka voidaan kytkeä juurin tuon öljyletkun paikalle, jolloin boxiin tulee kuin tuleekin ylipaine.

Se mitä siihen rasvalla kyllästettyy huopasuttiin tulee, niin en tunne yhtään tapausta, missä se ei hitaasti vuotaisi rasvattua vettä pilssiin. Saman hengen näkee 50-luvun jenkkiautoissa, joissa samainen ravasutti vuotaa joka värkissä vaihdelaatikon persauksista.

Siksi nuo boxit on varmaan keksittykin, paineella tai ilman :D
Last edited by oikkpasi on Tue Aug 17, 2004 11:15 am, edited 1 time in total.
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

öljykupista vielä senverran, että sen tosiaan on tarkoitus taata/varmistaa jatkuva voitelu. Alkuperäisessä asennuksessa ei ole kuin pelkkä letku, joka kaiken lisäksi todennäköisesti on "taitteella" pronssilaakerin kiinityskohdastaan ja jo muutaman vuoden käytön jälkeen kovettunut niin ettei todennäköisesti öljyä lävitseen päästä!

T: Esa
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

oikkpasi wrote:Tästä saisi varmasti mielenkiintoisen akateemisen keskustelun. Rasva on todellakin eri asia kuin öljy, vaikka pelkän voitelun näkökulmasta rasva on varmasti riittävä. Öljyputken kanssa sinne kuitenkin syntyy korkeampi hydrostaattinen paine ja jos se johonkin tihkuu niin ulospäin. On se sitten miten naivia tahansa? Joissakin uusissa moottoreissa (esim. Nanni ) on jäähdytyspuolelta ylimääräinen ulosotto, joka voidaan kytkeä juurin tuon öljyletkun paikalle, jolloin boxiin tulee kuin tuleekin ylipaine.
Tervehdys

Jatketaan hieman asian "jeesustelua" akateemiselta pohjalta ja haetaa analogiaa vaikka moottoriteknologian puolelta. Polttomoottorin mäntä tiivistetään sylinterin seinämää vasten yhdellä tai useamalla männänrenkaalla moottorista riippuen. Männänrengas puristuu sylinterin sisäpintaan vasten jousimaisesti. Männän tapauksessa sen viimeisen tiivistys sylinteriä vastaa saadaan aikaan ohuella voiteluainekalvolla liikkuvien pintojen välillä. Toki voiteluaine ajetaan paineella männän ja sylinterin väliin, mutta tämä paine on oleellisesti alhaisempi, kuin palokaasujen aiheuttama paine männän yläpuolella. Eikö totta?

Voidaanko em. esimerkissä olettaa öljynpaineella olevan muuta tekemistä kuin varmistaa öljyn pääsemisen voitelukohteeseen? Eli onko paine osa oljykalvon kestävyyttä?

Uskoisin (painotus sanalla uskoa), että suurimman osan männän tiivistyksestä hoitaa öljyn viskositeetistä johtuva kalvon lujuus (pintajännitys ja öljyn juoksevuus) :?: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply