Vene-lehden juttusarja: Remontissa Finn Express 83

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Vene-lehden juttusarja: Remontissa Finn Express 83

Post by Olli »

Sattui kirjastossa silmään Vene-lehden lokakuun numerossa uusi juttusarja, jossa FE83 purjehditaan Saimaalta Kirkkonummelle peruskunnostettavaksi jossain oppilaitoksessa.

Kestotilaajat ehkä saavat linkin auki, minä en. http://venelehti.fi/digilehti/#/issue/493/105482
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Vene-lehden juttusarja: Remontissa Finn Express 83

Post by Panu »

Olli wrote:Sattui kirjastossa silmään Vene-lehden lokakuun numerossa uusi juttusarja, jossa FE83 purjehditaan Saimaalta Kirkkonummelle peruskunnostettavaksi jossain oppilaitoksessa.

Kestotilaajat ehkä saavat linkin auki, minä en. http://venelehti.fi/digilehti/#/issue/493/105482
Tervehdys

Huomasin tuon saman jutun. Kiva kun näitä "klassikoita" entisöidään tuleville sukupolville. Saas nähdä onko tuo lehdessä esitelty remontti laajuudessaan lähellekään Ernon Melissa hanketta? Melissaan on upotettu työtunteja hurjat määrät ja ymmärtääkseni homma jatkuu edelleen tulevan talven aikana.
Ystävällisin veneily terveisin PR
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Eipä tämän juttusarjan perusteella Vene-lehdelle kannata tiedonjulkistamispalkintoa ehdottaa. Artikkelin sisältö on lähinnä luettelo tehdyistä pikkuhommista, ilman että työmenetelmiä tms. olisi mitenkään avattu. Ja moneen Feneeseen verrattuna tämä paljon mainostettu kunnostus on aika kevyttä kamaa, vaikkapa pohjan osalta "kevythionta ja uutta eliönestomaalia".

Suurimman huomion herätti kuitenkin toimittajan jutustelu veneen laminointivirheistä, joista sanottiin että "Nykralla oli ollut kiire saada veneet pois käsistä ennen häämöttävää konkurssia, joten viimeistelyt jäivät puolitiehen."

Tuossa väitteessä ei ole logiikkaa. Jos veistämöllä on konkurssin uhka ilmassa, niin eihän silloin laadusta tingitä, vaan päinvastoin panostetaan siihen, että tuote on varmasti kunnossa ja asiakkaat tyytyväisiä. Sitten taas jos konkurssi on tiedossa, tulopuolen kiiruhtaminen viittaa siihen, että tietyille velkojille halutaan antaa etuasema. Tällaisesta tempusta joutuisi vankilaan - ainakin nykyään.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

KaleviHarkonen wrote:Suurimman huomion herätti kuitenkin toimittajan jutustelu veneen laminointivirheistä, joista sanottiin että "Nykralla oli ollut kiire saada veneet pois käsistä ennen häämöttävää konkurssia, joten viimeistelyt jäivät puolitiehen."
En ole vielä marraskuun numeroa lukenut, mutta aika lieviä ovat laminointivirheet, jos ne vasta yli kolmen vuosikymmenen jälkeen alkavat vaivata. Sivusta on tullut seurattua, kun muutaman vuoden ikäisiä ranskattaria roudataan korjattavaksi paljon pahempien vikojen takia...

Kovin montaa laminointivirhettä en ole vielä omasta veneestä löytänyt, ja nekin vähät ovat olleet melko helppoja korjata.
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Olli wrote: En ole vielä marraskuun numeroa lukenut, mutta aika lieviä ovat laminointivirheet, jos ne vasta yli kolmen vuosikymmenen jälkeen alkavat vaivata.
No kyllä tuossa mainittiin, että jo neitsytpurjehduksen jälkeen oli pitänyt korjata moottoripedin laminointia ja nyt korjattiin kölipalkiston laminointia. Ilmeisesti ko. venettä ei oltu pahemmin ajettu kiville, kun kölipalkistossa vielä oli alkuperäinen virhe.
Post Reply