Punkan pituus?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

asimoii
alokas
Posts: 4
Joined: Thu Nov 14, 2013 00:24 am

Punkan pituus?

Post by asimoii »

Tervehdys.

Yritin etsiä haulla mutta ei löytynyt vanhaa aihetta. Siispä, mikä lienee pentterin alle jäävän punkan pituus FE83:ssa? Mietin vaan että jos ostaisi veneen niin ettei jää sitten heti pieneksi. Nuorin lapsi nukkuisi siinä mutta kuinkahan kauan onnistuu.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Punkan pituus?

Post by Panu »

asimoii wrote:Tervehdys.

Yritin etsiä haulla mutta ei löytynyt vanhaa aihetta. Siispä, mikä lienee pentterin alle jäävän punkan pituus FE83:ssa? Mietin vaan että jos ostaisi veneen niin ettei jää sitten heti pieneksi. Nuorin lapsi nukkuisi siinä mutta kuinkahan kauan onnistuu.
Tervehdys

Heititpä kysymyksen. Valitettavasti yksikäsitteistä vastausta ei ole antaa. Joissain veneissä tuo pentryn alle jäävän pukan pituus on 2m ja toisissa luokkaa ~1.8-1.85m (en ole mitannut). Eli vastaus riippuu ilmeisestikin mallivuodesta ja mahdollisesti sen mukaan muuttuvasta pentryn järjestelyistä.

Itse olen yli 190cm ja sovin tuohon pidempään pulkkaan pituuden kannalta, mutta siihen lyhyempään malliin en sitten sovi millään. Huomaa myös, että punkan yläpuolisen tilan korkeuskin muuttuu pentryn järjestelyiden mukaan. Joissain malleissa pystyy olemaan vain selällään jalat rinnakkain ja toisissa tilaa on enemmänkin. Lisäksi patjan paksuuskin vaikuttaa tuohon vapaaseen korkeuteen.
Ystävällisin veneily terveisin PR
asimoii
alokas
Posts: 4
Joined: Thu Nov 14, 2013 00:24 am

Post by asimoii »

Ai joo, niitä on varmaan monenmoisia. No mutta jos se on edes osapuilleen sen kokoinen niin sehän menee sitten hyvin. Kiitoksia!
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Oma kutina on sellainen että se pituus on minimissään siinä juuri ja juuri 180cm, eli itse about sen mittaisena huomaa jalkaterien ottavan vastaan päätyyn. Ei tuo toki ihan hirveä ongelma ole noin väestön keskipituus huomioiden mutta tosiaan sellainen riski on että jos veneessä on pitkälti yli 180cm pituisia, niin heille tuo punkka ei ole varmastikaan kovin käyttökelpoinen.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Oma kutina on sellainen että se pituus on minimissään siinä juuri ja juuri 180cm, eli itse about sen mittaisena huomaa jalkaterien ottavan vastaan päätyyn. Ei tuo toki ihan hirveä ongelma ole noin väestön keskipituus huomioiden mutta tosiaan sellainen riski on että jos veneessä on pitkälti yli 180cm pituisia, niin heille tuo punkka ei ole varmastikaan kovin käyttökelpoinen.
Tervehdys

Meillä onneksi on tuo 2m punkka, mutta kun olen muissa yrittänyt nukkua, ei siitä tule mitään. Lisäksi korostan tuota patjan ja pentterin alapinnan välisen etäisyyden merkitystä. Joissain veneissä väli on vain niin pieni, ettei punkassa voi nukkua esim. kyljellään, kun jalat eivät mahdu pentterin alle.

Eli jos pentterissä on keulan puoleisessa reunassa kaksi vetolaatikkoa taikka lieden paikka on syvennyksessä ja / tai punkassa on paksu patja voi aikuisen nukkuminen olla vaikeaa. Kokeilemallahan se selviää. Tuo patjan paksuuskin on monipiippuinen juttu. Alkuperäiset patjat olivat 8cm (vai oliko peräti 7cm) paksut ja aika pehmeät. Isokokoisella nukkujalla patja pohjaa ja tuntuu kuin nukkuisi laverilla, varsinkin kun patjat ovat pehmentyneet vanhuuttaan. Monet ovat uusineet patjat ja käyttäneet 10cm materiaalia, joka nukkumisen kannalta on merkittävästi parempi ja samalla kaventaneet patjan ja pentterin väilistä tilaa sen merkittävän (?) pari senttiä. Ei kuulosta isolta nuo sentit, mutta kun kokeilee niin huomaa tai ainakin minä huomasin kivuliaasti, ettei tilan kaventaminen ole hyvä vaihtoehto. Käyttämällä patjassa alkuperäistä paksuutta ja tukevampaa materiaalia (E35?) syntyy jo aika hyvä kompromissi. Toisaalta jos penttterin alla on tilaa niin mikäs siinä sitten, mutta tämä on niin tapauskohtaista.

Petri on oikeassa, ettei tämä punkkaongelma koske kuin pientä (lue: suurikokoista) vähemmistöä ja onhan veneessä riittävästi muita punkkia, joissa hieman isompikin mahtuu olemaan kelvollisesti.

Meillä vm. -81 ei em mainittuja ominaisuuksia ole ja punkka on täyskokoisenkin käytettävissä. Toki meillä pentteri on vastaavasti hieman "karumpi", kun siitä puuttuvat nuo hienoudet, mutta itselleni tämä on ollut ihan OK vaihtoehto.

Jännä miten vastaavia punkan pituusongelmia on monessa muussakin veneessä. Tyypillisesti salongin toisen puolen punkka (sohva) ei ole täysmittainen ja soveltuu vain "lapsille". Lisäksi usein salongin sohvien leveyskään ei juuri houkuttele nukkujaa. Toisaalta tuosta kapeasta tilasta saa hyvän meripunkan tekemällä siihen laidan. Meripunkallehan on vain hyvä olla hieman kapea...
Ystävällisin veneily terveisin PR
asimoii
alokas
Posts: 4
Joined: Thu Nov 14, 2013 00:24 am

Post by asimoii »

Sitä pikkupunkkaa voi sitten varmaan modata jollain tavalla, jos tulee ongelmia. Esim uusi patja, laatikostosta tilaa tms.

Mutta nyt kun oikeastaan aloin miettimään, mites ne muut punkat? Siis ottaen toki huomioon että voi olla erilaisia ratkaisuja, mutta noin yleensä. Lapsia on kolme ja ovat vielä nuoria, mutta tarkoitus olisi viettää jonkinverran öitäkin veneellä. Ja kaksi aikuista, itse olen 190cm, vaimo paljon lyhyempi. Mahtuuko aikuiset keulakajuuttaan ja lapset sitten niille salongin punkille ja yksi pistopunkkaan - kokemuksia?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asimoii wrote:Sitä pikkupunkkaa voi sitten varmaan modata jollain tavalla, jos tulee ongelmia. Esim uusi patja, laatikostosta tilaa tms.

Mutta nyt kun oikeastaan aloin miettimään, mites ne muut punkat? Siis ottaen toki huomioon että voi olla erilaisia ratkaisuja, mutta noin yleensä. Lapsia on kolme ja ovat vielä nuoria, mutta tarkoitus olisi viettää jonkinverran öitäkin veneellä. Ja kaksi aikuista, itse olen 190cm, vaimo paljon lyhyempi. Mahtuuko aikuiset keulakajuuttaan ja lapset sitten niille salongin punkille ja yksi pistopunkkaan - kokemuksia?
Tervehdys

Meillä on myös 3 lasta ja meillä vaimo nukkuin kahden pienimmän kanssa keulassa, minä styyran puolella salongissa ja isoin lapsi pentterin puolella. Tuo pistopunkka on kyllä tilava, mutta ai niin usein täynnä purjepusseja ja kaikenlaisia tavarakasseja, eli se on veneen "yleissäilytyskaappi". Toisaalta pistopunkka on se paras paikka nukkua merellä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Keulakajuutta on luultavasti 190 senttiselle vähän lyhyt. Varpaille jäävä tila kapenee ja myös madaltuu keulaa kohti, koska päällä on ankkuriboksin pohja. Itse olen 176 pitkä, ja vaimo noin 10 senttiä lyhyempi. Meille tuo riittää, mutta en paljon pitemmälle suosittelisi.

Salongin styyran puoli on pitkä, ja jos nukkuu pää perää kohti, hartioiden kohdalla on riittävästi leveyttä isommallekin äijälle. Pistopunkka on myös iso. Purjeet voi lomalla tunkea anopinlaatikkoon tai säilyttää ulkona.

Mä kyllä huolehtisin venehankinnoissa siitä, että vanhemmat mahtuvat mahdollisimman monessa asennossa samaan kajuuttaan. Lomapurjehdukset käyvät aika sietämättömiksi, jos yöllä voi vain nukkua...
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Makuutilapohdintoja

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:Mä kyllä huolehtisin venehankinnoissa siitä, että vanhemmat mahtuvat...
;-D

Katselin muutama vuosi sitten että löytyisikö markkinoilta veneitä, joissa olisi kaksi pistopunkkaa perässä. Lapsille sellainen sopisi parhaiten, eivät ylettyisi edes tönimään toisiaan. Jotain löytyi, mutta vähissä olivat sellaiset mallit, kun anopinlaatikkoa on pidetty tärkeämpänä ja keittiön tms. sijoittelu estävät anopinlaatikon muuttamisen pistopunkkaratkaisuksi. Mutta onhan FE83:stakin tehty sellainen suuri-perälaveri-tai-jos-ei-peräti-perähytti-versio, missäs kuvagalleriassa se nyt onkaan ??

FE74/741:ssä on muuten parisängyn koko aikamoinen. Pituutta yli 2m , leveyttä pään kohdalla n. 140 ja jalkopäässä n. 100, eli 120 cm petauspatja pysyy vielä suorana suurimman osan matkaa, vain jalkopäässä pitää nostaa vähän laidalle. Mutta jos ne vanhemmat ovat siellä, niin entäs lapset? No, soveltaen... 74/741 salongin punkathan ovat todella pitkät, mutta viidennen perheenjäsenen kanssa tulee viimeistään ahdasta, jos hän ei satu olemaan vauva joka vielä mahtuu perähytin pukeutumissohvalle tai vaahtosammuttimen kokoinen joka mahtuu keulapiikkiin muiden nukkujien väliin. Kerran oltiin reissussa 4 lapsen kanssa, isoin nukkui salongin lattialla ja kolme (iät olivat 4,8 ja 10) mahtui tuolla tavalla punkkiin. Harmillisesti muuten lasten jäsenet venyvät joka vuosi ja jossain vaiheessa eivät mahdukaan enää mihinkään sovellettuun tilaan.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Makuutilapohdintoja

Post by Olli »

FE-Sillanpää wrote:Mutta onhan FE83:stakin tehty sellainen suuri-perälaveri-tai-jos-ei-peräti-perähytti-versio, missäs kuvagalleriassa se nyt onkaan ??
Tuo on tainnut jäädä suunnitelman asteelle: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... unn_medium

Vaatisi sitloodan pohjan korotusta ja koneen vaihtoa. Teekkareilla on aika paljon säilytystilaa tuolla, kun vaihtoivat sähkömoottorin, mutta ei siitä tilasta ihan kajuutaksi tainnut olla.
Olli Niemi
Post Reply